Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

esu lokpilot 4

Gestart door marcelvg woensdag 25 februari 2015, 20:27:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
esu lokpilot 4
marcelvg
gast

esu lokpilot 4
hallo misschien dat iemand mij kan uitleggen hoe ik esu 4 het cv voor seuge 20 rookgenerator moet instellen daar deze groene uitgang aux 1 te weinig spanning geeft rookt niet echt

ik heb begrepen dat je cv 278 op bv 14 moet zetten maar er achter staat cv32 is 0  nu raak ik de weg kwijt hoe je dat met cv 32 moet doen en dan cv 278

ik heb marklin met cs 2

heb esu lokprogrammeer software op pc staan

bij voorbaat dank Marcel
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2010

offline
Re: esu lokpilot 4
Die onduidelijkheid kan ik wel voor je wegnemen.

Je moet eerst cv32 op 0 zetten en dan kun je daarna cv278 naar 14 zetten.

Robin

Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2014

offline
Re: esu lokpilot 4
misschien tijd dat iemand een handleiding voor dummy's maakt! want ik kan niet zeggen dat de handleidingen van ESU echt duidelijk zijn!
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: esu lokpilot 4
Waarom nou alles altijd hapklaar aanleveren voor mensen die het categorisch verdommen de handleiding goed te lezen.
CV32 is gewoon een index variabele.
Die bepaalde CV's bereikbaar maakt.
De gedachte daar achter staat gewoon in de handleiding.
RTFM! is hier het devies.
En geen *** for Dummies, die moeten maar postzegels gaan verzamelen of een Marklin Delta decoder inbouwen.
Die hebben schakelaars, dat hoort meer bij dat niveau.

grt Piet.
Re: esu lokpilot 4
Spoorman
gast

Re: esu lokpilot 4
Citaat van: hmmglaser op donderdag 26 februari 2015, 00:22:09

misschien tijd dat iemand een handleiding voor dummy's maakt!


KLIK:P

Maar handiger is dat je de systematiek van indexering leert begrijpen anders blijft het "aapje leert kunstje". Dat geldt ook als je een LokProgrammer aanschaft: snap je niet hoe het werkt dan blijft ook dat tobben.

Gr, Ben.
Re: esu lokpilot 4
nobody
gast

Re: esu lokpilot 4
Probeer dit eens:
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2011

offline
Re: esu lokpilot 4
Citaat van: PietB op donderdag 26 februari 2015, 01:27:57

En geen *** for Dummies, die moeten maar postzegels gaan verzamelen of een Marklin Delta decoder inbouwen.
Die hebben schakelaars, dat hoort meer bij dat niveau.

grt Piet.

Eerlijk gezegd vind ik dit een zeer laatdunkende opmerking aan het adres van een ieder die op een ander niveau plezier beleeft aan de modelspoor hobby. Als of alléén modelspoorgoeroes het recht hebben hier dingen op te schrijven. Hiermee wordt onrecht gedaan aan een ieder die op een andere (doch geheel eigen) wijze tegen de hobby aankijkt. Ik begrijp heel goed dat het zijn van modelspoorgoeroe wat meer legitimatie aan het persoonlijke leven geeft, echter een beetje respect voor anderen is weer  van een andere orde.

mvg Harry
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: esu lokpilot 4
 :thumbup:
Re: esu lokpilot 4
 :thumbup: :thumbup:
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: esu lokpilot 4
De reaktie van Piet verdient inderdaad geen schoonheidsprijs  :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: esu lokpilot 4
@Har,Wim,Jorg en Hans.
Ik had inderdaad beter geen referentie naar enig niveau kunnen maken, maar jullie zullen het toch met mij eens zijn dat precies zo is als wat Ben zegt:
Citaat van: Spoorman op donderdag 26 februari 2015, 07:02:31
Maar handiger is dat je de systematiek van indexering leert begrijpen
Want het is o zo handig als je dat door hebt.
En zo moeilijk is dat echt niet hoor.
Daar komt nog bij dat de handleidingen van ESU best leesbaar zijn, maar ook dat vergt enig geduld en oefening.
Voor de mensen die het Duits of Engels onvoldoende machtig zijn, zijn er op het internet van de meeste ESU decoders ook Nederlandse versies te vinden.

grt Piet.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: esu lokpilot 4
De nederlandstalige versie van de handleiding voor ESU produkten is hier klikken te vinden
Re: esu lokpilot 4
marcelvg
gast

Re: esu lokpilot 4
dank aan ieder die mee gedacht heeft ik ga het uit proberen

wil toch reactie geven aan wat er verder nog gezegd is

ik ben hier al 3 weken mee bezig om uit te zoeken en te lezen hoe het werkt en als dat niet lukt is dit forum er toch voor om te vragen en te leren hoe het moet of zie ik het verkeerd

dus oordeel niet !

en als dit het nivaeau is hoe hier met andere hobbyisten word geholpen nou is dat zeer laag

gr Marcel
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: esu lokpilot 4
Marcel, de reaktie van Piet is zeker niet het gemiddelde niveau. Ik zie ook vragen waarvan ik denk, dat kan je zelf ook oplossen maar dan is het beter om niet te reageren. Inderdaad is het forum er voor vragen en ik heb altijd geleerd dat er geen domme vragen bestaan. Gr, Hans
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2011

offline
Re: esu lokpilot 4
Op dit forum, maar ook in de echte wereld, wordt hulpvaardigheid meer op prijs gesteld dan het downgraden van iemands verstand. Geen mens is hetzelfde.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: esu lokpilot 4
Misschien een goede tip voor nieuwkomers op dit forum: Introduceer jezelf goed en geef aan of je een beginner/gevorderde/expert in de materie bent. De beantwoorder van je vragen kan dan op niveau raad geven en het voorkomt ongenuanceerde reacties.

Marcel, veel succes  met de programmering van je ESU decoder. Kom je er niet uit, vraag dan verder.
Re: esu lokpilot 4
Hans

Er is maar één domme vraag en dat is de vraag die niet gesteld is.
Groeten uit Antwerpen.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2011

offline
Re: esu lokpilot 4

Ja Jorg zo is dat. Ik zie niet waarom wij een onnodig hoge drempel zouden opwerpen om  dit forum te betreden.
Op een zeker moment durf je geen vragen meer te stellen aan de elite. Ik heb daar zelf ook last van.

Het is toch geen vrijmetselaarsloge hier?
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: esu lokpilot 4
Har, de zogenaamde elite (zitten er wel meer hier) voelen zich verheven boven de rest. Zolang jij daar voor jezelf bovenstaat is het prima toch. Vragen staat vrij dus niks van aantrekken.
Re: esu lokpilot 4
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: esu lokpilot 4
Nou Piet, zo moet het dus niet. :thumbdown: :thumbdown:
Dit forum is voor een ieder die met treintjes speelt op wat voor manier dan ook.
En of je nou een universitaire opleiding of een paar jaar lagere school hebt gehad, wees allen hier welkom.
:o) En weg met de elite, leve de gewone man! :-) De gewone man for President. :mrgreen:

Dirk-Jan O:-D (de gewone man in eigenste persoon)
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: esu lokpilot 4
Citaat van: Hans 2.0 TDI op donderdag 26 februari 2015, 10:50:21
Har, de zogenaamde elite (zitten er wel meer hier) voelen zich verheven boven de rest.
Even voor de goede orde ik voel geen enkele drang om tot die zogenaamde elite te behoren. 
Verre van dat, maar als er gesteld wordt dat er een ESU lokpilot voor Dummies handleiding moet komen dan begrijp ik dat niet.
Het is geen raket technologie, maar redelijk simpel en mi. voor iedereen te begrijpen.
En lees mijn antwoord nog eens door, ik val alleen over die for dummies wens.
En die opmerking over enig niveau, heb ik me al voor geexcuseerd.

Citaat van: Hans 2.0 TDI op donderdag 26 februari 2015, 10:50:21
Vragen staat vrij dus niks van aantrekken.
Precies.

Citaat van: marcelvg op donderdag 26 februari 2015, 10:29:10
ik ben hier al 3 weken mee bezig om uit te zoeken en te lezen hoe het werkt
Dat is jammer Marcel en onnodig, want dan ben je naar mijn mening veel te lang door gegaan, met zoeken.
Dan had je veel eerder de vraag moeten en kunnen stellen.

grt Piet.
Re: esu lokpilot 4
Spoorman
gast

Re: esu lokpilot 4
Citaat van: Har op donderdag 26 februari 2015, 10:44:03

Op een zeker moment durf je geen vragen meer te stellen aan de elite. Ik heb daar zelf ook last van.


Ik weet niet wie bedoeld wordt met de "elite" maar ik zou me er niet al te veel van aantrekken. Weet je iets niet dan stel je een vraag en er is altijd wel iemand die een antwoord heeft.

Gr, Ben.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2014

offline
Re: esu lokpilot 4
ik zeg niet dat er een handleiding voor dummy's voor een lok programmeren moe komen maar voor de simpele decoder,want als je ziet hoe vaak mensen aan geven dat ze hun decoder hebben opgeblazen ik heb een elektrotechnische achtergrond doe bijna alles zonder gebruiksaanwijzinging omdat er meestal een bepaalde logica in zit!
Re: esu lokpilot 4
nobody
gast

Re: esu lokpilot 4
In modelspoorelektronica is logica vaak vér te zoeken... ;)
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: esu lokpilot 4
Ach...
ik begrijp dat Piet's reactie wat kort door de bocht is, maar met wat meer uitleg dat M. er al even meet bezig is, bestaat er ook meer begrip.

Hoeveel zijn er niet die het maar wat makkelijk vinden om door anderen het zoekwerk te laten doen...

Het lijkt mij op zich geen slecht idee de gebruiksaanwijzingen hier ergens (met foto van decoder) op de wiki te plaatsen.
Dat is in ieders belang en scheelt zo een hoop zoekwerk.

Gr. Marcel
Re: esu lokpilot 4
nobody
gast

Re: esu lokpilot 4
Sommigen kijken toch niet in de wiki en gebruiken ook de zoekfunctie niet.
Niet voor niets wordt tig maal dezelfde vraag gesteld.
Re: esu lokpilot 4
Mattie
gast

Re: esu lokpilot 4
Voor degene die dagelijks op dit forum zit is het al gauw dezelfde vraag.

Je bent net in de digitale wereld gestapt, misschien geen programmeur in sql, awl, il, st, kop, lad, fup...of....blabla
Je gaat voor het eerst met de cv instellingen aan het stoeien en het wil niet lukken en de handleiding is niet te volgen. je zoekt al eens op google en dit forum.
Vaak zie je net niet het specifieke geval waar je zelf mee bezig bent, gaat nog weer eens aan het proberen, handleiding lezen....blabla

ik snap dat iemand dan een keer een vraag stelt en dat deze vraag al eens eerder gesteld is. maar vaak wil je een extra bevestiging voor je eigen probleem. of zoiets...

groet,
Mart
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: esu lokpilot 4
was 1 van de eerste om met digitale treintjes te beginnen in het tijdperk van Edits.Moet ook nog steeds goed uitkijken hoe het nou zit met de CV'S en heb daarom alles naar Esu omgebouwd en onmiddelijk een locprogrammer gekocht.Ik moet zelf op geen frankje kijken en experimenteren is makkelijk.
Kan goed verstaan dat een beginner of iemand die er de centen niet voor heeft die vraagjes stelt of moeilijk wat onmiddelijk terug vind op het forum of internet.
Heb tot nu toe niet gereageerd maar vind het ronduit schandalig wat er naar die beginneling gegooid wordt.Een forum niet waardig.Op een ander forum was hier reeds hard tegen opgetreden.
Beleefdheid kost geen geld en zeker naar beginners toe.Een excuus is ook gratis maar dat is op dit forum de laatste tijd ver te zoeken.Zeker van mensen die reeds jaren in de hobby zitten.

REST MY CASE en gooi geen steen naar iemand persoonlijk maar naar allen die zo reageerden.
Re: esu lokpilot 4
Geheel met Johnny eens,

Er zijn genoeg forumleden die beginnelingen te willen helpen.
Ook die ?experts? hebben het met vallen en opstaan moeten leren.


Mvg,
Peter
Re: esu lokpilot 4
Ik denk ook dat het de bedoeling is van een forum dat de mensen met veel ervaring, die delen met de mensen die geen of weinig ervaring hebben.
Groeten uit Antwerpen.
Re: esu lokpilot 4
marcelvg
gast

Re: esu lokpilot 4
nou ben er mee aan de gang gegaan eerst cv32op 0 gezet daarna de andere 3cv`s op de andere waardes gezet maar helaas geen verandering heb het daarna op andere esu decoder geprobeerd
geen verandering heb stroom op uitgang gemeten was 3 volt na indrukken f1 was het 5 volt

denk dat maar even opzij leg en over tijdje met frisse moed weer verder ga  :)

in ieder geval bedankt

groeten Marcel
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2010

offline
Re: esu lokpilot 4
Marcel,

Ik heb net even gekeken voor je. Om cv 275,278,279 en 280 te veranderen moet je eerst
cv 31 =16 en 32 = 0 invoeren.
Is ook te zien op de screenprint hierboven.

Met Cv 275 zet je de output op seuthe rook generator.(waarde 24)
Dan ben je nog niet klaar.

Cv 278,279 en 280 bepalen de hoeveelheid rook.

278 verwarming bij stilstand.
279 minimale rook
280 maximale rook.

Laatste twee waardes staan standaard op 0  ik kan me voorstellen dat je ze wat moet opvoeren om rook te zien.
Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Robin
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: esu lokpilot 4
Citaat van: marcelvg op maandag 02 maart 2015, 16:51:23
geen verandering heb stroom op uitgang gemeten was 3 volt na indrukken f1 was het 5 volt
Marcel ik hoop dat je spanning gemeten hebt.
En dat je de spanning van de verlichting meet met de plus aan de blaue draad, de decoder schakelt naar massa met resp Geel, Wit, Groen,Paars.

Bron: Huub, sorry

grt Piet.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: esu lokpilot 4
Marcel,
nou ben er mee aan de gang gegaan eerst cv32op 0 gezet daarna de andere 3cv`s op de andere waardes gezet
De andere waarden voor CV 278/279/280 = 15/18/25 ??
Cees
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2010

offline
Re: esu lokpilot 4
Dat zijn nog wel redelijke veranderingen  Cees.

Ik heb geen loc met rook dus kon het niet uitproberen.

Robin
Re: esu lokpilot 4
Hallo Piet,

Citaat van: PietB op maandag 02 maart 2015, 17:08:32
Bron: ESU.de
Bron. ESU ???. Is dit schema niet van gewaardeerd forumlid Huub
Zie o.a. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53731.msg936121#msg936121


Mvg,
Peter
Re: esu lokpilot 4
nobody
gast

Re: esu lokpilot 4
 :thumbup: :important: ;)
Re: esu lokpilot 4
Spoorman
gast

Re: esu lokpilot 4
Foutje van Piet, kan gebeuren denk ik dan maar. Even de juiste bron vermelden en het is weer correct. :)

Gr, Ben.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2008

offline
Re: esu lokpilot 4
Citaat van: Freak op maandag 02 maart 2015, 19:05:41
Is dit schema niet van gewaardeerd forumlid Huub

Dit is inderdaad een tekeningetje van Huub en nog bedankt voor de term gewaardeerd forumlid  :D
Verder mag de tekening door iedereen gebruikt en gereproduceerd worden, dus zeker ook door Piet.
Ik moet wel een verbeterde versie maken en deze info er in zetten, dat zie ik nu wel in. :)
Re: esu lokpilot 4
marcelvg
gast

Re: esu lokpilot 4
mag ik iedereen bedanken voor de uitleg en hulp  is me gelukt om rook te krijgen moet alleen nog beter instellen
gr Marcel
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: esu lokpilot 4
Citaat van: Spoorman op maandag 02 maart 2015, 19:10:52
Foutje van Piet, kan gebeuren denk ik dan maar. Even de juiste bron vermelden en het is weer correct. :)
Inderdaad.
grt Piet.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2015

offline
Re: esu lokpilot 4
Jammer dat na 30 x heneweergeharrewar.er pas een normaal geformuleerd antwoord uitkomt. Ik ben ook nog niet zo heel lang lid van dit forum, maar als dit het niveau van communiceren is zoals Piet dat soms doet, wordt ik daar ook niet vrolijk van. Je wordt inderdaardaad bang om wat te vragen er wordt met technische termen gesmeten waar een niet IT er of elektronicus nog nooit van heeft gehoord. Gelukkig zijn er ook nog andere forumleden die hier anders mee omgaan. Jammer Piet want wat ik tot nog toe heb gezien heb je ongelofelijk veel kennis in huis waarmee je heel veel treinhobbyisten heel erg goed zou kunnen helpen, maar begrijp nou dat misschien wel de meesten niet jouw technische niveau hebben, maar wel graag door je worden geholpen.
Mvrgr. Rich
Re: esu lokpilot 4
Spoorman
gast

Re: esu lokpilot 4
Het loopt allemaal wel los. Binnen 3 kwartier had de vraagsteller een antwoord, daar gaat het om. De rest van het geleuter is vermaeck en het hoort er bij. Daarnaast wordt hier nauwelijks gemodereerd dus forumleden worden geacht elkaar aan te spreken en da's wat je ziet gebeuren.

Gr, Ben.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: esu lokpilot 4
is dan wel wel weer spijtig dat een gerenomeerd en gewaardeerd lid hier letterlijk aangevallen wordt door een nieuwkomer.En ja ,daardoor gaat het niveau van het forum juist omlaag.Kijk eerst in eigen boezem als je niet beter weet maar geef geen negatief commentaar als je niet beters kan.Getuigd van weinig respect en mss krijgt men dat dan in de toekomst ook wel in de eigen richting terug.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: esu lokpilot 4
Hi Piet en positieven

:thumbup:

groet
Harald
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: esu lokpilot 4
Zoals gezegd, het loopt wel los. Onthoud dat we het hier met geschreven (getypte) tekst moeten doen. Dat is alles wat we hebben om te weten te komen hoe een bepaald bericht geïnterpreteerd dient te worden. Ik heb dat bij een ander forum meegemaakt waarvan ik webmaster ben geweest. We hebben zelfs partijen uitgenodigd om persoonlijk een en ander uit te praten. Het grootste deel van deze 'ruzies' bleken te liggen aan het verkeerd interpreteren van een bericht. Waar dan weer fel op werd gereageerd, waar dan wederom fel op werd gereageerd, etc. etc.

Op een gegeven moment gebruikten leden hun toetsenbord als snelvuurgeweer.  B)

Ik zelf gebruik altijd de gedeeld door tien/maal tien regel. Als ik wat lees waarvan ik denk "nou nou" dan deel ik het geschrevene door een gevoelsmatige tien. Dan valt de tekst doorgaans gewoon erg mee. En als ik wat verstuur dan doe ik het getypte maal een gevoelsmatige tien en dan heb ik een idee hoe de tekst opgevat kan worden.

Ik heb zelf ook nog erg veel te leren en ben ook meerdere malen terecht gewezen. Kijk maar naar mijn loc ombouw draadjes. Goed dat dat gebeurd want als ik het in de wind zou slaan dan zouden er letterlijk decoders klappen.

Dit alles is natuurlijk ietwat:  :offtopic:

Voor de rest wens ik jullie allen heel veel treinplezier!  :)

Groet,

TFK
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: esu lokpilot 4
'tis de toon, die de muziek maakt... ;)
Re: esu lokpilot 4
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: esu lokpilot 4
Gents,

E is nu weer genoeg gemopperd en gezegd, laten we het maar weer over de esu lokpilot 4 hebben.

Gr. Fred.
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2006

offline
Re: esu lokpilot 4
vraag over instellingen esu decoder mfx 64614 21p.

de decoder is in bestelling omdat ze hem niet hebben, maar dat ter zijde,
ik ben mijn marklin lok 3084 aan het aanpassen met een nieuwe decoder maar
jullie hebben het hier over cv instellingen, maar kan deze instellingen ook gedaan worden met de cs1,
Re: esu lokpilot 4
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: esu lokpilot 4
Het is allemaal niet zo kwaad bedoeld, je word hier heus wel geholpen, maar ik kan me de vraagstelling van hmmglaser wel voorstellen. Het is niet alleen het goed lezen van de handleidingen, het is dan ook nog zaak om het te durven uitvoeren ervan. Ikzelf heb een Ecos2 maar ben ook huiverig met het veranderen van cv's e.d. Ik ben er altijd huiverig voor dat ik dan de rest kwijt raak, bv. geluiden, rook of wat dan ook. Dit komt toch voort uit onwetendheid en niet goed beheersen van de materie, en misschien wel mijn leeftijd, te laat met digitaal begonnen. :D

Gr, Ad