Citaat van: Riny op zondag 23 september 2007, 12:02:00
Voor alle ananloge rijders met dit soort problemen.
P.s. Er is een oplossing voor dit probleem, investeren en dus digitaal gaan rijden.
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 23 september 2007, 12:13:33
De spoel van de oude wissels hebben geen eindafschakeling dus is terugmelding via de spoel niet mogelijk.
Wil je toch de stand van het wissel melden is het schema van Riny de enige juiste oplossing. Blijft de spoel hangen dan is het idd helaas pindakaas.
Mvg, Johan.
Even een wat late reactie op het probleem van terugmelding van wisselstanden.
Het schema van Riny is een eenvoudige methode om het laatste stuurssignaal naar de wissel te onthouden.
Als de wissel defect is of een van de draden naar de wissel beschadigd zijn en de wissel dus om welke reden dan ook niet omgaat, is de weergave van de stand foutief.
Dit probleem is bij digitale aansturing echter
precies hetzelfde.
- Controleert een wisseldecoder wel of de wissel echt is omgeschakeld?
- Controleert de digitale centrale eigenlijk wel of er een wisseldecoder op het adres aanwezig is ?
Dus beide systemen hebben zijn minpuntjes.
Is een echte terugkoppeling mogelijk op wissels zonder eindafschakeling ?
Ja, maar dit vergt een berg elektronica.
Je kunt namelijk de wisselspoelen met een wisselspanning met een hogere frekwentie doormeten. Je zult dan afhankelijk van de wisselstand een verschil meten. In technische termen: een spoel met ijzerkern heeft een andere impedantie (=wisselstroomgedrag) als een zonder ijzerkern.
Maar zoals gezegd dit vergt een berg electronika en betekent dus hoge kosten.
Dus laat je niet gek maken. Het systeem van Riny en het digitale systeem geven precies hetzelfde weer en hebben hetzelfde probleem.
Als de wissel echt defect is, zul je dat wel merken en dan moet je hem maken of vervangen.
groetjes
Henk