Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

terugmelding oude k wissels

Gestart door the explorer donderdag 20 september 2007, 11:23:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
terugmelding oude k wissels
hallo

ik heb op dit forum al wel eens gelezen over terugmelding van k wissels
via een led op een controlepaneel.(om de stand van de wissel aan te geven)

nu heb ik dit bij mij ook gepland maar mijn wissels zijn van het oude type
gelden hiervoor dezelfde regels ???

ik weet dus niet of deze wissels ook een eindafschakeling hebben zoals daar stond vermeld .

kan iemand mij helpen aub .

alvast bedankt
patrick :shock:
Re: terugmelding oude k wissels
Beste Patrick,

De door jouw beschreven K wissel heeft geen eindafschakeling.
Je zult dit via een relais moeten gaan realiseren.

Edit: 23 sept 2007.

Schema verwijderd en opnieuw (gewijzigd) geplaatst.
ZIE de nieuwe locatie in dit draadje.
Re: terugmelding oude k wissels
eigenlijk is dit geen terugmelding, maar een melding hoe de schakelaar cq relais staat, onderbreek een van de wisseldraden gaan de leds wel om maar de wissel blijft staan toch
Re: terugmelding oude k wissels
Dit schema zet wel degelijk de wissel om en laat de stand (terugmelding) ook zien d.m.v. de leds.
Ik heb dit persoonlijk bij mijn oude baan (M-rails) toegepast voordat ik over ging op digitaal (C-rails).

Ik staat voor iedere kritiek open dus ik zou het graag technisch uitgelegd krijgen waarom en met welke reden dit niet zou werken?
Re: terugmelding oude k wissels
maak de gele draad op de wisselsaandrijving eens los, dan schakeld je relais wel en je leds ook maar je wissel doet niets, dus is het geen terugmelding want hij meld niet de stand van de wisseltongen en ziet de fout niet het is geen kritiek hoor begrijp me niet verkeerd maar dat viel me gewoon op
Re: terugmelding oude k wissels
Citaat van: Ron op donderdag 20 september 2007, 16:04:56
maak de gele draad op de wisselsaandrijving eens los, dan schakeld je relais wel en je leds ook maar je wissel doet niets, dus is het geen terugmelding want hij meld niet de stand van de wisseltongen en ziet de fout niet het is geen kritiek hoor begrijp me niet verkeerd maar dat viel me gewoon op

Ron,

Ik zie het beslist niet als kritiek, als mens kan ik ook een tekenfoutje maken en vind het dan prettig als ik daar op gewezen wordt.
Om eventuele foutieve schema's hier neer te zetten, daar is ook niemand mee geholpen.
Het is de bedoeling om elkaar te helpen en niet op het verkeerde dwaal "spoor" te zetten.

Ook ik maak fouten en daar ben ik mij ook van bewust.
Ik zal het nog eens nalopen, alleen heb ik deze onderdelen niet meer dus ik kan dit ook niet meer uittesten dus als iemand even aan zou kunnen geven wat er in het schema veranderd dient te worden pas ik dat aan.

Ook ben/was ik geen elektro-technicus van beroep maar ik ben een "self made" elektrieker.
Re: terugmelding oude k wissels
Citaat van: Riny op donderdag 20 september 2007, 16:39:04
Citaat van: Ron op donderdag 20 september 2007, 16:04:56
maak de gele draad op de wisselsaandrijving eens los, dan schakeld je relais wel en je leds ook maar je wissel doet niets, dus is het geen terugmelding want hij meld niet de stand van de wisseltongen en ziet de fout niet het is geen kritiek hoor begrijp me niet verkeerd maar dat viel me gewoon op

Ron,

Ik zie het beslist niet als kritiek, als mens kan ik ook een tekenfoutje maken en vind het dan prettig als ik daar op gewezen wordt.
Om eventuele foutieve schema's hier neer te zetten, daar is ook niemand mee geholpen.
Het is de bedoeling om elkaar te helpen en niet op het verkeerde dwaal "spoor" te zetten.

Ook ik maak fouten en daar ben ik mij ook van bewust.
Ik zal het nog eens nalopen, alleen heb ik deze onderdelen niet meer dus ik kan dit ook niet meer uittesten dus als iemand even aan zou kunnen geven wat er in het schema veranderd dient te worden pas ik dat aan.

Ook ben/was ik geen elektro-technicus van beroep maar ik ben een "self made" elektrieker.


nee hoor Riny je hebt het perfect gedaan met de mogelijkheden die er waren, wil je echt een terugmelding dan zouden er eindcontacten op of de wisselspoelen of de wisseltongen moeten zitten en die zijn er niet, wel te maken maar erg gecompliceerd, en voor hobby doeleinden ook niet relevant, die manier van jouw is voor ons perfect.
Re: terugmelding oude k wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: terugmelding oude k wissels
Vraagje tussendoor: Het "oude type" K-wissels, zijn dat wissels met niet-afneembare aandrijvingen? Hoe zien ze eruit?

Martijn
Re: terugmelding oude k wissels
ha die martijn.

dat zijn die groote kasten aan de zijkant met die lampjes er op voor de stand van de wissel.

maar patrick waar ga je de wissels mee schakelen met de marklin kasten digitaal of met twee poligeschaakelaars.
in het laatse geval zit je met het fijt van de spoel van de wissel die kan maar even een stroom stootje gebruiken.
ja kan door een middel van een weerstand diode condensator 64 uf twee keer diode en weerstand een schaakelng maaken die op 16 v werkt op het schaakelaartje bedien je dan gelijk de stand van de wissel.

dit alles tiep ik even uit eigen ervaaring nadere detaals van schema heb ik alleen in me hoofd zal even kijken of ik het op papier kan krijgen.

gr bas
Re: terugmelding oude k wissels
Beste Forummers,

Het bovenstaande schema is aangepast (zie hieronder het nieuwe schema) met hulp van iemand die verstand van zaken heeft.
Omdat ik vroeger met lampjes heb gewerkt en mogelijk in de praktische uitvoering toch de boel iets anders heb gemonteerd dan op de tekening zal dat de oorzaak zijn dat er toch ergens iets niet klopt in het schema.
Maar dit is dan bij deze, met hulp, recht gezet.
Dus een discussie dat onderstaand schema nog niet in orde zou zijn is dan ook niet noodzakelijk.

Sorry voor de misleiding.

Re: terugmelding oude k wissels
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: terugmelding oude k wissels
Beste Riny

Ik vind het een mooi schema, maar volgens mij is dit geen echte terugmelding van een K wissel.

Deze schakeling geeft aan wat de stand van de wissel is.

Stel dat een van de draden van de aansluiting van de wisselaandrijving defect gaat, dan zal de schakeling met het relais blijven werken.

De terugmelding die volgens mij bedoeld wordt is dat er ook werkelijk een kontakt gesloten of geopend is als de wisseltongen echt omgelegd zijn.
Re: terugmelding oude k wissels
Ja riny bla bla bla,           als de wisseltongen door een oorzaak niet omgaan (mechanisch of electrisch, bv spoel kapot) geeft de terug melding het toch omschakeling aan,                  laat je niet op de kast jagen he
Re: terugmelding oude k wissels
Beste mede hobbysiten,

Ik stel voor om zelf met een schema te komen wat beter moet of zou werken dan het betreffende schema.
Bekijk of doorgrond de werking van dit type relais eens.

Citaat van: Ron op zondag 23 september 2007, 11:53:08
Ja riny bla bla bla,           als de wisseltongen door een oorzaak niet omgaan (mechanisch of electrisch, bv spoel kapot) geeft de terug melding het toch omschakeling aan,                  laat je niet op de kast jagen he

Als de bliksem inslaat werkt er helemaal niets meer. :(
Ron, mij krijgen ze niet gek........................Ik ben een spuitbus.  :lol:

Edit: Voor alle ananloge rijders met dit soort problemen.

P.s. Er is een oplossing voor dit probleem, investeren en dus digitaal gaan rijden.
Re: terugmelding oude k wissels
Blausee-Mitholz
gast

Re: terugmelding oude k wissels
De spoel van de oude wissels hebben geen eindafschakeling dus is terugmelding via de spoel niet mogelijk.
Wil je toch de stand van het wissel melden is het schema van Riny de enige juiste oplossing. Blijft de spoel hangen dan is het idd helaas pindakaas.

Mvg, Johan.
Re: terugmelding oude k wissels
Waar is eigenlijk onze vraagsteller?  :?
Re: terugmelding oude k wissels
Blausee-Mitholz
gast

Re: terugmelding oude k wissels
Citaat van: Riny op zondag 23 september 2007, 12:40:39
Waar is eigenlijk onze vraagsteller?  :?

Die te druk met jou schema te bouwen

Mvg, Johan.
Re: terugmelding oude k wissels
@ Hoi Johan,

Ik vind hem leuk gevonden  :lol: :lol:
Re: terugmelding oude k wissels
aan allen

hartelijk dank voor de reacties tot hier oe
ik ga toch maar het schema van riny aanhouden denk ik
ziet er toch wel degelijk uit

voor het eventueel blijven hangen van de spoelen zet ik gewoon een
extra ledje tussen het schakelcontact . als dit dan blijft branden blijft de wissel onder stroom staan anders is het gewoon een flits

nogmaals bedankt voor de reacties
patrick
Re: terugmelding oude k wissels
Lid sinds: 2006

offline
Re: terugmelding oude k wissels
Citaat van: Riny op zondag 23 september 2007, 12:02:00
Voor alle ananloge rijders met dit soort problemen.

P.s. Er is een oplossing voor dit probleem, investeren en dus digitaal gaan rijden.
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 23 september 2007, 12:13:33
De spoel van de oude wissels hebben geen eindafschakeling dus is terugmelding via de spoel niet mogelijk.
Wil je toch de stand van het wissel melden is het schema van Riny de enige juiste oplossing. Blijft de spoel hangen dan is het idd helaas pindakaas.

Mvg, Johan.

Even een wat late reactie op het probleem van terugmelding van wisselstanden.

Het schema van Riny is een eenvoudige methode om het laatste stuurssignaal naar de wissel te onthouden.

Als de wissel defect is of een van de draden naar de wissel beschadigd zijn en de wissel dus om welke reden dan ook niet omgaat, is de weergave van de stand foutief.

Dit probleem is bij digitale aansturing echter precies hetzelfde.
- Controleert een wisseldecoder wel of de wissel echt is omgeschakeld?
- Controleert de digitale centrale eigenlijk wel of er een wisseldecoder op het adres aanwezig is ?

Dus beide systemen hebben zijn minpuntjes.

Is een echte terugkoppeling mogelijk op wissels zonder eindafschakeling ?

Ja, maar dit vergt een berg elektronica.

Je kunt namelijk de wisselspoelen met een wisselspanning met een hogere frekwentie doormeten. Je zult dan afhankelijk van de wisselstand een verschil meten. In technische termen: een spoel met ijzerkern heeft een andere impedantie (=wisselstroomgedrag) als een zonder ijzerkern.

Maar zoals gezegd dit vergt een berg electronika en betekent dus hoge kosten.

Dus laat je niet gek maken. Het systeem van Riny en het digitale systeem geven precies hetzelfde weer en hebben hetzelfde probleem.

Als de wissel echt defect is, zul je dat wel merken en dan moet je hem maken of vervangen.

groetjes
Henk