Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin vragen

Gestart door zeilboot donderdag 20 september 2007, 08:11:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin vragen
zeilboot
gast

Marklin vragen
Hallo

Ik heb mij hier net geregistreed en heb een paar vragen over marklin en de marklin m rails.

Ik wil een baan gaan maken met marklin m rails van ongeveer 2.60 m bij 82 cm.
Hier voor ben ik bezg geweest met fleisman op een kleinere baan.

Mijn eerste probleem is dat ik maar 2.40m om het spoor te laten stijgen.
Ik las in verschillende topics dat het aangeraden is om een stijging/ daling percentage van 3 % aan te houden.
Dit red ik niet helemaal.
Ik dacht eerst aan 25 cm hoogte van de boven plaat tot de onderplaat maar dat bleek veel te stijl.
Nu denk ik aan 10 tot 12 cm met een percentage van 4,09 %.

Verder vroeg ik mij af hoe je de rails stroomloos zet.
Zijn hier voor isolatie hulsjes voor om de klipjes te koop of werkt het het zelfde als bij fleisman met een kunstof verbindings staafje aan de rail zelf?

En ik had het idee om twee travos te gebruiken en te zorgen dat ik met een schakelaar kan kiezen welk deel van de baan ik gebruik.
Dus allen het goederenterein of het station of schaduwstation.

En mijn laatste vraag heeft betrekking tot de schakelaars.
Ik heb nog 5 oude marklin schakelaars liggen maar die zijn volgens mij alleen maar om een wissel of sein te bedienen.
Welk typen en soort schakelaars gebruiken jullie?





Hier is mij baan plan.
De onderste afbeelding hoort rechts van de bovenste afbeelding.
Re: Marklin vragen
wibi
gast

Re: Marklin vragen
simpel dat metalen rails. de stroom kun je onderbreken door een stuk papier of plastik tussen de lipjes te steken. denk dan wel aan de lengte van je sleper.
schakelaars hoeven niet perse van ons merk te zijn. voor een habbekrats krijg je die ook in een electronicazaak. daar heb je keuze uit tig van die dingen.
voor wat betreft de stijging, waarom gebruik je niet meer dan twee niveau,s
wordt de baan ook spannender van.
onder en bovenplaat, ok, denk aan je pantograven en de bovenleiding, dat heeft plaats nodig. tenslotte moet je hand er tussen kunnen, wel makkelijk bij calamiteiten.
je baanplan is wel erg vol zo. mag er nog een hutje bij, of gun je je mannen en vrouwen geen plaats.....gr wim
Re: Marklin vragen
Riny
gast

Re: Marklin vragen
Citaat van: zeilboot op donderdag 20 september 2007, 08:11:34
Verder vroeg ik mij af hoe je de rails stroomloos zet.
Zijn hier voor isolatie hulsjes voor om de klipjes te koop of werkt het het zelfde als bij fleisman met een kunstof verbindings staafje aan de rail zelf?

En ik had het idee om twee travos te gebruiken en te zorgen dat ik met een schakelaar kan kiezen welk deel van de baan ik gebruik.
Dus allen het goederenterein of het station of schaduwstation.

Kan dit nog bijdragen om de baan gedeeltelijk stroomloos te zetten?
Als het ledje brand is de stroom onderbroken, brand het niet dan is er weer stroom.


Re: Marklin vragen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin vragen
De marklin schakelaars om wissels en seinen te bedienen hebben rode en groene knopjes. Deze hebben een blauwe of witte behuizing.



Er zijn ook schakelaars met gele en rode knopjes en gele en groene knopjes. Hiermee kun je lampjes en stroomsecties schakelen.

Oud       Nieuw     Doel                                   
7072     72720      Schakel seinen en wissels  (groene en blauwe knopje)

---         72710      ,, met terugmelding (NIET bruikbaar bij M-rails !!!!!)

7273     72730      4 onafhankelijke schakelaars (gele en groene knopjes)

7274     72740      4 schakelaars naar 1 gemeenschappelijke voeding/stroomkring (gele en rode knopjes)

Maar zoals gezegd door Wibi, je kunt ook andere schakelaars gebruiken.

groetjes
Henk
Re: Marklin vragen
zeilboot
gast

Re: Marklin vragen
Bedankt voor de reacties.

Ik zal proberen de midden rail te onderbreken met een stukje kunstof of papier.
Zou je ook de rail zelf kunnen isoleren met kunstof? Dan kan ik namelijk de oude opzet klemmetjes die ik ook bij fleisman gebruikte gebruiken.

Verder is het een kwestie van een draadje aan de rail en aan de midden rail solderen om het desbetreffende stuk spoor van stroom te voor zien?

En ik heb even gekeken naar het maximale steigings percentage die mijn locs kunnen hebben die bedraagd 4 % aangezien ik nog iets hoger moet denk ik dak ik hem in de bocht ook maar iets laat stijgen zodat dat ook opgelost is.
Re: Marklin vragen
Riny
gast

Re: Marklin vragen
Bij M-rails kun je de spoorstaven niet isoleren, onderbreken of scheiden.
Alleen de puko's (lipjes middencontacten) en dat kan ook met krimpkous gedaan worden.
Re: Marklin vragen
robmarklin
gast

Re: Marklin vragen
Als je analoog rijdt is 5 procent helemaal geen probleem. Daar lopen de locs moeiteloos tegenop. Het is natuurlijk niet helemaal waarheidsgetrouw en 'downhill' gaat het wel wat harder, maar als je nu net dat ene mooie baanplan hebt dan zou ik me niet tegen laten houden.

Of je moet 30 wagons achter een loc willen hangen, dan wordt het wat anders.

Als je toch nieuwe schakelaar moet kopen er zijn draadjes ie hier over gaan:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3681.0
Zelf werk ik met twee trafo's die elk een deel van de baan aansturen. Met een wisselschakelaar kan je delen van je baan laten kiezen tussen de trafo's

Groeten, Rob
Re: Marklin vragen
zeilboot
gast

Re: Marklin vragen
Ik zal het doorlezen.
Verder wilde ik net de vraag stellen of je doormiddel van een schakelaar kunt aangeven welk deel van de baan een travo aanstuurd. maar dat kan dus zonder problemen.
Wat die 5% helling betreft de lichtere loks trekken het niet ik heb 2 lichte loks en die kunnen maar twee rijtuigen trekken.
Nu zijn het ook meer rangeer loks.
Re: Marklin vragen
robmarklin
gast

Re: Marklin vragen
Rijd je digitaal of analoog?

mijn kleinste locje, een 3029, gaat zonder problemen met een sliert wagonnetjes tegen de berg op.

Weet je wat wel belangrijk is met M rails? De verbindingen tussen de rails geven behoorlijk wat electrische weerstand. Als er heel veel rails tussen je aansluitrail en je helling zitten, dan blijft er heel weinig spanning over voor je loc. En dus vermogen en dus snelheid. Oplossing: in de helling een aansluitrail gebruiken (of draadjes solderen). niet alleen de middengeleider, maar ook de massa.

Groeten, Rob


Re: Marklin vragen
zeilboot
gast

Re: Marklin vragen
Ik rij analoog.

Ik zat al te denken om op verschillende plekken van de baan een aansluitrail te plaatsen.
Maar om dat de lok zonder wagons de helling goed op komt dacht ik dat het daar niet nodig was.
Ik zal proberen of het met beter gaat.

Is het ook mogelijk om met m rails een keerlus te maken of krijg je dan kortsluiting?
Re: Marklin vragen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin vragen
Keerlussen maken geeft geen enkel probleem bij Marklin. De middenleider komt nooit tegen de spoorstaaf aan, dus je krijgt geen kortsluiting.

groetjes
Henk
Re: Marklin vragen
robmarklin
gast

Re: Marklin vragen
Een loc zonder wagons gebruikt veel minder stroom dan een loc met.
Hoe meer je een electromotor belast, hoe meer stroom die gebruikt. Meld je even terug als je het geprobeert hebt? Ben benieuwd

Groeten, Rob

Re: Marklin vragen
zeilboot
gast

Re: Marklin vragen
Ik zal het morgen proberen

Ik heb het uitgeprobeerd en nu trekt hij met 3 wagons 4%.

Ik heb wat gelezen op het forum over rail contacten.
Ik heb een stuk of 3 kantenklare van marklin liggen maar die werken maar 1 richting.
Is er een schema waar op je kunt zien hoe je de draadjes aanmoet sluiten om er zelf een te maken?
Of is dit niet mogelijk met m rails.

Mvg Stephan
Re: Marklin vragen
robmarklin
gast

Re: Marklin vragen
In jouw geval zou ik toch eens goed zoeken. met die helling moeten de locs er makkelijk tegenop lopen. Locs niet vuil? Koolborstels versleten? Rails jarenlang niet gebruikt en nu vettig? Als je locs echt oud zijn: soms is de collector versleten.

Het klinkt mij in elk geval in de oren als een geval waar de loc niet genoeg electrisch vermogen om kan zetten in beweging. Weet je het type loc?

Als je in de buurt woont; ik ben gek op dit soort uitdagingen.

Groeten, Rob


Re: Marklin vragen
zeilboot
gast

Re: Marklin vragen
Hij lijkt op deze lok

Ik denk niet dat het aan de koolborstels ligt want ik heb 2 de zelfde types en ze hebben het allebij.
Nu zijn het ook lichte loks of zouden ze twee wagons makkelijk moeten kunnen trekken?

Jammergenoeg woon ik niet in de buurt Huizen.
Re: Marklin vragen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin vragen
Volgens mij zijn het Delta Locs ?

Mvg Gert
Re: Marklin vragen
zeilboot
gast

Re: Marklin vragen
Volgens mij ook.
Ik heb namelijk een advertentie gevonden waar bij staat vermeld dat het een delta loc betreft.

Zou dit betekenen dat er een decoder in zit en je er dus ook digitaal mee zou kunnen rijden?
Re: Marklin vragen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin vragen
Citaat van: zeilboot op zaterdag 29 september 2007, 09:49:30
Volgens mij ook.
Ik heb namelijk een advertentie gevonden waar bij staat vermeld dat het een delta loc betreft.

Zou dit betekenen dat er een decoder in zit en je er dus ook digitaal mee zou kunnen rijden?


Yep 8)
Re: Marklin vragen
zeilboot
gast

Re: Marklin vragen
Oke dan zal ik even kijken of er een decoder in zit.
Re: Marklin vragen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin vragen
Stephan,

Gaat je lok, met meer dan drie wagons, dan slippen op de helling, of stopt de motor met draaien?

Als hij gaat slippen, dan is er iets mis met de antislipbanden.

Stopt de motor, dan heb je een te grote spanningsval op het hellende tracé.

Zo'n lokje moet toch minstens tien wagons omhoog kunnen trekken.

Ik heb nog zo'n oude 3000 (Br89) en die zijn vrij sterk hoor.

PS: lopen je wagons wel soepel?
Re: Marklin vragen
zeilboot
gast

Re: Marklin vragen
Hij slipt de motor draait gewoon door.
Er zitten 2 antislip bandjes om de aandrijf assen.
Ik zal de rails eens schoon maken.
Verder lopen de wagons soepel.

Het werkt inmiddels.
Na de plank recht te hebben ondersteund trekt hij 4 wagond naar boven.