Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Inbouwen locdecoder

Gestart door Theo zondag 15 maart 2015, 17:04:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2015

offline
Inbouwen locdecoder
Beste forumleden,
Ik wil weer beginnen met mijn Marklin baan en ook digitaal gaan rijden.
mijn 2 oude locs, Marklin nr. 3005 en 3035, zou ik van een decoder willen voorzien.
Wie kan mij daar meer over vertellen?
Theo
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Dag Theo,

Wat ik in je vraag mis is waarmee je de loks wilt gaan aansturen.
Alleen een regeltrafo gaat niet werken.
Je hebt ook een control unit o.i.d. nodig
Heb je al een digitaal systeem? Zo ja dan is het een kwestie van decoders in (laten) bouwen en rijden.

groeten,

Henk
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2015

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Hallo Henk,
Ik heb nog geen digitaal systeem.
Ben nog bezig met oriënteren.
Wel denk ik te beginnen met een niet te duur systeem. Bijv. Koploper met Intellibox of Raptor.
Voorlopig geen CU 2 of vergelijkbaar. Ik neem aan dat later uitbreiding geen probleem hoeft te zijn.
Reno
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Hoi Theo,

Zoals Henk aangeeft heb je op de eerste plaats een digitaal systeem nodig. Zelf ben ik gestart met een basis set met Mobile Station 2, wat C-rails en twee conversie-railtjes van M-rail naar C-rail. Zo kan ik de M-rail ook blijven gebruiken.

Als dat deel in orde is dan is de volgende vraag welke functies je wilt gaan aansturen. De basis is alleen rijden en schakelbare verlichting. Maar er kan meer. Zo is geluid ook een optie. Zeker leuk voor stoomloks. En wat te denken van aansturing van rookgeneratoren? Marklin, ESU en andere fabrikanten hebben leuke oplossingen hiervoor.

Het aansluitplan is voor decoders aardig gelijk. Wel is er een verschil tussen draadkleuren tussen de decoders van Marklin en die van ESU welke je in veel draadjes voorbij zal zien komen.

De inbouw zelf is een kwestie van de stoute schoenen aantrekken. Ik heb het solderen weer moeten uitvinden. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat mijn soldeer niet goed vloeide aangezien ik soldeer zonder harsken gebruikte...

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Groet,

TFK
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Hi Theo,

Ook zou je na kunnen denken of je er een vijf polige rotor in wilt zetten i.p.v. drie.
(Motor moet worden omgebouwd naar gelijkstroom of een decoder gebruiken die een wisselstroom motor kan aansturen).
Zoek eens in onze Wiki  "ombouwen" naar digitaal.
Als je in de buurt woont wil ik je wel eens op alle mogelijkheden wijzen of kom een keertje buurten bij Hobby in Praktijk.
Overigens hebben we daar vele digitale systemen om te laten zien.

groet
Harald
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Theo,

De nieuwste decoders kunnen tot 16 functies hebben of zoiets. (het kan er paar meer of minder zijn).
Moet een Intellibox Basic kun je er maar vier aansturen en met een truc 8.
De investering in een Intellibox kan dan duur gaan uitvallen als je binnen een paar jaar wilt overstappen naar een ander systeem.
In Houten had iemand nog het lef om ? 250,--  te vragen voor een oude Intellibox.
Zelf heb ik ook een Intellibox die ik ongeveer 10 jaar geleden gekocht heb en ik ga nu zeker over naar een ECOS 2.
Is goedkoper dan een Central Station en kan hetzelfde.
Het eerder genoemde advies voor een Mobil Station 2 kan een goedkoper alternatief zijn maar ik ken niet alle specs.

Ik zou zeker een keer in Houten gaan neuzen voor een Mobil Station 2.

groeten,

Henk
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Beste Theo,

De combinatie Raptor en Koploper is wel mogelijk, maar is een relatief dure oplossing omdat je als het ware twee Raptors moet aanschaffen, een centrale en een interface, met de "normale" Raptor kun je op automatiseringsgebied hetzelfde bereiken als met Koploper, alleen zonder baanplan op een scherm.

Groet, Anne W
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Citaat van: Anne W op zondag 15 maart 2015, 22:51:46
met de "normale" Raptor kun je op automatiseringsgebied hetzelfde bereiken als met Koploper

Geen onwaarheden verkondigen    :thumbdown:

Mvg
Koos
Re: Inbouwen locdecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Waar baseer je dat op Koos?
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Daar zijn al genoeg discussies over geweest, voors en tegens, mogelijkheden en onmogelijkheden op dit forum.

Mvg
Koos
Re: Inbouwen locdecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Ik zie voor welke club je bent. Zegt genoeg.  >:-D
Re: Inbouwen locdecoder
Spoorman
gast

Re: Inbouwen locdecoder
Citaat van: Theo op zondag 15 maart 2015, 17:40:26

Wel denk ik te beginnen met een niet te duur systeem. Bijv. Koploper met Intellibox of Raptor.


Als dat de keuze is kies je natuurlijk voor Raptor. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Sinds 1991, volgend jaar jubileum. :favorite:

Groet, Anne W
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2011

offline
Re: Inbouwen locdecoder

Theo,

Ik zou wel aanraden je motortjes om te bouwen naar gelijkstroom. Dus er een permanent magneet in te zetten.
Bij lagere snelheden pakt het motortje dan mooier op. Wanneer het mogelijk is overweeg dan ook gelijk een vijfpolig anker. Dan gaat alles nog soepeler.

Voor een kleine 25 euro heeft Märklin het motor ombouw setje 60943 in de handel. Dit setje heeft een vijfpolig anker een permanent magneet en een bijpassend motorschild. Er zit géén decoder in. Raadzaam is een multi- protocol ESU Locpilot 4. Ook voor een 25 euro.

Zoek alléén even uit of voor jouw locjes 3005 en 3035, de bovengenoemde setjes zonder verdere aanpassingen  te plaatsen zijn. Mocht dat niet zonder problemen kunnen dan heeft ESU onder nummer 54631 een ombouw setje in huis met een permanent magneet én een decoder. Je behoudt dan je oorspronkelijke driepolige anker.

Zelf ben ik begonnen met koploper( gratis ) en een gebruikte Intellibox IR voor 150 euro. Dat werkt prima samen. De IB moet alléén nog wel door een stevige trafo worden gevoed.

Veel plezier man!   
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2015

offline
Re: Inbouwen locdecoder
Beste leden,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag.
En ik ben er weer een stuk wijzer van geworden.
Theo
Re: Inbouwen locdecoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Inbouwen locdecoder
ik bestel zelf in duitsland voor ongeveer 27/28 euro een marklin 60760 en heb je er gelijk een simpele decoder bij kun je mooie gebruiken voor je eerste ombouw als het dan mis gaat ben je niet gelijk 25 euro kwijt!