Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los

Gestart door bvk007 dinsdag 24 februari 2015, 13:55:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
Hoi,

M'n pa en ik hebben problemen met onze (enige) engelse kruiswissel. Vaak schakelt deze niet goed en moet ik de aandrijving weer "klikken" in de wissel zodat de tongen weer kunnen worden verplaatst. Van de aandrijving hebben we de eindschakeling als losgehaald en overbrugt (maar dat lijkt met niet zo relevant in dit verhaald).

Ons vermoeden is dat de wissel niet geheel vlak ligt, hij ligt net bij het begin van de oprit. We ondersteunen 'm wel optimaal en hij buigt niet door.

Heeft iemand een vermoeden wat er aan de hand zou kunnen zijn of is de aandrijving, (slechte fysieke verbinding) de boosdoener?

Alvast bedankt.

Groet, Bas
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
Bas

Zou het kunnen dat het bolletje aan het einde van het stangetje dat in de wissel wordt gestoken beschadigd is.
De elektromagneet schakelt toch normaal.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
Daar lijkt het niet op, als de aandrijving eenmaal weer in de wissel zit, schakelt het (met de hand) sowieso weer goed.
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
Bas

Schakelt de aandrijving als hij niet in de wissel zit?
Je schrijft dat de eind afschakeling overbrugd is, misschien dat daar ergens iet los geraakt is tijdens het solderen.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
De aandrijving schakelt prima....alleen schiet hij los (af en toe).
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
Hallo Bas,

Links en rechts aan de aandrijving zitten kleine vorkjes, die in het wissel klikken.
Als deze zijn afgebroken kan de aandrijving inderdaad losraken.

Een remedie lijkt mij dan deze met een strookje sterk hechtende tape aan de onderzijde met het wissel te verbinden.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
heb dit zelfde met een c-rail engelse wissel gehad! toen bleek dat een van de stuurtangetjes tijdens het omschakelen of wel of net niet uit zijn houder schoot heb deze toen verder omgezet en toen was het probleem voorbij! lijkt erop dat marklin maar een hele kleine marge gebruikt dus dan zal dat wel met meer dingen zo zijn!
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
mss een foto erbij ? Ik heb hier ook nog enkele aandrijvingen indienst en draai gewoon 2 vijsjes door het plastic zodat ze zich niet meer kunnen verplaatsen.Mijn engelsmannen zijn nu allen wel aangedreven door hoffman aandrijvingen.Veel betrouwbaarder.
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 28 februari 2015, 11:40:21
heb dit zelfde met een c-rail engelse wissel gehad! toen bleek dat een van de stuurtangetjes tijdens het omschakelen of wel of net niet uit zijn houder schoot heb deze toen verder omgezet en toen was het probleem voorbij! lijkt erop dat marklin maar een hele kleine marge gebruikt dus dan zal dat wel met meer dingen zo zijn!
hmmglaser, (ondertekenen met een naam zou wel zo prettig zijn),

De aandrijving van de C-(kruis)wissels zit heel anders in elkaar dan die van de K-rails.
Het losschieten van dat palletje had ik ook en dat heb ik opgelost door op de bodemplaat een verhoogde geleiding aan te brengen.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Engelse wissel (K-rail) aandrijving schiet los
Bij ons idd hetzelfde probleem...1 van de stuurstangetjes zit wel in de houder maar heeft speling. De wissel is nog niet zo oud dus we gaan terug voor garantie. Bedankt voor het meedenken allemaal. Het viel ons al op dat 1 van de locs "bonkte" als hij over de wissel reed.

Groet, Bas