Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

marklin z wissel probleem

Gestart door baureihe05 maandag 23 februari 2015, 10:37:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin z wissel probleem
baureihe05
gast

marklin z wissel probleem
Dag allen,

Ik heb een marklin z baantje met zware stoomlok BR41 (88273). Als deze over een rechte wissel rijdt merk ik een slecht contact op, zeker als deze traag rijdt, dan stopt de trein plots. Het probleem doet zich voor bij de overgang van de 2 beweegbare rails naar de vaste (misschien wat onduidelijk). Het vreemde is dat ik dit probleem enkel met deze lok heb en niet met mijn diesellokje uit startset 81564 of stoomlokje van de jaren 80, deze 2 rijden vlot over de wissels.
Ik had ergens al eens gelezen dat lange stoomloks wel voor wat problemen kunnen zorgen bij wissels, is dit een algemeen probleem of moet ik mij gewoon een nieuwe wissel aanschaffen?

Vriendelijke groeten
Re: marklin z wissel probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: marklin z wissel probleem
Misschien moet je je vraag stellen op een wat meer specifiek 2-Rail Forum, het klinkt een beetje als een 2-Rail Probleem, als de lok gestopt is heb je dan nog steeds spanning op de baan?

Groet, Anne W
Re: marklin z wissel probleem
Als je dit probleem bij 1 lok hebt en niet bij 2 andere, dan ligt het aan de lok en niet aan de wissel.
Re: marklin z wissel probleem
ermindewinkel
gast

Re: marklin z wissel probleem
Het kan een combinatie zijn: een afwijking in de wissel die door de bijzondere bouw van de loc naar voren komt.
Praktijkvoorbeeld van mij: Bij één wissel blijft de ICE haken en vliegt er bij hoge snelheid uit.
Oorzaak: De ICE is net ietsje lager dan de andere locs en het kruisstuk van de wissel was ca 0,1 mm lager dan ze zou moeten zijn.
In jouw geval zou ik zoeken naar:
Loc: maken alle sleepcontacten op de wielen goed contact?
Wissel: Maken alle railstukken van de wissel goed contact? Ik neem direct aan dat je al aan het poetsen geweest bent.

succes
Ermin
Re: marklin z wissel probleem
Baureihe05,

Wat wel handig is om eens te controleren is of de loc sluiting maakt bij het overgaan op de vaste rails en of de plaatjes in de bodem van het vaste gedeelte spanning doorgeven en de wielen hier contact mee maken...

Mvg