Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock

Gestart door molly w maandag 23 februari 2015, 10:24:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Even een vraagje in de serie "Problemen door Oude Blauwe Trafo's". In enkele loc's heb ik het oude relais vervangen door de electronische rijrichtingschakelaar van Uhlenbrock (art.nr 55700. Eén is opeens defect geraakt, in plaats van een klikje was slechts een trrrrrrrrr-geluid te horen en de loc reed niet meer voor- of achteruit. Kan dat soms ook te maken hebben met te hoge omschakel-piekspanning van de blauwe trafo? In de montagehandleiding van de schakelaar werd niet gerept over voltages.
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Was vergeten om te kijken of dit item al eerder aan de orde is geweest op dit forum. Jazeker, plenty times. Uit de berichten van toen leid ik af dat de overspanning geen probleem is. Of is er sprake van voortschrijdend inzicht? Een tweede weetje wat ik opdeed: zulke loks kunnen ook op digitale banen uit de voeten zonder er als een geleid projectiel vandoor te gaan. (hetgeen me deed denken aan de uurwerktreintjes uit mijn jeugd)
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Bron: ===> klik
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
30 volt wisselspanning als omkeerspanning heb ik verleden week verschillende keren gemeten.
Omdat er nu het wisselstroomteken bijstaat ga ik ervanuit dat ze gewoon de effectieve waarde bedoelen.
30 volt heb ik bij een 6117 bereikt op een netspanning van 235 volt, alle hogere netspanningen bevinden zich dus boven de specificaties van de omschakelaar.
Bij de 6113 "super" werd de spanning van 30 volt pas bereikt bij een netspanning van 253 volt (het maximum volgens de netcode)
Dat hij hieraan dus is overleden is afhankelijk van je soort transformator, overigens zal hij wel vaker piekspanningen te verwerken krijgen. Bijvoorbeeld bij het plotseling onderbreken van de voedingspanning door het optillen van de loc of een onderbreking op wissels of isolerende delen. De stroom door de veldspoel zorgt dan voor aardige piek die we als mens ook kunnen voelen.

groet Tjibbe
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Mijn meting met een 6117: 29V bij 225V netspanning. Gemeten met een universeelmeter.


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Ja met name de 6117 zit veel hoger dan zijn specificaties, de "oudjes" waren wat dat betreft beter.
Heb er hier nog twee voor 125 volt liggen, die ga ik binnenkort ook een testen, twee in serie moet redelijk gaan lijkt mij.
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Goedendag,

In div. lok's heb ik de FRU ingebouwd als de bokkesprong door het relais te gek werd.
Rij daar al jaren mee en enkele maanden geleden ging een FRU kapot.
Via mijn handelaar, Voermans in Rotterdam, is deze gratis omgeruild voor een nieuwe.
Als rijtrafo's gebruik ik 2 Temsi's van ieder 80 watt en 3 kleine Marklin's van 17 watt.

Bedenk wel, als je de pulsspanning meet, dat dit geen onbelaste spanning moet zijn.
Onbelast is een spanning hoger dan belast.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Tjibbeb,
Met 2 trafo's inserie kun je 250 volt aanleggen, echter wordt 1 van de 2 trafo's belast aan de secondaire kant heeft dit als resultaat dan de primaire spannings verdeling niet 50/50 is maar bv. 60/40. De laag belaste trafo gaat secondair in spanning omhoog.
Hou je van beide trafo's de belasting gelijk, dan werkt het.
Cees
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Dat is een goede tip Cees, daar wordt meestal niet aan gedacht. :thumbup:

Wil Tweeendrie
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Ja met het ongelijk belast zijn van de tansformatoren zit ik ook wel een beetje, in principe zit in het vervangingsschema van een transformator een zeer sterke terugwerking van de secundaire zijde.
Ik zal dan ook meten wat bij extreme gevallen de spanningverhouding gaat worden (een trafo kortgesloten en de ander onbelast) Ik verwacht echter dat de kwaliteit van de transformatoren niet zo heel erg goed is waardoor de kortsluitspanning en dergelijke in de praktijk mee gaat vallen. Hierdoor hoop ik dat de verschillen binnen de perken blijven. Bij een secundaire  kortsluiting verwacht ik echter zeker boven de 60/40 verhouding uit te komen, denk eerder aan 30/70
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
Citaat van: Wil Tweeendrie op maandag 23 februari 2015, 17:46:10
Goedendag,

In div. lok's heb ik de FRU ingebouwd als de bokkesprong door het relais te gek werd.
Rij daar al jaren mee en enkele maanden geleden ging een FRU kapot.
Via mijn handelaar, Voermans in Rotterdam, is deze gratis omgeruild voor een nieuwe.
Als rijtrafo's gebruik ik 2 Temsi's van ieder 80 watt en 3 kleine Marklin's van 17 watt.

Bedenk wel, als je de pulsspanning meet, dat dit geen onbelaste spanning moet zijn.
Onbelast is een spanning hoger dan belast.

Groet

Wil Tweeendrie
Dan pakt het eigenlijk alleen maar gunstiger uit. :)