Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock  (gelezen 2506 keer)

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Gepost op: maandag 23 februari 2015, 10:24:25 »

Even een vraagje in de serie "Problemen door Oude Blauwe Trafo's". In enkele loc's heb ik het oude relais vervangen door de electronische rijrichtingschakelaar van Uhlenbrock (art.nr 55700. En is opeens defect geraakt, in plaats van een klikje was slechts een trrrrrrrrr-geluid te horen en de loc reed niet meer voor- of achteruit. Kan dat soms ook te maken hebben met te hoge omschakel-piekspanning van de blauwe trafo? In de montagehandleiding van de schakelaar werd niet gerept over voltages.
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 10:32:23 »

Was vergeten om te kijken of dit item al eerder aan de orde is geweest op dit forum. Jazeker, plenty times. Uit de berichten van toen leid ik af dat de overspanning geen probleem is. Of is er sprake van voortschrijdend inzicht? Een tweede weetje wat ik opdeed: zulke loks kunnen ook op digitale banen uit de voeten zonder er als een geleid projectiel vandoor te gaan. (hetgeen me deed denken aan de uurwerktreintjes uit mijn jeugd)
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 10:35:44 »

Bron: ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

tjibbeb

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #3 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 13:37:55 »

30 volt wisselspanning als omkeerspanning heb ik verleden week verschillende keren gemeten.
Omdat er nu het wisselstroomteken bijstaat ga ik ervanuit dat ze gewoon de effectieve waarde bedoelen.
30 volt heb ik bij een 6117 bereikt op een netspanning van 235 volt, alle hogere netspanningen bevinden zich dus boven de specificaties van de omschakelaar.
Bij de 6113 "super" werd de spanning van 30 volt pas bereikt bij een netspanning van 253 volt (het maximum volgens de netcode)
Dat hij hieraan dus is overleden is afhankelijk van je soort transformator, overigens zal hij wel vaker piekspanningen te verwerken krijgen. Bijvoorbeeld bij het plotseling onderbreken van de voedingspanning door het optillen van de loc of een onderbreking op wissels of isolerende delen. De stroom door de veldspoel zorgt dan voor aardige piek die we als mens ook kunnen voelen.

groet Tjibbe
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #4 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 16:40:55 »

Mijn meting met een 6117: 29V bij 225V netspanning. Gemeten met een universeelmeter.


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
« Laatst bewerkt op: maandag 23 februari 2015, 18:26:20 door Gerard »
Gelogd

tjibbeb

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #5 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 17:10:41 »

Ja met name de 6117 zit veel hoger dan zijn specificaties, de "oudjes" waren wat dat betreft beter.
Heb er hier nog twee voor 125 volt liggen, die ga ik binnenkort ook een testen, twee in serie moet redelijk gaan lijkt mij.
Gelogd

Wil Tweeendrie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Treintjesgek? Welnee
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #6 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 17:46:10 »

Goedendag,

In div. lok's heb ik de FRU ingebouwd als de bokkesprong door het relais te gek werd.
Rij daar al jaren mee en enkele maanden geleden ging een FRU kapot.
Via mijn handelaar, Voermans in Rotterdam, is deze gratis omgeruild voor een nieuwe.
Als rijtrafo's gebruik ik 2 Temsi's van ieder 80 watt en 3 kleine Marklin's van 17 watt.

Bedenk wel, als je de pulsspanning meet, dat dit geen onbelaste spanning moet zijn.
Onbelast is een spanning hoger dan belast.

Groet

Wil Tweeendrie
Gelogd

Tis nie moeilijk als je het weet, maar wel lastig om te ontdekken hoe iets werkt, dus zoek uit, lees info, niet bang zijn en ...... experimenteer!!!!

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 17:53:37 »

Tjibbeb,
Met 2 trafo's inserie kun je 250 volt aanleggen, echter wordt 1 van de 2 trafo's belast aan de secondaire kant heeft dit als resultaat dan de primaire spannings verdeling niet 50/50 is maar bv. 60/40. De laag belaste trafo gaat secondair in spanning omhoog.
Hou je van beide trafo's de belasting gelijk, dan werkt het.
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Wil Tweeendrie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Treintjesgek? Welnee
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #8 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 18:04:02 »

Dat is een goede tip Cees, daar wordt meestal niet aan gedacht. :thumbup:

Wil Tweeendrie
Gelogd

Tis nie moeilijk als je het weet, maar wel lastig om te ontdekken hoe iets werkt, dus zoek uit, lees info, niet bang zijn en ...... experimenteer!!!!

tjibbeb

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #9 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 23:31:40 »

Ja met het ongelijk belast zijn van de tansformatoren zit ik ook wel een beetje, in principe zit in het vervangingsschema van een transformator een zeer sterke terugwerking van de secundaire zijde.
Ik zal dan ook meten wat bij extreme gevallen de spanningverhouding gaat worden (een trafo kortgesloten en de ander onbelast) Ik verwacht echter dat de kwaliteit van de transformatoren niet zo heel erg goed is waardoor de kortsluitspanning en dergelijke in de praktijk mee gaat vallen. Hierdoor hoop ik dat de verschillen binnen de perken blijven. Bij een secundaire  kortsluiting verwacht ik echter zeker boven de 60/40 verhouding uit te komen, denk eerder aan 30/70
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: blauwe trafo's en rijrichtingschakelaars Uhlenbrock
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 25 februari 2015, 11:01:20 »

Goedendag,

In div. lok's heb ik de FRU ingebouwd als de bokkesprong door het relais te gek werd.
Rij daar al jaren mee en enkele maanden geleden ging een FRU kapot.
Via mijn handelaar, Voermans in Rotterdam, is deze gratis omgeruild voor een nieuwe.
Als rijtrafo's gebruik ik 2 Temsi's van ieder 80 watt en 3 kleine Marklin's van 17 watt.

Bedenk wel, als je de pulsspanning meet, dat dit geen onbelaste spanning moet zijn.
Onbelast is een spanning hoger dan belast.

Groet

Wil Tweeendrie
Dan pakt het eigenlijk alleen maar gunstiger uit. :)
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.427 seconden met 22 queries.