Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schaduwstation, feedback gevraagd

Gestart door Annemia zondag 22 februari 2015, 17:48:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Schaduwstation, feedback gevraagd
In Wintrack heb ik een schaduwstation ontworpen en voor een deel ook uitgelegd. Ik wil graag de mening van ervaren mensen hierop hebben, voordat ik alles definitief maak. Ik moet bijvoorbeeld nogal wat wissels 24611 daarvoor aanschaffen. De rest van de rails heb ik grotendeels.
Er zijn wat beperkingen aan de onderkant van de tafel. De twee halfronde bogen rechtsonder zijn het begin van de railspriraal omhoog. De buitenste gaat omhoog.
Het Wintrack 10 bestand voeg ik bij.

Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Hallo,

Je gebruikt wel heel erg veel dure passtukjes. Probeer het nu eens zonder die 24206 stukjes.

Mvg

Leon
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
hoe kom je bij de sporen als er iets fout gaat (bij handmatig ingrijpen)?
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Citaat van: Jan22 op maandag 23 februari 2015, 09:54:09
hoe kom je bij de sporen als er iets fout gaat (bij handmatig ingrijpen)?

De tafel staat op wielen en ik kan er aan alle kanten bij.

Ik ga vandaag proberen om een ontwerp te maken met minder 24206. alleen vrees ik dat ik dan niet zoveel opstelsporen kan maken.
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Zie hier het resultaat van het weghalen van de 24206. Evenveel opstelsporen. Een aantal langer en ook wat kortere, maar toch een voor mij onverwachte uitkomst.

Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Hoi Annemia,

Een vraag die bij mij op kwam:

Wat heeft het voor nut om in je schaduwstation rond te rijden?
Dat scheelt weer 2 wissels.

En ook al staat alles op wieltjes en kan je er van alle kanten bij: je arm reikt niet verder dan 80 cm. Teken maar een lijn in op 80 cm van de randen.
Gebruik je bovenleiding dan wordt het nog lastiger óf je moet minstens 30 cm ruimte hebben tussen de lagen.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Is dit geen betere optie als schaduwstation? (Je moet hem alleen effe sluitend maken ;))
Zo heb je ook meer lengte in je opstelsporen en genoeg ruimte voor eventuele mangaten. Ook zou je een opstelspoor in twee blokken kunnen verdelen,
zodat je twee treinen achter elkaar kunt parkeren. Het is maar een idee hoor....!

Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Citaat van: Wil Tweeendrie op maandag 23 februari 2015, 18:00:04
Hoi Annemia,
Een vraag die bij mij op kwam:
Wat heeft het voor nut om in je schaduwstation rond te rijden?
Dat scheelt weer 2 wissels.
En ook al staat alles op wieltjes en kan je er van alle kanten bij: je arm reikt niet verder dan 80 cm. Teken maar een lijn in op 80 cm van de randen.
Gebruik je bovenleiding dan wordt het nog lastiger óf je moet minstens 30 cm ruimte hebben tussen de lagen.
Groet,  Wil Tweeendrie

Wat die wissels en rondjes betreft heb je gelijk. Ga ik mee aan de slag.
Voor wat betreft de ruimte, er is ruim 40 cm ruimte tussen de twee lagen. Ik kan er dus gewoon met mij bovenlichaam tussen als het moet.
Het grootste probleem om handmatig dingen recht te zetten zit in de railspiraal. Die besdtaat uit 5 1/2 cirkel R2 en R3

Citaat van: brietdijk op maandag 23 februari 2015, 19:42:38
Is dit geen betere optie als schaduwstation? (Je moet hem alleen effe sluitend maken ;))
Zo heb je ook meer lengte in je opstelsporen en genoeg ruimte voor eventuele mangaten. Ook zou je een opstelspoor in twee blokken kunnen verdelen,
zodat je twee treinen achter elkaar kunt parkeren. Het is maar een idee hoor....!

Dit is inderdaad een veel beter idee. Alleen ik meen ergens gelezen te hebben dat de bochtwissels meer problemen geven, voor wat betreft ontsporingen en zo, dan de simpele 24611 en 24612.
Mocht dit niet het geval zijn, dan komt het me veel beter uit, want ik zit nog zeer ruim in de voorraad bochtwissels en de andere zou ik bij moeten kopen.
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
w.b.t. de bochtwissels heb ik totaal geen problemen. Heb zelf nog geen enkele ontsporing gehad, het voorbeeld is afgeleid van mijn SS. Kijk eens in mijn topic. Kliikie
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Wat betreft de gebogen wissels van C-rail heb ik geen ervaring, maar met K-rail des te meer.
Er liggen bij mij 2 wisselstraten in de klimspiralen en heb geen problemen met ontsporingen.
En C-rail is nog stabieler dan K-rail.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Ik denk dat dit het nu eerst gaat worden. Ik ga het uitleggen en dan eens met een lange trein proefrijden.
De onderste twee sporen zijn een optie.
Bedankt voor het meedenken.

Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Meegebogen wissels gaven bij mij wèl problemen, vooral bij rijtuigen op lengteschaal, dus van andere merken. Als je die gebruikt kun je beter van meegebogen wissels afzien, evenals drieweg- of Engelse wissels trouwens. Dan zou ik kiezen voor je eerdere ontwerp.
De meeste stabiliteit bereik je met slanke wissels, slingers (S-bochten) voorkomen en ruime bochten gebruiken (geen R1). Daar moet je alleen wel de ruimte voor hebben.
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Het gekke is, dat ik met de D-rijtuigen 1:87 van Roco (met de originele wielstellen) geen problemen met ontsporen heb. (K-rails). Het engelse wissel (C-rails) wordt bij mij alleen in afbuigende stand bereden en dat geeft ook geen ontsporingen.

Het ss ligt er nu wel een stuk strakker bij en het is overal bereikbaar. :thumbup:

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Ik kan met de rails en de wissels die ik heb een groot deel aanleggen. Vooral de stukken waarvan ik denk dat die het meest kritisch zijn.
Daarop ga ik dan proefrijden met o.a. een Rivarossi mDDM en een Roco Blokkendoos.
Kijken hoe dat afloopt.
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Ook ik heb met lange rijtuigen van andere merken geen last van ontsporingen. Heb in mijn SS 7 bochtwissels en een engelsewissel liggen (C-rails).

Als je de rails hebt liggen zou je iig eerst kunnen testen.
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Merken:
Lima, Pico, Marklin, Fleischmann, Jouef, Electrotren, Roco, Trix, Liliput en mogelijk nog een paar vergeten maar het rijdt allemaal op de K-rails.
Dus waarom angst dat het niet rijdt op de C-rails?

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schaduwstation, feedback gevraagd
Citaat van: Wil Tweeendrie op woensdag 25 februari 2015, 21:00:31
maar het rijdt allemaal op de K-rails.
+ HAG, Hobbytrain, Kleinbahn, Sachsenwagen, Tillig, ...

stabielere resultaten bereik je door wielen te vervangen door passende 3-rail wielen; dat geldt bij mijn weten, vooral voor oudere Kleinbahn en Roco's waarbij de wielafstand iets groter is (ze klemmen soms wat tussen de spoorstaven, zelfs in 2231 bochten).

Ik heb een schaalechte Liliput SBB wagon( 1:87) die zelfs ontspoort op een standaardwissel (k-rail); bij afslaande stand worden de draaistellen een beetje opgetild. Van de 7 wagons is er maar eentje met deze kuren. En wat ik ook heb aangepast aan de wissel, de ontsporing bleef (in 1 richting). Uiteindelijk heb ik de wissel vervangen door een slank wissel, en niet het draaistel of de assen vervangen (wat logischer is).

Het gekke is dat bij de k-rail boogwissels dit probleem zich niet voordoet. Toch ben ik bezig ook die te vervangen in het schaduwstation (door slanke boogwissels van een ander merk).