Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Uhlenbrock

Gestart door Herman05 vrijdag 20 februari 2015, 14:23:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uhlenbrock
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Uhlenbrock
Geachte forumleden,
Namens een bezoeker van Rail2015 een vraag.

Waarom werkt de Uhlenbrock 402 en 404 zoals hij werkt. De trein remt af en trekt weer op maar wie weet het beste te omschrijven waarom en hoe dat elektrisch gezien werkt?
Namens de vragensteller;
BEDANKT.
Re: Uhlenbrock
Freak
gast

Re: Uhlenbrock
In het kort.

Je kunt de werking van de modules vergelijken met de remmodule zoals die hier regelmatig op het forum besproken wordt.
402: Optrek- en afremmen is middels een potmeter instelbaar.
404: Optrek- en afremmen is middels een potmeter instelbaar, wachttijd is middels een potmeter instelbaar. Zodra de wachttijd verstreken is zal de trein weer met (ingestelde optreksnelheid) weer gaan rijden.


Mvg,
Peter
Re: Uhlenbrock
Lid sinds: 2015

offline
Re: Uhlenbrock
Hallo peter, (en alle andere lezers)
Ik heb toen die vraag gesteld. Ik heb mij net al voorgesteld als net nieuw lid.
Dat is juist de vraag. Ik heb een PDF bestandje met de tekening zoals ik die zelf gemaakt heb. De middenleider krijgt eerst een gelijkrichter met afvlakcondensator. Dan een potentiaal vrij maakcontact zoals bij de oudere marklin seinen 70xx en 72xx. Is deze gesloten rijdt de trein door. Is deze open remt hij langzaam af.
Dit zou kunnen door een RC combinatie.
Maar er zitten ook 3 transistoren aan vast. Zouden deze ook een functie hebben, zo ja wat dan. Of zou dat alleen een beveiliging kunnen zijn.(overbelasting/kortsluiting).
En bij de 404 is er zoiets soortgelijks want die lijkt erg veel op de 402.
Het is gelukt om een jpg ervan te maken. Hopelijk is het niet te groot.
Groetjes Marius
Re: Uhlenbrock
Freak
gast

Re: Uhlenbrock
Hallo Marius,

Citaat van: Cowboy Willie op zaterdag 09 mei 2015, 10:38:19
Maar er zitten ook 3 transistoren aan vast. Zouden deze ook een functie hebben, zo ja wat dan. Of zou dat alleen een beveiliging kunnen zijn.(overbelasting/kortsluiting).
De transistorschakeling bevat twee functies, het laten afremmen / optrekken van de trein en een kortsluitbeveiliging.


Mvg,
Peter