Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

weer een bw alle reactie welkom

Gestart door leeij012 vrijdag 20 februari 2015, 00:52:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
weer een bw alle reactie welkom
Hallo allemaal

Ik heb besloten een BW te gaan bouwen, het is niet de eerste in dit forum maar ik zou heel graag jullie reactie willen weten voordat ik echt ga beginnen.
Nu kan ik nog van alles veranderen,alle reactie's zijn dan ook van harte welkom.

Ik ben benieuwd ook alle tips en andere links,foto's, is van harte welkom.

Alvast bedankt

Groeten Jarno
Re: weer een bw alle reactie welkom
Jarno

Voor mij ziet het er goed uit, maar ik ben ook geen expert in het maken van een BW.
Groeten uit Antwerpen.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom

Knap bedacht, Jarno !

Het gebogen uitrij/trekspoor (?)lijkt me onvermijdelijk, maar toch realistisch. Je legt het spoor waar nog plaats is.
Heb je wel voldoende ruimte linksboven achter de locloods ?

Dit kan heel mooi worden  :thumbup:

Grtz Tony
Re: weer een bw alle reactie welkom
Waarschijnlijk een stomme (de stomste ooit op dit forum??) vraag, maar wat is een BW. Google geeft vooral de term bijwoord en als het spoors is, zit er vaak een draaischijf bij. Net als bij jou baanplan.

Groeten Martin
Re: weer een bw alle reactie welkom
Ik heb op zich dezelfde vraag. Ik snap inmiddels dat het een mooi stukje rangeerwerk lijkt te zijn, maar wat de daadwerkelijke betekenis van de afkorting BW.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
BW staat voor Bahnbetriebswerke,
Eigenlijk een stoomlok onderhoudswerkplaats.

Bij binnenkomst van een lok in een BW volgt de lok de onderstaande handelingen;

inspectie van de lok bij een inspectieput
bekoling , water- en zand inname 

Daarna opstelling van de lok in de lokloods.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Ah, een Duitse afkorting. Dat was dan wel weer te verwachten. Maar zeker een interessant stuk voor op de baan. Er valt een hoop te doen en dat is altijd leuk!
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Ik mis de gebouwen.

Google eens op draaischijf (in het Duits) en dan afbeeldingen.
Soms vindt je ook luchtfoto's..

Gr. Marcel
Re: weer een bw alle reactie welkom
Shaggy, probeer deze link als begin: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnbetriebswerk . Op dit onderwerp kan je een leven lang studeren!

Hans
Re: weer een bw alle reactie welkom
Kijk dat is weer een mooi leermoment :thumbup:. Bedankt voor de info.

groeten Martin
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Hi Jarno,

Kijk eens naar mijn draadje (hieronder de link) ben gestart met een BW.

groet
Harald
Re: weer een bw alle reactie welkom
Hallo forumleden
Na een lange tijd begint het WEER te kriebelen.
Ik heb het plan iets gewijzigd, ben er erg tevreden over maar opmerkingen of andere ideeën heel graag nu kan het nog gewijzigd worden.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Hi Jarno,

Dat ziet er leuk uit maar geeft wel wat vraagtekens.
Heb je een rail plan ?

groet
Harald
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Hoi,

Hoe krijg je de kolen bij de kleine kolenopslag per spoor? Over de daaischijf is niet handig met wagons.

Groet,
Bert
Re: weer een bw alle reactie welkom
hallo allemaal,

Voordat ik het baanplan definitief ga maken eerst nog even een vraag.

Klopt dit ?? en dan specifiek de volgorde

Bert, je hebt helemaal gelijk.
Het is aangepast  :thumbup:
Re: weer een bw alle reactie welkom
Zo dit is andere koek! Kolenbunkers werden gebruikt bij grote bw waar veel locs snel geholpen moesten worden. Hoe ga je de bunkers vullen?

Volgorde is ok.
Heb je nog gedacht aan de een spoor voor de ongevallentrein? Hoeft niet perse maar als je zon groot depot maakt staat deze nl ook wel ergens opgesteld.
Re: weer een bw alle reactie welkom
De verzorgingssporen zijn logisch geordend. Er zijn, zoals Maarten zegt, nog wel een kraan en een kolenopslag nodig. Daarnaast hoort bij zo'n grote BW een forse loods.  Nu kunnen slechts drie locs binnen gezet worden. Dat zouden er wel meer mogen zijn, zes of negen.
Maar je bent supergoed op weg!

Groet,

Peter
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Hi Jarno,

Een loods voor drie locs kan heel goed voor de regionale (vaak kleine) loc's.
Verder kan het heel goed zijn dat hier andere locs alleen maar werden "gevuld" voor de terug-weg of om (nog) verder te gaan.

groet
Harald
Re: weer een bw alle reactie welkom
Harald is zo ongeveer de expert, dus ik geloof hem op zijn woord! Mij staan vooral beelden bij van grote ringloodsen, zeker bij depots met grote weegbunkers en dubbele slakkenkuilen met bezandingstorens etc. In het ontwerp is er ruimte voor een grote loods, maar het is een keuze. De jouwe in de eerste plaats, Jarno.

Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
 @citaat :thumbup:
Nou nou expert is een groot woord.

groet
Harald
Re: weer een bw alle reactie welkom
 @citaat Stoomlocomotievenbehandellocatiedeskundige is wél een groot woord. :D
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
 @citaat    :thumbup:
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Ik ben ook druk met mijn ontwerp, maar ik zal het t.o.v. het origineel toch iets moeten verkleinen. Bij mij gaat het om Minden uit de jaren 60. Toen was er plek voor 50 stoomloks in twee ringloodsen, maar dat wordt me toch iets te gortig. Ik denk nu aan plek voor 12 tot 15 loks, want ook dat is al aan de grote kant.

Alles mooi om zo de bijdragen te lezen en de behandelvolgorde goed op een rijtje te krijgen. Ik keek b.v. bij Ottbergen, waar toch veel grote goederenloks waren. Hier is ook geen grote bunker, maar een relatief simpele bunker.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Citaat van: Haradigi op maandag 30 oktober 2017, 11:04:47
Een loods voor drie locs kan heel goed voor de regionale (vaak kleine) loc's.
Verder kan het heel goed zijn dat hier andere locs alleen maar werden "gevuld" voor de terug-weg of om (nog) verder te gaan.
Je kan ook zeggen dat de loods nog wat oorlogsschade heeft. Daarom zijn er slechts 3 sporen overdekt.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Hallo allemaal,

Na het bestuderen van al de mooie banen op dit forum stel ik mezelf de volgende vraag ?

Waar doe ik goed aan ?
Het plan behouden zoals het is ?
Of een baanplan bedenken waar groei mogelijk heden inzitten ?

Het wensenlijstje is nogal vol.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Eigenlijk is het antwoord heel simpel: Wat wil je zelf? O:-D
Re: weer een bw alle reactie welkom
Hallo - Een BW vind ik altijd mooi, groot of klein! Leuk topic! Succes met je BW!  :thumbup:
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Als je een onderbouwd en duurzaam (niet binnen een jaar slopen) Bahnbetriebswerk wil, zou ik adviseren om er een boek over te kopen en wat tijdschriften te lezen.
Eventueel heb ik per mail wel wat voor je.

Zelf heb ik er ook een boek van, daar staan best wat verrassende ontwerpen in, buiten de bekende kaders van een paar sporen die eindigen bij de draaischijf.
Last-but-not-least: less is more! BW's zijn ruimte-vreters, kijk naar bijvoorbeeld Ottbergen (Bad Driburg) of naar modellbau-scheilo... [wel erg mooi :D], alleen die ruimte hebben de meesten niet.
Wil je dan toch realistisch blijven, houdt het dan wel in verhouding allemaal, dus als je een 8-sporige loods hebt, horen daar ook 6-8 weken kolenvoorraad bij... en dat kost een stukkie oppervlak weer.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Citaat van: Simon BR39 op maandag 20 november 2017, 11:12:13
.............  horen daar ook 6-8 weken kolenvoorraad bij... en dat kost een stukkie oppervlak weer.

Hi Simon,

Da's helemaal waar. Alleen is het maar net hoe druk het daar was en hoeveel "soorten" kolen ze moesten opslaan.
Zelf zou mijn BW 4m50 moeten worden, maar ondanks een loods met 12 plekken wordt het toch iets gecomprimeerd.

groet
Harald
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom

Hoi Jarno,

Ik zou wel de rails op de voorgrond in een zo ruim mogelijke boog leggen.
Ziet er veel beter uit ( vind ik )

Grtz Tony
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Wat ideeën nog: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16935.msg1063637#msg1063637 en het bericht 2 posts daarna.
Re: weer een bw alle reactie welkom
En hier nog wat ideeën O:-D O:-D
Re: weer een bw alle reactie welkom
Hallo allemaal

na alle extra info heb ik een ander ideetje bedacht,

Wat is hier nog aan te verbeteren ?
Anders dat zeker maar ook best aardig !!
Dacht ik.
Re: weer een bw alle reactie welkom
ik voeg ook nog even een tra bestandje bij.
voor degene die het leuk vinden.

Voor mijn gevoel krijg ik er geen sfeer in.
Is er iemand die dat wel lukt ??

Groeten Jarno
Re: weer een bw alle reactie welkom
Beste tony,

Dank je wel voor je mee denken.
Zelf hou ik ook erg van grote bogen en slanke wissels vandaar dat ik ze ook zo veel mogelijk in het ontwerp heb liggen.

Alleen als ik die mooie grote boog ervoor leg, ( die jij bedacht had ) kan ik niet meer bij de loc loodsen, en daar verwacht ik wel eens een kleine uitdaging.

groeten Jarno

Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Ha Jarno,


Diverse opmerkingen. Geen van alle is per se positief of negatief, maar gewoon wat gedachten.
- Ontwerpen is lastig, zelf heb ik misschien al wel een schetsboek vol getekend. Juist de middelgrote BW's zijn lastig, alles moet onderling in verhouding blijven.
- De kruiswissel is een leuk ding, maar veel te duur en complex.
- Goed dat je de slakkeninstallatie dubbel hebt uitgevoerd, die handeling duurt inderdaad het langst (30-45min).
- Als er een portaalkraan aanwezig is (super duur ding ook weer), proberen ze alles altijd zo in te passen dat deze ook de slakkenput leeghaalt.
- Het bevoorradingsspoor voor de kolen zou ik in het midden leggen, met ruimte voor een Fuchs om te overladen en eventueel wat spoortjes voor die kleine kiepkarren.
- De kraan voor de laadinstallatie staat nu voor de installatie zelf, die hoort er naast om alles goed te kunnen bereiken, vaak is het bevoorradingsspoor daaronder gepositioneerd.
- De aansluiting van het tankspoor op de schijf is overbodig. Heel duur terwijl je via een ander spoor al de schijf op kan.
- De werkplaats ligt heel ver weg, ik neem aan dat deze voor locomotieven is? Als dat het geval is: voor kleine BW's waren er geen losse werkplaatsen. In de loodsen zelf werd een hoop onderhoud gepleegd en anders was er bij een tweetal opstelsporen in de loods, aan de achterkant een deel bijgebouwd waar zich een bokkraan; assenwisselput (o.i.d.) en een ketelreinigingsinstallatie bevonden. Dan hoefde dit niet in een ander gebouw. Verder werden de zagerij, draaierij en overige werkplaatsen ook aan de achterkant bijgebouwd, alles onder 1 dak met 1 verwarmingsinstallatie.
- Vergeet ook de andere losse gebouwen niet, zoals de lampisterie (smeermiddelen, lampen, poetsdoeken) en opslagplaats, een kantoor en een kantine.


- Je hebt nu aardig wat loodsen e.d. maar dat hoeft nog niet het gebruik van een dubbele weegbunker + portaalkraan te rechtvaardigen. Die is afhankelijk van het aantal en het type locomotieven wat een BW aandoet. Het is een schitterend ding, maar als je die laat vallen, ben je veel flexibeler in je ontwerp.


- Hieronder nog een ontwerp naar Belgisch voorbeeld, kleinschalig maar wel met leuke bewegingen en bewust zo klein mogelijk ontworpen.
Re: weer een bw alle reactie welkom
wat een leuk idee ik ben zelf ook bezig met een baan met een locdepot erin ga zo door toppie  :thumbup:

want mijn baanplan is ook bijna af op het locdepot naar aan de linkerkant

maar wie kan voor mijn het locdepot erin verwerken aan de linkerkant want ik heb zelf geen winrail

alvast bedankt en zie het ontwerp wel verschijnen






Re: weer een bw alle reactie welkom
hallo alle,

Nog steeds met de baan bezig,en de bouw van het eerste schaduw station is inmiddels gereed.
ook de spiraal heeft een plaatsje gekregen en zo rommel ik lekker verder.
Maar ook bij het bedenken en maken van deze baan komen er toch stiekem wijzigingen en ook steeds meer vragen.
Wie van jullie kan mij vertellen waar ik eventueel de olie gestookte stoomloc kan laten bijtanken ??

Wij wil er even meedenken,...... niks moet,..... niks is goed,..... of fout.

Ik doe er even een foto bij voor degene die geen wintrack hebben.

En ik doe er even een tra bestandje bij.

Met vriendelijk groeten Jarno
Re: weer een bw alle reactie welkom
Of is dit een betere optie ??

Groeten Jarno
Re: weer een bw alle reactie welkom
120157   
Öllager mit Dieseltankstelle und Ölkran. ==>> 120157
Re: weer een bw alle reactie welkom
In het Faller boek 190844 staat ook deze variant. ( naddi )

Ziet er een beetje vreemd uit,..... maar he

Dus de vraag ,..... waar hoort de tank instalatie te staan ??

Groeten Jarno

Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
De tankinstallatie voor olie gestookte stoomlocs staat vaak op dezelfde plek als de waterkraan. Beide doen eigenlijk hetzelfde. Je kan kiezen voor n simpele varisnt van een soort waterkraan met een losse ladder, of een platformpje waarvandaan getankt werd. De olie moet verhit worden tot 80 graden voor de dichtheid, dus vaak zat er een verwarmingselement op de voet vsn de krasn. Voor de vervuiling zouden er betonplaten oid omheen moeten liggen.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Hi Jarno,

Je draadje nog maar eens gelezen en bekeken.
Ben je al verder met je BW ?

groet
Harald
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Het valt me nu pas op dat je vorig jaar een tweede schijf (segmentschijf?) toevoegde naast je draaischijf.
Functioneel.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Gezien de bedrijvigheid die plaats kan vinden hier, geen overbodige luxe zo een tweede draaischijf.

MvG,

Timaximus
Re: weer een bw alle reactie welkom
Timaximus,

idd 2 draaischijven en allebei functioneel.

de baan staat al en alles is rijdend, nu alleen nog aankleden.

Groeten Jarno
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Oh wat leuk, de baan staat en alles is rijdend.

We zijn erg benieuwd naar foto's en eventueel een filmpje.

Interessant om te volgen.
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Afstoffen .......
Gaat hier nog iets gebeuren ?

groet
Harald
Re: weer een bw alle reactie welkom
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: weer een bw alle reactie welkom
Temeer omdat die 2e draaischijf verwachtingen wekt.

Een van de foto's die ik maakte van 2 draaischijven, was in Délémont (Delsberg) - SBB:
Re: weer een bw alle reactie welkom
Heren,

Nu de baan eigenlijk technisch af is en de treinen kunnen rijden zijn er toch een paar dingetjes die vreselijk storen op mijn baan

* de wissels blijven toch niet stabiel, het kan soms 30 min goed gaan maar meestal is er wel 1 of 2 die soms dienst weigeren .
   blijft een raadsel voor mij, zelf de originele aandrijvingen van M onder een c rail  8o
* ook ben ik niet geheel tevreden meer met de draaischijven, het blijven herrie dingen en zijn heel erg storings gevoelig !!
* Omdat ik zo langzaam mogelijk rij, 5km/h op zijn hardst , zijn er toch wat locs die vrij snel een duwtje nodig hebben, vooral bij vertrekken.
   kortom,.... er zijn nogal wat uitdagingen op deze baan.

En daarom moet ik op zoek naar andere oplossingen, gelukkig zijn die er !!!
Maar ik moet nog even uitzoeken of dat wel kan ism koploper, en ik bedoel dan deze van sven



nu bij schrijven van dit, niet leverbaar ivm de chip tekort in de gehele wereld.
mijn duits is niet zo goed dus ik vraag mezelf af,... wat zit erbij deze decoder en wat moet zelf nog aanschaffen.

Voor de rest blijft mijn eigen modelbaan te snel te zijn gebouwd, of niet ver genoeg doordacht , waardoor ik het nu eigen ff niet meer weet.  :-( :-(

Komt nog bij dat ik nu eigenlijk ook nog de behoefte blijk te hebben voor lange treinen, en daar is in theorie geen plaats voor.... in theorie   :D :D

Maar he, het komt vast allemaal goed  :D :D   
Groeten Jarno