Ha Jarno,
Diverse opmerkingen. Geen van alle is per se positief of negatief, maar gewoon wat gedachten.
- Ontwerpen is lastig, zelf heb ik misschien al wel een schetsboek vol getekend. Juist de middelgrote BW's zijn lastig, alles moet onderling in verhouding blijven.
- De kruiswissel is een leuk ding, maar veel te duur en complex.
- Goed dat je de slakkeninstallatie dubbel hebt uitgevoerd, die handeling duurt inderdaad het langst (30-45min).
- Als er een portaalkraan aanwezig is (super duur ding ook weer), proberen ze alles altijd zo in te passen dat deze ook de slakkenput leeghaalt.
- Het bevoorradingsspoor voor de kolen zou ik in het midden leggen, met ruimte voor een Fuchs om te overladen en eventueel wat spoortjes voor die kleine kiepkarren.
- De kraan voor de laadinstallatie staat nu voor de installatie zelf, die hoort er naast om alles goed te kunnen bereiken, vaak is het bevoorradingsspoor daaronder gepositioneerd.
- De aansluiting van het tankspoor op de schijf is overbodig. Heel duur terwijl je via een ander spoor al de schijf op kan.
- De werkplaats ligt heel ver weg, ik neem aan dat deze voor locomotieven is? Als dat het geval is: voor kleine BW's waren er geen losse werkplaatsen. In de loodsen zelf werd een hoop onderhoud gepleegd en anders was er bij een tweetal opstelsporen in de loods, aan de achterkant een deel bijgebouwd waar zich een bokkraan; assenwisselput (o.i.d.) en een ketelreinigingsinstallatie bevonden. Dan hoefde dit niet in een ander gebouw. Verder werden de zagerij, draaierij en overige werkplaatsen ook aan de achterkant bijgebouwd, alles onder 1 dak met 1 verwarmingsinstallatie.
- Vergeet ook de andere losse gebouwen niet, zoals de lampisterie (smeermiddelen, lampen, poetsdoeken) en opslagplaats, een kantoor en een kantine.
- Je hebt nu aardig wat loodsen e.d. maar dat hoeft nog niet het gebruik van een dubbele weegbunker + portaalkraan te rechtvaardigen. Die is afhankelijk van het aantal en het type locomotieven wat een BW aandoet. Het is een schitterend ding, maar als je die laat vallen, ben je veel flexibeler in je ontwerp.
- Hieronder nog een ontwerp naar Belgisch voorbeeld, kleinschalig maar wel met leuke bewegingen en bewust zo klein mogelijk ontworpen.