Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor

Gestart door Populier woensdag 18 februari 2015, 11:07:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Ik dacht dat ik voldoende voorraad in huis had maar loop tegen het volgende probleem aan. Heb net de BR 78 M 3106 met trommelcollector  uit elkaar gehaald en wil er een hoog vermogen setje inzetten. Geen probleem dus magneet gepakt en een groen 5* anker. Oeps anker past niet. Tanden tellen  oud anker heeft 7 tanden.Groen anker 8. In mijn uitpak woede heb ik blijkbaar het verkeerde anker in het doosje terug gedaan. Zwart anker heeft 7 tanden. Maar wat blijkt ook dit zwarte anker past niet in de motor?? Het 5 *asje is dikker dan het oude 3 *asje. Dat wordt dus nieuwe setjes bestellen. Maar omdat ik niet allerlei overbodige spullen in huis wil halen graag even een bevestiging dat het 5* anker voor de trommelcollector in setje 60941 inderdaad een smallere diameter heeft. Of is de motor van de BR 78 niet met een hoog vermogen uit te rusten en kan er alleen een andere magneet in?
Bij voorbaat dank.   

groet Hennie
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Hi

Kijk eens hier voor meer info:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Overzicht_Motor_Ombouwsets_en_Loc-decoders
Zelf heb ik wel meegemaakt dat het oude motorschild niet paste maar wel de bijgeleverde.
Meestal koop ik alle onderdelen los.

groet
Harald
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
-

Harald,
Heb al in de wiki zitten neuzen maar kom niet de diameter van het asje tegen: het oude 3* anker is 1 mm. en de 5* asjes 1,8 mm.
Vroeger geloofde ik niet zo in hoog vermogen. Bestelde de esu setjes voor grote en kleine schijf en trommel. Nog nooit problemen gehad. Het hoog vermogen gebeuren is voor mij nieuw. Tot nu toe zijn alle verbouwingen  gewoon gelukt met de M setjes. Met inderdaad wat overbodig materiaal. Heb in de loop der jaren heel wat verzameld. Dat deze BR 78 nu problemen geeft verbaast mij ook. Ik dacht dat ik onlangs al trommels had verwerkt maar blijkbaar niet of deze loc is anders? Wat bedoel je met los kopen? alleen  losse magneet en anker? Heb ook op Ebay al gekeken maar dan moet ik wel de juiste ankers kunnen bestellen.

Groet Hennie

Bellejt,
Zal zo even kijken Als het probleem daarmee is opgelost ben ik ook tevreden alvast bedankt.
Oeps zie wel dat er het nodige afvijlwerk aan te pas moet komen. Maar welk anker erin moet zie ik niet. En die brij  aan draden hoeft voor mij ook niet. Ik gebruik alleen de kale draden van de decoder en een stukje dubbelzijdig tape.

update: heb net even mijn rekeningen bekeken maar heb 2 setjes 60941 geleverd gekregen die dus blijkbaar op zijn. Conclusie er moet dus toch een ander anker inzitten.(of de BR 78 is echt anders)
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Hi

Zit er geen braampje aan en is het motorschild wel goed.
Ik koop de onderdelen bijna altijd op Houten daar staat een Duitser die heeft alles los.

Groet
Harald
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Hier nog wat meer gegevens ovver Märklin set 60941 . Het 5 polig anker met 8 tanden hoort als enige bij die set, dus Hennie, je hebt het goede anker in het doosje teruggedaan.
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Hallo Hennie, het anker met 2mm as aan de tandwielzijde en 1.5mm aan de borstelzijde is bedoeld voor ombouw van motoren met grote schijfcollector. In die set (60944) zitten twee ankers, eentje met 7 en eentje met 8 tanden, die bovendien een kleine mm "langer" zijn dan de gewone ankers. Dit anker is dus niet geschikt om te gebruiken in motoren met trommelcollector of je moet aan de tandwielzijde een 2mm lager (evt. kogellager) gebruiken. Daar is dan wel boorwerk voor nodig. Groeten, Hans
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Ik geloof dat ik er nu echt een rommeltje van heb gemaakt. Heb inderdaad setjes voor grote schijf kleine schijf en trommel besteld en deels verwerkt. Beter ware het om een setje te gebruiken als het nodig is. Maar als je van een aantal locs het binnenwerk verwijderd hebt en  tevens met MsD setjes aan het kl.. bent raak je het overzicht kwijt. :? :?
Hans
Dus niet alle groene ankers zijn hetzelfde >:-D
Het lokje heeft naar je geluisterd: inmiddels is het plastic lagertje uit het huis komen zetten. Misschien een goed idee om er een metalen lagertje in te zetten. Heb ooit meegedaan met het 3rail ombouw project alles besteld maar het is er toen niet meer van gekomen. Zal het draadje eens opzoeken en kijken of het nu te doen is. Of is het voldoende om nu het plastic op te boren tot 2 m.?
Maar het feit blijft dat er een anker uitgekomen is met 7 tanden en er vlg. mij dus geen anker met 8 tanden in kan. Of vergis ik mij daar ook in?

groet Hennie
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Haha, je gaat het nu wel erg bont maken.... Maar helaas, je moet het 7-tanden-anker niet vervangen door eentje van 8. Als je het er al in gefrummeld kunt krijgen zal het niet lang goed gaan, omdat door de grotere diameter van de 8 tandjes enorme slijtage zal optreden. Niet aan beginnen! Het 7-tands-anker met het 2mm asje is dus wel te gebruiken, wanneer je rekening houdt met de iets grotere lengte (ongeveer 1mm) tov het normale 7-tands-anker. Mooi wordt het niet, de beste oplossing is even naar de winkel voor een gewoon 7-tanden-ankertje.
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Brund55,
Heb net even zitten kijken, Komt mij erg bekend voor. Alleen zie ik dat het inderdaad een 8 tands anker is t.b.v.  de trommelcollector. Maar in mijn bakje liggen o.a. 3 ankers met 7 tanden allemaal dacht ik uit trommels en dat snap ik dus niet. Heb echter geen zin om weer te gaan zoeken waar de verbouwde slachtoffers zijn gebleven. Want daar zouden dan toch 7 tanden in gegaan zijn.
We zien wel weer.

Harald,
Ik denk dat ik ooit bij dezelfde Duitser kocht, ergens uit de buurt van Hamburg?? Maar ik  kom niet meer in Houten, vandaar.

Groet Hennie
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Hennie,

Bij het anker uit de 60941 loopt de as door het tandwiel heen.
Dit is bij de ankers uit de 60943 en 60944 setjes niet het geval.
Deze hebben aan één uiteinde een opgeperste bus met tandwiel vertanding, met een verdikte as uiteinde.
De echte as meet in diameter 1,5mm, terwijl het as uiteinde van de opgeperste bus 2mm in diameter meet.
Ook is de totale as lengte van deze ankers langer dan die van een anker uit de standaard motor van de 60941.
Bij het anker uit de 60941 loopt de as door het tandwiel heen.

Dus ook al zou je het nylon lager op boren tot 2mm, dan past het 7 tandige anker uit de 60944 nog steeds niet, omdat de as te lang is.
Maak het jezelf dus ook niet te moeilijk door hiermee te gaan experimenteren.
Ook is een opgeboord nylon lager lang zo glad niet meer als origineel, dus die vlieger gaat ook al niet op.

De Br 78 heeft een 60941 motor als vervanger nodig. ;)
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Hennie ik heb even in mijn onderdelenbak gekeken en daarna wat geGoogled, maar voor zover ik kan achterhalen bestaat er geen anker met aan beide zijden 1.5mm aseinde in combinatie met 8 tandjes. Die 8 tandjes horen bij locs die van oorsprong een schijfcollector hadden en die hadden aan beide zijden een 2 mm as. Ik heb grote schijfcollectoren met 7 en met 8 tandjes in mijn bezit, mijn kleine schijfcollectoren hebben allemaal 8 tandjes. De latere trommelcollectoren hadden volgens mij allemaal 7 tandjes. Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar ik kan er i.i.g. geen vinden. Ik zie dat Kappa zojuist ook aangeeft dat het 8-tanden anker langer is dan het 7-tandige exemplaar en daar sluit ik me - zoals eerder gemeld - volledig bij aan!
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Citaat van: hvanschaik op woensdag 18 februari 2015, 20:08:27
Die 8 tandjes horen bij locs die van oorsprong een schijfcollector hadden en die hadden aan beide zijden een 2 mm as. Ik heb grote schijfcollectoren met 7 en met 8 tandjes in mijn bezit, mijn kleine schijfcollectoren hebben allemaal 8 tandjes. De latere trommelcollectoren hadden volgens mij allemaal 7 tandjes

Alles op een rijtje

SFCM-Anker Nr. 200680, 3-polig, R=5-6 Ohm, L=2,4-4 mH, N=330, d=0,12mm, 8-tands.
SLFCM1-Anker 20707, 3-polig, R=2 Ohm, L=1 mH, N=400, d=0,25 mm, 10-tands.
SLFCM2-Anker DT 800 1U-10, 3-polig, R=4,3 Ohm, L=2,5 mH, N=400, d=0,13 mm, 10-tands.
SLFCM3-Anker RE 800 11U-2, 3-polig, R=5 Ohm, L=3,3 mH, N=400, d=0,13 mm, 7-tands.

LFCM1-Anker 202930, 3-polig, R=5,2 Ohm, L=3,6mH, N=330, d=0,14mm, 7-tands.
LFCM2-Anker 205800, 3-polig, R=5 Ohm, L=5 mH, N=330, d=0,10 mm, 7-tands.
LFCM3-Anker 217450, 3-polig, R=4-5 Ohm, L=2-3 mH, N=330, d=0,13mm, 8-tands.
LFCM4-Anker TT 800 11U-3, 3-polig, R=5 Ohm, L=3,3 mH, N=330, d=0,13 mm, 7-tands.

DCM1-Anker 231440, 3-polig, R=13 Ohm, L=9 mH, N=400, d=0,10 mm, 7-tands.
DCM2-Anker 245480, 3-polig, R=6-7 Ohm, L=4-5 mH, N=367, d=0,12mm, 7-tands.
DDCM1-Anker 386820, 5-polig, R=12-13 Ohm, L=8-9 mH, N=1250, d=0,08mm, 7-tands.
DDCM2-Anker 210888, 5-polig, R=12-13 Ohm, L=8-9 mH, N=1250, d=0,08mm, 8-tands.
DDCM3-Anker 214118, 5-polig, R=12-13 Ohm, L=8-9 mH, N=1250, d=0,08mm, 7-tands.
DDCM4-Anker 306602, 5-polig, R=12-13 Ohm, L=8-9 mH, N=1250, d=0,08mm, 7-tands.
FDCM-Anker 610030,  5-polig, R=2,3-3,1 Ohm, L=1,6 mH, N=167, d=0,20mm, 7-tands.


Mvg,
Peter
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Peter,
Zoals gebruikelijk een compleet beeld van af de pre historie, prachtig. Wat ik eruit haal is dat er blijkbaar een 3 polige 7 tands DCM1/2 anker in zit.
Moest net een BR 44 even uit elkaar halen om de magneet om te draaien. Loc reed achteruit sneller dan vooruit. Maar goed, daar bleek ook een 3 polig  7 tands anker in te zitten. Niks hoog vermogen. maar op standje 1 van de 28 kruipt die keurig over de baan. Ik weet een ding ik blijf gewoon "ouderwets" een lopi met het originele anker gebruiken bij de digitalisering. Jouw opsomming maar snel even in een bestandje gezet voor toekomstige naslag. :thumbup:
Ad,
Met mijn simpele kennis van zaken dacht ik dat bij die ankers het gat kwam door een draaibank??? Zie nu dat je gelijk hebt. aan de andere kant zit geen gat. Als ik het nylon lagertje er weer in frummel moet dat nog vastgelijmd worden? Is mij overigens nog nooit gebeurt een lagertje wat er zo uitvalt.
Hans,
Vanwaar dit misverstand. Het motortje van de BR 78 is géén kleine schijf maar een trommel (met 7 tanden). Ik heb alleen de kleine schijf genoemd omdat ik net van alle types 2 setjes binnen had gekregen en alles, dacht ik door elkaar had gehaald. Het setje 60941 zal ooit nog wel eens gebruikt kunnen worden.

Beste mensen bedankt voor de info. We gaan weer rustig verder om de oude glorie weer een nieuwe glans te geven.

Groet Hennie
die nu definitief esu trouw blijft.
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Er is geen misverstand, alleen een onjuiste constatering van Dick (brund55) dat het anker met de 8 tandjes bij set 60941 hoort.
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
@hvanschaik: Kijk nog eens goed naar de link in mijn post. Duidelijk is daarin aangegeven dat het anker 386820 in set 60941 8 tanden heeft.
Dat dit niet klopt blijkt pas bij verdere recherche. Meerdere links geven aan dat het betreffende anker 7 tanden heeft. Wat maar weer eens bewijst dat niet alles wat op internet staat juist is. Men is gewaarschuwd  :mrgreen:
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Citaat van: Populier op woensdag 18 februari 2015, 22:30:34
Moest net een BR 44 even uit elkaar halen om de magneet om te draaien. Loc reed achteruit sneller dan vooruit.
Dat kun je in de Lopi 4 (DCC modus) regelen met CV66 (Vorwärts Trim) en CV 95 (Rückwärts Trim).
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Wim,

Weer wat geleerd.  Ik wist niet wat er daarmee kon worden gedaan. Had nog wel eerst in cv 29 de rijrichting omgedraaid maar toen klopte de verlichting niet meer. Ik dacht dat dat mee zou veranderen maar niet dus.  De motordraadjes maar weer opnieuw gesoldeerd en alles loopt weer zoals het hoort.

groet Hennie
Re: Diameter anker van hoogvermogen ombouwset 60941 trommelmotor
Prima Hennie.
De vooruit/achteruit trim is voornamelijk bedoeld voor stoomloc's met losse tender.
De meesten kunnen/mogen achteruit niet sneller rijden dan 50/55 km/u.
Een uitzondering is b.v. de BR 23. Die was ontworpen om evt. ingezet te kunnen worden in pendelverkeer/trek- duw treinen.