Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modelbouwwater...

Gestart door ernstcramer maandag 16 februari 2015, 22:20:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbouwwater...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Modelbouwwater...
Voor mijn baan heb ik het Noch water 60873 gebruikt. Als je op de site van Conrad kijkt zie je dat je het op iedere ondergrond moet kunnen gebruiken. Maar ook op de site van Noch zelf staat dat je het op iedere ondergrond moet kunnen gebruiken.
Op de beurs gaven ze aan dat je moest opletten dat er geen houtlijm onder gebruikt wordt. Dat heb ik op één stukje wel gedaan: alle lossen onderdelen gefixeerd met verdunde houtlijm en daarna het water gegoten. Dat leverde een wittige alg op, maar die wel langzaam lijkt weg te trekken.

Ander verhaal is het grotere gebied waarvoor ik het heb gebruikt. Ik heb daar absoluut geen houtlijm in de ondergrond gebruikt. De grond bestaat uit gips en acrylverf. En daar heb ik plukjes kwasthaar of natuurmateriaal in gezet.
Foto net na het aanbrengen:

foto twee dagen later:

Foto bijna een week later:


Weet iemand een oplossing  8o ?
En is er een importeur van dit spul die ik eens zou kunnen schrijven?

En dan de hamvraag: hebben andere producten (Woodland Scenics heeft twee soorten; Vellejo Water heeft ook twee soorten) of hars of bootlak dezelfde bezwaren?
Ik hoor het graag!
Re: Modelbouwwater...
milocomarty
gast

Re: Modelbouwwater...
Ernst, de meeste "water" producten zijn op basis van acryl. Dikker opgebracht kan het erg lang duren voordat het transparant droogt..heb hetzelfde met heavy gel medium. Wil je dat het gelijk transparant is zul je een 2 componenten giethars moeten gebruiken..
Re: Modelbouwwater...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Modelbouwwater...
Vandaag op Rail eens gevraagd naar mijn algen-probleem.
En daar ook uitgebreid antwoord op gehad.

Volgens de deskundige komt het dat de ondergrond niet helemaal droog is geweest. Het ligt dan niet aan houtlijm (had ik ook niet gebruikt, en kun je ook beter niet gebruiken zeggen ze) of aan het gips-verf mengsel op zich. Maar waarschijnlijk is mijn onderlaag nog onvoldoende droog geweest. Ik heb na twee dagen het water opgebracht. Dan sluit je het vocht dus op met de laag water met de witte alg tot gevolg.
Het kan wel tot twee jaar duren voordat het witte weggetrokken is... 8o

Oplossing: echt wachten tot de ondergrond geheel droog is, en anders nog ff föhnen. Dan pas water, en dat ook in een dun laagje aanbrengen.
Volgens de toelichting vandaag hebben zowel het Noch water, als Woodland Scenics of Still Water van Vallejo allemaal hetzelfde.
Dus nu nog even wachten en dan hopen dat in het nieuwe gebied droog genoeg is. En toch maar weer proberen.
Re: Modelbouwwater...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Modelbouwwater...
Ernst, ik gebruik nooit dit soort producten, veel te duur en vaak ook erg onhandig in gebruik.
Voorheen haalde ik een potje Clarlack bij de Hornbach maar die verkopen dat waarschijnlijk niet meet.

Dit slootje heb ik daar mee gemaakt.




Ondergrond bruin, groen verven, daarna laagjes vernis er op.
Ik ben nu de 3D lijm en de Van Bleijswijck acrylic Varnish (Gloss) van de action.
Kost nog geen 2 euro bij elkaar en geeft verbluffende resultaten.

Ik had zondag tijdens Rail een test stikje bij me maar dat is ergens verloren gegaan of ligt nu ergens op een baan als vijver, hahahaha.
Re: Modelbouwwater...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Modelbouwwater...
Ik ben vandaag ook bezig geweest met het maken van water. Ik doe het zo;
http://www.heldersemodelspoorclub.nl/realistisch-water-in-model/
Ik heb alleen nog maar het papier erop aangebracht, dat moet nu drogen.
Dan ga ik verder met de volgende stap. Al met al ook een goedkope oplossing.

Dirk-Jan
Re: Modelbouwwater...
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbouwwater...
Ernst.

Wij hebben ook wel problemen met water gehad waar de ondergrond niet goed van was.Wat we dan deden was een nieuwe verflaag op de Noch Waterdrops die je gegoten hebt aanbrengen goed laten drogen en domweg nog een dunne laag van de waterdrops er over.Zie je dan niks meer van en het effect is hetzelfde.

Dit ga je zo niet meer goed krijgen.Of je moet al eens voorzichtig met een verfbrander proberen.Een Föhn hebben we ook wel eens geprobeerd maar dat wordt toch niet warm genoeg.

We hopen voor je dat het lukt want de begroeiing etc etc er om toe ziet er geslaagd uit  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Modelbouwwater...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Modelbouwwater...
Dank voor al het commentaar weer!  :thumbup: ik hoop dat er ook andere voorbeelden gepost gaan worden: het is leuk om te zien wat iedereen gebruikt en maakt.

@iTom: op zich heb ik van die methode ook gelezen, maar met dat water uit zo'n flesje kan je het makkelijker tussen het riet brengen, en dat was vooral ook mijn bedoeling. Dat het niet zo goedkoop is ben ik wel met je eens.

@Harald&Alex: dank voor je advies! Kan altijd nog een keer handig zijn.

Ik ben de afgelopen week weg geweest: gisteren weer eens wezen kijken en inderdaad: het witte was bijna geheel weggetrokken!  :D
Toch gelijk geprobeerd een laagje aan te brengen en dat was weer bingo: wordt weer wit. En ik heb er dit keer goed opgelet om het dun te houden.
Rustig afwachten dus maar weer...
Re: Modelbouwwater...
milocomarty
gast

Re: Modelbouwwater...
Ernst, alles op acrylbasis begint wit..



Re: Modelbouwwater...
Lid sinds: 2023

offline
Re: Modelbouwwater...
Martin.

Hier willen we natuurlijk wel wel weten wat voor materialen er gebruikt zijn en wat je precies moet doen om het zo te krijgen.

Harald & Alex
Re: Modelbouwwater...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Modelbouwwater...
Citaat van: milocomarty op maandag 02 maart 2015, 01:28:17
Ernst, alles op acrylbasis begint wit...

Inderdaad! Nou ja, dat Noch water begon glashelder, alsof het hars was...
Ik hoop snel een plaatje te plaatsen hoe het was na een week wachten. Ik heb de foto al wel gemaakt, maar moet 'm nog ff overzetten... B)
Re: Modelbouwwater...
milocomarty
gast

Re: Modelbouwwater...


materiaal voor golven..wel de gloss

opgebracht met een paletmes
Re: Modelbouwwater...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Modelbouwwater...
Goeie tip!  :thumbup: maar een vraagje: heb je daar de onderlaag mee gedaan of de golven? of allebei?

Ik heb het Noch water, en nu dat van Vallejo, omdat het dun is en zelf uitvloeit tussen het riet. Ik heb daar geen ruimte om met een palletmes te werken. En het lijkt nu wel te werken, maar je moet inderdaad laagje voor laagje doen, en wachten tot het witte weer weg is.
Re: Modelbouwwater...
milocomarty
gast

Re: Modelbouwwater...
Onderlaag is acrylverf met acryl glanslak van Rambo, daaroverheen de gel medium. Denk dat elk medium (dun vloeibaar) eigenlijk indentiek is aan het spul van Noch of Vallejo..
Modelbouwwater...ff wachten...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Modelbouwwater...ff wachten...
Het is nu 3 weken geleden dat ik de laatste laag water heb opgebracht. En dit is het resultaat:





Het is nagenoeg helemaal helder geworden, ondanks dat ook deze laatste laag bijna helemaal wit geworden was na het opbrengen. Ik heb wel telkens tussendoor gewacht totdat de vorige laag weer helder was.
Ik vindt de kleur mooi, ligt natuurlijk ook wel een beetje aan welke ondergrond je neemt.
Wat ik minder geslaagd vind is dat het geen gladde laag wordt. Ik vermoed dat het komt omdat het zo ontzettend inklinkt. Volgens de verpakking tot 50%: ik denk dat het uiteindelijk veel meer is dan 50% volumeverlies.

Dit is volgens mij echt minder geschikt om een vijver te suggereren. Je kan er denk ik beter vochtige plekken is het land of plasjes water mee maken. Om dat te proberen heb ik een dras stuk gemaakt op de helling naast de spoorbaan.



Ik vind het leuk.

Als er nog andere methodes geshowd worden: gebruik dit draadje gerust.
Ik ben er ff klaar mee...  :D
Re: Modelbouwwater...
Ernst

Ben blij voor je dat het allemaal nog goed gekomen is met het water.
Ziet er zeer goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je geduld werd dus beloond.
Re: Modelbouwwater...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbouwwater...
Hoi Ernst.
Mooi dat het uiteindelijk toch prachtig helder opgedroogd is! :thumbup:
En, al is het misschien niet helemaal glad, toch een prachtig resultaat.

Leuk ook om te zien hoeveel mogelijkheden, tips en trucs er zijn om water na te bootsen.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modelbouwwater...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modelbouwwater...
Ziet er goed er realistisch uit.

groet
Harald
Re: Modelbouwwater...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modelbouwwater...
Hei Ernst,

bedankt voor de tips.
Ik heb een beekje gemaakt met houtlijm, maar is ook helemaal wit uitgeslagen.

Wim
Re: Modelbouwwater...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbouwwater...
Als het goed is droogt houtlijm transparant op.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbouwwater...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Modelbouwwater...
Houtlijm blijft altijd een beetje melkachtige uitstraling houden vind ik, ook niet zo mooi glinsterend en transparant als bijvoorbeeld botenlak. Maar goed, dat ervaart iedereen anders...
Re: Modelbouwwater...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Modelbouwwater...
Ik heb mijn beekje te diep willen maken, daardoor waren er verschillende lagen houtlijm nodig.
En niet lang genoeg gewacht tussen de lagen.

Re: Modelbouwwater...ff wachten...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Modelbouwwater...ff wachten...
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 17 april 2015, 22:42:50
Het is nu 3 weken geleden dat ik de laatste laag water heb opgebracht. En dit is het resultaat:





Het is nagenoeg helemaal helder geworden, ondanks dat ook deze laatste laag bijna helemaal wit geworden was na het opbrengen. Ik heb wel telkens tussendoor gewacht totdat de vorige laag weer helder was.
Ik vindt de kleur mooi, ligt natuurlijk ook wel een beetje aan welke ondergrond je neemt.
Wat ik minder geslaagd vind is dat het geen gladde laag wordt. Ik vermoed dat het komt omdat het zo ontzettend inklinkt. Volgens de verpakking tot 50%: ik denk dat het uiteindelijk veel meer is dan 50% volumeverlies.

Dit is volgens mij echt minder geschikt om een vijver te suggereren. Je kan er denk ik beter vochtige plekken is het land of plasjes water mee maken. Om dat te proberen heb ik een dras stuk gemaakt op de helling naast de spoorbaan.



Ik vind het leuk.

Als er nog andere methodes geshowd worden: gebruik dit draadje gerust.
Ik ben er ff klaar mee...  :D