Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

rokende 3024 (1959) analoog

Gestart door knippie dinsdag 18 september 2007, 23:18:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rokende 3024 (1959) analoog
 :cry: :cry:

Ik heb een oude 3024, de kap eraf gehaald en nu komt er een benedenwaardse sliertachtige rook uit het ankerhuis.
Wil dit zeggen dat de ankerspoel is doorgebrand ?

De loc was behoorlijk vies van binnen.

Graag uw reactie op hvtek [at] xs4all [punt] nl
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Waarom moeten de reacties naar je mailadres gestuurd worden? Hier kunnen we allemaal van leren.

BTW: i.v.m. "zoekmachines" heb ik je adres even aangepast.
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Het kan in mijn opinie gewoon olie zijn die te warm word ook, probeer eerst es je locje heel goed uit te kuisen en zie wat er dan gebeurd...

Mvg Kristof
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Hallo Kristof

Ik heb hem schoongemaakt met nagelak remover en hier zit lanoline (wolvet) in en ik heb ook een rijdende 3026 schoongemaakt en die doet het nu ook niet meer, zou het kunnen zijn dat de lanoline is afgezet op de schoongemaakte delen ?

Mvgr.Marc

Citaat van: Artologic op dinsdag 18 september 2007, 23:50:20
Het kan in mijn opinie gewoon olie zijn die te warm word ook, probeer eerst es je locje heel goed uit te kuisen en zie wat er dan gebeurd...

Mvg Kristof
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Hoi Marc, zie mijn antwoord op jouw andere draadje.
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Hoi Ad

Ik had hem al gelezen.
Als ik bij de 3026 op een langwerpig metealen plaatje druk, deze zit aan de kopkant bovenop de roterende voor/achteruit schakelaar, dan krijg ikzelf wat stroom en de loc schiet zo hard weg, dat de 3 rails eronderuit schieten, dan is de spoel niet stuk of wel.

Als ik de kap erop zet en ik schakel 1 of 2 keer, dan krijg ik sluiting tussen de kap en dat plaatje, hoe kan dat ?
Ik ga zo steeds verder van huis .

Marc
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Hoi

Hij rijd nu, maar dan moet ik dat metalen plaatje (met aan de onderkant een contactpuntje)
op het bruin kunstof plaatje (ook met contactpuntje) drukken.
Deze word mijn inziens worden onderbrokken met het omschakelen.

Het metalen plaatje heb ik met reinigen enkele malen geraakt en moet deze nu opnieuw afgesteld/ gericht worden  is dit 10e mm werk ?
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Hoi Marc,

Ik neem aan dat er in jouw 3024 een soortgelijke walsschakelaar zit zoals op de foto:


Het lijkt wel alsof de contactlipjes verbogen zijn en geen contact meer met de wals maken.
Als dat zo is dan moet je voorzichtig het zwarte schroefje loshalen waarmee het plaatje vastzit, met daarop het kontaktlipje.
Let wel op de draadjes die op de lipje zijn gesoldeerd, deze breken makkelijk af.
Soldeer desnoods eerst deze draadjes los, dat is ook makkelijker werken.
Als je dit los hebt gehaald, moet je de kontactlipjes voorzichtig in de juiste stand terugbuigen, eventueel gebruik je het ronde deel van een schroevendraaier als mal.

Nu even passen of alles contact maakt en alles weer in de omgekeerde volgorde terugbouwen.

Ik heb zelf geen ervaring met die oude wlasschakelaars, maar zo zou ik het ongeveer doen.

Succes.
Re: rokende 3024 (1959) analoog = opgelost
heel het beestje uit elkaar gehad 3 keer schoongemaakt en toen zag ik pas dat de voormalige trotse bezitter het tandwieltje dat tussen het anker en wiellen zit er omgekeerd in zat,,,, hoe krijg je het voor elkaar.
Ze loopt nu als een tierelier  schitterend !
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Hallo Ad

Sorry ik haal hier even 2 dingen door elkaar, de schakelaar waar ik het over heb is van een 3026 (tender),ik ben er 3 tegelijk aan het lopen te krijgen, de 3024 loopt nu super
Hoe kan ik een foto van de schakelaar bijvoegen ?

Mvgr.Marc
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Wasbenzine?
is dat niet een beetje TE agressief voor gevoelige onderdelen?
als het al niet voor rails gebruikt mag worden laat staan de loc...

Dennis
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Hoi Dennis

Wat is er nog over om het netjes schoon te maken ?
Voor hardnekkigge vuilophopingen, op niet kwetsbare delen gebruik ik gerust MEK (methyl ethyl keton), dit niet op plastic maar op metalen delen.
ik heb mazzel gehad met het gebruik van nagellak remover (aceton), maar via het forum word je wel wijzer en ik heb wel geleerd om ook geduld te hebben, zeker als het gaat om de oude barreltjes op weg of om aan de gang te houden.
Nieuw kopen is makkelijk maar om de oude te laten rijden, dat is de kunst !!

Marc
Re: rokende 3024 (1959) analoog
ralph-marklin
gast

Re: rokende 3024 (1959) analoog
zo is het maar net. Ik kan het weten heb ervaring met die oude marklin locjes.
Afentoe zijn het krengen(voor het onderhoud) Maar daarna bewijst het merk zich pas
Re: rokende 3024 (1959) analoog
Citaat van: minirailz op zondag 23 september 2007, 21:05:56
Wasbenzine?
is dat niet een beetje TE agressief voor gevoelige onderdelen?
als het al niet voor rails gebruikt mag worden laat staan de loc...

Dennis


Wasbenzine aggressief?
Niet voor rails gebruikt mag worden?

Ben je niet in de war met thinner of zo?
Ik heb nog nooit problemen gehad met wasbenzine en Märklin matrieel.