Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ombouw problemen br 44 m 34884

Gestart door Populier maandag 16 februari 2015, 15:29:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw problemen br 44 m 34884
Bij de digitalisering van deze loc ben ik tegen een aantal idiote problemen  aangelopen. Is een verzamel exemplaar wat nog geen kilometers heeft afgelegd. Even analoog laten draaien, zonder problemen, daarna alle analoge onderdelen verwijderd. Motor met een hoog vermogen setje aangepast. Even op 12 V  laten draaien, vooruit achteruit okido. Vervolgens een 21 pins MsD (stoom)decoder geplaatst. Overbodige draden verwijderd en de rest netjes ingekort. Decoder erin...Ecos gaat decoder uitlezen en stopt op 1/3 gedeelte.  Afgelopen, niets meer. Vreemd maar goed heb er nog een dus deze erin..helemaal geen reactie. Ik heb nog nooit met 21 pins decoders gewerkt dus alles weer verwijderd.  Alle bedrading bekeken en daarna een "ouderwetse" NEM 652 MsD  erin gezet. Eerst decoder getest 100% in orde. Ingebouwd; loc op rollenbank. Prima, alles in orde: motor vooruit/achteruit, licht en geluid:genieten van prima geluid. Na ca. 2 of 3 minuten  plotseling over en uit. Decoder er weer uit en opnieuw getest: alleen geluid en licht;  motor reageert niet meer. Toen had ik het even helemaal gehad. Met multimeter gezocht naar kromme volt of aardstralen maar niets gevonden. Even geen geluid meer. Een lopi standaard gemonteerd met ESU magneet en ja hoor ook deze decoder gaat hemelen. Ik had al de massadraad naar het voorste lampje vervangen om een gezamenlijke + te maken alsmede de draad naar de rookgenerator. Ook de laatste draad naar het voorste lampje vervangen en alle bedrading via klemmetjes aangesloten. Loc op rollenbank: zie onderstaand filmpje:



ook de rookgenerator even getest met een los draadje: stoom komt uit mijn oren.
Wie kan mij verklaren waarom met losse draadjes alles functioneert zoals het hoort maar met decoder(s)  er van alles fout gaat en als tweede vraag waarom  deze kap niet meer netjes over de motor past? Ik heb niet de indruk dat de combinatie met de ESU magneet veel dikker is dan het analoge gebeuren. Ik zal vanavond de kap van een andere 44er af halen en kijken of die veel breder is maar w.s. doe ik iets fout bij het plaatsen.

groet Hennie
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
juiste dragerprint gebruikt ?
voor MsD ?

ESU kleuren zijn geen M* kleuren,
maar dat wist je al, he ?
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Wim
in het setje van de MsD zit een keurige dragerprint met vastzet hoes en een hele bos aansluitingen (m kleuren)waarvan ik alleen gebruikt heb wat ik nodig heb rails en de motor, de verlichting en de f1. En uiteraard zit er op dit printje wel een nette connector voor de speaker. Ik ben gewend om de losse draden te gebruiken. Haal ook altijd de connector van de lopi af. Motortje loopt nu al zo'n halfuur op de rollenbank zonder problemen samen met een analoge BR 18.5 (18 434) de M 3318 op de testbaan met digitale stroom. Een digitale  BR 50 en een V 80  staat stilletjes op de zijlijn te kijken naar zoveel geweld.

groet Hennie
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Citaat van: Populier op maandag 16 februari 2015, 15:29:17

.... en als tweede vraag waarom deze kap niet meer netjes over de motor past?


Motorschild zit op z'n kop Hennie, even omdraaien zodat de condensator onder zit.

Gr, Ben.
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Ben :thumbup: :thumbup:

SHIT:  nooit geweten dat dat kon, dacht dat die pinnetjes er niet voor niets zaten. :-(


groet Hennie

Jan,
kap zakt er weer netjes overheen :o)
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Op 16 januari 2005 bouwde ik z'n broertje de 34882 om en had hetzelfde probleem. De lok rijdt nu bij Gunther in Nieuwe Tonge. :)

Gr, Ben.
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Ben
Had je dat niet eerder kunnen zeggen, had een lopi  gescheeld
bedankt

Hennie
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Ik hou het niet meer bij Hennie. Jij bouwt elke dag een lok om, soms twee. :D
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Ah, 03 en 01 ook , vergeet je nooit meer Hennie....... :P :D
Mooi dat het opgelost is , kan je de andere 15 lokkies gaan ombouwen,  8o

Gr. Jan
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
en hij stoomt en hij rijd netjes en hij heeft weer achterlichtjes en ik ben een tevreden mens he he eindelijk!!
op naar de volgende die al ligt te wachten een BR 55 die in een palingrokerij niet zou misstaan.

groet Hennie

nog even een opmerking over het stoom gebeuren speciaal voor Nobody:
Wim in de BR 55 heb ik een rookgenerator vervangen voor een exemplaar wat wat meer stoomt: wat blijkt Seuthe heeft de nieuwe modellen 1 mm. korter gemaakt. Dus het was niet de schuld van M dat we zo lang hebben moeten zoeken.
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Hennie, ik herinner me dat het ging om een Seuthe nr 10. Die van boven in de schoorsteen wordt gedrukt.
Volgens de actuele website van Seuthe is die 24 mm lang. Net zo lang als, de in mijn bezit zijnde, oude uitvoering van de nr 10.
In de BR 55 gaat een, van onderaf aan te brengen, Seuthe nr 20.
En volgens de actuele website van Seuthe is die eveneens 24 mm lang (Reservoir 11 mm en schoorsteendeel 13 mm).
Net zo lang als in de specs van de oude(re) nr 20 vermeld staat.
Zie Seuthe ===> klik

Edit nobody: twee maal "24" gewijzigd in "20".
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
 :?
Wim,
Ik dacht even dat ik het verschil niet meer wist tussen een buikje en een strak lichaam, maar mijn speciale bril uit China was nog niet uitgepakt. Blijkt dat ik een BR 55 uitscheld voor neen BR 53 waar 2 pijpjes in zitten..... Het blijkt maar weer dat jouw geheugen (piko)bello is. Maar ik weet ook wat ik meet. Ik weet alleen niet hoe oud deze analoge loc is want ik heb er geen ovp of boekje bij.

Groet Hennie

loc ligt nog half open dus maar een foto met links het oude pijpje :

Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Seuthe is leverancier van rookgeneratoren die in vele merken ingebouwd worden. Soms zelfs af fabriek (b.v. Brawa).
Het lijkt me sterk dat Seuthe plotseling de productielijn van één type generator wijzigt.
Leg eens een oude en een nieuwe generator, van hetzelfde type, naast elkaar en bekijk dat eens met een kritisch oog. ;)


Re: ombouw problemen br 44 m 34884
U vraagt wij draaien: het is niet het pijpje maar het binnenwerk wat het verschil maakt

Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Inderdaad is de "klodder" isolatiemateriaal bij het rechter voorbeeld geringer van hoogte/dikte.
Dat lijkt me productiefout en dus rijp voor garantie, omdat het geheel niet aan de specificatie voldoet.
Re: ombouw problemen br 44 m 34884
Moet ik dan alle pijpjes die ik het afgelopen jaar heb ingebouwd er weer uithalen en terugsturen? :( Dacht het niet ;)
Zolang er maar stoom uit komt vind ik het prima.