Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 17 februari 2015, 07:08:20
Misschien heel eigenwijs. Maar je schakelt toch om vanuit stilstand. Dan schakelt de spanning toch alleen het relais?
Neen dat is niet waar, ook tijdens het sturen van de puls is de motor (kort) aangesloten.
afbeelding geleend van Märklin publicatie Aandrijftechniek.
Globale werking:
Puls komt op de sleper te staan, en gaat via de smoorspoel naar het knooppunt(Hoofdsoldering) pijl linksaf het relais in en door de relaisspoel naar massa.
Maar ook vanaf het knooppunt naar rechts het anker in, door het anker en via één van de veldwikkelingen naar de kontakten van het relais, waar door middel van de 'wip' verbinding met de massa wordt gemaakt.
Dat relais is een wat onbeholpen manier van omschakelen maar werkt al sinds de vorige eeuw naar tevredenheid van hele volkstammen.
Het geheim zit hem in de 'wip' als het releais bekarachtigd wordt word de wip niet alleen van het ene veld contact naar de andere gezet maar ook enigsinds van de contacten gelicht zodat er geen stroom door de motor loopt.
Als je nou om verkeerde redenen* met het veertje gaat pielen dan kan het omschakel effect ook bij maximale baanspanning spontaan optreden.
En daar waarschuwde ik voor.
De veerspanning afstellen is in dit geval dus een slecht advies.
grt Piet.
)* een verkeerde reden om met de veerspanning te gaan experimenteren is:
Op één deel van de baan is om wat voor reden dan ook de baanspanning of de stroomsterkte te laag om betrouwbaar te kunnen omschakelen.