Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Omschakelen lukt niet

Gestart door Georges zondag 15 februari 2015, 15:55:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Wat is een overgangsweerstand?
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Beste Georges,

De weerstand die de stroom ondervindt tussen twee stukken rails, hoort eigenlijk "0" te zijn, maar kan door ouderdom, oxidatie, vuil, verbuiging enz. hoger als "0" zijn en het kan in de middencontacten en in de rails zitten.

Een overgangsweerstand van ca. 25 Ohm (en dat is weinig), slokt, bij een stroom van 1 Ampère, de omschakelspanning van 24 Volt al op.

Mijn advies is om uit te zoeken op welk stuk rails de lok nog wel omschakelt en dan de verdere rails aan te sluiten op twee koperdraden die naar je transformator gaan, let op: dus niet alleen middencontacten maar ook de rails.

Groet, Anne W
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Overgangsweerstand, treedt op bij elke verbinding tussen twee elektrisch geleidende delen. Dus op iedere koppeling tussen twee railsen heb je een overgangsweerstand. Hoe beter de verbinding, hoe kleiner de overgangsweerstand.. Door de overgangsweerstand ontstaan er spanningsverlizen. Waardoor je vermogen afneemt. Hierom maken digitale rijders gebruik van een ringleiding.. Om de zoveel rails een aansluit rail plaatsen verkleind het spanningsverlies....
Dus op de aansluit rail is de overgangsweerstand het laagst.. Als je trein(en) hier niet omschakeld, dan ligt het of aan de aansluit rail of aan de trafo..
Succes
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Hallo Anne,

Ik ga jouw advies opvolgen. Heb nog een vraag die ik eerder heb gesteld echter zonder antwoord. Ik heb de brugdelen met een schuursponsje van de bouwmarkt schoongemaakt en heb op sommige plekken wellicht te hard geschuurd waardoor er nu een koperkleur door komt. Is dit een oorzaak?

Groeten Georges
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Georges,
Het schuren met een schuurspons is de achterdeur uit!!
groeven op de railstaaf en "slijpsel in de tandwielen loc.
Een gloed kleur kan van het bindmiddel zijn welke in het schuursponje is gebruikt of zeep zoals een brillo spons.
Voor jou situatie alleen eventueel een railgum gebruiken als een doek met wasbenzine het niet redt.
Cees
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Beste Georges,

Er zijn op dit moment hele goede ervaringen met het gebruik van Automatic Transmission Fluid (ATF) op de rails, en bij Märklin ook op de puntcontacten/sleper, wellicht helpt dat ook als je te veel geschuurd hebt.

Groet, Anne W
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Omschakelen lukt niet
OK, weer wat geleerd. Bedankt voor de tip.

Groeten Georges
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Door overgangsweerstand wordt bijvoorbeeld ook de stekker van de stofzuiger of ander stroomvretend apparaat warm. Bij elke overgang van het ene stuk metaal naar het andere is er overgangsweerstand. Volgens mij is de stelling dat de weerstand tussen goed aangesloten rails 0 ohm zou moeten zijn, een theoretische situatie. Er is altijd overgangsweerstand. Hoe langer het baanvak, des groter het spannings- of vermogensverval.
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2015

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Ik denk net als Molly W dat het probleem zit in de teveel weerstand in het gehele traject.

Nog een paar vraagjes zodat wij meer informatie krijgen om je verder te helpen:
- waar zitten je aansluitrails precies?
- heb je rail voor rail geprobeerd waar de loks nog wel schakelen en waar niet meer?
- en als ze niet meer schakelen, hoe ver zit je dan van je aansluitrails vandaan?
- heb je al geprobeerd om de aansluitrails te verplaatsen naar een plek waar de loks niet meer schakelen?

Als de loks wel schakelen op andere delen van je baan zou ik niet gaan rommelen met de instelling van de veertjes. Uit het verleden weet ik dat het zo mis gaat en dan schakelen de loks al op 16V (in volle vaart dus).
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Beste Hans en Cees,

Ik heb inmiddels de trafo ook doorgemeten op impulssterkte met lok op de baan en deze kwam ook op 29 volt. Ik heb weer een paar andere loks gepakt zoal 3029, 3022 en een tm800 en dit ging goed weliswaar dat de trafo bijna op vol staat om omhoog te kunnen rijden maar het schakelen ging goed. Ik heb de 3018 nog eens extra schoongemaakt en deze reed ook al beter maar schakelt niet altijd. Nadere inspectie leerde dat de schakelschuif niet altijd om wil. Met een druppel rookvloeistof ging het al beter.

De vragen Hans laat ik nog onbeantwoord omdat ik vannacht op vakantie ga en nog zaken te regelen heb. Volgens mij ligt het voornaamste probleem aan de soepelheid van de loks en wellicht toch de veerafstelling en de sterkte van de trafo om omhoog te kunnen rijden.

Tot de volgende keer. Berichten ga ik op vakantie volgen.

Groeten Georges
Re: Omschakelen lukt niet
Overgangsweerstand
Bij de overgang van het ene naar het andere metaal (of andersoortige geleider) treedt er meestal een extra weerstand op. Deze weerstand is afhankelijk van de betreffende materialen, maar vooral van de mechanische contactdruk. Dat is de kracht waarmee de materialen op elkaar gedrukt worden. Tot op zekere hoogte geldt: Hoe groter de kracht, hoe kleiner de weerstand.

Meten van kleine weerstanden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ohmmeter

Kort gezegd wil je de lage (overgangs)weerstanden meten zul je gebruik moeten maken van een 4-puntsmeter met klevinprobes.


Mvg,
Peter
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Hallo Peter,

Ik heb de info doorgenomen maar dat gaat mij allemaal boven mijn pet ondanks dat het interessant is. Wat ik nu kan is volt meten met een multimeter waar 2 snoeren aan zitten.

Groeten Georges
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2006

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Maken we het niet al te ingewikkeld door hier direkt een kleine cursus elektrotechniek aan te koppelen?
De invalshoek van Bigboynl is denk ik beter waarbij ik nog aanvul:

Misschien heb je een iets te steile overgang vanaf totaal vlak naar omhoog; een knik in dit traject.
Op de foto ben ik bijna geneigd te zeggen dat je 1e rail die je gebruikt voor trajectstijging al geknikt is,
maar kan gezichtsbedrog zijn. De middengeleiders maken dan geen optimaal contact
Bij oudere gebruikte M-rails buigen de contactlipjes vaak waardoor minder contact (ja grotere weerstand dus)
Kijk waar de locs nog goed omschakelen en waar het misgaat: die rails moet je dus controleren.

Voor die simpele controle heb je eigenlijk geen Ohm of Voltmeters nodig hoor Georges.
Fijne vakantie!
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Kijk daar wordt ik weer gelukkig van. Wellicht heb je gelijk en is het stijgingspercentage te hoog en idd de 1e rails gaat met een knik maar daar zijn geen problemen want de aansluitrails komt daarna. Zal er na de vakantie werk van maken. Ook al ga je niet met vakantie toch fine dagen als ik in Konigsleiten zit.

Groeten Georges
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Even een terugkoppeling. Ik heb inmiddels bovenaan in de bocht een wissel gelegd zodat er 2 sporen naar het station gaan. Ik heb verder rails voor rails naar boven toe steeds geschakeld en tot de wissel gaat het goed, daarna lukt het niet meer. Heb tevens per rail de capaciteit door gemeten en deze was over het hele traject gelijk. Dus ik ga de wissels nu nader inspecteren.

Groeten Georges
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2006

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Wat voor wissel heb je gelegd George?
meegebogen? geef eventueel catalogusnr.
Controleer de metalen contactlip van de middengeleider eens.
Bij sommige wissels iets korter dan bij normale rails.
Vroeger ook mee zitten kxxxt-hannesen.  (Zelfcensuur voor de jonge 3-railforummers)
Drijft je soms tot wanhoop!
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2015

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Eventueel wissel tijdelijk vervangen door andere rails. Rechte stuk van een wissel door een 5106, gebogen stuk door een 5100 of 5206. Een meegebogen wissel is een 5100 of een 5129 (70mm recht) en een 5100. Veel succes!
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2006

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Georges,

Het belangrijkste is een traject zorgvuldig te leggen: dus zonder knikken, railassen en middengeleiders die wel/niet contact maken.
M-rail is daar nogal gevoelig voor.
Ik sorteerde ze destijds al volgt:
- Nieuw ongebruikt
- 2e hands, in goede conditie.
- slechte conditie: roest, middenleider-contactlipje slap of gebogen, railassen verbogen: deze gebruikte ik hoogstens als laatste op een opstelspoor..
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Omschakelen lukt niet
De wissel die ik gebruik is een 5119 met een 5100 bocht welke voorzien is van aansluitdraden die ik er zelf op gesoldeerd heb. De gebruikte rails zijn allen in een zeer goede conditie zonder roestvorming. Ga morgen weer eea uitproberen.

Groeten Georges
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Omschakelen lukt niet
Georges,
Het kan zijn dat de middenleider dicht tegen massa ligt waarbij je een kruip stroompje of bijna sluiting hebt door wissel tong en sleper. De puko's steken niet hoog genoeg.
Hierbij vormt de sleper de "kortsluit"brug.
Cees
Re: Omschakelen lukt niet
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Omschakelen lukt niet
FF feedback,

Vandaag weer bezig geweest met het traject en het gaat nu redelijk. Ik heb de hele opgang 2 cm verlaagd en de loks nog eens nagekeken. Sommige wielen liepen door de oude olie niet echt soepel. Ik heb dit verholpen met wat rookvloeistof er op te druppelen en daarna weer olie. Volgens mij is de grootste boosdoener het stijgingspercentage en moet de trafo op max om kruipend de berg op te rijden en blijft er te weinig vermogen over om te schakelen. Met ter tijd ga ik hierop een zwaardere trafo zetten.

Voor mij is dit nu genoeg en bedankt ik jullie voor de inbreng en het geduld.

Groeten Georges