Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Omschakelen lukt niet
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Omschakelen lukt niet  (gelezen 10934 keer)

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Omschakelen lukt niet
« Gepost op: zondag 15 februari 2015, 15:55:10 »

Mijne heren,

Ik heb een apart spoor met een begin en eindstation wat langzaam omhoog loopt. In dit traject heb ik 2 aansluitrails liggen ter voorkoming van stroomverlies. Aan de baanlengte kan het volgens mij niet liggen want deze is slechts 5 meter. Als ik naar boven rij en ik wil de lok omschakelen dan weigert deze. Ik heb dit probleem met meerdere kleine lokjes zoals de 3029, 3018 en 3002 en niet als ik op een vlakke baan rij. Wat is de oorzaak?

Groeten Georges
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: zondag 15 februari 2015, 16:22:53 »

Ananloog - digitaal, wat rijd je?
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: zondag 15 februari 2015, 16:34:56 »

Ik rij analoog met een 10 VA.
Gelogd

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: zondag 15 februari 2015, 16:41:06 »

Toch maar een extra draadje ter plekke aanleggen ?  :D
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

bigboynl

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: zondag 15 februari 2015, 17:03:47 »

Misschien een extra trafo gebruiken? Op de foto zie ik al 2 loks, een TEE treinstel met binnenverlichting en 8 wissels met verlichting. Reken maar met 10 VA per lok en minstens 1 VA per lampje als vuistregel. Dan heb je met wat op de foto staat al zo'n 40 VA nodig.  Het schakelen lukt niet omdat de spanning voor het omschakelrelais niet hoog genoeg wordt.
Gelogd
met vriendelijke groet,

Hans

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: zondag 15 februari 2015, 17:04:00 »

Inderdaad, want ergens zul je een behoorlijk spannings verlies hebben.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: zondag 15 februari 2015, 17:11:47 »

Voor de verlichting van seinen, wissels en huisjes heb ik een lichttrafo 40VA en op de 2 binnenbanen en heb ik 2 30VA trafo's dus hebben geen invloed op de aparte baan. Als ik ergens op dat aparte traject stroomverlies zal hebben kan dit dan liggen aan de brugdelen want het schakelen op het beginstuk gaat goed of hoe kan ik het testen?

Groeten Georges
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: zondag 15 februari 2015, 17:15:51 »

Het testen van de spanning tussen middengeleider en rail kun je doen met een voltmetertje.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

bigboynl

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: zondag 15 februari 2015, 17:19:01 »

Dan heb je genoeg trafo's :)

Waarschijnlijk heb je toch teveel spanningsverlies over het hele traject. Zoals Wim al schreef: een extra draadje naar het eind van de baan kan geen kwaad. Meestal is een rood draadje naar de middenleider voldoende. Als helemaal zeker van je zaak wilt zijn moet je een rode en een bruine draad van je trafo naar het einde van je spoor trekken.

Of toch een 30 VA trafo gebruiken...
« Laatst bewerkt op: zondag 15 februari 2015, 17:29:23 door bigboynl »
Gelogd
met vriendelijke groet,

Hans

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: zondag 15 februari 2015, 17:35:16 »

Ik heb het traject getest met een 30 VA en dat ging al een stuk beter maar nog niet perfect. Ik ga de rails aan een nadere inspectie leggen en dan horen jullie het.

Groeten Georges
Gelogd

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 15:23:56 »

Ik heb de rails doorgemeten en de trafo op max gezet. Resultaat is dat op het hele traject 16 volt gemeten wordt dus daar ligt het niet aan. Wat kan het nog meer zijn?

Groeten Georges
Gelogd

fredrans

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 15:59:30 »

Probeer met een beetje wasbenzime de rails eens te reinigen op de helling. Misschien zit er veel "rubber" op van de slipbandjes. Met een voltmeter prik je door het rubberfilter heen.
Gelogd

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 16:22:27 »

Ik heb dan geen wasbenzine gebruikt maar de hele rails met een schuurspons schoongemaakt. Maakt dat wat uit?

Groeten Georges
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 16:27:46 »

Ik heb de rails doorgemeten en de trafo op max gezet. Resultaat is dat op het hele traject 16 volt gemeten wordt dus daar ligt het niet aan.
Het ging toch om het niet willen omschakelen?
Dat gebeurt niet met 16 volt.
Hoe hoog is de spanning bij het omschakelen, gemeten met de loc op de rails (belast dus)?
En hoeg hoog is de spanning bij het omschakelen op een deel waar de zelfde loc wel omschakelt(ook belast gemeten)?

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 16:31:07 »

Daar kom ik handen bij te kort want ik heb 2 meetstifjes die ik op de rails druk en hoe kan ik dan nog omschakelen?

Groeten Georges
Gelogd

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 16:32:52 »

je kan ook de veertjes van het omschakelrelais wat slapper zetten
zodat ze vroeger omschakelen...
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 16:36:21 »

Georges: Krokodillen klemmen over de stiften plaatsen en die klemmen aan middengeleider en rail bevestigen... ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 16:41:50 »

Hallo Wim,

Dat van die klemmen is een idee maar hoe kan ik de meetwaarde aflezen als de trafo een eind verder staat? Ik denk dat ik mijn vrouw erbij betrek :-).

Groeten Georges
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 16:43:09 »

Die afstandsbediening lijkt me een goede mogelijkheid. ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 16:47:14 »

Ik ben blij dat je het met mij eens bent :-).
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 17:20:41 »

je kan ook de veertjes van het omschakelrelais wat slapper zetten
zodat ze vroeger omschakelen...
Slecht advies:
Dan loop je de kans dat de loc op volle snelheid ook omschakelt, met enorme ontsporingen tot gevolg.

Kom nou mannen, waar blijft de modelspoorders inventiviteit?
Bron www.hobby-treinen.nl
Twee draadjes en je kunt de meter er op aansluiten.

grt Piet.
« Laatst bewerkt op: maandag 16 februari 2015, 17:24:00 door PietB »
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 17:40:57 »

slecht advies ?

ik probeer iemand te helpen met een omschakelingprobleem
op een bovenstukje van zijn baan.
je kan het veertje natuurlijk met beleid wat verstellen,
daarom zijn de veerhouders van zacht messing gemaakt.

als jij het beter weet,
vooral, be my guest !  O:-D
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

Spoorman

  • Gast
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 17:51:42 »

Best wel ingewikkeld dat analoog rijden.

Piet bedoelt vast dat het oprekken van het veertje symptoombestrijding is. :) Meerdere lokjes hebben het probleem zo te lezen dus ligt de oorzaak bij de baanspanning.

Gr, Ben.
Gelogd

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 17:57:05 »

...heb ik ook al een oplossing voor aangedragen... ;)
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

NL-modelspoor

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 19:44:48 »

Leuke vraag. Ga ik volgen. Heel herkenbaar.
Ik ervaar hetzelfde probleem met analoge locs met een omschakelrelais. Wanneer ze een helling oprijden en je wil van richting wisselen doen ze het vaak niet. Echter wanneer ze naar beneden rijden dan werkt het in mijn geval vaak weer wel. Het lijkt wel een zwaartekracht probleem. Op de vlakke delen van de baan hebben de locs geen problemen om van richting te wisselen.

In in mijn geval bedien ik de baan analoog met een 6647 en is het C-rail.
Gelogd
Johan

(--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

Spoorman

  • Gast
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #25 Gepost op: maandag 16 februari 2015, 19:51:01 »

Bij klimmen is er meer stroomafname dus zal de spanning wel dalen. En dan zal het relais niet schakelen.

Oplossing zal zijn meer trafo vermogen of meer aansluitingen als je voldoende vermogen hebt.

Gr, Ben.
Gelogd

NL-modelspoor

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 07:08:20 »

Misschien heel eigenwijs. Maar je schakelt toch om vanuit stilstand. Dan schakelt de spanning toch alleen het relais?
Ik zal binnenkort eens de proef doen met een directe aansluiting op de helling. Kijken of dat beter gaat.
Gelogd
Johan

(--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

Spoorman

  • Gast
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 07:36:58 »

Geen idee, ik weet niet hoe jij omschakelt. Maar met zwaartekracht heeft het weinig van doen. :D
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 10:11:47 »

Misschien heel eigenwijs. Maar je schakelt toch om vanuit stilstand. Dan schakelt de spanning toch alleen het relais?
Neen dat is niet waar, ook tijdens het sturen van de puls is de motor (kort) aangesloten.

afbeelding geleend van Mrklin publicatie Aandrijftechniek.
Globale werking:
Puls komt op de sleper te staan, en gaat via de smoorspoel naar het knooppunt(Hoofdsoldering) pijl linksaf het relais in en door de relaisspoel naar massa.
Maar ook vanaf het knooppunt naar rechts het anker in, door het anker en via n van de veldwikkelingen naar de kontakten van het relais, waar door middel van de 'wip' verbinding met de massa wordt gemaakt.
Dat relais is een wat onbeholpen manier van omschakelen maar werkt al sinds de vorige eeuw naar tevredenheid van hele volkstammen.
Het geheim zit hem in de 'wip' als het releais bekarachtigd wordt word de wip niet alleen van het ene veld contact naar de andere gezet maar ook enigsinds van de contacten gelicht zodat er geen stroom door de motor loopt.

Als je nou om verkeerde redenen* met het veertje gaat pielen dan kan het omschakel effect ook bij maximale baanspanning spontaan optreden.
En daar waarschuwde ik voor.
De veerspanning afstellen is in dit geval dus een slecht advies.

grt Piet.


)* een verkeerde reden om met de veerspanning te gaan experimenteren is:
Op n deel van de baan is om wat voor reden dan ook de baanspanning of de stroomsterkte te laag om betrouwbaar te kunnen omschakelen.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 14:04:50 »

Het feit dat er genoeg spanning aanwezig is (16 Volt gemeten) wil niet zeggen dat er genoeg STROOM aanwezig is. Onbelast - dus alleen het voltmetertje op de rails - kan er best 16 Volt aanwezig zijn, maar wanneer er een beetje overgangsweerstand in de rails zit - roest, vuil, lengte vanaf het aansluitpunt - kan het heel goed zijn dat die spanning flink inzakt onder belasting. Je moet de omschakelspanning meten terwijl je probeert om te schakelen, dus met de lok op de rails, alleen dan krijg je een juist beeld van de situatie. Succes, Hans.
Gelogd

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 17:45:25 »

OK, dankjewel.

Groeten Georges
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 18:22:53 »

wil niet zeggen dat er genoeg STROOM aanwezig is. Onbelast - dus alleen het voltmetertje op de rails - kan er best 16 Volt aanwezig zijn,
....
dus met de lok op de rails, alleen dan krijg je een juist beeld van de situatie
Had ik in antwoord #14 ook al geschreven Hans, maar daar is hij niet verder op in gegaan.
Nu ook niet, hij bedankt wel, maar van je suggestie zul je niet veel horen vermoed ik.


grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 18:44:08 »

Gewoon een zwaardere transformator gebruiken, (compenseert verliezen)
Dikker draad, (minder verliezen)
Schone rails. (minder verliezen)
Veerspanning van mechanisch relais verminderen.
of loc voorzien van electronisch relais.

Gr. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Mrklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: M, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

Spoorman

  • Gast
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 18:47:17 »

Of je stopt er een decodertje in. Minder afhankelijk van variaties in de baanspanning en de cruisecontrol is handig bij analoog de klimspiraal op en af rijden.

Gr, Ben.
Gelogd

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 20:48:28 »

Georges, je maakt een paar foutjes!
Het meten van een spanning zoals jij omschrijft is onbelast meten. Bij een "weerstand--slecht contact" meet je zodoende geen spanningsverlies, bij vermogens vraagi s dit wel aanwezig!
Je hebt het over 5 meter baanlengte, dit betekent om de 8 railtjes, ca 1 meter de rijspanning en massa herhalen waarbij de voedende draaden voldoende dikte hebben, min 0.75 kwadraat.( zwart schakeldraad huis installatie)
De 10VA trafo, heb ik al meer gezegd, is voor een klein lokje en geen verlichte rijtuigen in deze kring.
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 10:17:50 »

Beste heren,

Ik heb jullie aangegeven dat ik onbelast een meting had gedaan en dat dit achteraf niet de juiste manier blijkt te zijn. Een nieuwe meting heb ik nog niet kunnen doen omdat ik geen meter heb want deze had ik eerder geleend. Dus zodra ik deze weer heb ga ik jullie hierover informeren.

Voor de massa maak ik al gebruikt van bruin elektradraad als ringleiding. Ook dit advies heb ik overgenomen.

Op het begin van de stijging ligt een aansluitrail. Op advies heb ik er nog een toegevoegd op 15 rails (= 270 cm) verder op. Daarna liggen er nog 6 rails. Dus nog eentje toevoegen.

Op dit traject rijden alleen kleine lokjes zonder verlichting zoals ik al eerder heb aangegeven. Die andere loks met verlichting enzo staan op een andere gescheiden baan met andere trafo's. Zoals ik ook aan heb gegeven heb ik er al een 30VA op aangesloten gehad en dat ging al beter maar nog niet naar de zin.

Dus samengevat, eerst weer een meter lenen en dan weer meten want meten is weten. Eerder kan ik jullie niet verder informeren.

Groeten Georges

Gelogd

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 17:14:57 »

Ik heb opnieuw op meerdere plaatsen met een 10VA in het traject gemeten. 1e keer omschakelimpuls zonder lok op de rails score overal rond de 27. 2e keer met lok op de rails score overal rond de 25. Dat weten wij nu en nu?

Groeten Georges
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 17:43:20 »

Je bedoeld 25 volt?

In principe moet voor een klein stoomlocje 10 VA toereikend zijn.
Maar heb je ook de weerstand wel eens gemeten over je spoel en motor?
In warme en koude toestand? Want dan kan je een betere vergelijking maken.

Maar wat je nou uiteindelijk wilt...

Het is de bedoeling dat je de relais goed afstelt.
En dat is voor elke lok weer anders, en zoek je een compromis tussen de lengte van de bokkesprong en de maximaal gewenste snelheid. Ik ga er vanuit dat je niet op volle snelheid je bergtraject berijdt. Dus kan je het relais zodanig instellen dat bij een iets afgenomen schakelspanning deze toch goed functioneert.

Succes.

Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Mrklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: M, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 17:49:27 »

He Marcel,
daar denkt PietB heel anders over... ;)
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 17:52:49 »

Hallo Marcel,

Ik ben geen electrotechneut maar er is me verteld dat ik de stand van het golfje moet gebruiken en dat leverde deze scores op. Ik ga ervan uit dat het dan volt is.

Je andere opmerking over bokkesprongen begrijp ik niet want op de vlakke baan rijden ze allemaal geweldig zonder bokkesprongen. Tav de berg op moet ik idd bijna vol gas naar boven. Is dit een indicatie voor iets?''

Groeten Georges
Gelogd

bigboynl

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 18:28:39 »

Klinkt toch als veel weerstand en spanningsverlies over het hele traject. Probeer eens de trafo aan te sluiten bij het einde van je bergtraject, met een zo kort mogelijke draad. En dan maar eens kijken waar het schakelen nog goed gaat. En dat proberen met een 10VA en 30 VA trafo. Veel succes!
Gelogd
met vriendelijke groet,

Hans

Rene1968

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 19:07:11 »

10VA zou voldoende moeten zijn, heb in mijn jeugd (vorige eeuw, lol) veel aparte banen uitgelegd met lange lengte en slechts 10VA als trafo weinig tot geen problemen gehad met omschakelen. Wat betreft bovenstaand denk ik dat de trein het makkelijkst omschakelt als hij stil staat, vandaar dat een trein op een helling omhoog lastiger omschakelt dan omlaag. Met een 6600 zou het makkelijker moeten gaan.

Zou in ieder geval niet te weinig aansluitrails maken, misschien ook n aan het eind bij je stootblok (misschien heb je die daar al, kon het in de hoeveelheid tekst niet terugvinden.


Groet,

Ren
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 februari 2015, 19:11:12 door Rene1968 »
Gelogd
de gustibus non est disputandum

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 20:14:47 »

Georges,
Het meten van 25 volt met loc op de baan is riant voldoende om het omkeer relais om te schakelen, oplossing; veerspanning van relais iets verlagen. relais moet schakelen bij ca 21 volt.
Het bijna uitgeregeld staan van de trafo kan betekenen dat er ergens een weerstand, elektrisch zit in rijspanning en/of massa. Dit is echter tegenstrijdig met de 25 volt die je meet met lok op de baan.
Je zou ook eens de trafo uitgang en baanspanning kunnen meten onder dezelde omstangheid, lok op de baan.
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 20:42:48 »

veerspanning verlagen ?
volgens PietB is dat een slecht advies... B)
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 21:13:44 »

Hallo Cees,

Stel dat ik de veerspanning verlaag en ik wil later weer op de binnenbanen rijden, moet ik de veerspanning dan weer verhogen. Erg lastig als je steeds wilt wisselen van trein en baan.

Groeten Georges
Gelogd

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 21:35:24 »

Georges,
Er zit wat regel breedte in, omkeer relais bekrachtigt<>vol gas rijden.
De door jou gemeten 25 volt en nog niet omschakelen staat het relais in veerspanning te strak.
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 22:01:02 »

Ik ga het morgen proberen.

Groeten Georges
Gelogd

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 22:28:36 »

Misschien een overbodige vraag maar heb je het al geprobeerd met alleen het logje op de baan en verder helemaal niets? Ik weet niet of ook de wissels ook via de zelfde transformator gevoed worden dan zal ik die ook even spanningsloos maken.. Probeer dan nog eens of het lokje niet schakeld.... In principe zal hij het dan wel doen.

Georges

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Pluk de dag om te mogen rijden
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 22:34:24 »

Hallo Robert,

Ik denk dat het een overbodige vraag is want het gaat juist over stand-alone baantje zonder wissels of wat anders, zie hiervoor mijn beginvraag.

Groeten Georges
Gelogd

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: Omschakelen lukt niet
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 18 februari 2015, 22:56:55 »

Aha  dus weer niet goed gelezen.. :D
Dan zou ik eerst proberen zo dicht mogelijk bij de aansluit rail proberen te schakelen.
Als hij het daar doet, dan heb je een probleem met de overgangsweerstand tussen de verschillende rails..
In principe is een 10VA trafo genoeg voor een lokje.
Robert
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.534 seconden met 22 queries.