Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Defecte MAK 6400, wat te doen??

Gestart door Hans 2.0 TDI zondag 08 februari 2015, 08:46:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defecte MAK 6400, wat te doen??
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Defecte MAK 6400, wat te doen??
Ik heb een defecte Marklin MAK 6400 van de Dortmunder Eisenbahn plus bijbehorende ertwagens (loc en wagons in het groen). De loc is helaas x van de baan gestuiterd met als gevolg missende buffers en hekjes los. Maar ook is de decoder overleden (later, niet van de val). Is een digitale, 8 dipswitches en 2 potmetertjes maar zit vast op lang printplaat. Aan einde van de printplaat zitten aan 2 kanten witte plaatjes met daarop de verlichting. Motor is een maxon.

Nu de vraag  :D. Is zo'n printplaat met decoder nog los te verkrijgen en iemand een idee wat dat zou gaan kosten? Of is het beter om op zoek te gaan naar een andere loc?. Vind het beetje zonde dat de ertswagens (zgan) nu in hun doos niks liggen te doen terwijl ik het een schitterende set vind.

Benieuwd naar jullie tips en adviezen.

Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Er word hier op het forum nog een delta print aangeboden.
Die rijden nog best aardig op een digitale baan.
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Ik denk dat ik zo,n print nog wel heb liggen Hans, ik kan nu niet kijken omdat de rest van ons gezin nog ligt te slapen maar als ze wakker zijn ga ik voor je kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Ombouwen met een bedrade decoder, die past in de cabine. Of de print geheel verwijderen en losse weerstandjes gebruiken, dan past de decoder in het motorhuis (met moeite).
Buffertjes zijn gewoon te bestellen,

Groet,

Guus
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Ik heb hier een printje liggen welke het volgens mij zou moeten zijn.
Er staat een nummer op 209394 V1.2 Z1
Dat laatste getal kan ook ee i zijn.

Laat maar weten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Bedankt voor jullie reakties!! In ben geen kei in het in- of ombouwen van decoders (mss toch maar eens cursus volgen) dus Peter, zou geweldig zijn als jij zo'n print hebt. Hoor het graag!. Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Zal de loc er even bij halen en kijken wat voor nr er op de printplaat staat. Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Goedemorgen. 
Er zijn altijd mensen die je daarmee kan helpen,
Zelf help ik ook mensen ermee.
Gr.ton
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Op de printplaat staat nr ZI 020318B-1. Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Ik denk dat de print zelf dezelfde uitvoering is, alleen misschien iets andere electronica.
Er zitten 3 bevestigings gaten in.

Anders kan er ook een lokpilot V4 in.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
bijgaand de foto van de overleden printplaat. Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
De print is anders dan de gene die ik hier heb liggen Hans, zoals gezegd er kan ook een lokpilot in.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Ok Peter, had je al PB gezonden maar voor de rest van de lezers: ik ben voorstander van de decoders met switches & potmetertjes (heb er nog aantal liggen, de 6090 uitvoering). Van CV's instellen snap ik al helemaal niets (hoewel ik wel een MS 2 heb liggen waarmee het zou kunnen). Met die potmetertjes kan ik de optrek-afremvertraging prima instellen hoewel mss ouderwets  8o. Maar voor mij werkt het prima. Heb veel loc's rondrijden met deze type decoders (60901 dan) en moet zeggen dat ze zeer betrouwbaar zijn, die van de MAK is eigenlijk de 1e die de geest heeft gegeven. Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Hoi Ton,

Een cursus decoders inbouwen stel ik zeker op prijs. Jij had toch die restanten van mij overgenomen? Weet alleen niet meer waar je woont, afstand kan even probleem worden. Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Hans , wat zijn tegenwoordig afstanden......die zijn toch altijd te overbruggen. :D
Wens je straks suc6 bij de ombouw , of laten ombouwen.
Zelf zou ik zeggen een ESU V4 , eigenlijk beter kun je er niets anders indoen.....maar uiteraard aan jou de keuze.

Veel suc6 ermee.

Mvg: Alex
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Hoi Alex,

Ik denk dat ik maar ga voor het laten inbouwen (lijkt me veiliger  :D). Probleem is de CV's, heb ook MFX locs rondrijden die afgesteld moeten worden. Het inbouwen van een 5* motor lukt me prima, maar zodra het aankomt op aansluiten van de draadjes zakt de moed me al in schoenen, laat staan het moeten aanpassen van CV's........ Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Goedemorgen.
De meeste zien er altijd tegenop om die draadjes aantesluiten.
Als je het rustig kleur voor kleur doet kan er weinig fout gaan.
En anders met iemand doen die het vaker gedaan heb.
Van ESU heb ik ook de programmer kan dus makkelijk programmeren met ESU decoders.
Voor vragen hoor ik het wel.

Gr.ton
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Hoi Ton, ik heb de MAK vorig weekend afgeleverd bij Peter (de geluidsman) plus een railbus 3016. Kreeg vrijdag berichtje dat beide weer rijden met een Lopi V.4. dus nu ze nog even ophalen. Bij deze bedank ik Peter al vast voor de snelle service!! En zelf ombouwen begin ik maar niet meer aan, heeft me al de nodige decoders gekost  8o 8o. Daarnaast sponsor ik op deze manier de BBQ pot van de HIP dus iedereen weer blij  :D. Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Mooie toch dat het opgelost is.
Laat wel het resultaat zien??

Gr.ton
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
De foto's volgen.....  Heb ook de baan van Peter mogen bewonderen, aangestuurd via Ecos en koploper. Ik rij zelf dus ook digitaal maar ''gewoon'' via de 6021 plus toebehoren. Op zich gaat dat prima, baan is beveiligd via blokken en seinen,  maar via de PC is toch wel erg leuk om te zien. Maar ja, dat betekent weer een extra investering en de huidige boel afbreken. Maar sta wel in dubio wat te doen......... Gr, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Pc is zeker leuk om tezien, ga ik zelf ook doen.
Ben volop bezig om de baan tebouwen.  En vooral te testen.
Succes met je beslissing.
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Hoi Ton, Ik denk dat ik eerst eens een testbaan(tje) ga maken. Was gisteren aan het opruimen en vond 2 terugmelders (waarom ooit gekocht weet ik niet maar nu toch wel handig). PC heb ik, koploper al gedownload en ga voor een 6051 die ik aan de 6021 hang. Rails heb ik ook nog zat, ooit eens hele partij C rails gekocht voor een schijntje.  Krijg ik alles rijdend gaat de kogel wellicht door de kerk en wordt het afbreken van de huidige baan een feit en komt er tevens een andere centrale. Benieuwd hoe het gaat met jouw vorderingen!! Succes, Hans
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Hoi Hans,

De ombouw is door Sander gedaan, die heeft veeeeeeel meer tijd dan ik  >:-D

Alleen jij kan beslissen of je de stap naar een pc gestuurde baan wilt nemen, ik zou het niet anders willen/kunnen want een hoop wissels liggen uit het zicht.

De investering valt op zich wel mee, ik neem aan dat je wissels als voorzien zijn van een decoder op dit moment.
Dan heb je nog terugmelders nodig en die kosten 25 euro voor 16 ingangen, ik weet niet hoe groot je baan is maar per blok heb je 2 of 3 melders nodig afhankelijk of het blok in een of twee richtingen bereden wordt.

En tot slot een interface voor je 6021 en een oude pc en je kunt aan de slag.

Als je morgen je loc,s op komt halen zullen we de treinen weer even laten rijden dan kun je er nog een naar kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Defecte MAK 6400, wat te doen??
Hoi Peter,

Wissels hangen aan de K83 decoders (waarvan ik er overigens nog een paar heb liggen). Al met al vallen de investeringen wel mee als ik voorlopig voor de 6051 ga (heb de verkoper al gemaild en bedankt voor de tip). Ben al begonnen met baantje te tekenen in koploper (wat op zich lukt).

Overigens bedank ik Sander bij deze dan voor de ombouw  :D.

Gr, Hans