Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

39182 de City bahn lok

Gestart door Jasperkc vrijdag 13 februari 2015, 09:04:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
39182 de City bahn lok
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
39182 de City bahn lok
Hallo Iedereen,

Ik heb onlangs de rijtuigen gekocht welke achter de Citybahn lok horen, maar ik heb de lok nog niet. Ik heb wel een 218 van Märklin. Mag je ook deze rijtuigen achter een gewone 218 hangen of kwam dat niet voor? Heeft hier iemand een foto van?

Groet, Jasper
Re: 39182 de City bahn lok
Hoi Jasper,

Gewoon doen. De rijtuigen werden ook in gewone treinen ingezet. Je kan het probleemloos doen. De City-bahn loks werden ook voor diverse andere ritten ingezet. Men keek niet altijd naar "kleurschema's". :)

Groet Ronald.
Re: 39182 de City bahn lok
Hoi  Jasper.

Zie foto.

Groet,

Ron
Re: 39182 de City bahn lok
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re: 39182 de City bahn lok
Hoi Jasper,

Hieronder 2 foto's van CityBahn-loks voor andere kleur rijtuigen.



De 218 134-5 heeft op 5-7-1995 net Keulen Hbf verlaten met een Regionale trein.



De 218 143-6 heeft op 5-7-1995 net Keuleb Hbf verlaten met een Regionale trein.

Groeten,

Leon.
Re: 39182 de City bahn lok
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39182 de City bahn lok
Hallo allemaal.

Heeft iemand hier op het Forum deze Lok nog te koop staan van Märklin of weet iemand nog voor mij een adres waar ik deze lok voor een mooie prijs kan aanschaffen? Heb hem al wel zien staan op eBay!

Groet, Jasper
Re: 39182 de City bahn lok
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39182 de City bahn lok
Hallo Allemaal,

Afgelopen zaterdag was ik bij Wentink occasions in Doornenburg en daar heb ik de Trix versie 22234 kunnen aanschaffen. Ik ben dus eindelijk in het bezit van deze mooie lok. Echter deze lok moest nog wel even omgebouwd worden van gelijkstroom naar wisselstroom. Dit was tamelijk eenvoudig daar ik al twee 218en bezit van Märklin. Ik wilde al een tijdje mijn 39181 verkopen en daarvoor in de plaats de 39182 kopen. Nu heb ik dus besloten om de 39181 om te bouwen naar gelijkstroom en de 39182 naar wisselstroom. Ik had in de 39181 een ESU sounddecoder zitten en nu heb ik besloten om deze decoder te vervangen door een MSD3 decoder. Nu loop ik tegen een probleem aan. In de lok zit een leuke functie die ik niet geschakeld krijg met de decoder maar die er wel inzit. Namelijk de zogenaamde donkerschakeling. Dit betekent dat ik als de lok gekoppeld is aan een trein de front-/sluitverlichting aan cabinezijde 1 of 2 uitblijft. Ik ga maar eens proberen bij Märklin in Duitsland zondag in Dortmund kijken of ik info kan krijgen voor het juist schakelen van deze functie met behulp van de decodertool3. Met de ESU decoder was het geen probleem. Die doet het standaard al.

Groet, Jasper
Re: 39182 de City bahn lok
Hoi

Verlichting wordt bij deze loks via susi geschakeld.
Kort gezegd worden de lichtuitgangen via de soundslots van de msd geactiveerd.
Als ik tijd heb zoek ik wel even uit welke soundslots het zijn.

Bart
Re: 39182 de City bahn lok
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39182 de City bahn lok
Bart, alvast bedankt voor het meedenken. Ik zag de oplossing nog niet.

Groet, Jasper
Re: 39182 de City bahn lok
Hoi

Lichtonderdrukking Fst1 is Fahrsound en Sound 1 in beide richtingen.
Lichtonderdrukking Fst2 is Fahrsound en Sound 2 in beide richtingen.

Mocht het toch een lok zijn zonder susi dan :

Lichtonderdrukking Fst1 is Ausgang 1 in beide richtingen.
Lichtonderdrukking Fst2 is Ausgang 2 in beide richtingen.

Bart
Re: 39182 de City bahn lok
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39182 de City bahn lok
Hallo Bart,

De uitvoering was enorm eenvoudig. Bij het activeren van aux 1 in beide richtingen gaat de verlichting aan de cabinezijde 1 uit en bij het activeren van aux 2 in beide richtingen gaat de verlichting aan de cabinezijde 2 uit. Nu is het volgende probleem. De lok wil niet goed rijden. Eigenlijk helemaal niet rijden. Dit ligt natuurlijk aan de instelling. Ik heb de Msd3 erin zitten en ik heb bij de instelling voor de motor gekozen voor 1 de softdrive sinus. Maar volgens mij moet ik 4 de glockenanker motor hebben.

Groet, Jasper
Re: 39182 de City bahn lok
Hoi

Nu wordt het gevaarlijk....

Welke lok is het. Een lok met sinus of een klokanker?

Bij de sinus moet F4 constant geactiveerd zijn (F en S).

Maar!!! Eerst de uitgang als logische functie instellen. Anders is er een heel grote kans dat je de printplaat van de lok naar het Valhalla bevorderd!!!

Bart
Re: 39182 de City bahn lok
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39182 de City bahn lok
Hallo Bart,

Ik heb de hele electronica van de 39180/39181 over gezet. De electronica van de 39180 en 39181 zijn gelijk aan elkaar. Op de doos staat een afbeelding dat er een softdrive sinus motor inzit maar hoe ik het één en ander moet inprogrammeren is mij een raadsel. Ik denk dat ik de lok maar meeneem morgen als ik naar Intermodellbau in Dortmund ga!

Jasper
Re: 39182 de City bahn lok
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39182 de City bahn lok
Hallo allemaal,

Vandaag bij Märklin op de stand bij Intermodellbau geweest en de oplossing gekregen. Echter, ik krijg het niet voor elkaar! Voor het aansturen van een soft drive sinus motor moet je het volgende doen. Zet F3 en F4 op Logisch. Zet F3 en F4 op rijden en stoppen en selecteer bij de motor Soft drive sinus. Ik had al bij de motor Soft drive sinus gezet. Nu probeer ik F3 en F4 op logisch te zetten, maar dit lukt niet. Ik denk dat de medewerker van Märklin bedoelt dat ik ausgang 3 en ausgang 4 op logisch moet zetten, maar hoe ik dat doe is mij ook zeer onduidelijk. Ik zou het zo niet even weten.

Groet, Jasper.