Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ESU loc op M-rail

Gestart door Mattie donderdag 12 februari 2015, 20:57:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU loc op M-rail
Mattie
gast

ESU loc op M-rail
Beste forumleden,

Ik ben op dit moment aan het oriënteren voor een nieuwe loc....eigenlijk een bijzondere
Mijn baan bestaat uit M-rail met alleen maar normale wissels. dus geen gebogen wissels en kruisingen. Hier rijden al diverse andere merken probleemloos overheen. (95% probleemloos)

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of iemand ervaring heeft met ESU locs op M-rail. Ik heb al gelezen dat er niet gegarandeerd word dat ESU locs op M-rail probleemloos rijden.
De BR151 valt volgens mij al af.

Misschien is er al iemand die mij met een kort antwoord al uit de droom kan halen......ESU op M-rail.....da kan nie
maar ben toch benieuwd.

groeten,
Mart
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU loc op M-rail
Hi Mart,

Twee mogelijkheden
1/ je rijdt analoog:
Natuurlijk kan een digitale loc met ESU decoder op M-rails rijden.
Overigens zijn er wel decoders die niet op analoog kunnen rijden (of waar dit is uitgeschakeld) kijk in de gegevens.
2/ je rijdt digitaal:
Al helemaal geen probleem.

groet
Harald
Re: ESU loc op M-rail
nobody
gast

Re: ESU loc op M-rail
Het enige puntje van onzekerheid mijnerzijds is de "universele" afstand tussen de (slanke) flenzen van 14,1 mm.
Al een poos is de V60 in bestelling. 'k Ben erg benieuwd, want mijn baantje is ook opgebouwd met "M" rails.
De locs van Roco, Liliput, Fleischmann, Piko en Brawa rijden probleemloos over de "M" rails, wissels en Engelsmannen.
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2018

offline
Re: ESU loc op M-rail
Wij rijden met de ESU dieselloc BR 215 over C en M rails door elkaar en heb geen probleem.
Zelfs niet op een zelfgemaakte bocht overgangsrail van C naar M.

Groeten,
Joeri
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2006

offline
Re: ESU loc op M-rail
Heb zelf de Class 66 trainsport en die heeft geen probleem met M rail . Heb een Gravita in het zwart in bestelling staan , en mogelijk ( als de brawa niet bevalt ) en extra gravita er bij
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Hallo,

Bedankt voor de info zover.
ik rij digitaal via een delta control 6604 en koploper. Zal waarschijnlijk ook niet alle digitale functies kunnen gebruiken, misschien heeft daar iemand ervaring mee?
Keuze zal een diesel zijn, welke weet ik eigenlijk nog niet...V200, BR215 of 245 :O

interessant

groeten,
Mart
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: ESU loc op M-rail
Hallo,

Ik rijd zelf niet met Koploper maar ik dacht dat het maximaal aantal functies 8 was met Koploper. (Ik kan verkeerd zijn!)
Dat betekent dus 8 van de 22 functies. Dat is behoorlijk weinig.

Meer over de functies van de BR215 (gelijklopend voor andere ESU diesels) vind je hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46849.msg854123#msg854123.
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Hallo,

Ik heb er even over nagedacht.
Met het digitale systeem dat ik nu heb, kan ik max 8 functies bedienen. Met de soundlocs die ik nu heb (Roco BR218 en Br140) heb ik daar voldoening aan, want ik gebruik het (nog niet) veel.
Als ik een ESU loc aanschaf kan ik daar maar 8 functies van bedienen :?

Of....ik kies geen ESU
Of ik kies voor een ander digitaal systeem. koploper bevalt mij eigenlijk wel, dus iets wat te combineren is.

Zijn er nog mensen die ook een systeem hebben waar beperkte functies mogelijk zijn?

Ik overweeg om toch maar naar een andere loc op zoek te gaan.

groeten,
Mart
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2006

offline
Re: ESU loc op M-rail
Of ze nou op M of C-rail rijden maakt me geen bal uit, fijner lijkt het me als ESU eens laat weten wanneer de V200 nou eens uitgeleverd gaat worden, die ik al meer dan 1 jaar in bestelling heb staan bij m'n dealer.  :?

Mvg Gert
Re: ESU loc op M-rail
Spoorman
gast

Re: ESU loc op M-rail
Citaat van: Mattie op zondag 15 februari 2015, 14:30:31

Als ik een ESU loc aanschaf kan ik daar maar 8 functies van bedienen :?

Of....ik kies geen ESU
Of ik kies voor een ander digitaal systeem. koploper bevalt mij eigenlijk wel, dus iets wat te combineren is.


Die keuze moet je zelf maken. Koploper is niet het probleem maar je centrale.

Een alternatief is toch voor Esu te kiezen en de geluidsfuncties die je belangrijk vindt naar voren halen binnen de range van F1 t/m F8. Dat kan door de decoder te mappen met een Esu centrale of een LokProgrammer. En er is vast wel iemand die je daar bij kan helpen.

Gr, ben.
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ESU loc op M-rail
Maar in dit topic gaat het er wel over of ze goed op M-rail rijden. Je helpt er niemand mee door een beetje te zeuren over Esu & levertijden....

--

Koploper kan 24 functie's aan, en met wat trucjes nog wel wat meer :) Je beperkende factor is het digitale systeem. Als je uiteindelijk nog wat meer locomotieven hebt kom je er toch wel achter dat je een 'beter' digitaal systeem nodig bent.
Re: ESU loc op M-rail
De ESU BR151 bezit net als de V220 een Loksound 4.0 incl. speciale print die op een speciale manier is ingesteld. Functie mappen is dan ook sterk af te raden.
Wat betreft ontsporen op M- of C-rail, de afstand tussen de wielen is bij deze lok gemakkelijk aan te passen.
Verder rijdt de lok bijzonder goed.


Mvg,
Peter
Re: ESU loc op M-rail
nobody
gast

Re: ESU loc op M-rail
Peter, :thumbup: :important:
Re: ESU loc op M-rail
Spoorman
gast

Re: ESU loc op M-rail
Citaat van: Freak op zondag 15 februari 2015, 16:05:45

Functie mappen is dan ook sterk af te raden.


Zo speciaal is het niet want ik heb het al eens met succes uitgevoerd voor een Motorola rijder. En vooraf bij Esu geïnformeerd.

Gr, Ben.
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
ik heb er niet zo'n probleem mee dat als ik een ESU bestel, ik dan een jaar moet wachten.....kan ik in tussentijd een andere centrale plaatsen :-)

ok, bedankt voor de reacties. ik heb even stof tot nadenken. (wat voor centrale bijvoorbeeld
tips zijn altijd welkom. In ieder geval is mijn topicvraag beantwoord. :thumbup:

groeten,
Mart
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Hallo,

Nog even een vraagje. (misschien moet ie wel in een ander topic....maar toch)

Welke centrales komen in aanmerking om met koploper te werken en meerdere functies aan te sturen? zoals eerder besproken.
wat ik weet zijn dat in ieder geval,
ESU Ecos
Marklin CS II

Zijn er ook andere alternatieven?

groeten,
Mart
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: ESU loc op M-rail
Marklin CS 1 is de enige optie als je een Marklin CS wilt. Aangezien CS2 niet ondersteunt wordt door koploper. Ik gebruik de CS1 met Rocrail en scheelt wat geld als je een centrale moet kopen.
De Viessmann commander is ook een alternatief alhoewel ik niet denk dat velen op dit forum deze centrale gebruiken (niemand ?).
Intelliboxen zijn ook een alternatief denk ik maar dat laat ik over aan de ervaren Koploper-gebruikers.

Edit: Bericht aangepast door terechte opmerking van Johnnytrein
Re: ESU loc op M-rail
Ik  dacht koploper en CS 2 niet maar de CS 1 wel.
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Ok

Ik heb ook e.e.a. gelezen over de Intellibox II en de basic, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of, icm koploper meerdere functies aansturen mogelijk is.

De CS 1 kan dit dus wel via koploper. terugmelding gaat bij mij via LT s88 en HSI-88

Ik denk dat ik mij de aankomende weekjes eens ga verdiepen in een andere centrale.
Het moet betaalbaar zijn omdat er uiteraard nog een ESU loc op het verlanglijstje staat.

Als er nog iemand tips over een centrale heeft?.....altijd welkom.

groeten,
Mart






Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2018

offline
Re: ESU loc op M-rail
Voor al de functies van de ESU loc te gebruiken hebben wij voor ROCRAIL gekozen.

Werk prima en is gratis.

Groeten,
Joeri
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU loc op M-rail
Citaat van: Mattie op woensdag 18 februari 2015, 17:18:55
Ik heb ook e.e.a. gelezen over de Intellibox II en de basic, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of, icm koploper meerdere functies aansturen mogelijk is.

Geen probleem. Je kan alle functies met de IBII en Basic aansturen, zie ook : Overzicht centrales voor wat meer informatie. Zal misschien niet helemaal up to date zijn. Voor koploper is het geen probleem. Koploper is meestal het probleem niet, meer de centrale die bepaalde functies moet ondersteunen.

Groet Ronald.
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU loc op M-rail
Beste Mart,

Elke centrale die, naast Motorola, volledig DCC "spreekt" kan alle functies van de Esu decoder aansturen, dus het CS1R, de Ecos, de IB en de Tams, wat betreft de computerprogramma's zul je dat bij de programma deskundigen moeten vragen, maar ik dacht dat dat bij Koploper wel goed zit.

De CS2 kan dat ook, maar Koploper en de CS2 spreken verschillende talen, dus kunnen elkaar niet begrijpen

Groet, Anne W

Re: ESU loc op M-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: ESU loc op M-rail
Even terug naar de oorspronkelijke vraag.

Naar mijn bescheiden mening is het over het algemeen onverstandig met andere merken dan Märklin op M-rails te gaan rijden. Zodra het "moeilijk" wordt, dus op wissels of zelfs in bochten dan komen er problemen. Locs haperen, het loopt allemaal nèt niet soepel, problemen met de stroomafname, kleine ontsporinkjes, hangen achter wissellantaarns etc. Daarom is mijn advies lekker bij Märklin blijven of overstappen op C- of K-rails en dan vooral ruime bochten leggen (R1 vermijden).
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU loc op M-rail
Ik rij met Märklin, Roco  en Brawa over M-rail en ervaar géén problemen met de ''vreemde" merken.

Sterker nog,  ik heb een Märklin Loc (een simpele 3037) die steeds hardnekkig over één wissel ontspoort. Ondanks bijbuigerij en inspectie van loc en wissel kan ik vooralsnog de oorzaak niet vinden.

Daar waar Brawa en Roco gewoon door rijden, ontspoort deze 3037 steeds.

Met ESU nog geen ervaring overigens.
Re: ESU loc op M-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU loc op M-rail
Har,

Kijk eens naar de afstand van de wielflenzen. Ik heb dat ook met een 3037 gehad. Was de afstand net iets te groot.
Re: ESU loc op M-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU loc op M-rail
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 19 februari 2015, 06:21:36
Even terug naar de oorspronkelijke vraag.

Naar mijn bescheiden mening is het over het algemeen onverstandig met andere merken dan Märklin op M-rails te gaan rijden. Zodra het "moeilijk" wordt, dus op wissels of zelfs in bochten dan komen er problemen. Locs haperen, het loopt allemaal nèt niet soepel, problemen met de stroomafname, kleine ontsporinkjes, hangen achter wissellantaarns etc. Daarom is mijn advies lekker bij Märklin blijven of overstappen op C- of K-rails en dan vooral ruime bochten leggen (R1 vermijden).

Niet mee eens. Ook ik heb net als Har andere locs dan Märklin. Vooral heel veel Roco. Zelfs in trek-duw geen problemen met bijvoorbeeld de Railjet. Zelfs bij meerdere M-wissels achter elkaar.

Wat wel een probleem kan zijn zoals ik ook bij Märklin locs wel eens tegen het lijf loop zijn korte slepers. Op sommige M-wissels missen deze soms net even contact. Geldt zowel voor Märklin als Roco. De constructie van M-wissels kunnen wel eens kleine verschillen hebben die net genoeg zijn om even het contact te verliezen.
Re: ESU loc op M-rail
nobody
gast

Re: ESU loc op M-rail
Allemaal leuk & aardig, maar dit topic gaat over ervaringen van ESU locs op metalen Märklin rails.
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU loc op M-rail
Beste Forum lezers,

Ik ben in het bezit van 3 ESU Loc's, mijn schaduw station bestaat uit M-rails, het zichtbare deel van de baan uit C-rails.
Alle 3 de loc,s (een 218, 151 en een Class 77) rijden prima zonder een enkel probleem over M-rails ook over de wissels.

Met groet, Henk
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Ik heb naast Marklin ook merken als Roco, Brawa, Mehano, A.C.M.E en Rivarossi.
De enige loc die ik heb moeten aanpassen was de BR 186 van A.C.M.E.
De 1300 van Rivarossi wil nog wel eens ontsporen met de sleper aan de voorzijde.

Maar goed...het ging over de ESU op M-rail en volgens sommigen gaat dit wel goed. Alleen mijn centrale kan niet meer dan 8 functies aan.

tot zover bedankt voor de info :)

Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Citaat van: ronaldk op woensdag 18 februari 2015, 22:40:21
Citaat van: Mattie op woensdag 18 februari 2015, 17:18:55
Ik heb ook e.e.a. gelezen over de Intellibox II en de basic, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of, icm koploper meerdere functies aansturen mogelijk is.

Geen probleem. Je kan alle functies met de IBII en Basic aansturen, zie ook : Overzicht centrales voor wat meer informatie. Zal misschien niet helemaal up to date zijn. Voor koploper is het geen probleem. Koploper is meestal het probleem niet, meer de centrale die bepaalde functies moet ondersteunen.

Groet Ronald.
Bedankt voor deze link!
Re: ESU loc op M-rail
Hallo Mart,

Citaat van: Mattie op woensdag 18 februari 2015, 17:18:55
Ik heb ook e.e.a. gelezen over de Intellibox II en de basic, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of, icm koploper meerdere functies aansturen mogelijk is.
Ik heb anders wel een Excel sheet voor je waarin alle centrales staan vermeld met hun mogelijk- en onmogelijkheden, inclusief de programma?s waarmee de centrales aangestuurd kunnen worden. Enige wat hierin niet vermeld staat zijn de prijzen.


Mvg,
Peter
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: ESU loc op M-rail
Citaat van: Anne W op woensdag 18 februari 2015, 22:49:38
Beste Mart,

Elke centrale die, naast Motorola, volledig DCC "spreekt" kan alle functies van de Esu decoder aansturen...

De CS2 kan dat ook, maar Koploper en de CS2 spreken verschillende talen, dus kunnen elkaar niet begrijpen

Groet, Anne W

:offtopic: (Als je de titel bekijkt toch.)

Toch even reageren. De ESU loc 'BR215' heeft 21 functies (zie http://www.tsdbvba.be/handleidingen/BR215NL.pdf), die kan je nooit allemaal bedienen met een CS2 zonder computerhulpprogramma. De CS2 zelf kan namelijk maar 16 functies sturen. Misschien gaat Märklin dit ooit veranderen want dit lijkt me een softwarematige instelling, maar dat wordt al langer gezegd...
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU loc op M-rail
Beste Maxim,

verder  :offtopic: : het CS2 kan maar 16 functies sturen, geldt dat ook voor het CS2 in DCC modus?

Groet, Anne W
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: ESU loc op M-rail
@Anne W

Yep, het aantal icoontjes veranderd niet. Onze Viessmann (kan nu even niet op de naam komen, dat voertuig dat de bouten kan vastzetten) en de ESU BR215 zijn ingesteld als DCC en dit veranderd niks aan de situatie. Er is zelfs grafisch gezien te weinig plek voor deze iconen. Jammer maar helaas.

Owja, even vergeten:  :offtopic:
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Citaat van: Freak op donderdag 19 februari 2015, 21:20:59
Hallo Mart,

Citaat van: Mattie op woensdag 18 februari 2015, 17:18:55
Ik heb ook e.e.a. gelezen over de Intellibox II en de basic, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of, icm koploper meerdere functies aansturen mogelijk is.
Ik heb anders wel een Excel sheet voor je waarin alle centrales staan vermeld met hun mogelijk- en onmogelijkheden, inclusief de programma?s waarmee de centrales aangestuurd kunnen worden. Enige wat hierin niet vermeld staat zijn de prijzen.


Mvg,

hou me aanbevolen
Peter
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
 :?

ik hou me aanbevolen.
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Hallo

We zijn er nog niet uit welke ESU lok het gaat worden. vakantiegeld is al wel binnen :)
Is er iemand die een BR151 heeft rijden op M-rail? zoals Peter al aangaf is de afstand tussen de wielen aan te passen, maar heeft iemand dit al geprobeerd.
Ik ben benieuwd.

groeten,
Mart
Re: ESU loc op M-rail
Hallo Mart,

Citaat van: Mattie op zaterdag 25 juli 2015, 10:15:06
Is er iemand die een BR151 heeft rijden op M-rail? zoals Peter al aangaf is de afstand tussen de wielen aan te passen, maar heeft iemand dit al geprobeerd.
Handleiding goed lezen en rustig te werk gaan.
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/BR151-r2.pdf

Één van de drie ESU BR151?s die hier staan.



Mvg,
Peter
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
 :thumbup:
Re: ESU loc op M-rail
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ESU loc op M-rail
Lees dit draadje wat laat, maar ik heb sinds Eurospoor 2014 een ESU BR 215 rijden op mijn (voornamelijk) M-rails en heb geen enkel probleem met het rijden. Werkelijk een geweldige loc! En op mijn ECoS2 zijn alle functies bereikbaar (En de ECoS2 kan met koploper samenwerken - al werk ik daar niet mee).
Enige negatieve puntje van de 215 is, dat ik er Mä kortkoppelingen in had gezet, maar het steeltje van de zwaluwklemmetjes is te kort voor de schacht en bij een zware belasting schiet de koppeling eruit. Inmiddels rijdt hij weer met de bijgeleverde koppelingen, maar ik zoek nog altijd naar een oplossing om toch met de kortkoppelingen te rijden.

Groet, Paul
Re: ESU loc op M-rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: ESU loc op M-rail
Citaat van: pajomaho op vrijdag 31 juli 2015, 20:51:02
maar ik zoek nog altijd naar een oplossing om toch met de kortkoppelingen te rijden.

Misschien een klein stukje plakband om het uiteinde zodat de koppeling meer en beter klemt?
Of een stukje van de witte "tape" die je ook kan gebruiken om koppelingen van een waterleiding beter af te dichten?

Dirk-Jan
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Hallo

En dit is 'm geworden :)

Prachtige lok!!
Re: ESU loc op M-rail
Mattie
gast

Re: ESU loc op M-rail
Hallo

De BR151 heeft zijn eerste rondjes gereden op de baan.
Na wat aanpassinkjes aan de wissels, omdat de sneeuwschuiver bleef haken, heeft de lok nu zonder problemen gereden. Hier ben ik blij mee :thumbup:
De lok is af fabriek geleverd met aan een zijde een koppeling. met de koppeling naar voren levert het bij enkele wissels nog wel problemen op.
Het lijkt er op dat er nog 1 wielstel aangepast moet worden want hier meet ik 14,3mm.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden met deze lok :)
Tot zover bedankt voor de reacties :thumbup:

groeten,
Mart