Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect

Gestart door redje donderdag 12 februari 2015, 15:34:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Hoi,

Na 25 jaar heb ik bij m'n ouders alle treinen weer eens van zolder gehaald en alle treinen opgeknapt en werkend gekregen, behalve de Plan V helaas. Na flink wat onderhoud en metingen blijkt dat de gelijkrichter waarschijnlijk stuk is. De motor is een gelijkstroom motor van fleischmann die prima draait nadat er gelijkstroom op werd gezet, maar nu ik aan de gelijkrichter ga meten gaat daar het een en ander fout. Er gaat wisselstroom in, maar er komt geen gelijkspanning uit het hele blokje (zie foto), maar als ik de gelijkrichter doormeet, komt er wel 14 volt gelijkspanning uit. De trein is werkend de doos in gegaan en nu heb ik dus een probleem in onderstaand blokje....ik heb even geen idee hoe ik verder moet, wellicht kan iemand met meer kennis me hierbij helpen?

Alvast bedankt,

Gr. Sander
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Misschien moet je eerst eens de motor apart aansluiten met 9v batterij oid, om motor uit te sluiten.
Wel even 1 draadje van/naar motor los nemen.

Gr. Marcel
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Zoals hierboven beschreven, werkt de motor perfect nadat deze op gelijkstroom is aangesloten. Ik heb heel duidelijk de gelijkrichter gemeten, er komt netjes wisselstroom in, door de eerste 2 elementen meet ik nog netjes 14 gelijkspanning, de uitgang echter geeft geen spanning. Ik heb dus echt iemand nodig die me kan helpen de gelijkrichter te maken. Toch bedankt voor je reactie.
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Is het een analoge Plan-V? Want ik heb in de mijne een hele andere gelijkrichter (die gelijk het keerrelais is) zitten.
Zie hier in de Wiki.
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Het gaat inderdaad om een analoog model, maar de mijne is idd totaal anders als de afgebeelde....erg vreemd.
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
gelijkrichter vervangen door 4 diodes? type 1n4007?
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Andere vraag dan: zit er naast dit element dan nog een keerrelais in je Plan-V?
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
De schakeling maakt gebruik van een batterijtje, dat zou na 25 jaar best eens heel erg leeg kunnen zijn. Overigens geen idee wat de functie ervan is, ik ken de schakeling niet.
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Dit is het enige element in m'n plan V, dus vermoedelijk zit hier ook het keer relais in. Het batterijtje heb ik doorgemeten en zit gewoon netjes 3v op. Dinsdag heb ik een afspraak in de winkel, vermoedelijk kan dit blokje vervangen worden door een digitale decoder die meteen in een keer het probleem oplost en dan is hij meteen digitaal, wat ik uiteindelijk met al m'n andere analoge loks ook wil gaan doen.
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Ook al rijd je momenteel nog analoog, ik zou geen energie steken om een vervanger of zelfs een rijrichtingomschakelrelais op te sporen, maar er (evt. met wat hulp) meteen een decoder inbouwen. De Esu 4.0 is voor soomigen hier het summum, maar andere decoders werken vaak ook prima. En bovendien ook als analoog rijrichtingrelais.

Let bij het ombouwen wel even op of het motorschild geen massa verbinding maakt.

John
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
En als je dan toch niet digitaal wilt rijden dan heb ik voor je een Uhlenbrock FRU (FahrtRichtungaUmschalter) in de aanbieding voor weinig. Welliswaar tweedehands maar nog prima werkend. Ik heb ze over omdat ik wel ben overgestapt op digitale besturing. Als je belangstelling hebt hoor ik dat graag van je.
Groet Ad.
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Ik ben nog helemaal niet thuis in al die verschillende decoders en hun werking, kan iemand me dat duidelijk maken of staat er ergens een overzicht op internet met hun verschillen enz? Het motorschild had ik al uit elkaar gehaald en idd op gelet dat het geen massa verbinding maakt. Bedankt voor je aanbod gotische boog, maar ik ga toch over op digitaal.
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Ik zou voor een ESU (54610) LokPilot V4.0 kiezen.
Daar kan je alle kanten mee op. Als het niet bevalt, kan je deze ook in een andere loc gebruiken.

Alleen heb ik geen ervaring met een ESU met een Fleischmann motor, daar ik de Fleischmann Plan V ombouw met een 5-polige Märklinmotor. Hiervoor gebruik ik een motordraaistel van de motorpost.

Ik ben benieuwd of er nog andere forumleden zijn met een PlanV met ESU V4.0 decoder.
Dan weet je meer...

Gr. Marcel
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Ik heb mijn Fleischmann Plan V omgebouwd naar digitaal met een LokPilot 4.0 decoder. Hij rijdt prima ik kan niet anders zeggen.
Sander, veel succes met de ombouw! Eventuele ombouwtips kun je ook vinden op:  http://www.floodland.nl/aim/info_planv_le1035_1.htm
Hartelijke groet, Ad.
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Ik heb hem met succes omgebouwd met behulp van deze link....

http://www.hanulveen.nl/ombouwen/plan%20v%20ombouwen/plan-v-ombouwen.html

was net iets duidelijker naar mijn mening. Er zit een lokpilot v4 in. Hij rijdt nu weer perfect en ik ben blij met m'n eerste digitale ombouw. Over niet al te lange tijd ga ik de rest ook doen denk ik. Iedereen bedankt voor de hulp!

Gr. Sander
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gelijkrichter Plan V Fleischmann 1472 defect
Hallo,

Kan je de verlichting zo laten ? Brand deze dan op den duur niet door. Omdat je bij ombouw van een m lok de verlichting moet vervangen ?
In de toekomst wil ik het treinstel ook ombouwen, ik heb nog 1 van de eerste uitvoeringen.

B.v.d.