Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

14 november 2015: Workshop Bovenleidingbouw bij Hobby in Praktijk

Gestart door Has-bls donderdag 12 februari 2015, 11:19:08

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
14 november 2015: Workshop Bovenleidingbouw bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
14 november 2015: Workshop Bovenleidingbouw bij Hobby in Praktijk
Plaats hier je vragen over BOVENLEIDING die je hebt, ook na het volgen van een van de workshops Bovenleiding bij Hobby in Praktijk.

Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Vandaag was de eerste aftrap Workshop Bovenleiding bij Hobby in Praktijk. Er werd door 8 enthousiaste modelspoorders deelgenomen.

Het ochtenddeel werd besteed aan een diapresentatie (theoretisch deel); na een goed verozrgde lunch, verzorgd door Hans (Krokodil) en het bezichtigen van de modelbanen, werd het praktisch deel ingezet en konden de deelnemers voor zover mogelijk zelf aan de slag.

Vragen die werden gesteld en behandeld werden:
1. Maken en plaatsen van de bovenleidingen. Enkelsporig, dubbel spoor en stations emplacement (DB);
2. Aansluiting/werking SBB-schakelpost (langs de baan);
3. Hoe kom ik van de bouwpakketjes tot een levensechte NMBS bovenleiding voor mijn baan;
4. Ontwerp bovenleiding (NS);
5. Hoe bij de wissels en seinen en portaalmasten plus dwarsverbindingen aan te leggen (algemene vraag);
6. Nabouwen van deel tot in detail aan de hand van schaaltekeningen (RhB schaal Nm: merk N-Track);
7. Rijdraad afspannen met afspanmasten, zodat de lok met pantograaf aan de draad kan blijven rijden (algemene vraag).

Er werd ruim stilgestaan bij het bepalen van:
1. Hartafstanden traject en - bovenleidingmasten (VIESMANN/MÄRKLIN en SOMMERFELDT);
2. Het bepalen met een mal van de profielvrije ruimte (uitslag van de wagons naar de mast: wagon mag de mast in de bocht NIET raken!);
3. Het met de mallen van SOMMERFELDT, VIESSMANN/MÄRKLIN van de mastposities langs de baan en over meerdere sporen;
4. Uitmeten van rijdraadlengte in de bochten m.b.v. mallen VIESSMANN/MÄRKLIN en de mate van rijdraaduitslag (zig-zag).

Na deze geslaagde dag vertrokken de deelnemers met de nodige informatie huiswaarts. Wel werd duidelijk dat een volgende sessie zeer welkom is, om met name monteren aan de hand van zelfgemaakte soldeermallen en hartafstanden, bovenleiding te kunnen plaatsen: dat zal dan een dag worden van daadwerkelijk knutselen.

De handboeken van Viessmann en Sommerfeldt kan jullie een goede eerste opstap bieden voor de volgende sessie. Hieronder een kleine foto-impressie:
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Dit is Henk op en top.  Professioneel tit en met.  Heb spijt dat ik er niet bij kon zijn. :thumbup:
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Nou, en of je wat gemist hebt  :P

Voor mij was dit de eerste keer bij HIP en ik ben nog steeds in een jippie stemming van wat daar gebeurd. Ik was en ben blij verrast en kom nog veel vaker afzakken naar Werkendam.

Over de workshop: Ten eerste het is een bijzonder interessant onderwerp dus alle info die je er over kunt krijgen is mooi meegenomen. Er werd ook stilgestaan bij wat praktisch en handig is en dat was voor mij juist de reden om de workshop te volgen; je kunt je namelijk een slag in de rondte lezen maar het zit 'm vooral in het doen en dat werd smiddag's meer dan beloond (waarvan de foto's een stille getuigen zijn :) ). En daarbij is het ook heel leuk om met gelijkgestemden kennis uit te wisselen, wat ook heel leerzaam is...

Een dikke pluim voor de organisatie  :thumbup: !! (en Henk en Martin in het bijzonder  :D )

Ook meteen een technische vraag: ik ben van plan om een afspanbrug te bouwen...

(Bron: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oberleitung_sbb.JPG#mediaviewer/File:Oberleitung_sbb.JPG).

Zoals je kunt zien zijn de wieltjes die in het echt gebruikt worden, (open) spaakwieltjes en nu ben ik op zoek naar deze (kleine) spaakwieltjes (1:87). Heeft iemand een idee waar je die kunt krijgen?
De wieltjes die in de afspaninrichting van Sommerfeldt zitten (#388) zijn -mijns inziens- te groot/grof en niet opengewerkt...

M.vr.gr. Erik

p.s.
(edit: juiste image van foto opgenomen in draadje)
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Hoi Erik in het Sommerfeldt boek staan ook wat losse leverbare onderdelen daar staan volgens mij wel wat wieltjes tussen.

Mvg Martin
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Erik / Martin: het enige wat SOMMERFELDT levert is de spanrol in het assortiment maar zonder spaken.

Op internet kwam ik het volgende tegen: http://www.modelbouwdekombuis.nl/Katrol-Schijf-Messing-Amati-4850-Modelbouwdekombuis-Uw-Modelbouwwinkel-Hobbywinkel.html De maten gaan vanaf 2 mm doorsnede maar nog geen spaken. Qua afmetingen gaat ie wel in de buurt komen. Ik ga eens verder neuzen: maar deze kleine spanrollen kunnen wel mooi alternatief zijn?

Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Erik,

Ik ben met hetzelfde project bezig.
Inmiddels heb ik de etsen voor de dwarsverbinders binnen (zie foto) Deze zijn anders dan de dwarsliggers die Sommerfeldt in het programma heeft.
Ik heb een vriend in Zwitserland die vlak bij een SBB depot woont. Die is daar een keer met z'n duimstok lang geweest en dat hebben we in H0 vertaald.

De "verdikking" van de dwarsbalk wordt met een profiel gedaan.
Hoe ben jij van plan die te maken?

Wieltjes ben ik ook naar op zoek. Ik had een hele mooie via een horloge maker, maar die kon niet meer dan één leveren wegens einde business.
Nu ben ik van plan hier wat te bestellen.
Als je naar beneden scrollt zie je product nr 3047. Mijn plan is een sandwich te maken van twee van die wielen met een iets kleinere ring ertussen. De spandraden ben ik van plan van zwart visdraad te maken, dat is ook in kleine diameters te verkrijgen.

Alles is nog in plan fase. Ik heb behalve de etsen verder nog niets klaar.
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
@Henk; alvast dank voor de link. De afmeting (2mm) is al een stap in de goede richting. Mocht je nog opengewerkte tegenkomen dan houd ik me aanbevolen...

@Arjan; Etsen, dat is voor mij nog een brug te ver. Mijn idee is om het met de standaard Sommerfeldt materialen te doen zoals #308 (de opgewerkte drager) en wat profielen (2 of 3 mm) => (#095, #080 of #081). De verdikking komt daarmee te vervallen. Mocht je nog een keer een partijtje willen etsen dan ben ik wel geïnteresseerd (in twee afspanbruggen => komen op het paradespoor te staan).
Horlogewinkel; een heel goed idee... Ik ga ook eens mijn licht opsteken...

Heb zelf ook wat gestoeid met standaard plastic buisjes en die kort afgesneden voor een sandwich constructie... was geen succes (ligt waarschijnlijk ook aan het gereedschap dat ik daarbij gebruikt heb). Dus ben heel benieuwd naar jouw vorderingen (als je uit de plan-fase bent ontwaakt :-) ), Arjan

Heren, dank voor jullie reactie:-)

Erik
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
@Arjan, ik kijk nu net pas goed naar de link die je stuurt... Da's een heel interessante!! Dank !!
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Dank voor je bijdrage Arjan en fijn te weten dat je meeleest!

Die ätzteile zien er zeer gelikt uit. Sluit me aan bij de vraag van Erik: zijn ze beschikbaar??? Ik pruts nu eenmaal graag ..... ;-)
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Henk, Erik,

De delen van mijn foto zijn (nog) niet beschikbaar. We moeten eerst een goedkopere manier van produceren vinden. Door de grootte neemt een serie een hele plaat in. Met als gevolg veel afval en hoge (erg hoge) kosten. Ook weet ik nog niet of dit de juiste manier is om de dwarsligger te maken. Ik heb al wel een proef ligger gesoldeerd en dat ging wel goed.
Ik gebruik daarbij een weerstand-soldeer apparaat en soldeer pasta. Die pasta is eigenlijk gewoon tin poeder met flux. Wordt normaal voor SMD gebruikt. In combinatie met weerstand-solderen kun je (bijna) onzichtbaar solderen. En komt er toch nog ergens teveel tin, dan straal ik het weg met een zandstraler.

In mijn draadje komt t.z.t. wel een verslag.
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Henk, Erik,

Op bladzijde 161 van het Sommerfeldt boek staat een onderdeelljst met de nummers erbij er staan wel wieltjes bij alleen weet ik niet of je deze bedoeld.

Mvg Martin
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Dag Martin,

Dat is bekend maar die worden dus NIET bedoeld: die zijn te groot voor het spanwerk wat Erik (en Arjan) willen maken.

Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Hoi Arjan, ik heb net in een aantal uur jouw bouwvorderingen (sinds 2013) doorgenomen en val bijna van mijn stoel als ik zie hoeveel en hoe vlot je bezig bent nieuwe technieken uit te proberen. Ik wil daarom ook graag mijn woorden inslikken over het ontwaken... Ik vermoed dat je straks met weer een prachtig project op de proppen komt waar mensen zoals ik zijn vingers bij aflikken.

Ben overigens heel benieuwd naar het ets-en-messing avontuur dat je op dit moment aan het ontdekken bent. De resultaten die je al hebt laten zien spreken boekdelen !! Ik blijf -bij deze- graag aangehaakt. Hoop ik jou binnenkort iets te kunnen vertellen over mijn ervaringen bij een horlogemaker...

M.vr.gr. Erik.


<Edit>ps. wil niemand tekort doen... <\Edit>
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Hallo "hobbyisten",

Dat is een geweldig initiatief! Petje af voor jullie allemaal. Ik volg  dit topic serieus, maar zie mij daar niet aan deelnemen. Dat vind ik wel jammer, maar ik heb leren leven met een lichamelijk gezichtsprobleem. Als je geen diepte ziet, dan heb je zeker met solderen een probleem. Klagen doen we niet en ik vind jullie knap hobby-werk afleveren met al die bovenleidingen namaken op z'n Zwitsers! Het priegelwerk heeft op jullie modelbanen een nog mooiere uitstraling, dan het fabriekswerk. Ik ben ervan overtuigd dat het een ieder een 'boost' zal geven om jullie banen aan velen te laten zien. Nogmaals "geweldig" werk en mooie foto's. Ga zo voort!

Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Dank Gerard.

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat N-Track bovenleiding (Nm: schaal 1:150) niet door ons in elkaar is gezet, maar door een niet nader te noemen schenker. Er is wel een die zich bezighoudt hiermee en daar ga ik ook eens aan meedoen voor zover mijn ogen het toelaten.

Voor de CH-liefhebbers een volledige link naar de WiKicommon inzake bovenleiding met maar liefst 179 bestanden: haal je hart maar op en laat je vooral inspireren!

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Overhead_lines_in_Switzerland?uselang=nl#mediaviewer/File:11026Ae47BaumaIV.png
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Wat een geweldige link !! Er zitten een hoop zeer bruikbare voorbeelden bij !!
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Hoi Forumleden,

Ik heb een vraag die mij recentelijk bezig houdt:

Wat is een goede manier om spoor van een bovenleiding te voorzien?
  eerst rails leggen (los)
  dan masten uitmeten (met mallen)
  dan masten plaatsen (los)
  dan rails verwijderen
  dan masten helemaal afbouwen (uithouders e.d.)
  dan de masten eruithalen en rails (definitief) vastmaken
  masten weer plaatsen (vast)
  dan de rijdraden afmeten en ophangen
      OF
  railsen leggen (vast)
  masten uitmeten en vastmaken
  masten afbouwen (uithouders e.d.)
  dan rijdraden afmeten en ophangen
      OF is er nog een andere (raadzame) volgorde?
  ...

Bij voorbaat dank, Erik.
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Hoi Erik,

Ik zou na het neerleggen en het uitmeten waar de masten komen eerst gaan ballasten en de spoorstaven roestig maken.
Als je masten staan, eventueel al met de rijdraden, kan je niet goed meer bij rails, om die te ballasten en roestig te maken.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
That's makes sense... Ja, Logisch. Peter, dank...
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Citaat van: Erik_en_kids op zondag 01 maart 2015, 11:56:14
Hoi Forumleden,

Ik heb een vraag die mij recentelijk bezig houdt:

masten uitmeten en vastmaken
  masten afbouwen (uithouders e.d.)
  dan rijdraden afmeten en ophangen
      OF is er nog een andere (raadzame) volgorde?
  ...

Bij voorbaat dank, Erik.

Dag Erik,

Wat je zo wie zo wel kunt doen is de positie van de masten uitmeten, en twee masten afbouwen plaatsen volgens zig-zag systeem (uithouders). Dan heb je twee voorbeelden en aan de hand daarvan kun je, als je even geen zin hebt aan de baan zelf, een aantal masten volledig voorbereiden tot je ze kunt gaan plaatsen.

Maar ..... het is maar een tip: ieder heeft zo zijn eigen werkwijze ;-) 
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Ha Henk,
Ga je (misschien naar aanleiding van de workshop) nog een keer een actie opzetten om meerdere handleidingen (boeken) 'aanleggen bovenleiding' (weet de titel niet meer exact) te bestellen?
Heb je actie toen helaas gemist  :-(

gr Gertjan
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Dag Gertjan,

18 april en 13 juni staan er weer Workshops gepland. Je kunt je eventueel inschrijven via KLIKKIE DOEN.

Handboeken SOMMERFELDT 002 of VIESSMANN 4190 kun je eventueel zelf bestellen bij KLIKKIE DOEN. Voordeliger kom je niet uit: en nog zonder verzendkosten ook.

Als je deelneemt, dan is het reuze handig als je één van de handleidingen in je bezit hebt en doorneemt.



Workshop bij Hobby in Praktijk 18 april 2015
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Workshop bij Hobby in Praktijk 18 april 2015
Gisteren weer een workshop geweest voor de bovenleidingbouwers. Niet druk bezocht maar daarom niet minder gezellig, leerzaam en productief.

Marco (geen forum-lid) houdt zich bezig met N-Track bovenleiding van de RhB (Spoor Nm).

Een impressie wat er zo van zijn hand kwam en komt (er wordt aan een show-box gewerkt die dan te zien zal zijn bij Hobby-In-Praktijk en op beurzen zoals met name Houten):

Workshop bij Hobby in Praktijk 18 april 2015
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Workshop bij Hobby in Praktijk 18 april 2015
En de laatste serie N-Track:
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
...en dan te bedenken dat bovenstaande foto's allemaal N-spoor is !! ... Kortom: Marco met de gouden vingers :-)

Hierbij mijn verrichtingen afgelopen zaterdag bij Hobby In Praktijk (was weer bijzonder gezellig en nuttig !!); Masten geplaatst, bovenliggers eraan gesoldeerd en begonnen met de uithangers... Ik weet, voor de echte puristen onder ons, wat ik gedaan heb klopt niet helemaal maar was voor mij de manier om het hoogte verschil wat er is ontstaan, op te vangen. Voor degene die niet weten waar ik het over heb... Ik ben blij met het resultaat :-)




P.s.
Henk, nog dank voor de foto's, Erik.

P.s.2
Wanneer is de volgende knutseldag? Dan ben ik weer van de partij :-)
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Erik

Mooie bouwsels,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Citaat van: Erik_en_kids op zondag 19 april 2015, 12:15:47
Wanneer is de volgende knutseldag? Dan ben ik weer van de partij :-)

20 juni staat de volgende dag gepland Erik. Je kunt je alvast inschrijven via het webformulier op de website van Hobbyinpraktijk.

Ik hoop op een paar zielen extra :-)

Mijn verrichtingen zijn te zien vanaf bericht nummer 1038 op: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42842.msg975426#msg975426
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Henk,

Bij mij komen bij al dit moois wat vragen boven:

Welke kleur gebruikt Marco voor z'n masten?
Wat voor kabelgoten heb je daar gebruikt, Auhagen?
En wat moet een 3-railer nou met van die mooie Tillig wissels?  :P
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Citaat van: ArjanM op zondag 19 april 2015, 13:30:07
Henk,

Bij mij komen bij al dit moois wat vragen boven:

Hey Arjan,
Vind de antwoorden onder je vragen! Leuk dat je reageert  :thumbup:

V Welke kleur gebruikt Marco voor z'n masten?
A Marco heeft de lak gebruikt van Valeyo (airbrush). Vraag me even niet welke kleur precies. Maar hij is geneigd te zwichten voor humbrol #56 Ik zal hem de vraag stellen en hier weer antwoorden.

V Wat voor kabelgoten heb je daar gebruikt, Auhagen?
A Kan zomaar zijn dat Erik Auhagen heeft gebruikt. Er zitten ook zelfbouw zaakjes verwerkt in het 'plankje' van Erik.


V En wat moet een 3-railer nou met van die mooie Tillig wissels?  :P
A Grappig he, die bekeerlingen in huis te hebben!  :P Maar wel erg leuk  :D
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Dag Arjan,

Hoe snel kan iemand zijn:

Marco antwoordde mij zojuist dat de metaal kleur te donker is en vindt de Humbrol veel beter van kleur.

De door hem gebruikte producten zie je op bijgaande foto:

Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Hoi Jorg, nog dank voor thumbs up... :-)

en Arjan, inderdaad een bekeerling maar dan naar het andere geloof (ben een heeeele tijd geleden overgestapt naar 2-rail)...

Over de kabelgoten... afgekeken van Auhagen en vervolgens met hout en een fijne zaag nagemaakt en geschilderd... Kost zo een stuk minder dan het origineel. Ik verwerk er wel zo hier en daar een stukje Auhagen in zodat 'het deksel' daar scheef op kan liggen of er onderhoud gepleegd kan worden aan een van de kabels...

M.vr.gr. Erik
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Henk, Marco, dat is dezelfde kleur als ik gebruik. Ik vind 'm eigenlijk nog wat aan de lichte kant. Maar ik ga dan ook uit van masten die al langer staan...

Erik, Hier nog één :D
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
Arjan, kleur blijft een zeer lastig iets. Ze hangen er allemaal een beetje tegenaan.

Ik denk dat er maar een remedie is: gebruik de kleur die voor jou het prettigst oogt EN waar jij tevreden mee bent. Het benadert naar mijn idee allemaal dicht de werkelijkheid. Beetje weatheren met roest moet de laatste wonderen verrichten???

Re: Bovenleiding vraagbaak voor starters n.a.v. Workshop bij Hobby in Praktijk
 :D
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Zaterdag 20 juni vindt er weer een workshop plaats Bovenleidingbouw. Er is tot nu toe één inschrijving. Het aantal plaatsen is vanwege de ruimte die een ieder nodig heeft, beperkt tot max 5 deelnemers EN wij kunnen je volop aandacht geven bij vragen. Maar ook: dat geeft voldoende ruimte om ook van elkaar het een en ander op te steken.

Het wordt een echte doe-dag waarbij gebruik van SOMMERFELDT bovenleiding-systeem de boventoon voert. Met dit merk bouw je niet alleen systemen volgens het Sommerfeldt-boekje, maar leent zich juist uitstekend om met behulp van profieltjes en buisjes te koop in goede modelbouwzaken, allerlei variaties zelf na te bouwen.

Durf je niet te solderen??? Wij attenderen je op beginnersfouten met solderen en brengen je graag de kneepjes bij, want ook hier geldt: het is niet een kwestie van durven maar kwestie van doen!

Voor de N-spoor liefhebbers: we hebben een deelnemer die met N-Track aan de slag is. Zeer wonderbaarlijk wat er uit zijn handen komt!

Inschrijven?? HIER KLIKKIE DOEN!

Wordt de Workshop overtekend; dan volgt z.s.m. een nieuwe datum.

(Edit: link werkt nu wel)

Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Voor de workshop op 20 juni 2015 is nog één plaats beschikbaar.
Het wordt deze dag een heuse internationale dag: 2 deelnemers uit België schuiven aan.

Inschrijven?? HIER KLIKKIE DOEN!

Vol = vol
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren bij de H.I.P. in Werkendam de workshop gevolgd voor het maken van de bovenleiding, deze was onder leiding van Henk(Has-bls) en Martin(Oosterom) en was zeer leerzaam en vooral gezellig, waarvoor mijn hartelijke dank.

Zie onderstaande foto's.


Links op de voorgrond Paul Janssens(Opa Zwitserland) rechts Henk en Martin.


Rechts Peter, zijn forumnaam weet ik niet.


Links op de achtergrond Marco, hij is geen forumlid maar wel een vakman op het gebied van de bovenleing maken van de Rhb. in spoor N. Zie onderstaande foto.




Dit is mijn eerste portaalmast van Sommerfeldt, hij is nog niet helemaal klaar maar dat doe ik nog wel.

Groet Herman.

Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Herman

Hartelijk dank voor het delen van je workshop plaatjes bij HIP,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Hallo allemaal,

Het was weer een leuke en gezellige dag met voor Marco (geen 3railforummer) drie nieuwe gezichten.

Voor ons was Peter Spruit (Herman: dat is dus Petdig1 uit Gent)een nieuw gezicht en Herman en Paul konden ook voor het eerst eens echt kennismaken met elkaar.

Ik hoef aan de woorden van Herman verder niets toe te voegen. We zullen een vervolgworkshop gaan plannen. Dat zal eerst september gaan worden (Hobby in Praktijk is de maand augustus gesloten).

Marco bouwt overigens nog een stapje kleiner als spoor N: dit is Nm.  Maar evengoed zeer het petje af voor zulk priegelwerk. Het grote voorbeeld van dit schakelstation staat in Chur aan de smalspoorzijde.

Leuk dat jullie allemaal zo enthousiast zijn!

Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Was inderdaad een mooie dag, bedankt Henk, Martin, Peter, Herman en Marco voor de leerrijke dag. Het was een plezier om er te zijn. Wou foto's plaatsen, maar Herman heeft het al beter gedaan.
De werkjes van Marco zijn gewoon kunstwerken. Pet af :P
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Graag gedaan Paul: maar ondanks dat Herman foto's heeft geplaatst zijn de jouwe ook hier van harte welkom. Dus please ?  :D

(ze zijn overigens bij Paul zijn topic te bewonderen: KLIKKIE DOEN )
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Hoe meer foto's, hoe meer kijkplezier. >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Ze kijken allemaal zeer vrolijk en stralen ook plezier uit, dus zal het voor hen een leerrijke 'kursus' zijn geweest met alle hapjes en drankjes als 'hekkesluiter'.  :-) :-) :-)
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Met plezier zet ik de foto's ook op dit topic.  Bedankt allemaal
Re: Bovenleidingbouw vraagbaak: Workshop bij Hobby in Praktijk 20 juni 2015
Paul

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 14 november 2015: Workshop Bovenleidingbouw bij Hobby in Praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: 14 november 2015: Workshop Bovenleidingbouw bij Hobby in Praktijk
Op 14 november a.s. wordt er weer een 'Workshop Bovenleiding voor Gevorderden' verzorgd bij Hobby In Praktijk.

Omdat de intekenaars uit het verleden voornamelijk Zwitserse modelspoorders zijn; is ook deze workshop toegespitst op het Zwitserse gebeuren en met name Sommerfeldt (H0) en N-Track (Nm).

De belangstelling is groot: van de 6 beschikbare plaatsen is er thans nog 1 over. 

Intekenen: KLIKKIE DOEN