Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

K rail (2200 serie) VS C rail

Gestart door Eddie E69 woensdag 11 februari 2015, 19:06:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K rail (2200 serie) VS C rail
Hallo mede spoorders,
ik zit met een dilemma waar in jullie mij hopelijk duidelijkheid kunnen geven.
Ik heb onlangs mijn baan (K rails 2100 en 2200 serie) afgebroken en wil helemaal opnieuw beginnen en nu met een schaduwstation.
Nu is mijn vraag, wat is betrouwbaarder, K rail of C rail???? 8o
Ik rijdt zowel Marklin als andere merken AC materieel.

Het voordeel van K (2200 serie) rail vind ik dat het er natuurlijker uitziet en dat je (mede door flexrail 2205, waar ik 50 lengtes van heb) flexibeler bent in het ontwerpen en leggen van je baan.
Het schijnt echter dat je met C-rail minder problemen (ontsporen) hebt met AC materieel van andere merken, bovendien kan je heel veel bedrading weg werken in de rails.
Sommige lokomotieven van andere merken (heb ik ondervonden) willen nog wel eens ontsporen op de K-rail wisselstraten.

Ik moet wel bekennen dat ik de standaard wissels (2200 serie met vaste aandrijving) heb en niet het slanke spul, omdat ik daarmee problemen ondervond met het ballasten ervan omdat het systeem van de 2200 serie met losse aandrijving nogal "open' is.
De tongen zaten steeds vast omdat er dan weer zo'n r** korreltje tussen zat! :evil: :evil: :evil: :evil:
Met een schaduwstation heb je natuurlijk geen last van ballasten, maar wel in de zichtbare delen als ik weer slank wil gebruiken.

Ik wil nu gaan werken met een groot (5 meter lang en 12 sporen) schaduw station, en loop er over te denken om dat in C-rail uit te voeren vanwege bovenstaande, het zichtbare deel zou ik dan in K-rail willen uitvoeren.
Ik heb behoorlijk veel K-rail, het zou een enorme investering zijn om het schaduw station en het zichtbare deel in C rail uit te voeren, maar als het betrouwbaarder is zou ik het willen overwegen. :|
Ik heb dus in de afgelopen jaren meerdere problemen ondervonden wat betreft rails, wie weet raad, (ook voor het zichtbare deel) graag suggesties........................
Gr, Eddie


Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
citaat:
Ik wil nu gaan werken met een groot (5 meter lang en 12 sporen) schaduw station, en loop er over te denken om dat in C-rail uit te voeren vanwege bovenstaande, het zichtbare deel zou ik dan in K-rail willen uitvoeren.

Ik denk dat dat in jouw geval de beste optie is... :)
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Hi Eddy,

Zelf heb ik K-rails in gebruik zowel prive als op andere gebouwde banen/modules geen problemen.
Verder geef je zelf al het antwoord.
Gebruik verder geen 21** serie meer i.v.m. roesten.

groet
Harald
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Hoi Eddie,

Ik sluit me bij Wim aan.
Schaduwstation in C-rail en het zichtbare in K-rail.
Als je schaduwstation er ligt, kun je altijd nog nadenken of je je bij je plan houdt of toch alles in C-rail uitvoert. Dit dan n.a.v. je ervaring met C-rail.

Groeten,
Ton.
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Eddie

Ik gebruik al jaren K-rails en ben er zeer tevreden over.
Met C-rails geen ervaring.
Groeten uit Antwerpen.
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Bedankt voor jullie antwoordt, zit er qua geleiding (+ en -) en betrouwbaarheid nog veel verschil tussen de K 2200 serie en de C? 8o
Dan doel ik eigenlijk op de techniek die er voor de wissels gebruikt is.
Jullie eventuele reactie is dan gebaseerd puur op de wissels, zonder aandrijving en decoders, daar ik nog niet weet welke ik ga gebruiken. ;) 
Ik wil dit graag weten zodat ik er naderhand zo weinig mogelijk bij het schaduwstation hoef om problemen op te lossen. :|
Alvast bedankt..........
Groet, Eddie
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Mijn schaduwstation word volledig C-rail.

Het zichtbare deel word:
deels C-rail (rechte trajecten en wisselstraten)
deels K-rail (alle bogen)
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Hoi Eddie,

Ik heb heel even wat K-rails gehad, maar vond het er juist minder natuurlijk uitzien: vergeleken met C-rails zijn de railstaven wel erg breed. C-rail kun je ook erg mooi ballasten en met wat goede wil kun je zelfs zeer flauwe bogen maken (zie bijvoorbeeld John's (Tilly) draadje of het Stummi-forum. Op basis daarvan ben ik derhalve helemaal op C overgestapt. Dat gaat vooralsnog, bij de vloerbanen die ik wel eens uitleg, zonder problemen.

Met vriendelijke groet,
William
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Oke, even over de C rail, ik heb in de "bekende" wandelgangen wel eens vernomen dat er twee soorten c rail bestaan???? 8o
De ene schijnt van slechte kwaliteit kunststof te zijn, breekt snel kapot, de andere niet.
Klopt dit verhaal, is er iets van bekent? :?
Zo ja, welke moet ik dan hebben en waar moet ik op letten bij de aanschaf? :O
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
De soorten die bestaan heb je niet of je moet Alpha gehoord hebben, dat was de voorloper van de C-rails.

Daarna werden raillichaam en contactvlakken aangepast en kregen we de C-rails te zien zoals we hem allemaal kennen.

Wat wel het geval is geweest, is het feit dat Märklin een verkeerde kunststofsoort had gebruikt met weekmakers die veel te snel uitharden, en daardoor de bedding van de C-rails erg broos werd.

Als je geen last van broze rails wilt hebben, moet je kijken van welke datum de rails is, en dan het liefst een datum NA 2001.
Waar vind je die aanduiding?



Hier zie je dat deze rails uit 2003 is, en wel van de 12e maand, en excuus voor de onscherpe foto ;)

Heb ook allang ontdekt dat deze datum aanduiding ook lang niet overal op staat, maar dat betreft vaak de kleinere aanvulstukjes.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Oke, bedankt voor de info! ;)
Groet, Eddie
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K rail (2200 serie) VS C rail
Ik werk in het schaduwstation uitsluitend met slanke rechte k-wissels en piko slanke boogwissels.
Met C-rails heb ik geen ervaring. Mijn keus is gebaseerd op de toenmalige info
dat K meer betrouwbaar is dan M, en van C had ik bij aanschaf nog nooit gehoord.