Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

mfx adres veranderen

Gestart door zoldertreinman woensdag 11 februari 2015, 14:15:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mfx adres veranderen
Lid sinds: 2010

offline
mfx adres veranderen
Ik heb een M 37308  MFX en meldt zich op mijn MS 1 aan met R 1016-002-0 en ik wil deze lok een gewoon adres nummer geven bijv nr 25 omdat ik 20 loks heb er maar 10 op mijn MS 1 kan zetten,  dus wil graag 2 loks op 1 adres
Van alles hier geprobeerd en het lukte niet en afgelopen zaterdag bij de HIP Werkendam treinendokter, daar werd op hun baan het adres veranderd in 25 en daar reageerde de lok op maar later thuis op mijn baan meldde de lok zich weer op mijn MS 1 aan als R 1016-002-0
Ik heb nu het idee dat hier weinig aan te doen is maar hoor graag jullie eventuele commentaar
alvast dank en groet
Leen
Re: mfx adres veranderen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: mfx adres veranderen
Omdat het mfx-adres zich meestal niet laat uitzetten op een standaard Marklin-decoder, zul je wel het MM2-adres kunnen (blijven) wijzigen, maar houdt de decoder zijn unieke mfx-adres.
De MS1 en MS2 lezen het mfx-adres als eerste en dan pas het MM2- (of DCC-adres, alleen MS2).

Je kunt dus alleen maar de niet gewenste (=lees op dat moment op de baan aanwezige) lok uit de lijst verwijderen.
Bij een MS2 kun je eventueel wel de lok via lokkaarten apart opnemen.

John
Re: mfx adres veranderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: mfx adres veranderen
Niet mogelijk. Een MFX decoder heeft een ID geen adres.

Zoals al gezegd op een MS1&2 wordt de loc aangestuurd met een MFX centrale, en zal de decoder dan ook als MFX decoder reageren. En niet als MM2 decoder.

Zelf zou ik eens gaan kijken naar een centrale die wel genoeg adressen aan kan.
Re: mfx adres veranderen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: mfx adres veranderen
Geldt alleen voor de MS1, bij de MS2 kan je mfx uitschakelen en is het adres voor de 37308:  10.
Misschien hebben ze bij HIP ook mfx uitgeschakeld en is het motorola adres gewijzigd in 25.
Re: mfx adres veranderen
Ja Dick dat klopt helemaal,  bij de HIP kwam automatisch met een Marklin Central Station,   het adres 10 en dat hebben ze toen veranderd in 25 en zoals ik al aangaf,  eenmaal thuis stond het weer op het oude!!
Niets aan te doen behalve betere spullen kopen!!!
Re: mfx adres veranderen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: mfx adres veranderen
Citaat van: zoldertreinman op donderdag 12 februari 2015, 09:13:16
Niets aan te doen behalve betere spullen kopen!!!

Een MS2 is een alternatief, de aanschaf daarvan is helaas wat duurder geworden. Kon je vorig jaar nog op de beurs in Houten een complete set met aansluitbox en voeding voor rond  de ? 60 bemachtigen, nu is dat opeens bijna 2x zo duur geworden. Ze kwamen uit startsets. Märklin heeft er nu bewust voor gekozen minder startsets in de roulatie te brengen om verkoop tegen dumpprijzen tegen te gaan. Jammer voor de modelspoorders.