Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

IRM ombouw

Gestart door debox dinsdag 18 september 2007, 11:47:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IRM ombouw
debox
gast

IRM ombouw
Momenteel ben ik bezig een IRM om te bouwen van 2 rail gelijk naar 3 rail digitaal. Decoder (Kuehn T125) ingebouwd en na wat cv waardes ingesteld te hebben de eerste test ritten gemaakt. Waar ik nu tegen aanloop is dat de motorwagen niet lekker over de wissels heen gaat.  Met kruip snelheden blijft de motorwagen op de wissel staan.  Ik heb een sleper van M* (bestelnr.7164) pas gemaakt en zo te zien genoeg ruimte maar toch...
Heeft iemand dit ook al ondervonden en evt een oplossing??


Marcel


Re: IRM ombouw
^Rook
gast

Re: IRM ombouw
Hallo Marcel,

Heb je de wielen van het treinstel wel vervangen door 3-rail (Marklin) exemplaren :?: Met alleen het inbouwen van een decoder en het toevoegen van een sleper ben je er nog niet helemaal 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: IRM ombouw
debox
gast

Re: IRM ombouw
Hey Rolf,

Deze heb ik niet vervangen. Ik heb dit al wel bekeken en heb gezien dat dit een wielstel is waar ook het tandwieltje voor de aandrijving op bevestigd is. Is het mogelijk om hier alleen nieuwe wiel flenzen op te persen of moet het geheel vervangen worden?? Zoja is hier ook een artikelnummer voor??

Marcel
Re: IRM ombouw
NSmarklin
gast

Re: IRM ombouw
Marcel,

Ik heb ook een IRM digitaal rondrijden en die heeft ook nog gewoon zijn oude wielen. Van het tussenrijtuig en het motorloze koprijtuig heb ik de wielen wel vervangen voor wisselstroom exemplaren, maar dat heb ik alleen maar gedaan om deze bakken minder te laten waggelen.

Staat je IRM op alle wissels stil, of is het op een bepaald wissel of op een bepaald soort wissel. Mijn IRM heeft bijvoorbeeld nog last van de slanke wissels, maar daar hebben wel meer treinen wat last mee. Als ik in mijn nieuwe treinbaan slanke wissels ga gebruiken, dan ga ik dat wel uitzoeken, eerder niet. Op de standaard wissels loopt mijn IRM prima.

Overigens heb ik het treinstel ook voorzien van een 7164 slper van Marklin, de originele sleper die Lima er onder had gezet, beviel bij mij niet.
Re: IRM ombouw
^Rook
gast

Re: IRM ombouw
Citaat van: debox op dinsdag 18 september 2007, 12:10:55
Is het mogelijk om hier alleen nieuwe wiel flenzen op te persen of moet het geheel vervangen worden?? Zoja is hier ook een artikelnummer voor??

Hallo Marcel,

Dat durf ik je niet te zeggen, hier weten anderen mogelijk meer over.

Wel zou ik je aanraden om alle 'gewone' wielen (dus alles behalve de aangedreven assen) in ieder geval te vervangen :idea: Heb op het forum al tientallen keren langs zien komen dat rijproblemen met omgebouwde modellen veelal op te lossen zijn door gebruik te maken van Märklin-wielen. Dit heb ik zelf ook kunnen constateren bij de ombouw van een DE IV. Behalve het bereiken van een betere massa (mogelijk het probleem op jouw wissels ?) bij gebruik van ongeisoleerde wielen...is er ook een miniem verschil in vorm/afmeting tussen 2- en 3-rail wielen (belangrijk bij ontsporingen) 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: IRM ombouw
debox
gast

Re: IRM ombouw
Hallo NSmarklin,


Tussenbakken en motorloze koprijtuig had ik ook al vervangen door wisselstroom exemplaren. Dit ook vanwege de bezetmeldingen.

De Irm heeft op alle wissels problemen. Let wel dit is bij lage snelheid.
Op normale snelheiden gaat de irm wel over de wissels heen maar wordt volgens mij toch enigsinds afgeremd (wisselstraat)

Marcel




Re: IRM ombouw
NSmarklin
gast

Re: IRM ombouw
OK, dan kunnen we in ieder geval uitsluiten dat het aan een bepaald wissel ligt.

Is het ook de sleper die op het wissel staat als je motorbak stil komt te staan?

Jeroen
Re: IRM ombouw
debox
gast

Re: IRM ombouw
Hallo Jeroen,

Inderdaad. Als de sleper op de wissel staat, staat de motorbak stil. De motor blijft gewoon doordraaien. Tevens op de verlichting gelet. Deze knippert niet. Hieruit concludeer ik dat de motorwagen geen spanningsonderbreking krijgt.  Ik kan ook niet zien dat het wielstel bij de sleper omhoog komt als deze zich op de wissel begeeft


Marcel
Re: IRM ombouw
NSmarklin
gast

Re: IRM ombouw
Als ik dit zo lees, zou je haast gaan concluderen dat de sleper ergens tegenaan loopt en daardoor de motorbak tegenhoudt. Kun je dat misschien nagaan? Als de motorbak op zo;n wissel staat, kun je dan de motorbak ligt kantelen? Wellicht merk je dat de sleper ergens tegenaan gelopen is.

In dat geval zou je het kunnen oplossen door de sleper een fractie krom te buigen.

Jeroen
Re: IRM ombouw
debox
gast

Re: IRM ombouw
Ik ga vanavond nog even uitgebreid testen
wordt vevolgd.

Marcel
Re: IRM ombouw
NSmarklin
gast

Re: IRM ombouw
Marcel,

Als je vanavond toch aan het testen bent, kijk als je wilt ook even of je sleper recht onder je motorbak zit. Ik ben heel benieuwd, succes!

Jeroen
Re: IRM ombouw
Shark
gast

Re: IRM ombouw
Ik heb soortgelijke ervaring met mijn 1186 (Lima); als ik dan vol gas geef  :twisted:, komt ie wel weer vooruit, maar anders blijft ie stil staan niksen (met motor draaiende en lichten aan.... :idea:); heb mijn baan nu helaas afgebroken, dus kan niets testen, maar met des te meer belangstelling ben ik benieuwd wat de tests van Marcel gaan opleveren! Houd ons op de hoogte dus!!


Shark.
Re: IRM ombouw
debox
gast

Re: IRM ombouw
Na diverse testen moest ik toch concluderen dat er te weinig ruimte tussen de sleper en de wissels zat.  
Heb vervolgens de de sleper gedemonteerd en het pertinax plaatje van de sleper dunner geslepen. Hierna alles weer gemonteerd en probleem is opgelost.  :D  . Zelfs met kruipsnelheid houdt de lok niet meer in of blijft deze steken. Het gaat echt om hondersten van millimeters.
Jongens,  in ieder geval bedankt voor jullie reacties

Groet Marcel


 
Re: IRM ombouw
NSmarklin
gast

Re: IRM ombouw
Super Marcel,

Ben blij dat het opgelost is! Nu kunnen je preiser poppetjes met een gerust hart genieten van de extra capaciteit aan materieel op je spoor!  :wink:

Jeroen

Re: IRM ombouw
debox
gast

Re: IRM ombouw
De preisertjes moeten nog maar even met de oude dienstregeling genoegen nemen.  :D   Ik heb gemerkt dat de bestaande koppelingen niet je van het is.  Deze eerst maar eens vervangen door symoba's en als we toch bezig zijn de rijtuigen ook maar eens voorzien van verlichting.


Marcel
Re: IRM ombouw
NSmarklin
gast

Re: IRM ombouw
Marcel, weet waar je aan begint met verlichting in de rijtuigen!

De kap van de IRM is namelijk gemaakt van doorzichtig kunststof dat gespoten is. Ik vrees dat je met binnenverlichting ook meteen lichtgevende zijwanden en dak gaat krijgen, op zich ook wel weer een grappig gezicht natuurlijk  :P

Daarnaast neemt het motorblok in de motorwagen de gehele benedenverdieping in beslag en zul je dat nooit kunnen verlichten.

Jeroen
Re: IRM ombouw
arge
gast

Re: IRM ombouw
Mensen,

Ik heb volgend probleem ermee.

Ik heb het nare probleem dat soms het plastic deeltje dat uit de motor komt en in de aandrijving gaat voor het wielte ( ik noem het een vliegwiel) tijdens rijden eruit springt, waardoor de trein ontspoort. Kan iemand mij info geven hoe ik dit ding kan vervangen ??

Het zijn gewoon de 2 plastic staafjes die uit de motor komen en in de wielsets gaan voor de aandrijving. Ik weet de benaming niet precies. Ik wil ze graag vervangen, want zo blijft het problemen geven.
Re: IRM ombouw
Lid sinds: 2007

offline
Re: IRM ombouw
Ik denk dat je een cardan bedoelt?
Re: IRM ombouw
arge
gast

Re: IRM ombouw
Ja juist ik bedoel een cardan.

Kan ik daar een nieuwe voor krijgen ?
Re: IRM ombouw
Lid sinds: 2007

offline
Re: IRM ombouw
Of je nieuwe kan krijgen weet ik neit, maar heb je al eens gecontroleerd of de houder waarin ze zitten niet opengeplooid is? Post anders eens een foto zodat ik en de andere leden eens kunne kijken

Mvg Kristof
Re: IRM ombouw
arge
gast

Re: IRM ombouw
Ok ik zal als ik komende zaterdag een foto plaatsen als ik meer tijd heb.

Wel is het zo dat de 2 pinnetjes die eraan zaten om te klemmen in het ijzertje ooit zijn afgebroken, toen heb ik een ijzertje warm gemaakt en erdoorheen gestoken om het te vervangen.

Vanavond zul je dit wel zien.

Groeten,

Arno

ps verder vind ik dat de trein niet erg hard rijdt ( heb een marklin decoder 60760 er tussenzitten) of is dit normaal ?
Re: IRM ombouw
arge
gast

Re: IRM ombouw
UPDATE

Ik heb hem gisteren teurggebracht naar de winkel maar het ziet er slecht uit.

De verkoper geeft geen garantie dat hij hem gemaakt krijgt. Ik vind het erg aangezien hij in die staat nieuw verkocht is. Hij heeft nooit fatsoenlijk gelopen. Steeds ontspoorde hij. Het voorstel wielstel helt naar beneden, waardoor het achterste wieltje van het voorstel wielstel er ook steeds uitloopt. Het achterst wielstel ontspoort ook steeds omdat de cadran in een bocht er spontaan uitloopt en dan tegen het wielstel gaat drukken waardoor deze er ook uitloopt. Al bij al vind het gewoon een grote klote trein.

Groet,

arge
Re: IRM ombouw
Lid sinds: 2007

offline
Re: IRM ombouw
da s een vreemd verhaal. Bij mijn weet valt alles te herstellen. had ik foto s gezien had ik je mss verder kunnen helpen... Veel succes in elk geval

Mvg Kristof
Re: IRM ombouw
arge
gast

Re: IRM ombouw
Je kunt me misschien toch helpen. Stel dat het gemaakt kan worden dan wil ik ook de koppelingen vervangen. Volgens de verkoper waren dit  K L O T E koppelingen. Ik wil bijvoorbeeld vaste koppelingen er tussenzetten, maar hoe zou ik deze kunnen bevestigen aan de rijtuigen ??

Groet,

Arge
Re: IRM ombouw
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: IRM ombouw
hallo ik ben bezig een irm om te bouwen kan iemand mij foto's sturen hoe de sleper gemonteerd zit onder de draaistellen zowel van de motorwagen als van de stuurstand want daar moet ik ook een bevestigen voor de functie decoder.

wat mij ook opviel is dat mijn irm geen antislip bandjes heeft hoort dit zo ??