Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

C - Rail engelse wissel

Gestart door Artologic dinsdag 18 september 2007, 10:51:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C - Rail engelse wissel
Lid sinds: 2007

offline
C - Rail engelse wissel
Hey allemaal

Hopelijk plaats ik dit juist, maar ik heb iets aan de hand met mijn engelse wissel... Bepaalde van mijn locomotieven die over het afbuigend traject gaan "wippen" omhoog of blijven haperen aan de kant van de aandrijving. Ook springt de wissel soms uit afbuigende stand, met de nodige ontsporing tot gevolg... Ik heb al heel goed gekeken en ik zie niets aan de wissel, maar aangezien het bij enkele locomotieven voorkomt, waarvan er 1 gloednieuw is, vraag ik me toch af wat er aan de hand is, heeft iemand dit al voorgehad of weet iemand raad?
Re: C - Rail engelse wissel
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: C - Rail engelse wissel
Hallo,

Misschien is er iets aan de onderzijde van het wissel niet goed.
Ik had daar nog een paar foto's van staan op m'n computer.
Misschien helpt het je op weg om de fout te vinden.







Mvgr.  Charlie
Re: C - Rail engelse wissel
Hey Charlie,

Dank je voor je reactie (nogmaals :P). Ik heb de wissel uit elkaar genomen en nix gevonden, maar ik heb van de oude loc eens de sleper een ebetje bijgeplooid, na een tip van een vriend van me en het probleem is op eht eerste zicht weg, of ie nog open springt weet ik neit, maar het zou uiteraard best kunnen zijn dat die door het wippen van de loc opengaat of ben ik mis?

Mvg Kristof
Re: C - Rail engelse wissel
Arto,

Wellicht moet je even kijken naar je loc's en dan met name naar het kurvengängiges gelenkfahrwerk.
Ik had iets dergelijks met driewegwissel een splinternieuwe BR52/ 37151. Check of het fahrwerk soepel genoeg is om over zo'n kruising te komen.

Misschien een stipje olie toevoegen.

Groeten
Arjan
Re: C - Rail engelse wissel
Hoi Arjan,

Dank je voor je reactie. Ik heb naar mijn weet zo geen machines, de grootste die ik heb is mijn br 38 en die heeft er geen last van, enkel mijn br 89 en marklin 3090 hebben dat en bij de 3090 pas sinds ik de sleper heb vervangen. Nadat ik deze een beetje heb bijgeplooid zoals de oude stond is dat probleem verdwenen. Nu nog afwachten of hij nog uit zijn stand springt.

Hartelijk dank voor je reactie.
Re: C - Rail engelse wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C - Rail engelse wissel
Hallo Kristof.
Ik heb een hele tijd geleden op dit Forum, draadje weet ik niet meer, ook al eens aangegeven dat ik tijdens het rijden op mijn testbaan alleen problemen met de Engelse wissels had, soms ontsporingen maar veel vaker even haperende MFX locs, die dan iedere keer weer helemaal opnieuw opstarten, nogal vervelend was dat! :(
En aangezien ik lekker met Koploper aan het experimenteren was heb ik de Engelse wissel er maar uitgehaald om leker door te kunnen gaan.
Maar nu ik eindelijk begonnen ben met het ontwerp en leggen van de nieuwe baan wil ik deze natuurlijk wel gaan gebruiken, ik heb er n.l. 8.
Maar een echte oplossing werd helaas door niemand aangedragen, dan alleen goed schoonmaken (en houden) en evt. met de slepers aan de gang gaan.
Maar ik moet dit nog gaan uitproberen en hou dit draadje goed in de gaten voor evt. oplossingen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: C - Rail engelse wissel
wel albertjan, hij ligt er nu al enkele dagen en is druk bereden geweest en hij sprong niet meer uit stand noch dat de locs er echt op blijven haperen of omhoog wipten. De oplossing bij mij was gewoon de sleper een klein beetje bol zetten (het middenste gedeelte een HEEL KLEIN beetje naar beneden buigen). Je kan het eens met een van je locs proberen. Laat je me weten hoe het bij jouw uitdraait?

Mvg Kristof
Re: C - Rail engelse wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C - Rail engelse wissel
Hoi Kristof.
Dat klinkt in ieder geval erg hoopvol!
Heb nu even geen Engelse wissels in de baan liggen, maar ga dit zeker uit proberen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: C - Rail engelse wissel
Wel het hielp bij mij, en anders zoek ik verder met jouw naar een oplossing. Je kan mss eens een testbaantje maken? Je houd me maar op de hoogte...

Groetjes Kristof
Re:C - Rail engelse wissel
Hartelijk dank voor de foto's, m'n engelse wissel was uit elkaar gevallen en heb hem dankzij de foto's weer in elkaar gekregen  :o
Super !
Re:C - Rail engelse wissel
Lid sinds: 2021

offline
Re:C - Rail engelse wissel
Hallo allemaal, ik had twee engelse wissels nieuw gekocht en in mijn baan gelegd.
Bijna al mijn locs hadden er problemen mee.

Heb ze uit mijn baan gehaald en in het doosje teruggestopt om nooit meer te gebruiken.

Ook drieweg wissels werken bij al mijn locs niet echt lekker,
vooral achteruitrijden is niet fijn.

Dus ook die zijn op een na weg gehaald en alles rijd nu soepel en zeker.

Groeten,
Gijs
Re:C - Rail engelse wissel
Minto Tighfield
gast

Re:C - Rail engelse wissel
Hallo,

Bij mij is er toch een andere situatie. In mijn baan liggen 6 Engelse wissels en 3 3-wegwissels.
Ik ondervind met al mijn loks/treinstellen (45 stuks) geen enkel probleem. Al ongeveer 5 jaar niet.
Vrijwel dagelijks rijden er treinen op mijn baan rond.
Bij het vastschroeven van de aandrijvingen heb ik deze niet eens handvast zitten, maar redelijk los.
Bij het vastschroeven van de rails, in de nabijheid van deze wissels, eveneens redelijk los.
Uiteraard liggen de betreffende wissels volkomen vlak in de baan.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:C - Rail engelse wissel
Lid sinds: 2009

offline
Re:C - Rail engelse wissel
Ik heb al meer dan 20 jaar een slanke engelse wissel (K) in mijn baan liggen. Wel de aandrijving een keer vervangen, maar voor de rest gaat alles prima. Uiteraard ligt deze volledig vlak en is niet vastgeschroefd.
Mijn driewegwissels gaven wel problemen. Eén die heb ik enige tijd geleden vervangen door twee wissels, een andere volgt binnenkort. De 3 weg wissel bij mijn werkplaats is niet zo intensief gebruikt, dus die blijft nog even liggen.