Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Flikkeren van wagon verlichting

Gestart door avhoboken zondag 08 februari 2015, 10:48:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Flikkeren van wagon verlichting
De situatie is als volgt:
Ik wil graag drie wagons voorzien van led verlichting, geschakeld middels een TAMS functie decoder. De eerste wagon, waarin ook de decoder ingebouwd, werkt zoals bedoeld. Om het flikkeren van de verlichting a.g.b. slechte stroomcontacten tegen te gaan heb ik nog een condensator op de TAMS aangesloten (100uF, 25V). Dit werkt ook perfect.
Via de stroomvoerende koppelingen wordt de decoder uitgang (aux1) naar de 2e wagon geleid.
De 2e (en 3e) wagons zijn voorzien van massa veren en als ik nu een standaard ledstrip rechtstreeks op de doorgevoerde aux1 uitgang en de massa van de baan aansluit, dan gaat de led wel branden echter fluctueren de led's enigszins. Zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de wisselspanning die van de baanspanning afkomt maar ik weet niet goed hoe ik dit moet oplossen. Mijn elektronica kennis is minimaal en het lezen van de diverse draadjes over wagon verlichting hebben me nog geen oplossing gebracht.

Ik rij met maximaal 3 wagons waarbij de stroomafname van de leds zo rond de 120 mA ligt terwijl de uitgang van de TAMS decoder 300 mA aankan. Om die reden gebruik ik geen relais ertussen, ook om het aantal componenten in de wagons tot een minimum te beperken. Ik weet alleen niet of  dit een juiste redening is en het misschien altijd een goed gebruik is om een relais toe te passen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten, Alex
Re: Flikkeren van wagon verlichting
In ieder rijtuig een anti fllkker condensator aanbrengen.
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Wat Wim aangeeft is makkelijker , in ieder geval is duidelijk dat je lichtstrips niet voorzien zijn van gelijk richters. (die maken ongeacht hoe je ze aansluit een redelijk goede +/- waardoor het flikkeren niet meer te zien is)

Je moet ze eigenlijk (als je echt makkelijk wilt hebben) lichtstrips gebruiken die voorzien zijn van een gelijk richterbrug.
Hier maakt het niet uit of je de zg + of - omdraait aansluit.

Zit dat er niet op , dan moet je er een tussen zetten , ze kosten niet zo veel , en heb je er veel plezier van.

Of met losse diodes werken , ook dat is een oplossing.

Mvg: Alex
Re: Flikkeren van wagon verlichting
ik heb mijn bericht verwijdert, omdat het idd niet werkt.
wat wel een oplossing is.
iedere rijtuig een brugcel met condensator
maar ivp de voeding van de decoder te pakken werken met relais en rechtstreeks vanaf de baanspanning.

volgends mijn staat er neg. digitale spanning op de massa
Re: Flikkeren van wagon verlichting
De spanning wisselt tussen plus en min.
Daarom werkt ie de helft van de tijd niet ,en dat zie je terug als flikkeren.


Citaat van: Aliebengalie op zondag 08 februari 2015, 11:06:40
in ieder geval is duidelijk dat je lichtstrips niet voorzien zijn van gelijk richters. (die maken ongeacht hoe je ze aansluit een redelijk goede +/- waardoor het flikkeren niet meer te zien is)


Met of zonder gelijkrichter,als de spanning op de rails de verkeerde polariteit heeft heb je er geen plezier van.(Bij deze manier van aansluiten.)
Maar misschien zitten er al gelijkrichters op die strips.Dus kom maar door met de foto's. ;) Of het verlossende antwoord.

Mvg Robin
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Robin ,daar zit je nu eens compleet mis mee.Als er een diodebrug in elk rijtuig zit is het probleem van knipperen opgelost.Er rijden hier zo reeds jaren enkele stammen rond op de manier zoals Alex beschrijft.Je moet wel ieder voertuig van massa voorzien en van daaruit naar een diode brug voor de ene aansluiting van de ledstrips.De andere komt dan van de stroomvoerende koppeling.Eventueel nog een weerstand en condensator per rijtuig om slechte kontakten op te vangen van de massa.Alhoewel ik gewoon op 4 wielen afneem en geen enkel probleem heb.
Re: Flikkeren van wagon verlichting
in 1 en van eerst ombouw naar verlichting, had ik in de 1ste wagon een sleper /brugcel  , condustaor ziten.
die was op de ledverlichting aangesloten.
Ik heb toen vanaf het einden de+doorgekoppeld, naar de volgende wagon.
de massa had ik op de assen zitten.
dit gaaf flikkering.
maar doe ik er nog er nog een condersator tussen zetten, geen verlicht, maar wat wel leek op kortsluiting.
Ik heb nu in idere wagon brugcel  , condusator zitten.
de plus is baanspanning, die ik heb doorgekoppeld, massa de wielen.
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Citaat van: bellejt op zondag 08 februari 2015, 11:56:33
Robin ,daar zit je nu eens compleet mis mee.Als er een diodebrug in elk rijtuig zit is het probleem van knipperen opgelost

Dat ben ik niet met je eens.

Als de andere kant via een relais aan de sleper zit wel. Via de decoder zoals de vraagsteller het heeft aangesloten voer je alleen de min zijde van de spanning via de koppelingen af.

Je kan het probleem oplossen door het gat weg te bufferen. Zoals Alex zegt.
Of de stroomvoorziening in orde te maken. Via dat relais.

Feit blijft dat als je de min door de decoder verzorgt. De plus vanaf de wielen moet komen.
En als de spanning negatief is zijn zowel de massa ( wielen ) als de dcoder verbonden met de min kant van het signaal.ik zie niet in hoe een diodebrug dat oplost.

Robin

EDIT Ad: Citaat hersteld
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Flikkeren of flakkeren van verlichting kan meerdere oorzaken hebben:

1. slecht contact tussen voeding en verbruiker - dus tussen trein en rails
2. bij aansturing met MM en de verlichting aangesloten op de railmassa i.p.v. de plus.

Bij de eerste is een ELCO (ELektrolitische COndensator) de oplossing

Bij de laatste brandt de verlichting maar op de helft van het baansignaal en het positieve en negatieve deel zijn niet gelijk bij een MM-signaal.
Dit quasi-random signaal zorgt dan voor grillige lichteffecten.
Om dit netjes op te lossen is de positieve voedingsaansluiting op een decoder naar buiten uitgevoerd.
ORANJE voor Marklin en BLAUW voor alle andere fabrikanten (die zich aan de gemaakte afspraken houden).
Zie hier beneden hoe enen, nullen en opens in geval van MM doorgestuurd worden.
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Citaat van: Hero op zondag 08 februari 2015, 13:12:14
Feit blijft dat als je de min door de decoder verzorgt. De plus vanaf de wielen moet komen.
En als de spanning negatief is zijn zowel de massa ( wielen ) als de decoder verbonden met de min kant van het signaal.ik zie niet in hoe een diodebrug dat oplost.
Een diodebrug in elk rijtuig kan het flikker alleen oplossen als deze, niet alleen aan de railmassa wordt aangesloten, maar ook aan de middenleider.
Een diodebrug heeft nu eenmaal twee aansluitpunten aan de "AC" kant.
Zonder middenleider, is de diodebrug kreupel en blijf je de helft van de voedingsstroom van de baan missen en dooft de led, als de diode spert.
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Veel verschillende antwoorden die het me niet gelijk makkelijker maken, maar goed er zijn natuurlijk ook vele wegen naar Rome...
De led is idd niet voorzien van een gelijkrichter dus vermoedde al dat ik iets er tussen zou moeten plaatsen. Ik had nog wel even geprobeerd een extra condensator (100uF, 25V) op de led strip te plaatsen maar dat verhelpt het probleem niet. (wat is dan precies een anti fllkker condensator zoals Wim in zijn email aangeeft?)

Maar het simpelst zou dus zijn om een brugcel in iedere wagon te plaatsen evt aangevuld met een condensator?
Is het type brugcel afhankelijk van de overige gebruikte componenten of is er een algemeen toepasbaar type aan te bevelen? (TAMS decoder met 11V uitgang en max 300mA, 3* Led stripje van 12V die ieder ca 30mA verbruiken.)

Bedankt trouwens iedereen voor het meedenken.

Groeten, Alex
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Citaat van: avhoboken op zondag 08 februari 2015, 16:19:32
wat is dan precies een anti fllkker condensator
Zie ===> klik
(ook de rest, vanaf 't begin, van dit draadje is belangwekkend,,,)
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Ik heb effe een simpel schemaatje van een anti-flikker schakelingetje gemaakt.
Deze is gebaseerd op een versterkte AUX die naar "min" schakelt.
Als de AUX actief is, dan zullen de leds branden tijdens de positieve puls van de baanspanning en wordt C geladen over R.
Is de baanspanning in de negatieve puls, dan ontlaadt de C via D1 over R en de leds en zorgt D2 er tevens voor dat deze ontlaad stroom niet terug naar de baan vloeit.
Dat cirkeltje rechtsboven staat voor de railmassa.
Re: Flikkeren van wagon verlichting
Een tekening zegt toch zoveel meer......ben niet zo'n held met tekenen maar toch m'n best even gedaan in kaart te brengen hoe ik het nu in gedachten had.
De TAMS decoder heeft een aparte aansluiting voor de elco. Ook is de uitgangsspanning 11V en volgens mij ook nog regelbaar dus heb ik geen extra weerstand voor de leds geplaatst.
In wagon 1 heb ik de ledstrip rechtstreeks op de decoder aangesloten. In wagon 2 en 3 haal ik de stroom van het wiel en wordt het via de stroomvoerende koppelingen teruggevoerd naar de aux1 uitgang van de decoder, beveiligd met een diode.
Als dit schema (ook) klopt dan is de hamvraag  voor mij wat de specificaties van de diode moet zijn, waar hang dat precies van af?