Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

electrische aansluiting.

Gestart door GTIBert vrijdag 06 februari 2015, 15:26:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
electrische aansluiting.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
electrische aansluiting.
allen.

Zijn er Wintrack gebruikers die ook hun electrische aansluitingen mee tekenen.
Zou ik ze mogen zien om te kijken hoe dit in zijn werk gaat.
Beter goed gepikt dan slecht zelf gemaakt.

Alvast bedankt.
Re: electrische aansluiting.
Ik heb het bij mijn testbaantje gedaan. Meer voor de fun als voor de functie, maar het was leuk om even te doen en zo leer je weer wat meer van Wintrack, maar ik zou het voor de hoofdbaan niet doen. Te veel werk en te veel in beeld.

Ik wilde de .tra bijlage meesturen, maar de "bladeren" knop werkte niet (dus ook geen screenprint). Probeer dat later nog een keer.

EDIT: inmiddels kan ik weer uploaden, dus zit het traatje erbij.
Re: electrische aansluiting.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: electrische aansluiting.
Bert,

Ik werk zelf niet met Wintrack maar met SCARM.
Ik ga ervan uit dat je in Wintrack ook met lagen kunt werken en wat je zou kunnen doen is een of meerdere lagen gebruiken om je electrische aansluitingen te tekenen.

Ik ben nog niet zover met mijn ontwerp maar ik heb tot nu toe het volgende gedaan.
Laag 0: Bodemplaat (hierop staan de lijnen waarbinnen de rails en scenery moeten komen te liggen)
Laag 1: nog niet in gebruik
Laag 2: Niveau 1; rails van de schaduwstations
Laag 3: nog niet in gebruik en beschikbaar voor bijvoorbeeld electrische aansluitingen van niveau 1.
Laag 4: Niveau 2; rails van het hoofdspoor en stoomdepot
Laag 5: nog niet in gebruik en beschikbaar voor bijvoorbeeld electrische aansluitingen van niveau 2.
Laag 6: Niveau 3; rails van de zijlijntjes maar op dit moment nog niet ingetekend.
Laag 7: nog niet in gebruik en beschikbaar voor bijvoorbeeld electrische aansluitingen van niveau 3.
Laag 8: nog niet in gebruik
Laag 9: nog niet in gebruik

Door het selecteren van lagen bepaal je wat je in beeld krijgt en kun je het overzichtelijk houden.

Nu weet ik niet hoever jij al bent met je ontwerp maar ik zou je willen adviseren om een kopie van je huidige ontwerp te maken en daarmee te gaan oefenen.
Gaat het niet? Jammer de kopie gooi je weg en het origineel heb je dan nog.

Ik maak sowieso altijd reservekopieen als ik in SCARM wat nieuws wil gaan uitproberen.
Ik kan dan lekker oefenen en als het wel bevalt sla ik het bestand op en maak een nieuwe kopie.

Succes!

Henk

Re: electrische aansluiting.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: electrische aansluiting.
Gerrit,

Bedankt voor de uitleg.
Re: electrische aansluiting.
hallo Bert,

ik maak in WinTrack ook gebruik van de verschillende niveaus. Echt tekenen van de aansluitingen doe ik niet in WinTrack, wel geef ik wissels (W), kontaktrails (K), scheidingen in stroomkringen (Q), de belangrijkste aansluitrails (A) en spoor- en stopsecties aan in een aparte laag. In bijgevoegd WinTrack bestand zie je bijvoorbeeld in laag 11 mijn schaduwstation en als je dan ook laag 18 activeert, zie je de genummerde wissels enz.

Echte schakelschema's maak ik als volgt. Ik exporteer het betreffende ontwerp naar een jpeg-bestand. Dat kun je weer openen Paint of plakken in Word of Excel. Dan teken ik met dikke lijnen in de juiste kleuren zo'n schema. Een voorbeeld:



ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groeten,
Roel
Re: electrische aansluiting.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: electrische aansluiting.
Hallo Roel.

Bedankt voor deze reactie.