Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl

Gestart door Timaximus vrijdag 06 februari 2015, 19:04:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Beste modelspoor vrienden,

Aangezien dit het 3-Rail forum betreft zal ik u dit ontwerp niet onthouden.

Spoor: C-Rails.
Terugmelders: 2 en 3 rail van Uhlenbrock.
Besturing: Win-Digipet via IB.
Tafel opbouw: nog in onderzoek.
Afmetingen: 5 x 3 x 1,85m.

Luchtspoor: wordt bestuurd met het fantastische en zeer eenvoudige LISSY systeem van Uhlenbrock.


Principe opbouw van de tafel.


Het sporenplan in SCARM.


3D aanzicht van het sporenplan in SCARM


3D model van de tafel.

De rij blokken worden verdeeld in 5 terugmeld secties, 3 met massa detectie en 2 met stroom detectie.
De 3 terugmeld secties met massa detectie overlappen samen het hele blok en aan de twee koppen van het blok zit een stroom detectie (STOP sectie voor de locs).
De rangeer blokken worden verdeeld in 3 terugmeld secties, allen stroom detectie.

Terugmeldmodules: Uhlenbrock 63320 (stroom 12x) en Uhlenbrock 63330 (massa 17x).

Onder de tafellagen wil ik LED verlichting inbouwen, daarvoor overweeg ik om de tafellagen uit koker profiel uit te voeren of als omgekeerd U profiel, daarmee kunnen de draden mooi weggewerkt worden zodat je deze niet ziet als je door de tafel, met een open structuur, heen kijkt.

De voeding zal bestaan uit de Uhlenbrock Intellibox I en 3 Uhlenbrock Power III boosters.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Het bovenste plaatje herken ik uit een oude Marklin catalogus... 8)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Hallo Timaximus,

Bij het eerste plaatje dacht ik "Yes!"

Bij het ontwerp haakte ik echter af, simpelweg omdat ik compleet het idee erachter mis. Ook snap ik de link met het eerste plaatje niet, ik zie 'm niet. Maar dat kan aan mij liggen. Misschien enige toelichting?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl

Ik vind het erg spannend.........

Grtz Tony
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Beste modelspoor collega,

Zolang ik het zelf maar zie. Zou lullig zijn als ik zelf de (rij)draad kwijt zou zijn, of het spoor bijster, bij dit project:)

U moet niet te veel kijken naar het weinige spoor, daar kan altijd nog wat bij op een extra plankje her en der. U moet ruimtelijk denken bij dit concept.

Laag op laag op laag ... en later eventueel nog een laag ... of een paar lagen ...

Het is geen scenery-project maar een automatiseringsproject.

Veel geautomatiseerde treinbewegingen.

De aankleding van deze baan zal vooral bestaan uit veel seinen en lampen met her en der een boompje, een Fallertje, een Preisertje zoals in de oude Märklin catalogi.

Waarom: gewoon omdat ik dat mooi vindt, spelen met treintjes en knopjes:D

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Was me eerst ook niet helemaal -of helemaal niet- duidelijk.
Maar het eerste plaatje is waarschijnlijk slechts bijgevoegd om een idee te krijgen hoe het zou kunnen worden.
De plaatjes daarna zijn het ontwerp op basis waarvan gebouwd gaat worden.
Denk ik... :?
We gaan het vast zien als Timaximus ons op de hoogte blijft houden >:-D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Het gaat om het 'concept'. ;)

Het (basis) baanplan wordt zoals afgebeeld in 2D/3D.

Later kunnen er lagen bij komen, ideeën genoeg en ik improviseer graag, net als bij de vorige twee banen.

Het luchtspoor komt op 1,85 meter te liggen en zal voor het grootste deel uit brug elementen bestaan.

De 'look' van de tafel wordt zoals op de foto alleen dan anno 2015.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Hallo Tim(aximus)? :idea:
Persoonlijk vind ik het altijd prachtig wanneer er een baanbouw wordt bedacht wat volkomen afwijkt van de traditionele bouw.
Als liefhebber van oud Märklin kende ik de Märklin baan uit oude catalogi maar jouw ontwerp geeft dit weer helemaal een nieuw leven.
Hopelijk kunnen wij de baanbouw op jouw prachtige zolder hier volgen en zien hoe iets "ouds" weer nieuw kan worden! :thumbup:

Veel succes en plezier met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Hallo Timaximus,

leuk om weer een aktieve baan te zien, jaren geleden kan ik mij nog zeer fraai een draaischijf achter plexiglas herinneren, als soort vitrine vanuit de huiskamer. Ook waren er toen slechts een handvol Windigipet gebruikers in Nederland te vinden, waarvan jij er 1 was. Vanuit mijn software hobby werk ik soms met Windigipet 2012 een 3tal versies verder dan Windigipet 9 van toen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Dank u! We gaan ons best doen.  :)

De gips zit er op.



De foto van dat diorama heb ik nog ergens, stond destijds op mijn privé webserver. Was best gaaf al zeg ik het zelf, zo vanuit de huiskamer.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Voor de liefhebber, de 3 terugmeld configuraties die op deze baan worden gehanteerd.



De traject sporen waarop de dienstregeling wordt gereden worden bewaakt met 5 terugmeld signalen.
De 3 massa detecties die gezamenlijk het hele baanvak overlappen voor een eventueel achtergelaten rijtuig of een ander niet geïdentificeerd storend rijdend stukje materieel. De 2 stroom detecties waar de locs stoppen.

De rangeer sporen worden bewaakt met 4 terugmeld signalen (3 massa detecties en 1 stroom detectie).

De opstelsporen worden bewaakt door 2 terugmeld signalen (1 massa detectie en 1 stroom detectie). Op deze opstelsporen wordt handmatig of half automatisch gereden.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Het bijbehorende Win-Digipet schema.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Onderstaand het seinenplan.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Leuk plan. Ik ga je volgen.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Onderstaand de voeding secties met elk een eigen booster (4x Power III en 1 x Intellibox).



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
De ruwbouw van de treinen zolder is klaar.

Laat de behanger en schilder maar komen.  ;)




Momenteel ook bezig met de oude voorraad treinenspul te inventariseren. Achterin staan nog lage kisten met vooral treinen en wagens en nog wat scenery spul van de vorige banen maar die zijn in het begin stadium nog niet zo van belang. De voorraad rails en digitale componenten en voedingen wel. Mits het allemaal nog werkt!




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Lijkt zeer interessant te worden ga je volgen  :thumbup:


PS Vooral die kleurige lorrie bij je oude voorraad treinspullen  :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Mooie ruimte hoor.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl

Het wordt spannend  :P

Grtz Tony
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
 :) Ik vind het net als Tony ook spannend  :D
Wij zijn ook van de meerdere lagen, hoewel jij het weer helemaal anders gaat doen.
Als het er gaat uitzien als op de foto, word het helemaal gaaf.  :thumbup:
Ik ga dit blijven volgen, lijkt me erg leuk te worden.
Enne, je bent lekker bezig daar op zolder, het beloofd wat.

Dirk-Jan
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Het wordt inderdaad spannend, kan er gewoon niet van slapen!  :P

Het wordt zoals op de foto, er zullen nog lagen bijkomen vermoed ik, al is het bij wijze van slechts een lang enkelsporig traject.

Wat ik nu nog mis is een laag met doorgaande opstelsporen maar daar heb ik al een concept voor gemaakt. Het zal nog wel even duren voordat die er op ligt.


Extra niveau: 3 x 3 doorgaande opstelsporen en apart doorrijspoor (keerlus) vanuit wisselstraat station 'Oostvoorne'.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Ook ik vind het spannend. ;)
Ik zou eigenlijk wel wat meer plaatjes van die foto bij het berichtje van Dirk-Jan willen zien. :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Ik weet niet hoe je links moet plaatsen, maar wanneer je Märklin Messeanlage googelt en dan afbeeldingen, kom je een heel eind.
Meer foto's en boeiende sites  :P
Als je daarna nog puf hebt, loont het zich ook om eens video's te klikken.

Grtz Tony
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Dank je wel Tony. :thumbup:
Ik ga even googlen vind het wel een mooie aparte baan. :P
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Hallo Timaximus,

Leuk zoveel sporen gepland!
Maar kan je het gebeuren onderin nog wel volgens straks?
Als ik naar je 3D tekening kijk wordt het wel enorm vol en wil je er nog een boven baan bij hebben.
5 x 3 meter, dat is groot, kun je dan nog wel overal bij? Of kan je om de baan heen lopen?

Ik kaart dit alleen maar aan, om een eventuele teleurstelling te voorkomen.
Maar als jij het goed uitgedacht hebt prima natuurlijk. :thumbup:

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
@Pjedro: bij dit open tafel ontwerp is uitgegaan van een goede bereikbaarheid en het is belangrijk dat bij het toevoegen van lagen dit ook zo blijft. Daar heb je helemaal gelijk in. En ik heb dit voorlopig ontwerp van de extra laag, met lange doorgaande opstelsporen voor de lange treinstellen, gebaseerd op de beschikbare staruimtes in de tafel. Via deze staruimtes kan ik al een groot deel van de baan bereiken en door de open structuur van deze tafel zou ik overal goed bij moeten kunnen. Aan de voorzijde van de tafel (bij de deur) heb ik 50-60 cm ruimte en aan de zijkanten 70-90 cm. Dus aan 3 zijdes van de tafel kan ik, al is dat wel zittend door het schuine dak, gewoon bij als het moet.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Zoals gepland deze zaterdag de laatste werkzaamheden verricht aan de aftimmering bij het raam en het luik naar de nieuwe (kleine) berging.

Alle wanden en plafonds staan in de voorstrijk en komend weekend wordt het geheel behangen met het glasvliesbehang.


Dit keer wel weer ff de boel opgeruimd voor de foto.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Een productieve hobby dag begint natuurlijk met een zelf gemaakte dubbele cappuccino.   ;)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Proost!

Dat ziet eruit als een goed begin van een bouwdraadje!
Ik ben benieuwd waar dat naartoe gaat. Je plannen zijn iig ambitieus.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Dank u, we zijn lekker bezig.  :)

Veel zaagwerk zal het voornamelijk zijn.

Moet nog even kijken of ik de panelen wat breder houd aan de binnenkant van de tafel (staruimtes) en aan de buitenzijde opstaande randjes plaats.

Denk dat we voor de omgekeerde u-profielen gaan zodat de kabels en digitale componenten uit zicht blijven.

Dus de koker constructie vervalt, behalve voor het luchtspoor. Want daar kijk je vanonder tegenaan.

Denk dat de materiaalkeuze mdf wordt. Alles moet daarna toch strak in de witte lak gezet worden. Conform het grote voorbeeld uit de jaren 80.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
De tafel zal opgebouwd worden uit MDF platen van 4, 8 en 18 mm dikte.
Waar nodig wordt er verstevigd met vuren latten in variabele diktes.

De stations lagen en de hoofdbaan worden van 18mm dikke MDF platen gemaakt. Deze lagen hangen deels aan elkaar of staan op elkaar en worden met elkaar verbonden met behulp van houten en/of stalen staven. De hoofdbaan en de stations laag 'Rockanje' worden ondersteund met tafelpoten met stelvoet.

De hellingen staan op elkaar en hangen aan de hoofdbaan en de twee stations lagen. Het concept van deze ophanging moet ik nog uitwerken.

Onderstaand het constructie concept van de tafel delen.



Voor de spiraal zit ik te denken aan een centrale paal met stalen pennen (spaken) in trap configuratie waaraan de MDF constructie wordt bevestigd, deze spil zal op de grond staan en ergens aan het plafond bevestigd worden. Dit concept moet nog uitgewerkt worden.

Het luchtspoor wil ik in principe aan het plafond hangen. Ook dit concept moet nog uitgewerkt worden.

Ik kies voor MDF omdat dit goed te bewerken is en later ook goed te schilderen is. De constructie moet immers wit worden conform het voorbeeld uit de jaren 80.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Timaximus,

Eee paar vragen n.a.v. je laatste tekeningen.

Ga je de delen met de rails (met de sponningen) CNC laten frezen.  En hoe houd je rekening met de draadrichting van het Vuren in de spiralen.
Als de tekening op schaal is zal het deel 8mm dik zijn waaruit je dan nog eens 3mm uitfreest. Lijkt me wat zwak 5mm overhouden.

Begrijp ik heb verder goed dat de 8mm MDF alles "overkappen".

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Tekening is niet op schaal hoor.

Het is de bedoeling dat het vuren als versteviging wordt aangebracht onder de MDF 8mm platen en aan de zijkant komt dan een strookje van 4 mm MDF gelijmd.

Deze vuren latten lopen van links naar rechts op de tekening en zitten om de x cm. Ze liggen dus niet in de lengte richting van het MDF.

De vuren latten kunnen 18 - 22 mm dik worden.

Ik haal het hier bij de Formido en die heeft niet veel dikte varianties in huis.

Het zijn in feite allemaal stroken, zoals te zien is in het 3D model.



Het geheel wordt met de hand vervaardigd. Geen CNC zolang de klassieke meubelmaker meehelpt (vader/opa)  :D

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Het glasvlies behang zit er op en de aftimmering is ook klaar en staan gereed om gesausd danwel geschilderd te worden.

weer een stapje dichter bij de hobby ;)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Strak werk weer!  :thumbup:

Ik hintte er de vorige keer al op: met een baanontwerp heeft dit niet zoveel meer te maken. Eigenlijk ben je al aan het bouwen of niet? Misschien is het tijd om een eigen bouwdraadje aan te maken? Mensen die niet zoveel met plannen hebben, maar gewoon lekker willen genieten van het kijken naar het bouwen missen nu al dit moois...
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Zal binnenkort een bouwdraadje starten. Het (ver)bouwen van de treinenzolder staat inderdaad los van het Baanplan en de gerelateerde configuratie(s).  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
In plaats van een extra laag met doorgaande opstelsporen hebben we het idee gekregen om een scenery laag toe voegen aan dit treintafel concept.

De onderste lagen worden voorzien van C-Rails en de scenery laag krijgt K-Rails.

De onderste lagen worden alleen voorzien van seinen en op de scenery laag komen seinen en bovenleiding.


3D illustratie met de extra scenery laag (transparant weergegeven)

Om dit te realiseren worden de stations sporen (rode pijl) van "OOSTVOORNE" verlengd.

Er komt een extra wissel achter het wissel naar de HELIX naar het 'Luchtspoor' (gele pijl).

Deze tweede HELIX loopt 2 lagen mee met de andere HELIX en brengt het spoor op H=1350mm boven vloer (zwart pijlen).

Na deze aansluitingen gaat de C-Rails over in K-Rails.


3D weergave van de 2e HELIX en aansluiting op de scenery laag

In het onderstaande sporenplan is de nieuwe lengte van de stations sporen zichtbaar, deze lopen tot aan de rand van de tafel over de helling heen.


Bijbehorend sporenplan

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Het is geen scenery-project maar een automatiseringsproject.

Top......dat vind ik persoonlijk ook het mooist...en zal zekers dit draadje blijven volgen
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Ik heb even een dwarsprofiel gemaakt in Paint van wat er op de scenery laag komt te liggen aan spoor infrastructuur. Normaal gesproken teken ik op schaal en op coördinaat maar nu ff niet.  :)

Het wordt heel eenvoudig een twee sporige 0 (nul) op een spoordijk rondom met her en der een brug over water of weg, een overweg en misschien een halte.

Het is de laag waar de NS treinstellen hun rondjes op gaan rijden en uiteraard ook de andere treinen. Ik heb een voorliefde voor mooie locomotieven en treinstellen en het interesseert mij weinig tot niets uit welk land of uit welk tijdperk ze dan komen. Op de vorige banen reden de weinige NS materieel bij mij door de bergen en nu rijden de Duitsers en Zwitsers door een polderlandschap, Boeiuh!

Het sporenplan moet ik nog tekenen maar we kunnen het ook tijdens het werk uitleggen in een slingerbaan over de 40 cm brede strook rondom.
Dat gaat prima met K-Rails. Dus gewoon in het wild een spoorbaan bouwen. Her en der plakken we wel een strookje MDF er aan indien het wenselijk is om meer breedte te hebben.

Hieronder het dwarsprofiel waar we ons aan willen houden.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Ha die Tim(aximus)
De plannen en het ontwerp zijn helemaal geweldig en, hoewel het niet meevalt om te doorgronden, geweldige rij-mogelijkheden en ongetwijfeld prachtig te volgen door de grotendeels open constructie.
De zolder is een prachtige ruimte geworden waar deze treinbaan een bijzondere invulling aan zal geven.

Veel plezier en succes met de bouw van deze bijzondere baanbouw.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Dank U, bij het zien van de bouw van de tafel zal het ontwerp beter te doorgronden zijn. Het is in principe een eenvoudig ontwerp. Gewoon (spoor)lagen stapelen en hellingen er aan plakken. Of een Helix plaatsen. Zit stiekem wel te kijken of het niet verstandiger is om de uitgetekende delen te laten CNC zagen. Zodat wij ze  aan elkaar kunnen plakken en schilderen. Want het zijn nogal wat boog segmenten te zagen en schuren. Maar goed dat is een 'interne' discussie hier.  ;)

Ik wil in principe beginnen met de 'light weight' HELIX naar het luchtspoor, van bovenaf gezien een wiel met spaken.

Ze zijn nu aan het latexen, dus kan ik op mijn gemak onder het genot van een CAPPUCCINO over de overige zaken nadenken.

Zodra ik een globaal ontwerp van het sporenplan met K-Rails heb zal ik het in dit draadje plaatsen, de rest zal ik overhevelen naar het bouwdraadje anders komt de 'inspecteur' weer langs.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Hallo

even het draadje doorgenomen.
Heel tof maar heb 1 kleine bedenking waarom gebruik je maar 1 spoor voor het oprijden van de draaischijf. Daarom zou ik opteren voor een tweede spoor bij te leggen
Dan kan je een loc op de draaischijf rijden en is het spoor niet bezet als je eraf rijdt.

Groeten
Marc
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl
Daar zeg je zo wat.

Ik kan inderdaad een tweede spoor op de draaischijf aansluiten.

Nu breng je mij op een idee, maar dan zou ik het spoor beter aan de zelfde kant toevoegen als de huidige aansluiting.

Als ik in het aanrijdspoor nu een wissel plaats voor de tweede oprijspoor voor de draaischijf kan er een loc voor de draaischijf alvast klaar staan op het eerste aansluitspoor en kan een andere loc de draaischijf verlaten via het tweede spoor (om elkaar heen rijden).

Dat is een goeie, bedankt.

Ik ga dat nog verwerken in het sporenplan (neem ik op in het huidige project). Kan nog mee met de nota van inlichtingen. ;)

Ik kan zoiets eventueel ook bij de rolbrug doen maar dan met een opstelspoortje naast het huidige oprijspoor (neem ik op als meerwerk).

De mogelijkheden voor de automatisering worden ook uitgebreider.

MvG,

Timaximus