Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De Roco "VAM-set" 45933

Gestart door Hans Biere maandag 17 september 2007, 20:59:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
De Roco "VAM-set" 45933
Hallo mede In- en Outsiders,

Sinds afgelopen week ben ik de trotse bezitter van bovengenoemde set! Ik kocht deze set op nostalgische gronden. Vroeger, meer dan 20 jaar geleden onderhand, fotografeerde ik deze imposante treinen, 25 tot 30 wagens en meestal getrokken door een NS 1300 of 1600, in het eggie. Het was, bij doorkomst te Naarden-Bussum, een pracht gezicht! En ja, ik kan het niet laten dit te vermelden, vaak in het gezelschap van (de toen nog "kleine")  Martijn (Acido) de Vries. Oh, wat was dat een mooie tijd.

Omstreeks die tijd, we hebben het over de begin jaren 80 van de vorige eeuw,  moet Roco ook ooit begonnen zijn met het produceren van de VAM-wagens. In mijn "mottenballenvloot" vond ik een Roco VAM-wagen met bedrijfsnummer 5669 126-2. De wagen verkeert in uitstekende staat maar de originele verpakking en officieël catalogusnummer heb ik helaas niet meer. Mocht er iemand zijn die mij (één van) beide kan geven: ik ben dankbaar!

Tussen het laatst genoemde model en de set zit een, voor mij, belangrijk technisch verschil.

Vraag aan de "Roco-kenners" onder ons: de set 45933 is compleet met kortkoppeling uitgerust; mijn "mottenballetje" niet, hoewel het daar ogenschijnlijk wel op is voorbereid. Is er de mogelijkheid om mijn "5669 126-2" technisch gelijk te maken aan "de set" uiteraard met na te bestellen orginele Roco onderdelen? Zo ja, graag nummers van die onderdelen en dan graag ook de tip waar die eventueel te bestellen zijn.

Alvast dank voor de reacties, tips en eventuele oplossingen!

Waarom dit alles? Ja, iedereen maakt wel is een foutje. Ik was altijd nogal "merk (M*) vast" en heb toen mijn intentie om dan "maar" op z'n minst voor Roco VAM-wagens een uitzondering te maken toch weer laten varen. Daar heb ik nu dus spijt van. Dat moge duidelijk zijn.

Dus: dankbaar neem ik tips of aanbevelingen aangaande dit onderwerp met graagte in ontvangst!
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Dag Hans,

Voor zover ik weet heeft Roco voor Nederland verschillende importeurs gehad, dus ik zou jouw vraag over de kortkoppeling rechtstreeks aan de fabriek mailen.
(Ik heb inmiddels een aantal fabrikanten rechtstreeks aangeschreven en ik krijg altijd keurig antwoord).

En ff noninfo: ik heb ook een setje Roco VAM-wagons achteruit laten leggen bij m'n leverancier om ongeveer dezelfde reden als jij. In Olst reed/stopte 's avonds (Voor zover ik me kan herinneren rond 19:00 uur) ook altijd een VAM-trein en bleef daar altijd geruime tijd staan wachten, maar dan met meerdere goederendiesels ervoor. (Ik heb ze echter nooit zien rijden met een 1300 of 1600 ervoor).

Succes met het in ere herstellen van je 'oude' VAM-wagon :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Tom op maandag 17 september 2007, 21:41:13maar dan met meerdere goederendiesels ervoor. (Ik heb ze echter nooit zien rijden met een 1300 of 1600 ervoor).

Hallo Tom,

Leuk, dank voor je reactie. Als ik nog even verder mag "doordraven":

Ja, ik maakte er in mijn eerste bijdrage geen melding van maar met "goederendiesels ervoor" en dan bedoel ik met name 2400/2500 kwamen ze OOK in Naarden-Bussum. Met wagens van Crailo naar Naarden-Bussum, vervolgens kop maken te Naarden-Bussum en op naar Amersfoort. Dit waren "slechts" korte treinen. De "lange" 4711- expressen uit Amsterdam Westhavens en ongeveer een uur later uit Haarlem (bestaande uit wagens uit Haarlem zelf Hillegom en Zandvoort) kwamen dus getrokken door een 1300 of 1600 in de avonduren door. Die uit Haarlem vrijwel altijd met een uit de 8- / 900 serie komende 1600 die daarvoor met leeg ICR materieel uit Zandvoort aan Zee te Haarlem was aangekomen. Het ICR materieel zou te Haarlem tot de volgende ochtend "overstaan"; de lok pakte, na enig rangeerwerk met het ICR materieel, de reeds op een midden spoor gereedstaande VAM-trein op. Dit tafereel heeft zich jaren achtereen afgespeeld. Ik zal het nooit vergeten. Zo vaak heb ik dit graag gezien.

De uit Amsterdam Westhavens afkomstige VAM-trein maakte een stop te Amersfoort om de eerder aangekomen wagens uit Crailo / Naarden-Bussum "op te pikken" en de weg naar Wijster te vervolgen.

De "Haarlemse 4711" maakte de rit Haarlem-Amsterdam CS-Amersfoort-Wijster VAM vrijwel "non-stop".
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hoi Hans,

Mooie set wagons die VAM wagens.
Je had ook nog een oudere versie waarbij beide loskleppen even lang waren.
Jouw versie heeft een kantelmechanisme geloof ik.
Ik zag ze vroeger vaak van en naar Den Helder komen en gaan, ik woonde toen in Anna Paulowna, vlak bij het spoor.
Veelal getrokken door een 2200 of 2400.
Je had ook nog een oranje versie VAM wagen, heeft ROCO die ook?
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Kappa op maandag 17 september 2007, 23:59:25Je had ook nog een oranje versie VAM wagen, heeft ROCO die ook?

Hallo Ad,

Het enige dat ik weet is dat Roco aardig wat varianten op de VAM-wagen in de loop der jaren heeft uitgebracht.

Wat dat betreft verricht ik nu veel zoekwerk en hoop op (veel) tips van de Roco (VAM :lol:) kenners onder ons!
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Van de Roco VAM-wagens ken ik alleen de groene, witte, gele en blauwe versie.
Alleen zijn ze bij mij inmiddels donker groen, wit, geel en blauw geworden 8).
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Gerard op dinsdag 18 september 2007, 00:46:54Alleen zijn ze bij mij inmiddels donker groen, wit, geel en blauw geworden 8).

Hallo Gerard,

Dit is toch echt een typisch geval van te weinig water geven. Die arme ongelukkigen moeten toch al wel een behoorlijk tijdje droog staan als ik dit zo lees. Die moet je toch echt wat beter verzorgen, Gerard! Ik heb sterk de indruk dat je ze aan het verwaarlozen bent. Foei! Je zou er af en toe ook eens tegen moeten praten. Het schijnt echt te helpen :!:

Er is goede hoop dat als je mijn wijze raad opvolgt alles wel weer bijtrekt! :mrgreen:
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Gerard op dinsdag 18 september 2007, 00:46:54
Van de Roco VAM-wagens ken ik alleen de groene, witte, gele en blauwe versie.
Alleen zijn ze bij mij inmiddels donker groen, wit, geel en blauw geworden 8).

Staan ze in het donker dan, Gerard?  :P
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hans,

Als je het catalogusnummer van je wagen weet, dan is het nummer van het oude kortkoppelsetje erbij te zoeken. Die speciale ombouwsetjes verkoopt Roco al lang niet meer (er waren er tientallen), maar je vindt ze soms nog wel op beurzen of op internet. Ik zal vanavond eens in mijn verzameling oude catalogi kijken.

Als het model inderdaad was voorbereid, dan zou het goed kunnen dat een en ander technisch nooit meer is veranderd en dat Roco later alleen het kortkoppelmechaniek standaard is gaan plaatsen. Je kunt zelf proberen of het mechaniek van een nieuwe wagen zonder meer op de oude wagen past. Zo ja, dan kun je gewoon de betreffende onderdelen in de winkel bestellen.

groet,

Henk
Re: De Roco "VAM-set" 45933
CiteerIk heb sterk de indruk dat je ze aan het verwaarlozen bent.
Juist niet Hans, ik heb ze van een extra verflaagje voorzien :D, in ons jargon ook wel weatheren / vervuilen genoemd :wink:.
CiteerStaan ze in het donker dan, Gerard? :P
Is jouw vraag nu ook beantwoord, Ad?
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Ff offtopic: Tja, het weatheren van de VAM-wagons. Je kunt ze eigenlijk niet schoon rond laten rijden op je baan :-)
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Tom op dinsdag 18 september 2007, 12:18:49Je kunt ze eigenlijk niet schoon rond laten rijden op je baan :-)

Ik zou niet weten waarom niet. Je kunt toch "spelen" dat ze net door de wasstraat zijn gehaald? :mrgreen:
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Geweldig spul, die VAM wagans! Thuis rijd ik met een DKM 2400 + 2400 als dummy met daarachter 9 VAM-wagens, 7 Compost, 1 Recycling en 1 Potgrond. Erg gaaf!

Laten we even voor alle zekerheid een misschien opkomend misverstandje uit de wereld helpen. Voor het afvalvervoer zijn tot de komst van de hedendaagse afvalcontainers op containerdraagwagens, twee soorten afvalwagens geweest, namelijk de oude afvalwagens met gelijke deuren aan beide kanten van de wagen, en de afvalwagens type Takkls met twee kantelcontainers. Roco heeft deze afvalwagens uitgebracht voor H0. De oudere type afvalwagens zijn in N-schaal te koop.

Roco heeft van de Takkls alle VAM wagen varianten uitgebracht. Dit waren:

VAM Compost = groen
VAM Potgrond = geel met bloemen
VAM Reclycling = Groen / geel diagonaal gestreept
VAM Regam gas uit afval = Wit
VAM 60 jaar = blauw (jubileumwagen voor 60 jaar VAM)
VAM Compost met GFT sticker = groen, iets lichter dan VAM compost en naast de tekst Compost staat een gele ronde sticker met iets van GFT erin
VAM = Lichtgroen met grote letters VAM

Van diverse VAM wagens heeft Roco ook meerdere series uitgebracht, ook met verschillende artikelnummers.

Hans, volgens mijn gegevens is jouw VAM Compost met wagennummer 126-2 geproduceerd in de periode van 1986 en 1987 en heeft het artikelnummer 46229. Het vervelende van dit artikelnummer is dat er veel meer wagens (wel allemaal de VAM Compost) onder dit nummer zijn uitgebracht.

Bij mijn weten zijn alle VAM wagens altijd voorzien geweest van een NEM schacht. Als dat daadwerkelijk zo is, kun je heel makkelijk je koppeling uit de schacht trekken en er elke andere willekeurige koppeling terugplaatsen. Kun je missdchien een fotootje maken van de onderzijde van de wagen, dan kunnen we goed zien hoe de constructie eruit ziet.

Groet,

Jeroen



Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 18 september 2007, 13:38:59
Citaat van: Tom op dinsdag 18 september 2007, 12:18:49Je kunt ze eigenlijk niet schoon rond laten rijden op je baan :-)

Ik zou niet weten waarom niet. Je kunt toch "spelen" dat ze net door de wasstraat zijn gehaald? :mrgreen:
Hans, dat klopt, maar je kunt ook doen alsof ze die wasstraat al een tijdje niet van dichtbij hebben gezien :(, en dat is dus bij mij het geval.

CiteerBij mijn weten zijn alle VAM wagens altijd voorzien geweest van een NEM schacht. Als dat daadwerkelijk zo is, kun je heel makkelijk je koppeling uit de schacht trekken en er elke andere willekeurige koppeling terugplaatsen.
Dat is bij mijn VAM-wagens in elk geval wel zo. Ik heb de R*-koppelingen vervangen door M*-koppelingen.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Roco kortkoppelingen zijn ook een must voor deze wagens. Het koppelt strak en je rijdt nagenoeg buffer aan buffer, geweldige uitvinding die NEM schachten en kortkoppelingen!

Jeroen
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: NSmarklin op dinsdag 18 september 2007, 14:00:19
Roco kortkoppelingen zijn ook een must voor deze wagens. Het koppelt strak en je rijdt nagenoeg buffer aan buffer, geweldige uitvinding die NEM schachten en kortkoppelingen!

Jeroen
Met M*-koppelingen rij je ook buffer aan buffer. Daarom heb ik de R*-koppelingen vervangen, omdat er door de R*-koppelingen teveel speling tussen de buffers zat.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Ja, ik ben alleen totaal niet happig op de Marklin kortkoppelingen, ook niet op die universele roco kortkoppeling. Ze ziujn erg lomp en komt snel tegen buffers aan. Vandaar dat ik mijn treinen liver voorzie van roco kortkoppelingen (het smalle type) of fleischmann kortkoppelingen.

Maar goed, daar is ook al een ander draadje over  :mrgreen:

Ik ben heel benieuwd of de VAM wagen van Hans ook kortkoppelingsschachten heeft.


Jeroen
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Een nem-schacht (NEM 362) met kortkoppeling betekent nog niet kortkoppelen. Van kortkoppelen is alleen sprake als er ook nog een kortkoppelmechanisme achter zit.
Met name veel locs hebben wel een nem-schacht, maar geen mechanisme en koppelen dan ook absoluut niet kort.
En in de overgangsfase werden door allerlei merken wagentjes geleverd waar de oude koppeling gewoon was vervangen door een nem-schacht zonder dat er een kortkoppelmechanisme aan was toegevoegd, ook door Roco.
Maar goed, vanavond zal ik aan de hand van de oude catalogi proberen uit te zoeken hoe dat met de oude VAM-wagens zit. Kan ik aan mijn vrouw laten zien dat het bewaren van al dat 'oud papier' toch echt heel nuttig is.  :mrgreen:
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: NSmarklin op dinsdag 18 september 2007, 13:45:28Kun je missdchien een fotootje maken van de onderzijde van de wagen, dan kunnen we goed zien hoe de constructie eruit ziet.

Hallo Jeroen en andere "meedenkers",

Dank voor de reacties!

Hier de foto: dus "Zoek de verschillen en kleur de plaatjes!".  :)



Boven het oude model, onder een model uit de recente set.

Verschillen zijn m.i. duidelijk te zien; de koppelinghouders zijn zo te zien sowieso totaal verschillend. De houder van het oude (bovenste) model ligt er bovendien los op en wordt door het draaistel op z'n plaats gehouden.

Ik ben zeer benieuwd naar verdere reacties c.q. tips.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hans,

Ik heb het even opgezocht. Het oorspronkelijke catalogusnummer van de VAM-wagens was 4368 (Roco heeft de nummering rond 1980 veranderd in 5-cijferige nummers). Daarbij hoorde een kortkoppelombouwsetje 4597 later 40229 genummerd. Dat was een echt kortkoppelsetje met koppelhouder en veertje. Op het plaatje in mijn catalogus ziet dat veertje er anders uit dan bij de huidge versie. Het is een draadveer en geen spiraalveertje.
Het zou dus het gemakkelijkste zijn als je dat ombouwsetje te pakken kon krijgen. Zoals al eerder gezegd levert Roco die setjes niet meer, maar vind je ze soms bij beurshandelaren die in onderdelen doen en op internet. Regelmatig googlen op Roco 4597 en Roco 40229 en vroeg of laat heb je beet.

Het lijkt er overigens op dat alleen het veertje is veranderd. De koppelhouder kun je denk ik zo omwisselen. Ze liggen allebei los. Dan moet je alleen een haakje maken om het veertje te verankeren. Geen heksentoer lijkt me.

groet,

Henk
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: henkv op dinsdag 18 september 2007, 20:19:20Geen heksentoer lijkt me.

Henk, dat lijkt me ook niet.

Hartelijk dank voor je opzoekwerk. Ik waardeer dit zeer en ga er onmiddelliijk achter aan!
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Geen dank Hans.

Ik zag overigens net dat mijn laatste zinnen misschien wat onduidelijk zijn. Ik bedoelde ermee te zeggen dat de kortkoppelonderdelen die Roco in de huidige VAM-wagens gebruikt, misschien ook wel in het oude wagentje zijn te passen. Je kunt het allicht proberen.

Maar het oorspronkelijke setje op de kop tikken is natuurlijk mooier, vind ik.  :) Zo heeft Roco het ten slotte bedoeld en enige eer kunnen we het merk wel gunnen. Roco heeft de modelspoorwereld aan het kortkoppelmechaniek gebracht. Tante M*, ome F* en de neefjes L*, Riv* en J* vroegen zich rond die tijd nog af wat die nieuwlichterij nou eigenlijk te betekenen had.   :wink:

groet,

Henk

ps Dit is het setje trouwens. Het plaatje ten minste, ik heb geen idee wat ze nou precies aanbieden. 40335 was een ander setje, maar zag er ook anders uit dan op dat plaatje.  :?:

Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: henkv op dinsdag 18 september 2007, 20:56:32Roco heeft de modelspoorwereld aan het kortkoppelmechaniek gebracht. Tante M*, ome F* en de neefjes L*, Riv* en J* vroegen zich rond die tijd nog af wat die nieuwlichterij nou eigenlijk te betekenen had.   :wink:

Ja Henk, de eerlijk gebied mij te zeggen dit met je eens te zijn. Vooral Tante M* was destijds erg traag met het brengen van KK op haar modellen.

Ik heb eigenlijk nog één vraag: hoe is het gesteld met al die vele andere ROCO VAM-varianten? Hebben die een koppeling ala mijn "oude" model of ala de recente set of is het allemaal divers?

Nogmaals dank Henk voor al je opzoekwerk en adviezen. Het is me allemaal helemaal duidelijk hoe mijn "oudje" eventueel technisch gelijk te maken aan de recente ROCO VAM-set. Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk om te doen. Dus nu ga ik op zoek naar de onderdelen en de andere varianten. Ik houd je op de hoogte als ik daar voortgang mee boek!
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 18 september 2007, 21:41:04

Ik heb eigenlijk nog één vraag: hoe is het gesteld met al die vele andere ROCO VAM-varianten? Hebben die een koppeling ala mijn "oude" model of ala de recente set of is het allemaal divers?

Ik denk dat we alle varianten wel hebben gehad. Dus de oude wagentjes zonder KK, omgebouwde oude wagentjes en wagentjes met het huidige mechaniek. Ik heb hier één VAM wagentje uit een productie van een jaar of 15 geleden en dat heeft al het huidige mechaniek. Maar ik heb geen idee sinds wanneer de wagens standaard van een kortkoppelmechaniek werden voorzien.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hans,

Ik las in je berichten dat je nu op zoek gaat naar alle VAM wagen varianten. Ik wil je bij deze nog even een tip mee geven, het staat je uiteraard vrij om te doen wat je ermee wilt........

Als je verzamelaar van modellen bent, dan zijn zoveel mogelijk varianten van de VAM wagens natuurlijk erg leuk. Maar als je een realistische VAM trein wilt laten rijden, bedenk dan wel dat het hoogstzelden voorkwam dat alle varianten in een trein mee reden. Kijk maar eens goed op foto's van deze treinen. Verreweg de meeste wagens waren VAM Compost en er reden meestal maar een enkele variant mee. Vandaar ook dat ik van mijn 9 VAM wagens, 7 Composten heb en een Potgrond en 1 Recycling.

Succes en veel plezier met je VAM bakken!

Jeroen
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hans en Henk,


Ik kwam in een Roco catalogus 1988/89 een overzicht van kortkoppelingen nog een nummer tegen n.l. 40335, die zou ook moeten passen op je VAM wagen. Het gaat hierbij om een kortkoppeling met voorontkoppeling. De andere genoemde nummers zijn zonder deze voorontkoppeling. Bij het googelen kun je dus 3 nummers zoeken.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: NSmarklin op woensdag 19 september 2007, 08:41:57Kijk maar eens goed op foto's van deze treinen. Verreweg de meeste wagens waren VAM Compost en er reden meestal maar een enkele variant mee. Vandaar ook dat ik van mijn 9 VAM wagens, 7 Composten heb en een Potgrond en 1 Recycling.

Jeroen,

Bedankt voor de tip. Ik heb van deze treinen ook nogal wat dia's dus ik weet er alles van. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de treinsamenstellingen van destijds. In de meeste gevallen inderdaad alleen maar "groen en VAM Compost".
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Jajekra op woensdag 19 september 2007, 09:08:18Bij het googelen kun je dus 3 nummers zoeken.

Hallo Jajekra,

Dank voor de tip! Ik neem het nummer mee bij m'n speurwerk.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Kijk eens aan.
Dat setje werd dus aangeboden op die Zweedse link die ik eerder gaf. Voor wel 2,49 euro geloof ik. Een paar euro verzendkosten erbij en de wagen van Hans kan kortkoppelen.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Beste Hans/Henk

Geen dank graag gedaan. Ik heb een foto van het overzichtje weet alleen niet hoe ik die hier geïmporteerd krijg.

Sorry dat mijn bericht niet heb afgesloten met "met vriendelijke groet"dan had je mijn naam geweten. JaJeKra  is de afkorting van Jaap en Jelly Kramer

Met vriendelijke groet.

Jaap
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Jajekra op woensdag 19 september 2007, 16:19:20Kijk hier eens

Hallo Jaap,

Bedankt voor de tip! Deze ga ik proberen.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Ik zie dat je hebt toegeslagen Hans.  :D
Wat is het toch een geweldig medium, dat internet.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: henkv op donderdag 20 september 2007, 09:14:23
Ik zie dat je hebt toegeslagen Hans.  :D

Inderdaad Henk. Ik dacht er maar geen gras over te laten groeien want ik heb het gevoel dat deze onderdelen zeldzaam beginnen te worden.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
We zijn benieuwd hoe het verder gaat Hans.
Alvast één tip. Intertijd maakte Roco de nem-schachten altijd wat krap. Een profikoppeling krijg ik alleen in zo'n oudere schacht als ik de zwalustaart van de koppeling een paar keer langs een vijltje haal.
Zet dus de koppeling (Märklin neem ik aan) eerst in de schacht, voordat je de koppelboom definitief onder het model plaatst. Als het mechanisme eenmaal is geplaatst, dan is het wat lastiger om kracht op de schacht uit te oefenen (als dat nodig zou zijn).
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: henkv op zaterdag 22 september 2007, 09:28:07
We zijn benieuwd hoe het verder gaat Hans.

Ik laat van me horen als het zover is. En bedankt voor de tips weer!!
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Volgens mij waren de roco 4597 en roco 40229 nog niet helemaal NEM 362. Vandaar dat de schacht wat krap is met de latere NEM 362 kortkoppel koppen van roco. Nr. 40335 is van de datum dat ROCO officieel over ging naar de NEN norm zou dus moeten passen zonder te hoeven vijlen. Bij de oude roco kortkoppelingen schachten van voor 1988 moet ik ook de märklin koppen wat dunner vijlen. Bij de latere typen is dat niet nodig.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hallo Alle Tipgevers,

De set 40335 is gisteren keurig netjes bij mij bezorgd! Ook de Märklin koppeling uit 7203 past probleemloos dus zonder vijlen te plaatsen.

Echter, jammer doch helaas werd er geen montage handleiding meegeleverd. Deze koppeling werkt met een andere "veersysteem" als tegenwoordig gebruikelijk (spiraalveer). Ik zit me "wezenloos" te puzzelen hoe het onderdeel dat kennelijk voor veer door moet gaan te bevestigen.

Als je de onderdelen (ijzerdraadjes) plaat neerlegt hebben ze de vorm van een uitgedeide letter "G".

Voor verdere tips, of bijbehorende handleing, houd ik mij zeer aanbevolen.

Ik had niet verwacht dat het bevestigen van de onderdelen zo ingewikkeld kon zijn. Maar ja, zoals in veel gevallen zal het weer een kwestie zijn van "je moet het even weten". :oops:

Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hallo Hans,


De gebruiksaanwijzing van de roco kortkoppelingen staat afgedrukt op de bodem van de de verpakking.

Ik heb je een PBtje gestuurd met de een pdf file van de bodem van mijn Compostwagen nr. 3468. Bouwjaar van voor 1988/89
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Jajekra op zondag 23 september 2007, 18:21:22De gebruiksaanwijzing van de roco kortkoppelingen staat afgedrukt op de bodem van de de verpakking.

Hallo Jaap,

Dank voor je reactie! Ik heb het geheel, dus verpakking en al nogmaals uitvoerig van A tot Z bekeken. Nergens een montage handleiding te bekennen.

Zou het kunnen zijn dat alles op een misverstand berust en dat het door mij bestelde (c.q. gekochte) in het geheel niet op mijn VAM-wagen past?

Zou mij echt niet uitmaken hoor. "Een buil" heb ik mij hier sowieso niet aan gevallen en kan hier, eventueel, een ander een plezier mee doen?
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hallo Jaap,

Bedankt! Ik heb de handleiding van je ontvangen. Desondanks lukt het niet. Als ik denk "het boeltje" op z'n plaats te hebben gaat de koppeling niet lekker heen en weer en lijkt gewoon vast te zitten.

Ongetwijfeld is hier sprake van een "gebruikersfout". Toch stop ik er even mee want de door jou gestuurde handleiding maakt veel duidelijk maar lost bij mij nog niets op. Ik blijf het proberen en eens zal het kwartje vallen... :oops:
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hallo Hans,


Mijn reactie was misschien niet heel duidelijk. De gebruiksaanwijzing van de kortkoppeling is afgedrukt op de bodem van de verpakking van de wagon en niet bij het setje kortkoppelingen. Het is inmiddels al lang geleden dat ik nieuwe wagons heb gekocht dus hoe het nu is weet ik niet, maar bij Roco was het gebruikelijk dat de wagons zonder kortkoppel mechanisme werden uitgeleverd. Ergens op de verpakking was dan een aanwijzing welke kortkoppeling paste en hoe die gemonteerd moest worden.

Als het goed is heb je nu per e-mail een afdruk van de gebruiksaanwijzing binnen.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hallo Hans,


Ik heb je nog een mailtje gestuurd.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Jajekra op zondag 23 september 2007, 20:00:43De gebruiksaanwijzing van de kortkoppeling is afgedrukt op de bodem van de verpakking van de wagon

Hallo Jaap,

Dat zou best kunnen maar is zoals ik al eerder opmerkte, helaas ook niet meer in mijn bezit. Inmiddels ben ik met jouw toegezonden handleiding aan de gang gegaan.

Het lijkt erop dat ik "eruit" ben maar toch heb ik het gevoel dat het niet echt lekker zit. De posistie van de veer steekt naar mijn idee zeer nauw maar daar heb je na dat alles op z'n plaats zit helaas geen zicht meer op. Maar dat zal de praktijk uit moeten wijzen. Als het draaistel eenmaal weer gemonteerd is ben je "het zicht" kwijt en ben je aangewezen op testen met de hand. Naar links gaat gewoon soepel naar rechts, ja dat lijkt stroever te gaan c.q in de praktijk onder de buffer te blijven hangen. En dat aan beide zijden. Dus het gevoel dat ik e.e.a. toch niet goed heb gemonteerd blijft mij achter volgen.

Toch heel veel dank voor je tips en hulp Jaap! Ik ben in ieder geval een stuk wijzer wat dit betreft en het zal uiteindelijk allemaal best goed komen.

Met de "spriraalveren" waar de modellen vandaag de dag mee uitgerust zijn gaat het een stuk simpeler en soepeler. Maar ja, we zijn sindsdien ook wel zo'n 20 to 25 jaar verder. Ook met de techniek. :wink:
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hallo Hans,


Ik kan me herinneren dat bij andere beschrijvingen van dit type veertje de aanwijzing staat dat je het uiteinde daarvan met een tangetje iets omhoog met buigen zodat hij niet in de bodem blijft haken. Alleen de laatste 3mm is voldoende. Misschien helpt het. Verder is het zo dat bij deze kortkoppelingen er altijd een verschil is tussen L/R. Heb ik hier ook ervaren.  Dit komt omdat je naar een kant het veertje dichter bij de basis moet belasten cq uittrekken "kracht X arm" heet geloof ik deze wijsheid.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Jajekra op zondag 23 september 2007, 21:22:12Alleen de laatste 3mm is voldoende. Misschien helpt het. Verder is het zo dat bij deze kortkoppelingen er altijd een verschil is tussen L/R. Heb ik hier ook ervaren.  Dit komt omdat je naar een kant het veertje dichter bij de basis moet belasten cq uittrekken "kracht X arm" heet geloof ik deze wijsheid.

Hallo Jaap,

Gezien je uitleg en de toegezonden afbeeldingen waarop duidelijk te zien is dat het veertje aan het uiteinde is omgebogen, blijkt dus dat het bij mij toch goed is gegaan. Verschil L/R is gezien jouw uitleg ook verklaard dus ook hier hoef ik verder niets achter te zoeken.

De laatste mm zal ik ook naar boven ombuigen. Ik heb dan het onderdeel conform de handleidingen ingebouwd.

Nogmaals heel veel dank voor de tips en adviezen aan allen in dit draadje die dan toch uiteindelijk tot het voor 99% technisch gelijkmaken van mijn "mottebal" met de set 45933 hebben geleid!

En nu heb ik dus 4 (set 45933 en mijn "mottebal") groene VAM-Compost wagens. Nu op naar het verzamelen van de overige ooit door ROCO uitgebrachte wagens!
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hallo Hans,


Veel succes met je setje. Leuk dat het voor 99% gelukt is. Komt dat oude archief van mij nog eens van pas. Ik heb net gezien dat de "mottebal" uitvoering uit 1976 moet komen zo ongeveer. Dat is tenminste de eerste keer dat ik hem tegenkom in een Roco catalogus.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Vandaag kwam de wagen voor het eerst voor een proefrit uit het "Ausbesserungs Werk" en hier volgt het verslag:

de wagen heeft uitgebreid proef gereden achter een M* 1600.

Omdat de 1855 met een sleep ICR toch al een tijdje stond te "niksen" heb deze lok voor deze gelegenheid in gedachten maar even omgedoopt tot 1655. In de "goeie ouwe tijd" zal ook deze lok heus wel is een VAM-trein hebben getrokken.  :lol:

Wisselstraten en de krapste bogen op mijn baan (K-rail 222. serie) werden bereden. Alles probleemloos! Aanvankelijk vreesde ik dat de buffers van lok en wagen elkaar zouden raken en daardoor de wagen uit het spoor zou worden gedrukt maar dat gebeurde niet. Ook het "vasthaken" van de wagenkoppeling (M* 7203) onder de buffers gebeurde niet.

Kortom, de wagen is "geslaagd voor het toelatings-examen".  :!:
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Citaat van: Jajekra op zondag 23 september 2007, 23:29:23
Hallo Hans,


Veel succes met je setje. Leuk dat het voor 99% gelukt is. Komt dat oude archief van mij nog eens van pas. Ik heb net gezien dat de "mottebal" uitvoering uit 1976 moet komen zo ongeveer. Dat is tenminste de eerste keer dat ik hem tegenkom in een Roco catalogus.

Aangekondigd op de Neurenbergbeurs van 1976 in ieder geval, samen met de SIK.
Maar die eerste versie was nogal lichtgroen van kleur met in grote letters VAM er op. In ieder geval veel lichter van kleur dan latere versies en dan het recente setje.
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Roco "VAM-set" 45933
Hallo HenkV,


De eerste aankondiging van Roco in de vorm van een zwart-wit foto van het 1:1 model toont ook een eerdere uitvoering van de compost wagons van VAM. De zijwanden zijn dan uit een stuk. Ik weet niet of deze ook zo door Roco zijn uitgebracht.