Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Seinen en Ecos.

Gestart door Veerman woensdag 04 februari 2015, 15:52:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen en Ecos.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Seinen en Ecos.
Wie kan mij hiermee helpen? Ik wil een aantal marklin seinen programmeren van de 76xxx serie maar het wil niet echt lukken. De beschrijvingen zijn niet duidelijk genoeg voor mij. Ik zou graag willen weten: Welk seinplaatje in de Ecos moet ik gebruiken voor sein 76394 Er staan er 2 in. Als ik een sein moet programmeren met meer dan 1 adres met ik dan voor 1 sein meerdere seinplaatjes met een eigen adres in de eco zetten en die gebruiken voorlees seinbeeld? Hoe moet ik sein nr 76395 invullen?
U ziet dat ik een aantal vragen heb waar ik nu al 2 dagen mee loop te stoeien. Sein 76391 lukt wel want deze heeft maar 1 adres.
Alvast bedankt en hopend dat iemand mij hiermee kan helpen.
Mvg Frank
Re: Seinen en Ecos.
Carel
gast

Re: Seinen en Ecos.
Hallo Frank,
Het meest in aanmerking komende plaatje in de Ecos vor de 76394 van M is m.i. het 4e lichtsignaal. Hierin staan tenminste alle standen, die ook bij de 76394 voorkomen, alleen het groene licht staat midden bovenin ipv links boven in bij M. Ik zou dit plaatje dus kiezen. Je hebt inderdaad meerdere adressen nodig om dit sein aan te sturen. Ik weet niet, of je je alleen beperkt tot het aansturen van het sein in de Ecos of ook gebruikmaakt van een programma, zoals Koploper of iRails. Dan hoef je geen gebruik van de Ecos te maken (mag wel), maar dan kun je kiezen uit de mogelijkheden, die deze programma's te bieden hebben. Dat vereist wel wat studie, omdat dit niet het gemakkelijkste sein is. Als je het automatisch wilt laten werken zul je wel van een programma gebruik moeten maken. Ik weet niet of iRails over de mogelijkheden van dit sein beschikt. Koploper doet dat wel, maar het is niet eenvoudig.

Mvrgr
Carel
Re: Seinen en Ecos.
BR98-10
gast

Re: Seinen en Ecos.
Carel

Nieuw programma  i-Rails ?
Ik neem aan dat i-Train bedoeld wordt

Cees
Re: Seinen en Ecos.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Seinen en Ecos.
Hoi Carel. Ik ga en maak gebruik van wdp. Maar ik moet toch eerst alle seinen programmeren in de Ecos voordat ik het in wdp implanteer.
Mvg Frank
Re: Seinen en Ecos.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Seinen en Ecos.
Ik heb dan zelf geen originele Ecos maar een Marklin CS1R en die kan prima overweg met de seinen.

Wat ik in ieder geval zeker weet is dat ik minstens 1 of meer van ieder sein heb van de "super" seinen serie en deze werken prima onder één knop.
Bij het uitrij sein krijg is 5 opties te zien als ik het sein aanraak op het scherm.

Ik weet niet uit mijn hoofd wat ik heb gedaan maar als je wilt kan ik het uitzoeken.
Re: Seinen en Ecos.
Carel
gast

Re: Seinen en Ecos.
Hoi allemaal,
Natuurlijk bedoelde ik iTrain. Wat Frank met wdp bedoelt, weet ik niet, maar Koploper kan weliswaar via de Ecos zelfstandig seinen en wissels aansturen zonder dat ze feitelijk in de Ecos worden afgebeeld. Het is alleen lang niet altijd handig om dat te doen, omdat de seinen in Koploper door automatische handelingen vanuit Koploper worden aangestuurd en even kijken, of een sein goed werkt is er dan niet bij.

Mvrgr
Carel
Re: Seinen en Ecos.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Seinen en Ecos.
Beste Frank,

jij kan het ook omkeren, en het sein in Windigipet programmeren, en daar vandaan naar de Ecos als nieuw sein aanleggen, net getest in Windigipet 2012 en dat werkt prima,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Seinen en Ecos.
Freak
gast

Re: Seinen en Ecos.
Marklin sein 76394, uitrijsein, 2 adressen.
ECoS: neem hiervoor de lichtsein Hp0/Hp1/Hp2 en Sh1
Geef alleen het eerste adres op. Tweede adres wordt automatisch ingevuld en is gelijk aan eerste adres +1.
Toetsbezetting eerste adres: Rood = Hp0 / Sh1 en Groen = Hp1.
Toetsbezetting tweede adres: Rood = Hp0 / Sh1 en Groen = HP2


Marklin sein 76395, bloksein met voorsein, 1 en 2 adressen, som van de adressen 2 of 3. Hiervoor neem je twee seinen.

Voor het eerste sein neem je een HP0/Hp1
ECoS: hiervoor neem je de lichtsein Hp0/Hp1 en geef hier het adres op.
Toetsbezetting eerste adres: Rood = Hp0 en Groen = Hp1.

Tweede sein is een Voorsein Vr0 / Vr1/ Vr2
ECoS: hiervoor neem je de voorsein Vr0 / Vr1/ Vr2
Geef hier alleen het eerste adres op. Tweede adres wordt automatisch ingevuld en is gelijk aan eerste adres +1.
Toetsbezetting eerste adres: Rood = VR0 en Groen = Vr1.
Toetsbezetting tweede adres: Rood vervalt (wordt niet aangesloten) en Groen = Vr2.


Mvg,
Peter
Re: Seinen en Ecos.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Seinen en Ecos.
Heren mag ik jullie hartstikke bedanken voor jullie input. Ik ga het volgende doen. Ik ga wat peter heeft uitgelegd proberen en ik ga het ook andersom proberen om het eerst in windigiped in te voeren en vervolgens naar de ecos te  kopieren zoals walther heeft beschreven.
Ik wil het simpelweg goed op allebei de manieren hebben maar het lukt op 1 of andere manier niet goed. Het programmeren gaat wel maar als ik nu dit lees heb ik het dus mega fout gedaan. Ik laat jullie weten hoe het verlopen is.
Mvg Frank
Re: Seinen en Ecos.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Seinen en Ecos.
Ik zou nog even doorgeven hoe het is gegaan. Ik heb het geprogrammeert volgens de manier die Peter mij heeft beschreven en ik weet het is een feit, als je weet hoe, is het n makkie! Maw het is gelukt. Ik zat erg dicht in de buurt op mijn eigen manier maar het was niet goed. Ik ga nog proberen om het via windigiped te programmeren maar dat is iets meer moeite en ik ben daar nog niet aan toe dus dat komtnook nog wel an de orde.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp en het maakt me weer n blij man.
Mvg Frank
Re: Seinen en Ecos.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Seinen en Ecos.
Hallo Allemaal,

Mij lukt het ook nog niet om de seinen werkend te krijgen. Hoe lees ik bijvoorbeeld het adres van de decoder uit en hoe programmeer ik dan zoiets?

Groet, Jasper
Re: Seinen en Ecos.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Seinen en Ecos.
Lees het antwoord van Freak maar eens. Op deze manier is het mij ook gelukt. Dit waren niet de mfx seinen maar de 76xxx serie. Er zit geen adres geprogrammeerd van af fabriek dus kun je zelf bepalen wat voor adres je wilt.
Mvg Frank