Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

marklin 4390; openen rijtuigen

Gestart door hans spoor woensdag 04 februari 2015, 21:22:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 4390; openen rijtuigen
Goede avond,

Ik probeer deze rijtuigen te openen om er binnenverlichting in aan te brengen. Het betreft de S-bahnuitvoering met Marklinreclame er op. Ik slaag er echter niet in dit zonder schade te doen. Ik zie geen schroefjes, dus onder- en bovenzijden zullen op een of andere wijze in elkaar zijn geklemd. Weet iemand hoe de rijtuigen schadevrij te openen zijn?

Dank bij voorbaat..

M.v.g.
Hans
Re: marklin 4390; openen rijtuigen
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: marklin 4390; openen rijtuigen
Hoi Hans,

Dat klopt. Deze S-Bahn wagens zijn om het zo te zeggen "in elkaar geklikt".

Ga heeeeel voorzichtig tewerk want het is allemaal van plastic en dus breekbaar! 8o

Mijn methode is om met mijn nagel langs de dakrand te gaan om zodoende een klein beetje ruimte tussen dak en de rest van de wagen te krijgen. Dan zie je rechthoekige uitsparingen waar je een klein schroevedraaiertje in kan zetten. En dan heeeel voorzichtig lossen door te wippen. Er zijn drie van die uitsparingen per kant. Als alles goed gaat dan kan je het dak er dan afkantelen. Een kant heeft overigens een geleidernippel. Je herkend dat door een dubbel nokje aan die kant welke maar aan een kant van de wagon past.

De stuurstand is ook een geval apart. Want van deze haakt het dak aan de voorkant nog eens in de wagen. En ook dat zijn plastic haakjes... Dat dakje kantel ik dus naar voren.

Ik zal even kijken of ik een goede foto heb van het geheel.

edit: plaatjes en wat extra info.

Groet,

TFK
Re: marklin 4390; openen rijtuigen
Beste TFK,

Zeer bedankt. Ga komend weekeinde het eens proberen.

M.v.g.

Hans
Re: marklin 4390; openen rijtuigen
In plaats van een schroevendraaier kun je beter een cocktail prikker nemen.
Voorkomt dat je iets beschadigd.
Gebruik ik ook altijd om locs en wagons te openen als er wat gewrikt moet worden.

Groeten,
Ton.
Re: marklin 4390; openen rijtuigen
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: marklin 4390; openen rijtuigen
Hoi Hans,

Veel succes en neem je tijd. Niets forceren. Mijn motto is, als het vandaag niet lukt dan proberen we het morgen gewoon.

@Ton: dat is een erg goed idee. Want dat 'wrikken' vond ik absoluut het engst.  8o

Groet,

TFK