Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sneeuw?

Gestart door dp woensdag 04 februari 2015, 09:45:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sneeuw?
Lid sinds: 2011

offline
Sneeuw?
Een interessant kijkje vanuit de cabine van trein 9952 uit Luleå



Ook daar hebben ze last van sneeuw ;)
Re: Sneeuw?
Jorg
gast

Re: Sneeuw?
DP

Dank voor het plaatsen van het filmpje. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Sneeuw?
nobody
gast

Re: Sneeuw?
Leuke opname. Bedankt voor 't plaatsen :thumbup:
En zo te zien heeft men niet echt last van de sneeuw.
Re: Sneeuw?
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sneeuw?
Mooie Opname. bedankt voor het plaatsen en voor de Nederlandse spoorwegen wil ik zeggen kijk eens naar deze opnamen zo kan het ook en daar ligt nog meer sneeuw als hier in Nederland dus waarom doen je jullie altijd zo moeilijk als er sneeuw valt of gevallen is.
Re: Sneeuw?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Sneeuw?
Mooie film. Bedankt voor het plaatsen.  :thumbup:
Het kan dus gewoon. Rijden met een pak sneeuw.  :)

Gr.  Charlie
Re: Sneeuw?
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Sneeuw?
feeëriek
Re: Sneeuw?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Sneeuw?
Mooi filmpje  :thumbup:

De discussie over het onderwerp is een beetje appels met peren vergelijken.
Ik vermoed dat ze in Scandinavië geen 15 minutentakt op deze lijn uitvoeren, iets wat in de Randstad wel plaats vindt, en daar gaat men er over het algemeen al snel van uit dat weer of geen weer de trein er altijd op tijd rijdt. Het is eigenlijk net zo als met het verkeer op de wegen bij veranderende weersomstandigheden. Ook daar gaat het vaak fout omdat het verwachtingspatroon en rijgedrag niet tijdig aangepast wordt.
Re: Sneeuw?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Sneeuw?
Prachtig filmpje bedankt voor het plaatsen en kijkgenot. :thumbup:
Re: Sneeuw?
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Sneeuw?
Hallo Dick,

Vind jij nou echt dat het hier zo goed geregeld is met het poor tijdens de winter. In Zwitserland, Oostenrijk en de Scandinavische landen daar wordt op het onderhoud niet bezuinigd zodat wanneer het er echt op aan komt, met sneeuw dus, dat alles op tijd rijd ook wanneer er om het kwartier moet worden gereden. Tenslotte is het toch zo wanneer de trein 07.00 u. op tijd kan vertrekken de volgende trein een kwartier later ook op tijd weg kan. Maar hier gooien ze de treinen er bij voorbaat al uit wanneer het KNMI roept er worden winterde buien verwacht.

Er is hier in Nederland maar een probleem, ze hadden het moeten laten zoals het was, een NS en die zorgt voor de seinen de wissels etc. etc. vroeger gooiden ze niet zo snel de treinen er uit maar die mensen hadden er verstand van en het was hun NS waar men trots op kon zijn. Jammer,Jammer.

Groet Herman.
Re: Sneeuw?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Sneeuw?
Hallo Herman,

Bedankt voor je reactie. Ik geef ter overweging nog het volgende aan. In het filmpje is te zien dat de trein ivm met de weersomstandigheden met aangepaste snelheid over de baanvakken rijdt.
Als de trein op tijd vertrekt uit A, hoe waarschijnlijk is het dan dat hij op tijd in B aankomt ?  Op lange trajecten heb je, als de condities gunstiger worden, meer mogelijkheden om de vertraging te beperken, op de korte trajecten lukt dat vrijwel niet. Kortom, je kunt aan het begin wel op tijd vertrekken, op het eind op tijd aankomen gaat niet lukken. En dan heb ik het nog geen eens over de aansluitingen. Bovendien is de dichtheid van ons spoorwegnet eerder te vergelijken met het Ruhrgebied in Duitsland en ook daar rijden ze niet zonder problemen.

Tenslotte, ik beweer niet dat alles nu zo ideaal loopt, maar om nu te beweren dat, gesteld dat alles technisch en organisatorisch op orde zou zijn, het spoor onder alle omstandigheden zonder vertragingen zal rijden gaat mij toch iets te ver.
Re: Sneeuw?
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Sneeuw?
Hallo Dick,

Ik ben het wel met je eens dat er een aangepaste regeling tijdens dit weer is, maar het gaat mij echt te ver om vooraf al treinen te annuleren zonder dat er een vlokje is gevallen.
Maar op het filmpje is ook duidelijk te zien dat er wisselverwarming is en dat heeft men hier in Nederland achterwegen gelaten of niet willen uitvoeren omdat het weer eens te duur was, en juist daar gooit men het hier altijd op want de wissels werken niet of slecht. Ik denk dat een investering in het spoor nooit te duur is, ook gezien de veiligheid en de betrouwbaarheid tijdens slechte weersomstandigheden. Dit soort investeringen heb je er snel uit want er vallen geen of weinig treinen uit er hoeven geen bussen te worden ingezet en het allerbelangrijkste vind ik het vertrouwen dat je in de NS weer krijgt. Met gevolg meer mensen komen er in de trein.

Groet Herman.
Re: Sneeuw?
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sneeuw?
Hallo Herman in Nederland heeft men wel degelijk wisselverwarming toegepast echter nog niet bij elke wissel jammer genoeg. Wat betreft een investering in het spoor nooit te duur is geef ik je groot gelijk ze moeten het op meer plaatsen toepassen en niet alleen de wisselverwarming dus.

Groet Fred Vonk.
Re: Sneeuw?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Sneeuw?
Aangezien dezelfde discussie weer keer op keer terugkomt is het misschien wel leuk om dit filmpje te laten zien.
Er wordt uitgelegd waarom er bij een grote kans op verstoring van de treindienst (kan ook wat anders zijn dan sneeuw) met minder treinen gereden wordt.

Re: Sneeuw?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Sneeuw?
Ik snap die sneeuwdiscussie ook niet.

Hier :) rijden ze gewoon een halfuursdienst.

(Rhatische bahn, Disentis, 2015-01-26)

Re: Sneeuw?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Sneeuw?
In de Alpenlanden en de Scandinavische landen ligt er een aantal maanden per jaar sneeuw. Dus meer investeringen aan wisselverwarming e.d. zijn daar altijd te rechtvaardigen. Hier bij ons is dat maar enkele dagen per jaar, dus er zal veel moeilijker aan geld zijn te komen.
En de aangepaste dienstregeling....., word ook niet gauw gewaardeerd. :D
Wat blijkt in het filmpje geplaatst door Rutger, is dat men het een dag van te voren al moet plannen. Dus dan kan het ook gebeuren dat de te verwachten hoeveelheid sneeuw meer was, dan dat er die dag gevallen is. Het K.N.M.I zit er wel eens naast. Andere weersdiensten ook, neem de verwachte monstersneeuwstorm van ruim een week terug in New York, dat werd ook helemaal anders.
Kortom, men handelt naar de info die men op dat moment heeft.

Dirk-Jan (die al jaren niet meer met de trein heeft gereisd  :-))

Re: Sneeuw?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Sneeuw?
Misschien een leuke aanvulling, ze hadden daar juist wel last van de sneeuw op dat moment.
Maar door de 'ruimte' in de dienstregeling en extra capaciteit (mens en materieel) waren de gevolgen minder erg.
Inderdaad ingegeven door het klimaat daar, dus niet echt te vergelijken.
We worden hier volgens mij echt niet blij met een x bedrag aan belastinggeld wat opgaat aan iets wat een paar keer per jaar gebruikt gaat worden.