Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Seinen en wissels op een aparte trafo.

Gestart door Wim_zelf maandag 02 februari 2015, 15:48:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen en wissels op een aparte trafo.
Hallo,

Na even afgedwaald te zijn rond de kerstdagen en wat interne verbouwingen gaan we nu weer verder met onze baan. Het schaduwstation ligt nu zover klaar en alle wissels en seinen lijken te werken (op twee kapotte lampjes in de seinen na dan). Ook getest met langere wagons en alles rijdt overal soepel overheen. Er kunnen nu 3 treinstellen opgesteld worden in het schaduwstation en dan dan blijft er een doorgaand spoor over. Mijn voorkeur ging uit naar alles automatisch te bedienen, maar Calvin blijft het bedienen met schakelkastjes erg leuk vinden, dus gaan we daar voorlopig mee verder.

Er liggen in totaal op dit onderste nivo 6 elektrische wissels en vijf seinen. Met het testen (4 wissels maar aangesloten) maakten we gebruik van een trafo van 10vA en later een van 16vA. Tijdens het schakelen haperde de treinen regelmatig en ik denk dat dit komt omdat er teveel op een trafo zit aangesloten.

We willen nu de eigenlijk alle seinen en wissels op een aparte trafo (16vA) aansluiten en een aparte om de treinen te laten rijden. Waar kan ik hier informatie over vinden waar het voor een electro analfabeet ook nog te begrijpen is.

verder verdwijnt straks dit deel echt in de schaduw en kunnen we dus niet meer zien wat er precies gebeurd 'ondergronds'. Nu zitten er aan de voorzijde van de seinen twee aansluitbussen voor een voorzien. Zou ik deze kunnen gebruiken om een lampje aan te sluiten op een bedieningspaneel, zodat we daar enig idee hebben wat er gebeurd in de schaduw.

Groetjes Wim en Calvin
Re: Seinen en wissels op een aparte trafo.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Seinen en wissels op een aparte trafo.
Van de "treinentrafo" sluit je de rode en bruine draden aan als gebruikelijk.
Van de "wisselstrafo" sluit je de gele en bruine draden aan.
Geel naar de gele draden van seinen en wissels,
Bruin via de 7072x-kastjes of wisseldrukknoppen op de blauwe draden van de wissels.
Tot zover niets nieuws onder de zon.

De beide bruinen mag je met elkaar verbinden. Dan branden ook de wissellatarens weer.

En natuurlijk de trafos in fase zetten !!

Meer informatie vindt je in de wiki: http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:M%C3%A4rklin_Analoge_besturing

maar ook in het Markin Seinboek. Een engelstalige versie vindt je op www.modelspoorh0.nl onder downloads

John
Re: Seinen en wissels op een aparte trafo.
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Seinen en wissels op een aparte trafo.
Wim en Calvin,
Aannemende dat over de 4 sporen in dezelfde richting wordt gereden hoef je maar 3 wissels te bedienen.
Lamp van een wissel, rij je M-rail, gebruikt 1 VA, het bekrachitgen van 1 wissel of sein gebruikt 10 VA
Voor 6 wissellantaarns en 3 seinpalen gebruik je 9 VA. m.a.w. de 16VA trafo is aan de kleine kant indien je een magneet artikel activeert, 2 tegelijk wordt teveel van het goede.
!0VA trafo en de treinen haperden is niet zo verwonderlijk.
De 2 bussjes aan de voorkant kun je een 2 tal lampjes op laten branden. Zijn eigenlijk bedoelt voor het licht voorsein. rood voor de eerste bus, groen voor de tweede.
Cees
Re: Seinen en wissels op een aparte trafo.
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Seinen en wissels op een aparte trafo.
Hallo Wim en Calvin,

Ik wil ook iets toevoegen omdat ik laatst een soortgelijk probleem had en goed advies van Cees heb gekregen. Ik heb nu elke massa van de trafo allemaal met elkaar verbonden op een ringleiding (stukje koperdraad) en de rode draad naar de bewuste trafo die bij het baanvak hoort. Vervolgens heb ik alle lampjes van seinen,  wissels en huisjes op een aparte grote 30 VA trafo gezet, mocht dit niet genoeg zijn dan zul je nog een trafo moeten inschakelen en zoals ze al zeggen oude trafo's zijn hier uitstekend geschikt voor. Vergeet niet deze trafo ook op de massa aan te sluiten.

Groeten Georges
Re: Seinen en wissels op een aparte trafo.
Hallo,

Al weer bedankt voor de nodige info. De ruimte onder de baan is weer voor het grootste deel leeg. Volgende week dus een paar uurtjes 'ondergronds' om de nodige draadjes aan te leggen en verleggen.

Gisteravond een hele oude trafo gekregen van een kennis. Volgens hem zou hij nog prima werken. Geen idee wat het precies is, maar ik ga eens kijken of we er iets mee kunnen. Bijgevoegd de foto van de oude trafo.

We houden jullie op de hoogte.

Verder even snel een klein baantje gemaakt met Calvin voor zijn spreekbeurt op school. Dus dat kwam er even tussen.

Groetjes Calvin en Wim
Re: Seinen en wissels op een aparte trafo.
Citaat van: Wim_zelf op vrijdag 06 februari 2015, 11:08:52
Geen idee wat het precies is, maar ik ga eens kijken of we er iets mee kunnen.

Wim,

Das gewoon een oude voeding voor 12 V gelijkstroom 2,5 Amp.
Als ik goed ben geinformeerd werden ze gemaakt voor Scalectrix Racebanen.