Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?

Gestart door AlbertJan woensdag 04 februari 2015, 07:11:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Beste reparateurs.
Herkennen jullie dit ook?
Ben je lekker op je gemakje een oud locje aan het nakijken, mist er een schroefje of is er een lampje kapot.
Nu heb ik aardig wat onderdelen maar juist dat onderdeeltje heb je dan net niet (meer) liggen.
Dus ga je op zoek op het internet en ja, gevonden maar alleen duur los of een groter aantal en dan iets minder duur.

Vroeger ging ik gewoon naar de (modelspoor) winkel en kocht daar alle onderdelen los en de meeste waren gewoon op voorraad en je kon gelijk verder met je loc.
Nu moet ik eerst het internet afstruinen, beslissen en bestellen en wachten totdat dat ene onderdeeltje binnen is.
Fa. Keuterman is eigenlijk nog het makkelijkst, heeft veel in voorraad, verzending is snel maar dan kost een onderdeeltje best veel geld.

Hoe doen jullie dit? :idea:
(Ik ben al begonnen om hier "sloop" locjes voor te misbruiken maar vind ik vaak ook weer zonde! O:-D)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Hallo AlbertJan, zeker herkenbaar.
Ben nu met een locje (Köf) bezig die ik van Gijsbert (goosebirdy) heb overgenomen en heb daar wat schroefjes voor nodig.
Nu maar besteld omdat ik ook een setje treeplanken nodig heb.

Anders door de verzameling schroefjes of andere onderdeeltjes die ik heb struinen en eventueel in Houten kijken.
Niet gevonden, dan zit er bijna niets anders op dan te bestellen.

Wat de schroefjes betreft zijn dat er gelijk 20, heb er maar een paar nodig ... in ieder geval een voorraadje.
Nu maar hopen dat het volgende schroefje wat ik nodig heb, er zo eentje is B).

Dacht ook aan een sleper (specifiek voor de Köf), maar dan moet ik er gelijk 6 kopen en dat is net iets te duur.
Daarvoor maar op de beurs kijken.

Een zoekertje plaatsen is natuurlijk een mogelijkheid.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Hoi Albert Jan,

Ik heb gelukkig nooit zoveel onderdeeltjes nodig, maar voor het inbouwen van een decoder neem ik wel altijd  reserveonderdeeltjes mee uit de winkel als ik de decoder en de magneet ga halen. Meneer Harlaar heeft tot op heden altijd de onderdeeltjes in voorraad gehad die ik nodig had, maar Badhoevedorp is voor jou natuurlijk wel weer een stukje rijden.

Met vriendelijke groet

Frank
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Citaat van: AlbertJan op woensdag 04 februari 2015, 07:11:09
Ik ben al begonnen om hier "sloop" locjes voor te misbruiken maar vind ik vaak ook weer zonde!

Tsja Albert Jan, zo doe ik het ook. Is gewoon kwestie van sentimenten over de slooploc opzij zetten en
gewoon rekenen. Ik koop als het nodig is een goedkoop slooplocje in Houten. Vaak vind je onder de tafel
wat je nodig hebt voor een paar Euro. Als je dat afzet tegen de prijs van een nieuw onderdeel + verzendkosten,
dan is dat vaak de goedkoopste oplossing.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Gelukkig nog 2 goede modelspoorwinkels "om de hoek": de Houtloods op de Loosduinseweg in Den Haag (onlangs nog een zgan panto type 5 gescoord voor een tientje >:-D) en natuurlijk De Wapstad in Rijswijk!
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Beste reageerders.
Het gaat inderdaad om even snel een onderdeeltje te pakken en nu er steeds meer modelspoorwinkels verdwijnen, wordt dit steeds moeilijker! :-(
In Nijkerk waren vroeger 3 modelspoorwinkels en nu niet één en aangezien nu ook Steven Volp in Amersfoort per 30 april dichtgaat, is het dichtstbijzijnde alternatief Wentink in Apeldoorn.

Sloop locjes lijkt dan een mooie oplossing en anders toch ook maar regelmatig een "teveel" aan nieuwe onderdelen kopen/bestellen.
(misschien op ons forum een "onderdelen-bank" openen voor veel (en minder) gevraagde onderdelen? :idea:)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Hi AlbertJan,

Uiterst herkenbaar, ik heb gewoon van een aantal maten boutjes bijvoorbeeld een keertje honderd stuks besteld, kun je er even mee vooruit.
Veel gebruikte maat bij M* is het maatje M2.5 en M3.

Zelfde gedaan met koolborstels en meer van dat soort onderdelen.

Harlaar heeft inderdaad heel veel op voorraad, maar ook niet alles.
Keuterman is niet goedkoop, maar daar kun je vragen stellen en dan leveren ze ook.

Voorbeeldje: ik wil in een hobby TRAXX loc schijnwerpers bouwen, gat boren en dan??
Lichtlens heeft daarvoor weer geen geleider bij zich, Keuterman gemaild, ze kunnen dus een set leveren waar ze in zitten.

Harlaar had dit dus weer niet tot zijn beschikking, Keuterman kan dus nog een slag dieper gaan met zoeken.
Kost wat (15 eur), maar je hebt wat je zoekt, desnoods met een foto er bij gaat dit prima.

Nu weer geen idee wat er allemaal in die set zit behalve dan de lensjes, we gaan het meemaken.

Zo even de ervaringen van deze week.

Gr. Fred.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Er is maar één oplossing voor dit probleem: iedereen al zijn spullen weer kopen bij de dichtstbijzijnde modelspoorwinkel, niet meer shoppen op internet en "Houten" alleen voor gebruikt en zeer overjarig nieuw, maar ja dat is een utopie zoals V en D ook ondervindt.

Groet, Anne W
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Hi AlbertJan,

Jaren sparen ...... dan krijg je dit

groet
Harald
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Dus bestellen bij Harald  :-)   :D

Dirk-Jan
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
@ AlbertJan,
Is Hilversum niet een alternatief? Dat winkeltje achter het station adverteert vooral met N-spul en 2-rail H0, maar ik was er afgelopen weekend, en vond dat ze behoorlijk veel H0 materiaal hadden - viel me in ieder geval niet tegen. Weliswaar weinig M*, maar wellicht hebben ook andere merken dezelfde types schroefjes en kleinspul, of is het daaruit te fabrieken.

En Nijkerk-Utrecht is ook maar een ruim half uur met de sprinter + 10 minuten lopen naar de M-store.

Groet, Paul
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Ik herhaal wat ik reeds eerder aangaf op dit forum. Heb je al eens gedacht aan recuperatie. Oude laptops, desktops, CD-roms, hard-disks, printers enz. steken vol met boutjes, vijsjes, kogellagers enz. Ik kan ze leveren met de kilo. Wie naar de gastendag in Gent komt mag ze gratis uitkiezen. Mvg.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Met recuperatie wordt recycling=hergebruik bedoeld?
Uit Wikipedia ===> klik
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
recuperatie: herstel van krachten

recuperatie: winnen van waardevolle grondstoffen uit afvalstoffen

recuperatie: terugwinning
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Handig als je meteen hergebruik van... zou schrijven.
Ik moest het ook eerst opzoeken wat je bedoelde. We zijn niet allemaal even hoog geschoold.   :D

gr.  Charlie
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Recuperatie, vijsjes en Gent in 1 zin, kortom hier hebben we met een Vlaming te maken.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Beste helpers en ideeën aandragers.
Hartelijk dank voor alle tips en ideeën maar het "probleem" ontstond pas toen ik 11 oude Märklin locs in vrijwel nieuwstaat, maar wel gebruikt en zonder doos en boekje, wilde gaan "opruimen" oftewel te koop aanbieden! :?
Natuurlijk ga je dan eerst deze oude locs controleren, smeren en test rijden, van de ene is dan het veertje versleten, van de volgende 1 lampje kapot, die daarna heeft de koppeling niet compleet enz. enz.
Je zoekt dan in alle dozen met onderdelen en komt veel tegen maar niet alles, b.v. loc lampje met bajonet aansluiting, 3 stuks kapot en ik heb er nog 2 enz.
Natuurlijk ga ik deze onderdelen dan wel weer aanvullen maar zou dat het liefste doen bij een plaatselijke winkel, maar helaas dus! :-(

Dan wordt het dus Keuterman, Ebay enz. en dat vind ik nou jammer, ik zou dit het liefste bij de winkel willen halen en gelijk even kijken naar wat leuke nieuwigheden! O:-D

Ook weet ik nog bij een modelspoorkennis 2 officiële Märklin reparatie kisten tjokvol met gloednieuwe onderdelen te staan maar tot dusverre wil hij deze niet verkopen! :(
Nou ja, ik blijf het proberen en wanneer het lukt om er 1 te kopen dan heb ik weer onderdelen zat.

Ik ga nu maar eerst eens een lijstje maken met de te bestellen onderdelen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Citaat van: AlbertJan op woensdag 04 februari 2015, 21:00:50
Nou ja, ik blijf het proberen en wanneer het lukt om er 1 te kopen dan heb ik weer onderdelen zat.

Ik wil die tweede kist wel helpen overnemen AlbertJan!  >:-D

Gr. Fred.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
AJ, als je met een lijstje met bestelnummers naar je winkelier gaat, kan deze ze gewoon voor je bestellen.
Wel eerst even checken of ze nog wel leverbaar zijn. ;)
Wel is het zo dat veel onderdelen alleen in zakjes met een aantal stuks leverbaar zijn, meestal aan een prijs van ?6,-,wat ik voor sommige pietepeuterige plastic frutseltjes wel behoorlijk aan de prijs vind.
Maar om een onderdelen service in stand te houden kost nu eenmaal veel geld en dat vind je terug in de prijs.
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Even een onderdeeltje voor reparatie locje halen!?
Albert-Jan,

Stuur mij maar een pb-tje, met nrs, naam en in welke loc ze moeten.
Dan kijk ik voor je.

Gr. Marcel