Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

hoge netspanning

Gestart door bouan zondag 01 februari 2015, 21:36:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoge netspanning
Lid sinds: 2014

offline
hoge netspanning
Gisteren heb ik de netspanning gemeten ,en die was 235 volt.Een temsi 102 levert dan van 7,3 -18,8 rijspanning en 31 volt overspanning.Een marklin 280 levert van 10 -19,6 en 30 volt.ik heb er nu een trafo tussengezet van 0-150- 200 -220- 240 volt.De netaansluiting zit nu op 240 aangesloten en de trafo,s op 220 aansluiting.Daar meet ik nu ook 220 volt.De temsi 102 levert nu 6,5- 17,2 en 28,5 volt de 280 9,5-17,9 en27,8.Kan ik hier veilig digitale loks analoog op laten rijden?Als ik de baan omschakel op digitaal rijd ik met 2 control 80 ,booster en bijhorende witte trafo,s.Deze trafo,s leveren 19,2 volt bij 235 volt.

Re: hoge netspanning
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: hoge netspanning
Bouan,
De voorgeschakelde trafo is een ringkern trafo? welke belasting kan deze aan?
Er zijn digitale locs welke het niet echt volhouden op analoog rijden.
Een probleempje met een oude blauwe trafo is de werking van overbelasting/kortsluiting. Deze werkt met een bi-metaal welke in/uit schakeld, dit geeft een piekje in de uitgang.
Cees
Re: hoge netspanning
Lid sinds: 2007

offline
Re: hoge netspanning
Cees,

Hoe werkt de overspanningsbeveiliging van de nieuwe "witte"/"creme" trafo's van M nu dan?
Als het niet met en Bi-metaal werkt
Re: hoge netspanning
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: hoge netspanning
Jaap,
Het bi-metaal of thermischse beveiliging moet opgewarmd worden, de trafo wordt uitgeschakeld en weer ingeschakeld nadat het bi-metaal afgekoeld is. Bij volle sluiting zie je deze tijdsvertraging zelfs ook.
Bij de nieuwere generatie gaat dit razend snel en is "electronisch afgeblust"
Het normale karakter van een wikkel geleidend draad, koper zilver etc. in een magnetisch veld ( het blikpakket is het magnetisch veld) heeft t.g.v. dit een spanings piek, denk maar aan de werking van een bobine en contactpuntjes als schakelaar.
De oudere trafo's genereren dus zo'n piekje.
Cees