Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Soorten schakelrails

Gestart door Difranco zondag 01 februari 2015, 19:33:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soorten schakelrails
Lid sinds: 2015

offline
Soorten schakelrails
Beste mensen, zijn dit allemaal schakelrails?
Re: Soorten schakelrails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Soorten schakelrails
De bovenste zijn zg. Contactrails. Deze geven een contact tegen massa ongeacht de rijrichting.
De onderste zijn Schakelrails en worden met de sleper geactiveerd, waarbij de rijrichting WEL gesignaleerd word.
Ook deze schakelt tegen massa.

John
Re: Soorten schakelrails
Lid sinds: 2015

offline
Re: Soorten schakelrails
Dank u!
Re: Soorten schakelrails
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Soorten schakelrails
Naast de afgebeelde rails is er ook een halve gebogen schakelrail 5200 serie en een halve contactrail van oorsprong om een overweglicht te laten knipperen, werkt ook prima voor melding.
De schakelrail is erg gevoelig voor stabiele werking, kunnen niet tegen overbelasting, sein en wissel gelijk hierdoor laten schakelen is funest.
In het andere draadje van je genoemde rail heeft ook 1/1 rail met contactbus, ook voor de overweg.
Cees
Re: Soorten schakelrails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Soorten schakelrails
de lange rechte kan evengoed een aansluitrail zijn.Zit er een gleufje in één van de rails is het een kontaktrail.Zoniet is het een aansluitrail.Kan ook gelden voor de bovenste (weet niet of in Mrail er gebogen aansluitrails waren).
Re: Soorten schakelrails
Een aansluitrail heeft geen onderbrekingen in een der rails.
Een contactrail heeft twéé onderbrekingen in één der railstaven.
Het stukje rail tussen de onderbrekingen, maakt via de wielstellen, contact naar massa.
Re: Soorten schakelrails
Lid sinds: 2011

offline
Re: Soorten schakelrails

Met Märklin 5115 (recht) en 5116 (gebogen) kan je de geïsoleerde, dus schakelende, sectie bovendien verlengen. Wordt gebruikt om een overweg langer gesloten te laten.

mvg Harry
Re: Soorten schakelrails
Lid sinds: 2011

offline
Re: Soorten schakelrails

Dus..met 2  door jou eerder genoemde 5107 stukjes met daar tussen 1 of meerdere 5115/5116 stukjes, kan je een lange schakel sectie maken.

Bij digitaal/pc gebruik kan je dat gebruiken als terug/bezet melding.

mvg Harry
Re: Soorten schakelrails
Lid sinds: 2011

offline
Re: Soorten schakelrails

Rectificatie:

5107 is géén schakelrail zoals ik boven aangaf.

Er kan wél met de stukjes 5115/5116 een lange schakelsectie worden gemaakt.

5107 is gewoon een halve raillengte.

mvg Harry
Re: Soorten schakelrails
Lid sinds: 2015

offline
Re: Soorten schakelrails
Duidelijk weer. Dat krijg je als je partijen opkoopt, dan weet je niet wat het allemaal is of wat het kan/doet. Vroeger heb ik al die spullen natuurlijk niet gehad. Gaat een hele nieuwe wereld voor me open. Wat ik wel opvallend vind is dat ik nu meerdere ontkoppelrails heb, maar dat er nooit een lichtmastje bij zit. Voortaan op beurzen eens snorren.
Re: Soorten schakelrails
BlueTrain
gast

Re: Soorten schakelrails
Citaat van: bellejt op dinsdag 03 februari 2015, 09:39:29
de lange rechte kan evengoed een aansluitrail zijn.Zit er een gleufje in één van de rails is het een kontaktrail.Zoniet is het een aansluitrail.Kan ook gelden voor de bovenste (weet niet of in Mrail er gebogen aansluitrails waren).

Aansluitrail met aansluitbussen bestonden/bestaan bij mijn weten niet. Die hadden altijd draad. Bestaat ook in boogvorm.

Mvg, Willem