Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

verlichting RBe 4/4

Gestart door joewy71 zondag 01 februari 2015, 18:03:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting RBe 4/4
joewy71
gast

verlichting RBe 4/4
heeft de verlichting RBe 4/4 ook 2 (3)witte voor en 1 witte achter?
of 2 (3) voor 1 (2) achter?
Re: verlichtinfg RBe 4/4
Lid sinds: 2008

offline
Re: verlichtinfg RBe 4/4
Volgens mij 3 voor


Re: verlichtinfg RBe 4/4
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: verlichtinfg RBe 4/4
en 2 rode (onder) bij het achterwaarts rijden ....

Maar lichtwisseling bij Zwitserse loks is iets complexer dan dat.
3 lichten bij voorwaarts rijden (de letter A) is niet altijd zo; dat hangt af van de rijbeweging
soms branden er maar 2 (onderste twee), en soms maar 1 (rechtsonder).
Dat heeft te maken met rangeerbewegingen, en met losgekoppeld rijden.

Ik geef hier een paar links naar grootspoor foto's van diverse revisies van de RBe 4/4
zowel die met ronde lampen als de latere met rechthoekige lampen:


Voorkant:
http://www.railwaymania.com/docs/imgdb/sbb_rbe44_002.jpg
http://www.railwaymania.com/docs/imgdb/sbb_rbe44_001.jpg
http://www.bcoolidge.com/Trains%20Switzerland-SBB.htm
http://www.sbeb.ch/Themen/RBe540.htm
http://www.bahnbilder.de/bild/schweiz~triebzuege~rbe-540/497180/sbb--s-bahn-zuerich---triebwagen.html
http://www.rail-pictures.com/bild/switzerland~electric-multiple-units~540-rbe-4-4/608/sbb-rbe-44-1471-540-068-4.html
http://www.rail-pictures.com/bild/switzerland~electric-multiple-units~540-rbe-4-4/606/sbb-rbe-44-1449-on-12101992.html
http://www.rail-pictures.com/bild/switzerland~electric-multiple-units~540-rbe-4-4/593/sbb-rbe-44-1474-on-19021994.html
https://www.flickr.com/groups/1367727@N22/
http://www.rail-pictures.com/name/gallery/Erste/hierarchie1/Switzerland/digitalfotografie/72.html
http://digilander.libero.it/guidojet/TR_SBB_RBe540-076-7_Zrh_020.jpg
http://www.albertbahn.hu/english/vasut/svajcikepek/z_hb.php
http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_RBe_4/4
http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:DSF_RBe_4-4.jpg

Achterkant:
http://www.bcoolidge.com/Switzerland%20Pix/SBB%20RBe%204-4%20Railcar-Loco%20Geneva%20Cornavin%205_15_84Edited.jpg
http://www.seetalkroki.ch/media/Dscn1630.jpg
http://www.seetalkroki.ch/media/Dscn2173.jpg
Re: verlichting RBe 4/4
hoi jan
bedankt.
Maar 2 rood achter?
verklaar.
volgens mijn is het in de oude materiaal ( mits niet omgebouwd ) 1 ROOD ACHTER?
Re: verlichting RBe 4/4
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: verlichting RBe 4/4
Er moet ergens iets over te vinden zijn: in het signaalreglement van de SBB.
Het artikel uit 1983 verwijst naar R. 312.1/64.3, waarin zou staan dat men in het grootbedrijf o.a. de bovenste lamp niet gebruikt. Op de foto's waarvan ik eerder een link gaf zie je dat die soms wel aan zijn.
Rode achterlichten zullen er ook wel in genoemd staan.  Als iemand dat reglement heeft, kan hij het voor je nakijken.
En je zou dit kunnen lezen over  roten Schlusslicher (kann man zwischen 1-/2-Schlusslichtern wählen)
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=35&t=21598

Ik zou er niet bij voorbaat van uit gaan dat wat nu geldt toen ook al gold :
http://wiki.3rail.nl/index.php/Railtop_21401

:offtopic:
Even wat plaatjes (dit hoort eigenlijk bij je andere draadjes):
I: RBe 4/4 bestond uit 6 prototypes en een serie 1407-1482.
Een van de prototypes is door HAG in model uitgebracht.
Die ziet er anders uit dan het Lima-model, heeft een bagageruimte en een zugbegleitercabine.
Lima modellen zijn allemaal uit de serie die in ieder geval nog reed in 1983;
deze hebben geen bagageruimte en geen zugbegleitercabine.

Het artikel uit 1983(4) merkt op: de prototypes 1401 t/m 1406 zijn in 1959 en 1960 in gebruik genomen. Tussen 1963 en 1975 werden de nummers 1407 t/m 1482 in gebruik genomen.
Nummer 1419 was al vrij snel totalloss en werd uitgerangeerd, maar de andere bleven nog heel lang in bedrijf.
De nummers 1401 t/m 1429 reden in hoofdzaak rond Lausanne, de nummers 1430-1461 reden rond in de omgeving van Zürich, en de overige nummers reden in de omgeving van Luzern (1462-1482).

Van de nummers die door Lima zijn uitgebracht, is de 1410 rond 1983 in Biel gestationneerd, en de 1435 in Winterthur. Van de 1435 heeft Lima twee versies uitgebracht: de oude versie zonder nummers op de overloopdeuren, en een nieuwe met zilveren kozijnen en handgrepen, en een gedetailleerde dakopbouw.



2. Er waren minimaal 2 soorten stuurstandrijtuigen. De stuurstandrijtuigen van de prototypes hebben geen bagageruimte en geen zugbegleitercabine. De stuurstandrijtuigen van de latere versies hebben die wel.
Daarvan zijn verschillende types. Lima heeft een type uitgebeeld dat rond 1975 overal in Zwitserland rond reed.
Het model dat Lima heeft gekozen is, voor zover bekend, niet door andere firma's in model uit gebracht.
Het is een serie geweest van circa 20 stuks die rond 1975 in Zürich zijn gereviseerd.

Dit type BDt reed veelvuldig in treincombinaties met EWII wagens, getrokken of geduwd door een RE 4/4 II lok.


Overigens waren de triebwagens ruim 23 meter lang en de steuerwagens 25 meter (van buffer tot buffer).
Als je de twee naast elkaar ziet, lijkt het bij Lima veel meer dan 3 meter te schelen.

zie verder in je eigen draadjes:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54670
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54588