Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Foto's 06/03/16

Gestart door Myron zaterdag 31 januari 2015, 15:43:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Foto's 06/03/16
Sinds vorige week ben ik bezig met een nieuwe modulebaan. Na er lang aan gedacht te hebben besloot ik twee weken geleden om over te stappen naar 2rail. Het enige wat me tegen hield, was dat ik mijn materieel zou moeten verkopen. Met de gedachte dat ik later -wanneer ik alleen maar meer 3rail materieel heb- alsnog over zou willen stappen heb ik het gedaan. Voor mij geeft 2rail veel meer opties qua scenery. Zeker straatspoor, overwegen en overwoekerde sporen kunnen nu realistisch worden gemaakt.

Verder was ik ook niet tevreden over mijn goederenoverslag modulebaan. Ik vond het allemaal wat te standaard. De module welke voor de helft af was heb ik dan ook weer gestript, de baan met goederenoverslag bestaat dus niet meer en er zal niet meer aan gewerkt worden. Soestdijk daar ga ik absoluut gewoon mee verder.

Dan nu het nieuwe idee. Ik ga naast Soestdijk aan een nieuwe uitvoering van een goederen baan werken. Dit zal een hoofdtraject op de voorgrond hebben, met een aftakking naar een raccordement. Vanaf dat raccordement gaat er een spoor naar een bedrijf met een spooraansluiting. Dit zal ervoor zorgen dat ik behoorlijk wat kan rangeren. Zo kun je een buurtgoederentrein hier splitsen, en de wagons naar het bedrijf met een spooraansluiting brengen. Ook kan er vanaf een losweg en -perron een trein worden beladen of gelost. Verder kan ik met het overige materieel over de hoofdbaan rijden. Het tijdperk wordt jaren '80 en '90. Het enige wat ik zal hoeven doen om tussen deze 10 jaar te switchen, is het materieel en de auto's omruilen. Het plan:

Je ziet dat er geen wissels naar het buitenste hoofdspoor gaan. Die liggen namelijk buiten de zichtbare modules gelijk na de overweg. Verder zal het hoofdspoor langs de rand nog iets meer in een hele lichte boog komen te liggen. Het rode vierkant wordt een oud overwegwachters huisje. Daarboven zal een terrein waar de grond wordt gesaneerd komen. Dit loopt over in een bosgebied. Ter hoogte van het blauwe vierkant komt een transformatorhuisje.
Rechts in de hoek komt een halfreliëf loods, naar inspiratie van deze foto: klik.
Een inspiratiefoto voor de losweg: klik.

Ik rijd met een Roco Multimaus en gebruik Peco code 75 rails. Het bedieningsspoor naar de loods is al gelegd en voorzien van ballast e.d. Mijn bedoeling van dit spoor, is dat het een tunnel van groen wordt. Het lage groen heb ik nu gemaakt, kleine en grotere bomen komen nog. Wat foto's met nieuw materieel op dit stuk, let ook op de betonpaaltjes (gemaakt uit styreen):

















De loods waarvan de vloer is gemaakt. Deze moet nog wel worden geweatherd, net zoals het materieel overigens:


Op deze plek zit onder het spoor een magneet, zodat ik hier kan ontkoppelen met Kadee koppelingen:



Groet,
Myron
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Dat ziet er meer dan GE WEL DIG uit :thumbup: :thumbup: Mijn complimenten :thumbup: :thumbup: en GZD.
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Schitterend :important: Zowel de baan/scenery als de foto's.
Worden de over 't spoor hangende struikentakken niet "gegrepen" door de koppelstangen van de Dieselloc?   
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Myron dat ziet er weer schitterend uit   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Werkelijk prachtig weer Myron. :thumbup: :thumbup: Heel veel plezier met deze nieuwe stap. Wat gezien de foto's ongetwijfeld goed gaat komen. Wederom volgen dus :D :D.

groeten Martin
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Schitterend Myron. :thumbup:
Het blijft altijd een feest om naar je foto's te kijken puur genieten. :thumbup: :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Hallo Myron,
Het ziet er HEEEEl mooi uit allemaal.
Leuk om te zien al die nieuwe treinen.

Groeten,

Remco
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Hallo myron,
Op je site gezien en toen hier gevonden. Ziet er goed uit. Benieuwd naar het vervolg. Materieel park komt alweer terug. Wat voo materieel komt hier allemaal te rijden.
K dacht even dat het echt was. Niet van echt te onderscheiden. Komt die artitec loods er weer bij te staan? En ga je weer een 2400 vies maken net als de 2433?
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Hallo Myron,

Dat ziet er weer prachtig uit, mooie foto's.
Toen ik ze iemand liet zien dat hij dat het echte foto's waren en geen modellen.

TOPPIE.

Gr.
Piwie.
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Bedankt voor jullie leuke reactie's :thumbup:.

@nobody: De treinen duwen de takken netjes aan de kant, dus dat is geen probleem :thumbup:.

@marklintim: Eigenlijk al het oude '80 en '90 dieselmaterieel van NS, moet er alleen nog veel van terug kopen. Het materieel wordt allemaal geweatherd. De Artitec loods komt niet meer terug.

Afgelopen tijd ben ik voornamelijk bezig geweest met het maken van een trafohuisje. Dit trafohuisje moest ronde ramen krijgen. Alleen zou een rondje uit de losse hand niet netjes te snijden zijn. Daarom heb ik een mesje aan een passer vastgemaakt om daar een goed rond raampje mee te maken:


Vervolgens moest er nog een rond stenen randje omheen. Als eerste heb ik een strookje met de lengte van een halve baksteen uitgesneden. Daarna heb ik aan één kant telkens in de voeg een snede gemaakt waardoor de strook rond wordt.


Met dit resultaat:


Het trafohuisje af en in zijn omgeving:



















Er moet nog altijd veel gebeuren aan het groen op dit stuk. Voornamelijk de nog te maken bomen zullen een groot verschil gaan maken. Het volgende waar ik bij deze baan aan ga werken is de loods, maar als eerste is Soestdijk weer aan de beurt.

Groet, Myron
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Trafohuisje uit styreen
Heel mooi, Myron :important:
't ronde venster was een heel gepriegel, maar je hebt eer van je werk. Zeer fraai gelukt.
Jij wordt ongetwijfeld een grootmeester in het modeltreingebeuren :important:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90
Citaat van: Myron op zondag 15 maart 2015, 16:36:12
Alleen zou een rondje uit de losse hand niet netjes te snijden zijn.
Voor zulke klusje gebruik ik dit gereedschapje. Faller nr 170684
Bron afbeelding ===> klik
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Trafohuisje uit styreen
 8o Zo hee, dit topic had ik nog effe niet gezien.
Als ik het zo inschat word dit er een met een hoog kwijlgehalte. :D
Het trafohuisje is werken tot op de baksteen, erg knap en heel mooi geworden. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Trafohuisje uit styreen
Geweldig geworden :thumbup:, mooi gemaakt :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Trafohuisje uit styreen
Wederom prachtig Myron. Nogmaals, ik vind jou op eenzame hoogte staan op dit forum.
Toch waag ik me aan een punt van kritiek. Het valt me op dat je je projecten nooit afmaakt. (Voor zover een modelbaan ooit af is bla bla bla.) Je begint ergens aan en na een paar maanden tot een jaar geef je er de brui aan wegens ontevreden. Ik bedoel dit niet lullig en bovendien, het is jouw hobby en jouw geld, maar ik vraag me dan toch af of er wellicht toch iets schort aan je planning en voorbereiding. Of misschien ben je toch te kritisch op jezelf en/of ben je te impulsief met afbreken. Het zou ook eens een uitdaging kunnen zijn om een diorama waarover je niet zo tevreden bent een dusdanige oppepper te geven dat het weer wel voldoening geeft, door het gebruik van andere materialen o.i.d.
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Trafohuisje uit styreen
@nobody: Bedankt! Haalt dat stukje gereedschap ook een straal van 5 mm? Ziet er in ieder geval handig uit.

@Dirk-Jan: Dank voor de leuke reactie! :thumbup:

@Gerard: Dank je!

@prutzer: Bedankt. Tsja, dat is een zwak punt van me :P. Het zijn twee redenen. 1: na een jaar heb ik nieuwe inspiratie en zin gekregen om iets met een ander onderwerp te gaan bouwen. alles bewaren is echt geen optie en dus stop ik dan met een project om het nieuwe idee ruimte te geven. 2: Ik heb bijvoorbeeld een jaar geleden een stuk scenery van een baan gemaakt. Nu ik een jaar verder ben heb ik weer nieuwe technieken bedacht waardoor ik het inmiddels mooier kan maken en ik het oude niet meer mooi vind. Verder bouwen aan een baan waarbij ik delen niet mooi vind is echt geen optie, dan ga ik me alleen maar aan alles ergeren. Ik stop dan wel eens met een project, ik leer er wel telkens dingen van. Buiten dat beleef ik er weer plezier aan. Overigens heb ik me voorgenomen om nooit te stoppen met Soestdijk, totdat deze af is. Helaas zal ik wel weer dingen overnieuw gaan doen door ontevredenheid. Ook de rails die ik had ballast moet nu bijvoorbeeld door 2-rail rails worden vervangen.

Groet, Myron

Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Trafohuisje uit styreen
Hoi Myron,

Dit ziet er echt fantastisch uit, eerlijk waar.

- De voegen in het styreen, heb je die ook gemaakt met de passer? Of gebruik je daar iets anders voor?
- Ik herken mezelf in de gedachtegang in de laatste post... Er komen steeds nieuwe dingen en je wil steeds weer wat nieuws proberen, waardoor andere zaken niet afgemaakt worden. Het bekijken van die nieuwe ideeën behoort tot een belangrijk deel van mijn hobby-beleving, heb ik bedacht... Je wil niet weten wat er hier nog onafgemaakt ligt, maar nu met een verhuizing in aantocht, ga ik toch maar eens daaraan werken. Grote projecten zijn ivm kijkers voor ons huis toch niet mogelijk.
- Ben je nog een beetje makkelijk van je 3-rail materiaal afgekomen? Ik denk er ook wel eens aan om over te stappen, maar aan de andere kant: M is lekker betrouwbaar. Ik heb op shows nog maar weinig 2-rail banen gezien waarvan ik dacht "hé, dat rijdt lekker!". Thuis heb ik zowel met Spoor I als met Spoor Z problemen dat het altijd wel ergens hapert, hoe schoon je de rails ook maakt. Met 3-rail heb ik dat zelden of nooit...

Ik blijf je in ieder geval volgen. Super modelbouw op relatief kleine schaal, heerlijk :-).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Trafohuisje uit styreen
Citaat van: Myron op maandag 16 maart 2015, 23:54:20
Haalt dat stukje gereedschap ook een straal van 5 mm?
Myron, 6 mm is de minimum straal. :(
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Trafohuisje uit styreen
Myron wat ziet het er mooi uit zeg en dan dat priegel werk echt toppie.    :thumbup: :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Trafohuisje uit styreen
Myron, prachtig gemaakt allemaal. Wat een details en dat gepriegel inderdaad. Respect! :thumbup: :thumbup:

GZD ;) :thumbup:

groeten Martin
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
@Laenderbahn027: Het styreen heeft het steenmotief al, dit is te koop bij Goovermodels.be. Inderdaad, ik heb gewoon te vaak dat ik zin heb om weer iets anders te maken. Bedankt!

@nobody: Ah, helaas.

@martjo: Dank je!

@Alex 0850: Dank voor de leuke reactie.

Inmiddels is er weer wat om te laten zien. Ik ben bezig geweest met de tweede modulebak van de baan. Zo zijn er twee sporen gelegd en voorzien van ballast. De scenery eromheen ben ik nu mee bezig. Ook is de eerste elektrische wissel aangesloten, dit was even lastig, maar inmiddels werkt het naar behoren :thumbup:.

Ik heb besloten het laad- en losperron weg te laten. Het spoortje wat ervoor zou komen is nu doorgetrokken. Dan de foto's:

De Artitec stootjukken zijn aangepast. Verder heb ik de struiken met Sisaltouw gemaakt. Ze staan nog los, ik wil er eerst nog wat varianten van maken met ander strooisel, dan kan ik later beslissen of die beter zijn dan deze en ze vervangen.
De auto zal ooit nog wel een nummerbord met kloppende cijfercombinatie krijgen ;):


Bij het voorste stootjuk is te zien dat ik de bielzen heb aangepast, zoals ze vaak te zien zijn bij een stootjuk:





Langs het spoor op de groenstrook zal een bosrand komen. Hier moet ik dus nog vele bomen voor gaan maken, waar ik maar eens aan moet beginnen...:


De Peco wissel heb ik aangepast, enkele bielzen zijn vervangen om de wissel Nederlands te maken, en met wisselsteller:








Binnenkort weer een vervolg.

Groet, Myron
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Super :important: :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Myron ,

Ziet er strak uit man, m'n complimenten

Groet Tom
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr.  Charlie
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Allemachtig, net echt!
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Top !  :thumbup:  :D
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Heel mooi Myron, grote klasse!!. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg. Henk
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Het is dat je weet dat het modelspoor is, maar anders zou je gaan denken dat het foto's zijn van 1:1-scenes.

Mijn complimenten, GZD. Laat het vervolg maar snel komen.
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Wauw dat ziet er zeer mooi uit net echt  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Prachtig gemaakt en mooi op de foto gezet!  :thumbup:
Mag ik vragen hoe je die nummerplaat zo mooi hebt kunnen maken?
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Myron, weet je wel heel zeker dat je niet per ongeluk de foto's Door elkaar hebt gehaald en hier 1:1 hebt neergezet???? 8o dit ziet er meesterlijk uit en hoop dat binnenkort ook echt binnenkort is zodat ik snel weer van je update's kan genieten. Zo mooi!!!!
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Grote klasse  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Schitterend mooi gedaan Myron. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Myron : :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Werkelijk schitterend wat er uit jou handen komt getoverd.

groeten Martin
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Hallo Myron,
Dat ziet er weer erg mooi uit. Lijkt net echt. :thumbup: :thumbup:
Van welk merk zijn die kleine groene struikjes?
Kijk al naar de volgende update uit. :D

Groeten,

Remco
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Myron  geweldig wat jij maakt. Ik snap niet dat iemand dit zo natuurgetrouw kan maken. 👌👌👏

Gr, Ad
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Hoi Myron,

Ik zie dit topic voor het eerst, maar geweldig wat jij ons allemaal laat zien.
Het groen tussen de rails vind ik top, helaas zitten bij mij de puko,s in de weg.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Update 11/07/15
Hallo Myron,

Zeer knap gemaakt hoor, echt mijn pet af voor je werk. lijkt net of het allemaal echt is het gras de bomen het huisje.


Groeten

Peter
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Allen bedankt voor jullie leuke reactie's en complimenten, leuk om te lezen :thumbup:.

@ernstcramer: Ik had ooit eens een bestand doorgestuurd gekregen en heb die toentertijd uitgeprint. Vervolgens uitgeknipt en opgeplakt, dus vrij simpel eigenlijk.

@marklintim: Voor mijn doen wel :D.

@m-re: Bedoel je de kleine struikjes tussen het spoor nabij het stootjuk? Die zijn eigenbouw. Gemaakt van grasvezels en turf.

@degeluidsman: Dat is balen ja, voor mij één van de redenen geweest om over te stappen.

Afgelopen weken zo nu en dan aan de halfreliëf loods gewerkt. De bedoeling was om een saaie loods te maken met als inspiratiebron deze foto: klik. Inmiddels is het pand op één regenpijp na af. De foto's:

















Bij de bediening van een bedrijf hoort natuurlijk ook een voor problemen zorgend hek. Vaker dan wellicht wordt gedacht zijn hier sleutels van kwijt, of wordt het hek omver gereden doordat bijvoorbeeld werd verwacht dat het open stond. Ik heb het uit styreen, koper en ijzerdraad gemaakt. Het kan worden geopend en gesloten:





Bij de loods is eenzelfde bord als bij Electrolux in Alphen aan den Rijn geplaatst. Hierop staat dat het NS-personeel zich moet melden:


Dan nog wat foto's van het spoor tussen het groen:











Als laatste ook eens wat bewegende beelden, klik hier of op de onderstaande foto voor het filmpje:


Groet, Myron
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Ziet er werkelijk waar prachtig uit! :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Schitterend! Heb er geen andere woorden voor
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Prachtig mooi. :thumbup: :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Die loods heb je erg mooi gemaakt. komt daar nog een uitgebreid bouwvergslag van op je site? Ik heb ook je filmpje bekeken. Dat zijn toffe beelden geworden. Bedankt weer voor het plaatsen.
vraagje, je bent nu bezig met 2 apparte banen (soestdijk en deze) maar bij deze zie ik dat je de bogen buitenzicht wil hebben, en ik zie 2 hoofdsporen. lijkt het je niet wat om de banen via de bogen te koppelen? zoals dit:

ik weet niet wat jouw plannen zijn maar gewoon een :idea: . succes met de verdere bouw van de module baan(en)
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Ziet er prachtig uit, met name die stootblokken. Ik ben daar ook mee bezig en "pik" je idee van die drie bielzen aan het eind. Daardoor wordt het veel realistischer.
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Hoi Myron,

zie reactie #34  :D :D :D. Zonder gekheid hoor, maar het lijkt gewoon echt op toveren :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Ik vind de details op het dak van de loods ook goed gelukt. En de scenery? Het is de trein die verraad dat het in model is  :thumbup:.

groeten Martin
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Myron, wederom weer erg mooi werk van je.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr.  Charlie
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
 :thumbup:
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Dag Myron.

Noem dat maar 'halfreliëf' :wink: het ziet er allemaal bijzonder realistisch uit :thumbup:
Is alles werkelijk zelfbouw? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Modulebaan met een raccordement en bediening NS '80/90. Halfreliëf loods
Hallo Myron,
Dat heb je weer erg mooi gemaakt. :thumbup: :thumbup:
Heb je dat hekje met een motortje gemaakt zodat het automatisch open gaat?

Groeten,

Remco