Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

rijrichting klopt niet

Gestart door zoldertreinman vrijdag 30 januari 2015, 22:33:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijrichting klopt niet
Hallo
Ik heb gisteren van Modellshop Lippe de PIKO 59807,  zie foto,  ontvangen en het is een mooie lok maar de rijrichting is omgedraaid dwz op het mobile station 1 vooruit, dan rijdt het achteruit en andersom ook zo en de  verlichting is wel in overeenstemming met de rijrichting
Ik las iets over CV 29 en dan 0 bit op 0,  maar ik snap dat niet en misschien is het omzetten met een MS 1 helemaal niet mogelijk,
Openmaken en  2 draadjes omzetten?? wat gaat de verlichting dan doen?? maar ik ben niet zo goed met precies solderen en wil ook liever niet aan die nieuwe lok gaan prutsen.
Hoor graag wat te doen.
Leen
Re: rijrichting klopt niet
Lid sinds: 2010

offline
Re: rijrichting klopt niet
Klopt je verlichting nu met de rijrichting?

Robin
Re: rijrichting klopt niet
ja dat wel,  dus vooruitrijdende lok wit licht voor en rood achter maar dan geeft het MS 1 scherm dus net andersom aan, ik wil graag de sleper voor hebben want zo heb ik de seinen en opstelsporen ingesteld bijv met nu de sleper achter rijdt de lok te ver door als de stroom uit is, bij een paar opstelsporen 
Re: rijrichting klopt niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: rijrichting klopt niet
En.. er zit een 21-polige decoder op de print gemonteerd?

Zoja:
Welk merk?
functiemapping van bewuste decoder eens doornemen.

Is alles bedraad, dan zou je aansluiting naar motor en verlichting moeten omdraaien. Vrij bewerkelijk, lijkt mij....

Gr. Marcel
Re: rijrichting klopt niet
Lid sinds: 2010

offline
Re: rijrichting klopt niet
Als leds en motor richting kloppen moet je geen draden gaan wisselen.
Dan moet je de lok gewoon andersom op de rails zetten. Misschien kun je de draaistellen van plaats verwisselen.
Kun je de sleper niet gewoon onder het andere draaistel plaatsen?
Of bij iemand langs gaan die de cv voor je kan aanpassen.Is natuurlijk het makkelijkste.
Tot zover ik weet kun je dat niet met een MS1

Robin
Re: rijrichting klopt niet
Lid sinds: 2008

offline
Re: rijrichting klopt niet
Citaat van: Hero op vrijdag 30 januari 2015, 23:25:24
...
Dan moet je de lok gewoon andersom op de rails zetten.
...
Soms is de oplossing zo simpel, dat je daar niet aan denkt ;)

Groeten,
Ton.
Re: rijrichting klopt niet
Dank voor het meedenken en het is een 8 polige Uhlenbrock decoder nr weet ik niet dan moet de kap eraf, maar ik vind dat een nieuwe lok gewoon goed moet zijn, zonder draden, slepers  en draaistellen te veranderen en ik heb een mail naar Modellbahnshop Lippe gestuurd maar nog geen reactie.  Als het een 2de hands lok van een beurs was geweest is het wat anders, Ik denk dat het en kwestie van CV waarde is, de vraag is hoe,  en als ik draden en draaistellen etc ga veranderen is de garantie weg.
groet Leen
Re: rijrichting klopt niet
Andersom op de rails zetten, ja, zelfs ik kom daar wel uit ..... lol.....maar dan zit de sleper achter en ik heb sporen waar ik stroom uitschakel net voor een rood sein, of net voor wissels en deze lok staat dan 10 cm verder en blokkeert het wissel, baan veranderen!!!!  dan stoppen de andere loks niet op de juiste plek
Re: rijrichting klopt niet
Lid sinds: 2010

offline
Re: rijrichting klopt niet
Als je kan solderen, dan is de snelste oplossing: draad sleper op de platine los solderen; sleper schroef losdraaien, onder het andere wielstel vastschroeven, draad aan de andere zijde van de platine terug vastzetten op het niet gebruikte soldeerplaatje (vergelijk met de andere zijde).
Piko,heeft meestal Uhlenbrocks, die multiprotocol zijn. ken je iemand met een multimuis in de buurt, dan kan die deze cv ook omzetten.
Ik heb ooit zelf een multimuis tweedehands gekocht om de niet esu decoders gemakkelijk aan te kunnen passen. (Ik gebruik hem ondertussen ook wel voor mijn tram/H0m-baan :))

Cv29 waarde veranderen in 1 (zie de kleine tabel op het instructieblad van de decoder bij je loc. Ook online te vinden.)

Succes!
Re: rijrichting klopt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rijrichting klopt niet
Beste Leen,

Als je de rijrichting wilt omkeren, moet je van CV 29 bit 1 op "1" zetten.
Bit 1 staat voor de decimale waarde "2".
Standaard staat CV29 op "6" en moet je er dus "2" bij optellen.
Dus CV29 krijgt de waarde "8".
Hoe je CV's met de MS1 wijzigt, kun je o.a. hier lezen.
Re: rijrichting klopt niet
Hallo Ad
Dank voor je uitleg en ik kan inderdaad met MS1 de CV waardes tot 80 veranderen,  maar uitlezen dat gaat niet,  dus als ik het goed begrijp moet ik CV 29 op 8 zetten??   en zou ik CV 29 dan bijv weer op 6 zetten dan verandert de rijrichting weer?
Re: rijrichting klopt niet
Lid sinds: 2008

offline
Re: rijrichting klopt niet
Ik heb naast mijn Piko loc even op de site van UB een paar willekeurige decoders bekeken.
Daar staat echter dat bit 0 veranderd moet worden om de rijrichting om te keren.
Dit bit vertegenwoordigt de decimale waarde 1 (en niet bit 1 met dec. waarde 2).

Maar om hier zeker van te zijn kijk je eerst in de bijbehorende papieren en dan ga je CV29 uitlezen.
Vervolgens verander je het getal in het getal plus 1 (en dan moet het oneven worden)
Zou het al oneven zijn dan moet je er 1 van af trekken
en dit weer op positie CV29 schrijven.

Als je CV29 niet kan uitlezen dan moet je aan de hand van de correcte decoder-info de hele byte samenstellen.

Verdere info kan je graag krijgen als dit niet voldoende zou zijn.

grv Huub
Re: rijrichting klopt niet
Lid sinds: 2010

offline
Re: rijrichting klopt niet
Hier staat toch duidelijk cv 29 bit 0 de 0 in 1 veranderen om de tegengestelde rijrichting te activeren? Als ik het goed lees schrijf je dus in CV 29 het getal 7 nl. De som van alle waarden in cv 29.

http://www.uhlenbrock.de/intern/%3ADAVID/ARCHIVE/WWW/INTERN/20/1/Deutsch/Archiv/I0045E98-011.apd/Bes76520.pdf
Re: rijrichting klopt niet
Lid sinds: 2008

offline
Re: rijrichting klopt niet
Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven:

Uhlenbrockdecoders programmeren met een MS1

We zoeken eerst in de papieren van de decoder op wat we willen wijzigen.
Dat blijkt hier bij mijn voorbeeld-loc te zijn:
op positie CV29 willen we waarde 7 schrijven

Maak eerst 2 nep-locs aan met de adressen 29 en 7:
ESC-toets, <nieuwe loc> druk op rode knop,<databank>draai rode knop, <adres>, druk op rode knop, <A1>, draai rode knop tot er <A29> staat, druk op rode knop <symbool?> druk nogmaals op rode knop.
(tussen de kleiner dan - en groter dan - tekens staat de tekst die op het schermpje te lezen valt)
Dan doe je het zelfde nogmaals maar dan niet voor <A29> maar voor <A7>.

Dan nog de daadwerkelijke, te programmeren loc als die er nog niet in zou zitten (die zitten af fabriek meestal op adres 3)

Dan selecteer je de te programmeren loc (met de Uhlenbrock decoder) en zet het licht aan
Wissel nu 5x van richting (door rode knop 5x in te drukken) tot dat de lichten beginnen te knipperen
Ga dan met de locomotief-selecteerknop naar adres 29 en wissel hierna 1x van richting, de verlichting knippert dan. (je moet dus de rode knop totaal 2x drukken !)
Ga dan met de locomotief-selecteerknop naar adres 7 en wissel hierna 1x van richting, de verlichting knippert dan weer. (ook hier moet je de rode knop 2x drukken !)
Op dit moment is de CV-waarde geprogrammeerd op de gewenste waarde
druk nu op de stopknop om alles op te slaan en de programmering af te sluiten.

Terug zetten op de originele waarde gaat ook zo, maak daar voor eerst nog een nep-loc aan met adres 6.

* tekst verbeterd en uitgebreid
Succes
Re: rijrichting klopt niet
Het is gelukt, heel erg bedankt, uiteraard  precies gedaan zoals je uitgebreid hebt aangegeven en inderdaad de rijrichting klopt nu... Dat is toch het leuke van het Forum he, Nogmaals dank!!!!