Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

seinen

Gestart door clemens zaterdag 03 januari 2015, 17:46:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
seinen
Lid sinds: 2013

offline
seinen
hallo iedereen
ik ben met mijn seinen , maar bij een sein zitten geen ijzeren schoentjes , en heb gelezen dat je de draadjes ook direct op de rails kan lassen en dat heb ik gedaan maar dat werkt noet  wat heb ik verkeerd gedaan zie foto
bedankt voor de antwoorden ´
groeten

Re: seinen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: seinen
Clemens
Het aftakkende spoor is niet van midden isolatie voorzien
Cees
Re: seinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: seinen
hou de wissel ook buiten je stopsectie dmv een sein.
Re: seinen
marklinfan
gast

Re: seinen
ik heb voor een paar seinen er een zelf gemaakt van een stukje metaal.
Re: seinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: seinen
ik heb de 2 tips gebruikt maar  de trein stopt de de middenisolatiestukje en gaat niet verder ook als het sien op veilig staat
ik heb er een ander sein tijdelijk tussengezet en deze werkt ,
dus ik denk dat ik de draadjes verkeerd op de rails heb gelast ,
hoe en op welke plek moeten de draadjes op de rails worden gelast

bedankt voor de antwoorden

Re: seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: seinen
de stop/rijdraad via het sein moet aan de rails tussen de twee kartonnetjes in
de rode draad buiten de kartonnetjes kan rechtstreeks aan de trafo.

een sein heeft meestal 2 rode draadjes
- de aanvoer vanaf de trafo (of de rails buiten de kartonnetjes)
- de aanvoer naar het geisoleerde stuk rails
Re: seinen
nobody
gast

Re: seinen
Aansluiten sein:
Re: seinen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: seinen
Clemens,
Het kan zijn dat het sein zelf niet correct werkt.
Inwendig zit er een schuif, welke magnetisch wordt verplaatst door de 2 spoelen.
Op die schuif zitten aan weerskanten contacten bij een daglicht sein, een armsein aan een zijde contacten.
Indien deze contacten niet correct werken wordt de rijspanning kring ook niet gesloten.
Contactbaan schoonmaken en eventueel bijbuigen is de oplossing.
Cees
Re: seinen
HOBBYIST
gast

Re: seinen
Hallo

Ik wil 2 seinen 7039 aansluiten op de oude metalen rails. De rode draden met contact schuif ik over het middencontact van de C-rail, blauwe gaan naar traditionele bakje, gele naar vaste transfo (zonder schuifregelaar) met O en andere aansluitingen ts 2 en 24V. Het sein functioneert, maar het lampje erin brandt niet (zowel met metalen voetstuk of zonder). Ik vermoed dat ik er een massaverbinding dien te maken, de besturing van de locs gebeurt digitaal. De trein stopt als sein op niet doorrijden staat, maar digitale loc herstart niet als ik het sein op doorrijden (of veilig) zet (in principe groene lampje). Lampje is OK, dat de loc niet aanzet kan ook aan het contact van de rails liggen (heb ze al proper gemaakt maar ik vermoed nog niet voldoende), maar hoe krijg ik het seinlampje brandend ? De twee isolatiestukjes plaats ik tussen de 2 rode contacten in (ongeveer 2 rails). Weet iemand hoe of welke verbinding ik extra dien te maken ? Alvast bedankt.
Re: seinen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: seinen
Seinpaal wel aan massa aangesloten?


3rail wiki

Gr.  Charlie
Re: seinen
HOBBYIST
gast

Re: seinen
Charlie

Thxs voor het schema maar dat heb ik. Massa : de metalen voet die over de metalen rail schuift, geeft die geen massa ?

Grts
Re: seinen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: seinen
Aan die voet moet idd de massa vast zitten, anders brand je lampje niet.


Gr.  Charlie
Re: seinen
Lid sinds: 2012

offline
Re: seinen
Citaat van: HOBBYIST op zaterdag 14 februari 2015, 20:44:28
Charlie

Thxs voor het schema maar dat heb ik. Massa : de metalen voet die over de metalen rail schuift, geeft die geen massa ?

Grts

Als je de metalen plaat gebruikt is een extra massa aansluiting niet noodzakelijk.
dan krijgt het sein de massa via de rails aangeboden.

groet Winno
Re: seinen
HOBBYIST
gast

Re: seinen
Charlie

Sein functioneert, trein stopt en zet aan zoals het moet (rails grondig gereinigd dus contacten allemaal OK). Ik blijf evenwel volgend probleem hebben  : het lampje in het sein brandt niet (en het is niet kapot, heb getest rechtstreeks en OK).

Ik verbind de gele draad op een transfo O - 6v- 14 v- 16 v - 25 v, op de aansluiting 14 v. Ook al op 16 v geprobeerd;  de O wordt verbonden met drukknopdoosje met groene en rode knop, achteraan komen de 2 blauwe die van het sein komen. Dat lijkt mij allemaal prima maar lampje weigert. De combinatie digitaal rijden en analoog seinen bedienen werkt blijkbaar niet.

Als ik rechtstreeks verbind van het lampje in het sein naar de stroomrail (digitale sturing van de baan), brandt het lampje wel zodra er via CS spanning op de rails gezet wordt. Ik gebruik tevens een bodemplaats die op de metalen rails geklemd wordt zodat er massa zou moeten zijn.

Weet er iemand waar de fout in mijn aansluitingen zit ?  Sein is marklin 7039.
Re: seinen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: seinen
Probeer voor alle zekerheid om toch even een ekstra massa draadje aan het sein te maken. Anders zou ik het ook niet meer weten.

Gr.  Charlie
Re: seinen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: seinen
Hobbyist,
Het sein zit IN de metalen bodemplaat geschoven welke in de M rails zit geklikt? Dan heeft hij voor 90% massa verbinding, om 100 % te maken een massa verbinding in massabus sein en massa maken.
De trafos staan in fase? anders is evt. de lichtbus bijna 0 t.o.v. massa baan.
Cees
Re: seinen
HOBBYIST
gast

Re: seinen
Het is gelukt, sein losgemaakt van de metalen plaat (die gaf geen of onvoldoende massa op de rails- digitaal), eenvoudig draadje verbonden met de massa van de analoge transfo en geel aangekoppeld op de spanninguitgang. En alles werkt, ook verlichting wissels die (voorlopig) nog analoog bediend worden. Dus Cees, jou oplossing gevolgd en beetje aangepast.