Dat moet je Harry vragen, dat weet ik dan weer niet.
Maar kijk hier eens
http://emb-gmbh.ch/ (producten->pendelzuege -> stresa pendel):
Er bestond wel een Bt steuerwagen bij BLS, en ook bij enkele andere firma's. Dat stuurstandrijtuig lijkt meer op wat HAG heeft uitgebracht als stuurstandrijtuig bij hun motorrijtuig, en wat Kleinbahn (schaal 1:100) heeft uitgebracht:
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=2138 is net weer een beetje anders. Dat HAG motorrijtuig lijkt veel meer op deze:
http://emb-gmbh.ch/wp/?wpsc-product=stresa-pendel-kopie.De verschillen tussen al die voertuigen: wc wel of niet in het midden van de wagen
Wat ik wel weet van dit Lima model (BDt):
In Die Modell Eisenbahn (voorloper van LOKI), nummer 1, januari 1982, pagina 42 staat de aankondiging van het model: het is absoluut op schaal, zeer gedetailleerd, ook qua opschriften, en laagbeniger dan eerdere Lima voertuigen.
In Die Modell Eisenbahn, 1982, nummer 5/6, mei/juni , staat Superdetaillierung eines Lima-Modells (Verbesserungen am H0-Steuerwagen BDt), op pagina 6 tot en met 11.
Doelstellingen van het artikel zijn wiselende frontverlichting (en rood/wit), inbouw binnenverlichting, plaatsing van een Schienenraumer, en het nog lager zetten van de wagen (om hem aan te passen aan de hoogte van roco wagens).
De bijbehorende Triebwagen van Lima staat ook in Die Modell Eisenbahn
Die Modell Eisenbahn, 1983, 4, april, pagina 4 tot en met 13, Umbau eines RBe 4/4 von Lima, 1. Teil
en
Die Modell Eisenbahn, 1983, 5/6, mei/juni, pagina 8 tot en met 13, Umbau eines RBe 4/4 von Lima, 2. Teil
Deze artikelen gaan niet alleen over de ombouw, maar ook over Grootspoor (herkomst, bouwjaar, in gebruikname, hoofdzakelijk als pendeltrein, en over bestaande treincomposities, bouwtekeningen, varianten, revisies), het Lima model, de voor- en nadelen, de consessies die gedaan zijn, de model-kleurstellingen, e.d.
Deze Triebwagen reed bijvoorbeeld in het Grootbedrijf nooit alleen, maar altijd in vaste composities.En de pantograaf zat nooit voorop, maar altijd bij de overloop naar het eerstvolgende rijtuig.
De stuurstand (BDt), daarentegen, zat ook in treinen met een lok ervoor in plaats van een Triebwagen.
Schrijver van dit artikel meent dat alleen roco EW1 rijtuigen passen bij de Triebwagen. Ik vind zelf de Lima EW1 wagens ook prima passen (maar niet het rode restauratierijtuig, want die zitten nooit in pendeltreinen).
Alle artikelen geven buitengewoon veel informatie, zoals we van de latere Loki-tijdschriften ook gewend zijn.
Auserst gründlich, zogezegd. Elke vraag die je hebt, staat er waarschijnlijk in.
Ook in de latere LOKI hebben artikelen gestaan over de RBe 4/4:
Loki 12/2012 Finetuning eines Lima RBe 4/4 in H0
http://www.loki.ch/article/article.php3?art=493