Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

klopt deze stam (SBB!)

Gestart door joewy71 woensdag 28 januari 2015, 22:35:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
klopt deze stam (SBB!)
joewy71
gast

klopt deze stam (SBB!)
Het volgende.
Afgelopen beurs is houte heb ik deze RBe 4/4 met rijtuigen gekocht.
De steuerwagen bt 4 955 heb ik later gekocht, met de gedacht als steuerwagen voor de RBe4 of autoverlad stam.

Nu begin ik me eigenlijk af tevragen of dit wel een estande stam vorm is.
zoals de RBe 4 met rijtuigen  als RBe 4 /BT4 955
Re: klopt deze stam (SBB!)
Bahnhof Kloten
gast

Re: klopt deze stam (SBB!)
Die restauratie zat volgens mij niet in die treinen, al kan ik het niet uitsluiten dat ze er nooit in hebben gezeten. Ik kan het iig niet vinden.
Re: klopt deze stam (SBB!)
hoi gerrit.
ik had ookal mijn twijfels, of hij in de stam hoorde.

na wat speurwerk kan ik zeggen NEE, net als de bt 4 955.
de andere rijtuigen wel.

maar waar ik geen idee van heb, welke steuerwagen hoor er wel bij.
uiteindelijk gaf een filmpje(s) me wel een uitsluistel, aleen ik heb geen type kunnen ondekken, als hij bestaat.\

hier het filmpje
www.youtube.com/watch?v=NTW1jmklXKU

Re: klopt deze stam (SBB!)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: klopt deze stam (SBB!)
Citaat van: joewy71 op donderdag 29 januari 2015, 20:20:54
maar waar ik geen idee van heb, welke steuerwagen hoor er wel bij.
Zoals gezegd, deze Lima:
Re: klopt deze stam (SBB!)
Hoi jan.
ik dat bedoel ik.
heb je ook een rijtuig type ( bt. bzt ed).
Re: klopt deze stam (SBB!)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: klopt deze stam (SBB!)
Dat moet je Harry vragen, dat weet ik dan weer niet.

Maar kijk hier eens http://emb-gmbh.ch/ (producten->pendelzuege -> stresa pendel):

Er bestond wel een Bt steuerwagen bij BLS, en ook bij enkele andere firma's. Dat stuurstandrijtuig lijkt meer op wat HAG heeft uitgebracht als stuurstandrijtuig bij hun motorrijtuig, en wat Kleinbahn (schaal 1:100) heeft uitgebracht: http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=2138 is net weer een beetje anders. Dat HAG motorrijtuig lijkt veel meer op deze: http://emb-gmbh.ch/wp/?wpsc-product=stresa-pendel-kopie.
De verschillen tussen al die voertuigen: wc wel of niet in het midden van de wagen

Wat ik wel weet van dit Lima model (BDt):

In Die Modell Eisenbahn (voorloper van LOKI), nummer 1, januari 1982, pagina 42 staat de aankondiging van het model: het is absoluut op schaal, zeer gedetailleerd, ook qua opschriften, en laagbeniger dan eerdere Lima voertuigen.

In Die Modell Eisenbahn, 1982, nummer 5/6, mei/juni , staat Superdetaillierung eines Lima-Modells (Verbesserungen am H0-Steuerwagen BDt), op pagina 6 tot  en met 11.
Doelstellingen van het artikel  zijn wiselende frontverlichting (en rood/wit), inbouw binnenverlichting, plaatsing van een Schienenraumer, en het nog lager zetten van de wagen (om hem aan te passen aan de hoogte van roco wagens).

De bijbehorende Triebwagen van Lima staat ook in  Die Modell Eisenbahn

Die Modell Eisenbahn, 1983, 4, april, pagina 4 tot en met 13, Umbau eines RBe 4/4 von Lima, 1. Teil
en
Die Modell Eisenbahn, 1983, 5/6, mei/juni, pagina 8 tot en met 13, Umbau eines RBe 4/4 von Lima, 2. Teil

Deze artikelen gaan niet alleen over de ombouw, maar ook over Grootspoor (herkomst, bouwjaar, in gebruikname, hoofdzakelijk als pendeltrein, en over bestaande treincomposities, bouwtekeningen, varianten, revisies), het Lima model, de voor- en nadelen, de consessies die gedaan zijn, de model-kleurstellingen, e.d.

Deze Triebwagen reed bijvoorbeeld in het Grootbedrijf nooit alleen, maar altijd in vaste composities.En de pantograaf zat nooit voorop, maar altijd bij de overloop naar het eerstvolgende rijtuig.
De stuurstand (BDt), daarentegen, zat ook in treinen met een lok ervoor in plaats van een Triebwagen.
Schrijver van dit artikel meent dat alleen roco EW1 rijtuigen passen bij de Triebwagen. Ik vind zelf de Lima EW1 wagens ook prima passen (maar niet het rode restauratierijtuig, want die zitten nooit in pendeltreinen).

Alle artikelen geven buitengewoon veel informatie, zoals we van de latere Loki-tijdschriften ook gewend zijn.
Auserst gründlich, zogezegd. Elke vraag die je hebt, staat er waarschijnlijk in.

Ook in de latere LOKI hebben artikelen gestaan over de RBe 4/4:

Loki 12/2012 Finetuning eines Lima RBe 4/4 in H0
http://www.loki.ch/article/article.php3?art=493
Re: klopt deze stam (SBB!)
hoi jan
bedankt
Re: klopt deze stam (SBB!)
Kroko14253
gast

Re: klopt deze stam (SBB!)
Hallo,

Het rytuig, in de reactie van Jan22 is een BDt.
B= 2e klas
D= bagage
t= stuurstand.
Het is er wel eentje, die is afgeleid van de EW II. (Einheitswagen)
Het verschil EW I en EW II zit hem in het klein, vierkant raampje aan het einde van een rytuig EW II. Bij een EW I is het een rechthoekig raampje.

Groetjes

Harry