Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanplan Onyx

Gestart door Onyx zondag 16 september 2007, 23:33:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Baanplan Onyx
Hallo forummers,
Na een tijdje baanplannen van anderen en een aantal boekjes met voorbeeldbanen  doorgeworsteld te hebben heb ik uiteindelijk een ontwerp die me wel aardig aanstaat.
Uiteraard is niets perfect en jullie (ongezouten) mening wordt dan ook op prijs gesteld  8)

Er staan geen bergen, bruggen en tunnels etc. op maar die komen er nog wel (zodra ik die heb leren knutselen).
In het middengedeelte een aantal sporen met station en laadperron.
Rechtsonder een "dood' spoor waar ik nog wel een water met bijbehorend schip en overslagfaciliteit zie ontstaan.
Linkerhoek een (wegens ruimtegebrek..  :?  ) een zeer kort loc-depot(tje).
Ik heb wat moeten passen en meten maar wilde er toch graag een hebben waaruit deze uiteindelijk is ontstaan.

Wat gaat er op rijden, nou;
-Een Harry Potterloc met 3 wagens, (Mijn startset in het digitale modelspoor)
-Een 3050 Sbb-loc met goederenwagons, (ja, hij wordt toch digitaal gemaakt  :wink: )
-Een Re460 met 4 reizigerswagens (42168),
-Een ICE 3 (van Piko...sorry) van 4 treinstellen.
-Een V100
-Een BR86
-2 x  BR89 + de nodige goederenwagons bij het locdepot.

Het is een beetje bonte verzameling maar het gaat in 1e instantie om het bouw- en rijplezier ipv realisme en 1 tijdperk, wordt iets voor de toekomst  :)



De gebouwen etc. zijn een indicatie en de baanmaten (2.90m x 2.40m) waren een start, die grofweg aangehouden moet worden.

Zoals al genoemd aan het begin laat je gedachten (als je wilt) er eens over gaan en als je tips of aandachtpunten hebt hoor ik ze graag!
Re: Baanplan Onyx
Varekamp
gast

Re: Baanplan Onyx
Hallo Onyx,

Ziet er goed uit je banenplan. Echter ik heb een vraag het spoor bij je locloods gaat die erover wat voor hoogte hou je dan aan. Is wel ongebruikelijk dat over een locloods een spoor loopt.  Hiermee bouw je zo'n mooie blikvanger eigenlijk weg. Ik zou een ontwerp maken waarin je station aan die zijde ligt en je locloods rechts waar nu een open gedeelte staat gepland.
Ik wens je veel succes. Hou je ons wel op de hoogte?

Ronald
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Citaat van: Varekamp op zondag 16 september 2007, 23:45:40
Hallo Onyx,

Ziet er goed uit je banenplan. Echter ik heb een vraag het spoor bij je locloods gaat die erover wat voor hoogte hou je dan aan. Is wel ongebruikelijk dat over een locloods een spoor loopt.  Hiermee bouw je zo'n mooie blikvanger eigenlijk weg. Ik zou een ontwerp maken waarin je station aan die zijde ligt en je locloods rechts waar nu een open gedeelte staat gepland.
Ik wens je veel succes. Hou je ons wel op de hoogte?

Ronald

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte!

De positie van de locloods is gaandeweg eigenlijk ontstaan maar ben er zelf ook niet echt tevreden over, vandaar jullie inbreng gewenst  :mrgreen:
Ik denk erover om het bovenliggende dubbele spoor een niveau lager ga brengen zodat de locloods geheel vrij staat.
de baan kan daarna dan weer "boven" komen.
Enige punt waar ik dan weer tegenaan loop rijd is de helling om over de andere sporen te kunnen stijgen..

Zit net even weer te kijken en kan natuurlijk ook nog het buitenste spoor helemaal buitenom de locloods leggen (op gelijk niveau) en het binnenste spoor, middels een tunnel, onder alle sporen door laten lopen en aansluiten na de stationssporen.

Zoiets dus:

Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
hey onyx
ik heb op de bovenste baan na hetzelfde railplan (uit het boekje van tante m* pagina 53 als ik het goed heb ) heb hem allleen erg veranderdt zodat ik nu 7  sporen voor mijn station heb en de onderste lus (links onder ) is bij mij hetzelfde gebleven maar daarnaast gaan nog 2 banen naaar onderen
hier komt dan in de toekomst een rangeer terrein en een rolbrug
erg leuk om te zien dat er nog iemand is die met dit banenplan is gaan bouwen en veranderen (erg leuk idee met die bovenste baan goede tip )
succes met bouwen (ik heb hem bijna liggen gelukkig )
groet robert
Re: Baanplan Onyx
kiezel
gast

Re: Baanplan Onyx
Leuke baan! :P

Ik zou zelf misschien nog een keerlus erin proberen te krijgen. Bijvoorbeeld van de bovenste linker boog naar de onderste, daar moet wel iets op te verzinnen zijn. Dan heb je in ieder geval één keermogelijkheid.

Groetjes,
kiezel
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Citaat van: remcy op maandag 17 september 2007, 01:54:51hey Onyx
ik heb op de bovenste baan na hetzelfde railplan (uit het boekje van tante m* pagina 53 als ik het goed heb )...

Zoveel pagina's heeft mijn banenboekje niet maar het klopt dat het een iets aangepaste versie is van zo'n voorbeeldbaan  :wink:
Had graag wat meer ruimte/lengte gehad voor mijn locdepot maar zit toch vast aan wat maximum maten, aan die zijde is dat ongeveer 2.40m (echt max! :| )

Citaat van: remcy op maandag 17 september 2007, 01:54:51
...hier komt dan in de toekomst een rangeer terrein en een rolbrug ...

Dat leek me nou ook erg leuk, een mooi rangeerterrein & rolbrug, ga toch de hele kamer maar claimen denk ik...
Dat bovenste spoor heb ik even moeten puzzelen maar uiteindelijk toch netjes passen gekregen.
Die kan je nog wat op hoogte brengen en dan een brug en tunnel erbij bouwen.
Heb je een wintrackfile van je baanplan die je me eens zou willen doorsturen??, misschien krijg ik nog meer goeie ideeen..  :roll:

Greetzz.. Onyx.
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
heb foto's naar je toe gestuurd en zal ze hier in dit draadje van jou ook even plaatsen (zien ze mijn baan ook ) en dan kunnen ze vergelijken ik heb zelf helaas geen banenplan hiervan op de computer omdat ik wintrack nog niet zo snap en ik nu alles aangepast heb vanuit het boek(en dingen zelf verzonnen heb en aangepast ) maar in grote lijnen hebben we dezelfde baan bijna dan  :D :D
groet robert
laat even weten of je me uitleg snapte was een beetje snel geschreven (sorry)
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
nou bij deze kijk en vergelijk  :D :D afmetingen 3.30 bij 1.35 en 3.30 (naar beneden tot aan de wand zie 1e foto) bij 1.35 of breder to max 1.80 ongeveer
1
de nieuwe ruimte (vanaf de zwarte map nog ongeveer 50 cm tot aan de deur ) dus breedte is nog aan tepassen bovensstuk kan echter niet aangezien mijn bureau naast de baan staat
2
de helft staat nog op de grond maar ben er mee bezig  :D
3
onder dit gedeelte komen de 2 sporen die er nu overheen liggen onderdoor met een schaduwstation (die ik maar niet hier geplaatst krijg !!??)
4

1 perron is nog niet klaar ben van 5 naar 7 sporen voor mijn station gegaan nu nog alles in de hoogte en mijn plaat is bijna klaar( eindelijk hij is van de grond  :D :D)

oja en onyx erg bedankt voor die tip over dat spoor extra bovenaan dit past nog net bij mij (maar ben er nog niet helemaal uit of ik het wel of niet doe )vind 3 sporen om op te rijden wel erg mooi maar zit zelf te denken om ze er dan alle drie onderdoor te trekken (maar weet niet hoe ik dan uitkom met het schaduwstation ) we houden contact
groet robert
Re: Baanplan Onyx
Piwie
gast

Re: Baanplan Onyx
Hallo Onyx,

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Keep us posted.

Groeten Piwie.
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Citaat van: Piwie op dinsdag 18 september 2007, 21:41:19
Hallo Onyx,

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat...

Ik ook!  :mrgreen:
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
ik ook heb jij al foto'of moet je nog beginnen
groet robert
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Moet nog beginnen, nog in de ontwikkelfase met de baanplannen  :)
Ruimte heb ik ervoor dus zosdra ik het baanplan definitief vind gaan de platen en poten gekocht worden!

Ik ga jullie wel op de hoogte houden  8)
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
dat hoop ik wel
lijkt me leuk om te zien
groet robert
Re: Baanplan Onyx
obicham
gast

Re: Baanplan Onyx
leuk plan, lijkt ook een beetje op wat ik op stapel heb staan.
2 suggesties: het onderste opstelspoortje rechts laten vervallen en het bovenste spoortje diagonaal aanleggen , kan er een langere trein bij het gebouwtje staan.
de sporen links richting station, 1 spoor lager leggen, waardoor er een doorgaand spoor ontstaat, nou moeten treinen door afbuigende wissels.

Je hoeft je echt niet te schamen voor piko, lima, roco treinen
Re: Baanplan Onyx
snarruf
gast

Re: Baanplan Onyx
Hoi obicham als je het tekent wordt het misschien wat duidelijker.

En ja zit ook ongeveer met het zelfde plan,de planwereld is klein :D :D :D

MVG Frans
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Citaat van: obicham op donderdag 20 september 2007, 11:19:49
leuk plan, lijkt ook een beetje op wat ik op stapel heb staan.
2 suggesties: het onderste opstelspoortje rechts laten vervallen en het bovenste spoortje diagonaal aanleggen , kan er een langere trein bij het gebouwtje staan.
de sporen links richting station, 1 spoor lager leggen, waardoor er een doorgaand spoor ontstaat, nou moeten treinen door afbuigende wissels.

Tís een van de leukere standaard baanplannen vind ik, en gelukkig velen met mij zoals ik begin te merken  :D

Dat gebouwtje is een seinstationnetje en loopt langs de onderste baan, als aanloop naar het locdepot.
Diagonaal wordt moeilijk ivm de beschikbare ruimte (mijn vriendin wil nog wel door de kamer kunnen lopen..  :lol: ) maar tijdens de bouw kan er nog van alles veranderen nietwaar  8)
Heb je nog een baanplan van je eigen baan die je hier kan/wil laten zien?
leuk om te vergelijken en ideeen op te doen.

Citaat van: obicham op donderdag 20 september 2007, 11:19:49
Je hoeft je echt niet te schamen voor piko, lima, roco treinen

Ach, dacht zo..tis toch een MARKLIN-Forum he!  :roll:
Maar heb een review & ombouwprojectje gelezen van die ICE 3 van piko en dat is best een mooie uitvoering en prijstechnisch behoorlijk aantrekkelijker dan de Marklinuitvoering.
Keuze was snel gemaakt, nu nog even aanschaffen  :mrgreen:
Re: Baanplan Onyx
obicham
gast

Re: Baanplan Onyx
de piko uitvoering is vriendelijk voor je banksaldo ,mehano uitvoering ook trouwens.
de aanpassingen die ik bedoelde

mijn plan


Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
op die twee afbuigende wissels na is het ook bijna mijn plan kijk maar bij foto 3 van de eerdere post
heb het wel geprobeerd met die afbuigende wissels maar vond het op deze manier toch mooier (mijn persoonlijke mening het was namelijk wel effectief !!!) ziet er goed uit je banenplan @ obicham erg mooi
groet robert
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Ziet er erg goed uit dat baanplan Jeroen!
Ik zie daar een hoop mogelijkheden voor scenery en voldoende ruimte voor een Locdepot en treinenloods  :D
Zie, tussen de vele rail door, dat je er ook een keerlus in hebt verwerkt, is iets wat ik ook nog overweeg.
Gelukkig krijg ik de meeste rail komende week pas dus kan me nog eens storten op versie nr. 40 onderhand..  :mrgreen:

Ben erg blij met de inbreng en foto's van de baanplannen van jou & Remcy, zien er goed uit en geeft weer een hoop ideeen.. tnx!

Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
no problem !!!
en je weet als er iets is stuur je me maar een pb kijk ik of ik het weet
groet robert
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
 :wink:
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanplan Onyx
ziet er goed uit...
wou dat ik zo kon puzzelen(ook in de portemonnee, mis altijd wat stukjes...).

Dennis
Re: Baanplan Onyx
obicham
gast

Re: Baanplan Onyx
niet zo moeilijk , beginnen met tekenen en weer gummen dan weer tekenen :-)
en in de portemeleegis hou ik ook altijd een stuk maand over
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Citaat van: obicham op zondag 23 september 2007, 19:55:08
niet zo moeilijk , beginnen met tekenen en weer gummen dan weer tekenen :-)
en in de portemeleegis hou ik ook altijd een stuk maand over

hey da's toevallig, zouden wij dezelfde portometniks hebben??  :mrgreen:
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
nou ik denk dat ik me er gelijk bij aankan sluiten heb ook een portometniks
:D :D :D
groet robert
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Goed, het heeft even geduurd maar heb een iets aangepast baanplan gecreeerd.
Heb even alle scenery/gebouwen etc weggelaten zodat de open plekken goed zichtbaar zijn (geen afleiding  :wink: )
Heb ook een keerlus geconstrueerd, die "miste" ik nog  :)



Wat wil ik graag (behalve veel geld) , nu het volgende:
-Kijk er eens naar en als nodig graag tips,
-Ik wil toch graag een (klein) locdepot erin hebben, hoeft niet op hetzelfde niveau, maar graag jullie inbreng over de handigste plek (tenzij die niet te vinden is.. )

Let me know!!  :mrgreen:
Re: Baanplan Onyx
obicham
gast

Re: Baanplan Onyx
mooi plan.

1e idee in het "brugspoor" ipv de 094+130 een bochtwissel gebruiken  en vandaar een lokdepot maken.
De vereiste hoogte heb je dan al.

ps photobucket.com werkt volgens mij (iets) sneller dan imageshack
Re: Baanplan Onyx
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan Onyx
Hallo Onyx,

Even reagerend op  je eerste plan: de draaischijf.  Mocht je toch nog plannen hebben om die ook in je nieuwste plan op te willen nemen, hij is voor K-rails. Je moet dan dus nog ergens een overgangsrail 24922( C naar K rails) plaatsen.

Je nieuwste baanplan ziet er overigens ook aardig uit. Wel mis ik wat rangeergebeuren(behoudens het spoortje bij de kraan).

Groetjes en succes

Willie(die al ruim een jaar af en toe aan het tekenen is voor een baanplan)
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
hey onyx

je banenplan is wel mooi maar moet me aansluiten met wat wakkie zei
over je rangeer ruimte !!
Ik weet niet hoeveel loc's je hebt  of wilt en of je lange of korte treinen wilt  dat maakt natuurlijk wel een heleboel uit met het maken van je banenplan !!!

als ik je kan helpen hoor ik het wel en je hebt een pb terug badankt voor de tip
groet robert
Re: Baanplan Onyx
obicham
gast

Re: Baanplan Onyx
zou de engelse wissel rechts vervangen voor een gewone wissel.
Het bovenste korte spoortje diagonaal leggen.
Maar had je dat al in een eerder berichtje aangegeven.
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Citaat van: obicham op dinsdag 25 september 2007, 11:32:18
zou de engelse wissel rechts vervangen voor een gewone wissel.
Het bovenste korte spoortje diagonaal leggen.
Maar had je dat al in een eerder berichtje aangegeven.

De beide kleine spoortjes zijn waren nog een overblijfsel van het basisplan maar, gezien de lengte, zal heb ik die inderdaad maar diagonaal geplaatst  :wink:
Hieronder plan nr. zoveel.. :)





Hier zie je de 1e laag, 2e laag met depot(je) en het totaal (wat er niet overzichtelijker op word maar goed.. )
Zit (nog) geen draaischijf in opgenomen omdat die toch wel veel ruimte inneemt..  :(
Nu kan er tijdens het bouwen van alles nog veranderen maar vooralsnog dus een 3-wegwissel met 3 locloodsen.

**Shoot!**   :mrgreen:
Re: Baanplan Onyx
obicham
gast

Re: Baanplan Onyx
weinig te schieten, je hebt bijna alle genoemde tips toegepast.
Vind het een leuk plan.
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
een ieder bedankt voor zijn tips over het baanplan.
Tís ondertussen toch alweer behoorlijk veranderd maar vind het wel verbeterd, en daar ging het om  :wink:

Had ik alle benodigde rails bijelkaar voor het 1e baanplan, blijkt dat ik nu toch nog wat extra (vooral wissels..) nog heb, Eurospoor maar eens rondsnuffelen denk ik  :D

Zodra ik alles bijelkaar heb ga ik maar eens een start maken en zal vast en zeker nog wel jullie hulp vragen hierbij.
Zal proberen de vorderingen op foto vast te leggen en zal die hier dan wel weer posten!

T'ill then..  8)
Re: Baanplan Onyx
keigaaf
gast

Re: Baanplan Onyx
hey kerel,

Jij bent echt goed bezig, jeetje zou wel eens de uitvoering willen zien ben echt benieuw en dat voor je eerste baan phoewie echt knap hoor. Tipje je moet die gele puntjes aanelkaar verbinden dan weet je dat alles past, hahaha had ik niet gedaan vandaar.
Mvg Chris oftewel Keigaaf - treintjes
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan Onyx
Citaat van: keigaaf op zaterdag 29 september 2007, 21:47:09
hey kerel,

Jij bent echt goed bezig, jeetje zou wel eens de uitvoering willen zien ben echt benieuw en dat voor je eerste baan phoewie echt knap hoor. Tipje je moet die gele puntjes aanelkaar verbinden dan weet je dat alles past, hahaha had ik niet gedaan vandaar...

Bedankt  :D
Die gele puntjes blijf ik tegenkomen, ondanks dat ik vaak "begin" te verlengen vanuit zo'n geel punt.
Zou toch zeggen dat het dan altijd moet passen..  :?
Re: Baanplan Onyx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Onyx
ziet er goed uit romke
ik ben nog niet helemaal klaar met mijn aanpassing (nieuwe gat moet maandag gezaagd worden en meer rails gekocht worden moet er ook op maandag
maaar als ik het klaar heb en het is goed gegaan (niet net als deze keer ) dan mail ik je de foto's door goed
helaas moet ik nu wel de rolbrug in de  nieuwe opstelling zien te plaatsen maarja heb nog wel een beetje extra ruimte achter de hand  :D
groet robert
Re: Baanplan Onyx
Mooi baanplan zeker !!!!!!!!!

Tim
Re:Baanplan Onyx
benoit
gast

Re:Baanplan Onyx
Ziet er al goed uit! :D

benoit