Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Aansluitschema Viessmann 5211

Gestart door Varekamp zondag 16 september 2007, 23:11:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluitschema Viessmann 5211
Hallo mede Marklinvrienden,

Ik ben bezig om mijn testbaan klaar te stomen voor gebruik. Echter ik ben nu bezig om de wissels aan te sluiten en ik heb de gebruiksaanwijzing van Viessmann 5211 al doorgelezen echter ik vraag me af hoe ik het beste deze kan aansluiten op mijn IB. Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat de "E" altijd aangesloten moet zijn. Er komt aan de onderkant een rode en een bruine die van de centrale eenheid komt (sporen?) aan de bovenkant dus ook een rode en een bruine draad (die je door kan verbinden naar de volgende decoder) en een aftakking van de rode draad naar de E. Als ik het goed lees: Leg je de draden aan de boven kant gewoon aan zoals op tekening en aan de onderkant moet je die aansluiten op je rails (b= rood en 0= bruin).
Wie kan mij even op weg helpen? Bedankt alvast.

Groet Ronald
Re: Aansluitschema Viessmann 5211
Er valt weinig aan te sluiten betreffende de 5211 naar IB.
Het data signaal wordt via de rails gevoerd.



Een externe voeding voor de 5211 onlast het gebruik van de IB/booster.
Re: Aansluitschema Viessmann 5211
Hoi Riny,

Ja deze zocht ik voor de aansluiting, bedankt weer voor de uitleg.

Groet Ronald
Re: Aansluitschema Viessmann 5211
Even dit oude draadje terug boven halen.

Ik heb op mijn baan een ringleiding welke vanaf de 6021 komt, op een andere poot een ringleiding vanaf de 6017 booster, en ik heb een ringleiding van een 32VA trafo (aansluiting geel/bruin) voor mijn sein- en perronverlichting. Alle drie de ringleidingen zijn 2-aderig.
Voor de wissels gebruik ik de Viesmann 5211 decoder. Op dit moment worden de wissels en seinen nog geschakeld met spanning vanuit de 6021 en booster. Iedere 5211 is rechtstreeks op de ringleiding aangesloten en de rode uitgang van de 5211 is gelinkt met de E-bus.
Omdat ik merk dat dit toch een iets te grote spanningsval op de baan levert wil ik de 5211s apart gaan voeden.
Als ik nu de doorverbinding naar de E-bus verwijder, en vanaf de 32VA ringleiding naar de bruine aansluiting en de E-bus van de 5211 ga, gaat dan alles goed?
Het is wel zo dat de ringleiding van de 32VA geheel doorloopt. Hij bedekt dus het gebied van zowel de 6021 als de 6017. Door de nieuwe manier van aansluiten worden de bruine draden van de 6021 en 6017 dus extra met elkaar verbonden.

Ik wil graag even zekerheid voordat ik dit zo aansluit. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Aansluitschema Viessmann 5211
Citaat van: corne_mo op woensdag 25 maart 2009, 15:01:57
Als ik nu de doorverbinding naar de E-bus verwijder, en vanaf de 32VA ringleiding naar de bruine aansluiting en de E-bus van de 5211 ga, gaat dan alles goed?
Ja, dat gaat goed. De gele draad van de trafo-ringleiding gaat op de rode E-bus van de 5211. Alle bruine draden zitten sowieso aan elkaar vast, het maakt niet uit waar je die verbindingen maakt. Het mag direct bij de trafo's, maar het kan geen kwaad om extra verbindingen te maken op andere plaatsen.
Tja, en verder, zo staat het toch in de handleiding van de 5211?
Re: Aansluitschema Viessmann 5211
Zo staat het idd in de handleiding, met uitzondering van de combinatie centrale + booster. Dus wilde ik het even voor de zekerheid dubbel checken.
Bedankt voor je reactie.

mvg,
Corné