Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Maar 1 trein rijdt normaal met koploper

Gestart door Spoekey zondag 25 januari 2015, 20:21:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Hoi allemaal,

Sinds een paar weken ben ik weer bezig met koploper, helaas loopt t nog niet zo soepel.
Bij het handmatig aansturen van de treinen rijdt alleen de loc met een delta decoder erin.
De overige locomotieven rijden alleen op het moment dat ik in koploper met de snelheidsregelaar op en neer schuif. Deze locomotieven zijn met een nieuwere decoder uitgevoerd. Het zijn onder andere de railpool loc uit een startset en de 36080, een v80. Het is met alle combinaties koploper 8.4 en 8.5 en ddw 0.78, 0,81,0,84 en 0,85. Ik gebruik een delta booster.

Via een ms2 werken alle loc's wel naar behoren.

Hopelijk weet iemand van jullie hier raad mee.

Groetjes,

Johan
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Citaat van: Spoekey op zondag 25 januari 2015, 20:21:53
Bij het handmatig aansturen van de treinen rijdt alleen de loc met een delta decoder erin.
De overige locomotieven rijden alleen op het moment dat ik in koploper met de snelheidsregelaar op en neer schuif.
Wat verwacht je nog meer dan?

grt Piet.
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Hoi PietB,

Ik denk dat mijn uitleg niet helemaal kompleet is.
Als ik bij de loc met de delta decoder de loc op een bepaalde snelheid zet blijft de loc ook op deze snelheid rijden.
Bij de overige loc's die met een nieuwere decoder is dit niet zo. Als ik dan de loc dan op een bepaalde snelheid zet dan rijdt deze hooguit een paar cm en dan stopt deze, tenzij dat ik het schuifje op en neer blijf bewegen. Stop ik hiermee dan stopt de loc ook met rijden of hij blijft door rijden en reageert nergens meer op. Ddw blijft dan wel data versturen. In de MS2 staan bij alle loc's MM2 decoder. Ik heb in koploper ook alle decoder geprobeerd, MM 1,2,3 en 4

Gr johan
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Blijf de verlichting van de loc's die stoppen wel branden?

grt Piet.
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Ja, de verlichting blijft gewoon branden.
Maar het gekke is dat 1 loc het dus wel gewoon doet.

De pc draait trouwens onder windows 7

Gr johan
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Hallo Johan,

Bevatten alle treinen die niet rijden een FX-decoder (o.a. marklin decoders: 60760, 610761 en 611574)?

Want dan zit je probleem bij de aansturing software, omdat DDW en deze FX decoder met de PIC-16F628 microprocessor problemen hebben om goed met elkaar te communiceren.

Bij mij rijden de treinen wel (nadat ik verschillende DDW instellingen had geprobeerd), maar regelmatig staan enkele treinen voor enkele seconden stil en rijden vervolgens weer.

Mvg,
Alexander
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Maar dat is toch helemaal geen koploper probleem maar gewoon een DDW probleem, DDW is verantwoordelijk voor de digitale commando's het format of anders gezegd de taal en de boodschappen die op de rails staan en door de decoder ontvangen worden en om worden gezet in opdrachten.
Daar moet je dus het probleem zoeken.
Zoek op de juiste plaats naar het probleem en geef het juiste deel de schuld. Of anders investeer in een echte centrale. DDW heeft nog nooit echt lekker gewerkt.

Groetjes
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Heb je toevallig de bedrading gewijzigd?  Je zou eens kunnen proberen de aansluitingen naar de rails om te draaien.  Ik heb iets soortgelijks een keer gehad met de intellibox.
Re: Maar 1 trein rijdt normaal met koploper
Spoekey heeft een vraag gesteld in januari en heeft sinds 5 februari niet meer ingelogd. Zou natuurlijk nog wel als "gast" kunnen kijken.

Overigens wel interessant voor andere forummers die dit probleem ook hebben.