Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail  (gelezen 4049 keer)

Milwaukee Road

  • Gast
Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Gepost op: maandag 22 december 2014, 18:17:12 »

Dag Luitjes,

Ik heb even een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij wat inzicht kunnen geven.

Ik heb een Marklinbaan uit de 3800 en 3900 serie (ook de wissels) en ik wil hier met digitaal materieel op rijden.
Mijn eerste trein is een Marklin Big Boy en dit gaat perfect. Echter, het valt mij op dat Marklin niet veel amerikaans stoommaterieel te koop aanbiedt.

Nu zijn er enkele 3-railers van de het merk MTH, maar ook de 2-rail treinen van Bachmann Spectrum, Broadway Limited en Rivarossi spreken mij aan.

Nu is mijn vraag: Zijn deze 2-railers om te bouwen naar het 3-rail?
Ik hoor veel verhalen over de wielmaat (spoorbreedte) van 14,3 die naar 14mm moet. Wielflenzen die voor 3-rail te laag zijn.
Is, indien nodig, het vervangen van de wielen uberhaubt wel mogelijk? Of moet ik iemand met een draaibank gaan zoeken?
Daarnaast ben ik benieuwd of het MFX-geluidsysteem ook zomaar valt in te bouwen.
De treinen die ik zoek zijn lang. Dus ik verwacht geen problemen met de stroomafnemer.

2e vraag. Ik heb inmiddels al van het merk IHC de complete wagonset van de Milwaukee Road. Nu wil ik hier Marklin wielen in plaatsen, van de rolomtrek 10,4 mm (flensdiameter 13mm) alleen nu zijn de asjes te kort waardoor ze eruit vallen. Nu zegt de winkelier (interhobby Nijmegen) dat gelijkstroom assen wel zouden passen.
Mijn vraag: Kan ik gelijkstroom assen gebruiken? Of heb ik problemen met te kleine flenzen, en de spoorbreedte van 14,3 mm?

Graag hoor ik van u allen.

Wouter

Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #1 Gepost op: maandag 22 december 2014, 19:15:54 »

Hi Wouter,

Is een overschakeling van 3-rail naar 2-rail ook een optie ?

groet
Harald

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 december 2014, 19:27:23 »

Hoi Wouter,

Het is zeker mogelijk om MFX decoders met geluid in te bouwen, zowel esu als Marklin leveren ze.
Gelijkstroom wielen zou ik niet doen, in het voorstel topic begreep ik dat je in de toekomst met de pc wilt gaan rijden.
Hiervoor wordt dan gebruik gemaakt van massa detectie en dat werkt niet met gelijkstroom assen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 december 2014, 23:21:48 »

Hallo Wouter,

over het algemeen zijn 2rail locomotieven van Bachmann erg laag, en past er niet echt een sleper onder, ze zijn daardoor ongeschikt voor ombouw naar 3rail.

Wagons is een ander verhaal, gewoon assen vervangen door de juiste exemplaren voor 3rail, zie ook http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/h0/radsaetze-h0-wechselstrom/bachmann/index.php , persoonlijk heb ik goede ervaring met dit bedrijf.

met vriendelijke groet,

Walter

Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Aliebengalie

  • Gast
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 december 2014, 05:11:50 »

Hierbij het bovenstaand bericht zou je altijd nog kunnen overwegen om te proberen een sleper in een wagon/rijtuig te bouwen , die dan altijd gekoppeld aan de loc moet rijden.
Dit heb ik zo wel vaker gezien.

Mvg: Alex
Gelogd

pieter4

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 24 december 2014, 18:40:09 »

Hallo Wouter,

Ik heb zelf een loc van het merk MTH, geen stoom maar diesel,(Amerikaanse dieselloc) voor drierail en deze bevalt mij prima

gr. Pieter
Gelogd

Siebe

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 januari 2015, 12:46:57 »

Het ombouwen is altijd een puzzel. Meestal gebruik ik niet de marklin slepers vanwege het deukje in het midden, heb je nog meer ruimte onder nodig.
Meestal gebruik ik de Brawa sleper (BR2225) want die heeft geen deukje en heeft 4 lipjes.
Als de onderkant kunststof is maakt je 4 sleufjes en zet je de sleper direct op de onderkant, zo heb je de meeste ruimte.
Er is ook nog een dunnere sleper van Lima (L938991) maar die moet je ergens opsolderen of lijmen, want die heeft geen lipjes.

Een voorbeeld van een ombouw, die ik ook zo heb gedaan, staat bij de duitse collega's http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=40952.
Een probleem blijft de RP25 wielen, wel terug brengen naar 14 mm, maar als de wielen te ver uit elkaar staan, "duikt" deze bij de wissels in het gat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gelogd

Olivier77

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 24 januari 2015, 22:00:28 »

Beste Siebe,

Ondertussen heeft Marklin al een tijd superlage fluisterslepers (met kliksysteem)zonder verhogingen
en openingen in het midden. Ik gebruik ze bv voor Mehano loks.
Hebben zij ontwikkeld voor de lage Trix loks.
Zijn ook nog vrij goedkoop.

Mvg

Olivier 77
Gelogd

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 24 januari 2015, 22:11:37 »

Hoi Olivier,
heb je daar een art.nr. van ?
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #9 Gepost op: zondag 25 januari 2015, 13:38:55 »

Amerikaanse modellen zijn nu eenmaal niet voorbereid op het plaatsen van een sleper en het RP25 wielprofiel is niet geschikt voor Märklinrails. Je moet echt de wielen zien te vervangen. Deze winkel specialiseert zich in de ombouw en daar kan je de nodige onderdelen bestellen.

http://www.modellbahnservice-bentz.de/index.html

Zelfs bij rijtuigen en wagens is het vaak moeilijk de wielstellen te vervangen, omdat er geen ruimte is gelaten voor hogere flenzen. Dan hebben we het nog niet over de modellen waarbij R5 al te krap is.
Gelogd

mbekker

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #10 Gepost op: maandag 26 januari 2015, 10:32:48 »

Ik heb zelf ook van MTH een diesel en een stoomloc.
Ruime bochten en slanke wissels zijn wel een must bij deze jonge!

Naast MTH heeft Brawa vroeger ook Amerikaanse AC modellen gemaakt.
Ik heb zowel de ALCO DL109 als de GP35 op de baan staan. Beide rijden fantastisch  :D

Heb zelf ooit een Athearn omgebouwd, maar dit zonder succes. De sleper netjes wegwerken, zodat deze voldoende ruimte heeft om over de wissels te komen is lastig.  O:-D
Wellicht dat deze sleper die Wim noemt een idee is.

Al met al is er best keus.

Gr Mark

Gelogd

Olivier77

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
Re: Amerikaans 2-rail naar Marklin 3-rail
« Reactie #11 Gepost op: maandag 26 januari 2015, 20:41:00 »

Een goede avond,

Hier bv al een nummer voor de Marklin sleper E 138079.
Ook te koop op Ebay De

Mvg

Olivier 77

Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.07 seconden met 24 queries.