Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

"Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz

Gestart door Dewey zondag 25 januari 2015, 13:03:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Hallo,

Lang geleden dat ik hier iets gepost heb. Het werd dus wel weer eens tijd voor een nieuw overzicht. Vorig jaar (klinkt nog steeds vreemd) ben ik meerdere malen naar de Harz afgereisd om het enige inzet gebied van de baureihe 218 in Niedersachsen te bezoeken. Ik kan zeggen dat bijna alles op mijn te doen lijst is afgestreept, maar de lijn Braunschweig - Uelzen en Danneberg Ost - Lüneburg is me helaas niet gelukt. Ik heb alle locaties per trein en benenwagen bezocht en op deze lijnen is helaas een 2 uurs dienst. Niet te doen dus..

We beginnen in April 2014. Net terug uit Rome trok ik met een vriend voor het eerst naar de Harz.



29-4-2014 - Baddeckenstedt by Deweyhh, on Flickr

Vanaf vandaag, zondag 14 december 2014, is het voorbij voor het klassieke rood van DB Regio in de Vorharz en neem het geel/blauwe Erixx het stokje over. Hiermee gaat de inzet van de series 218 en 628 compleet verloren. Ook de baureihe 612 is niet meer te zien tussen Hannover en Goslar. Ook een plaat onder de brug in Bad Harzburg is niet meer te maken. De RE36XX serie is behouden gebleven maar rijdt enkel nog maar tussen Halle - Goslar en neemt vanaf Oker rechtstreeks de route naar Vienenburg.

Ik begin mijn reeks op dinsdag 29 april 2014 in Baddeckenstedt. Toen de natuur nog groen en de treinen nog rood en niet van graffiti voorzien waren.

De "Braunschweiger" 218 473 is met RE14065 net vertrokken uit het station van Baddeckenstedt en passeert op zijn weg van Hannover Hbf naar Bad Harzburg het inrijsein van Baddeckenstedt.



Goslar - 29-04-2014 by Deweyhh, on Flickr

RE 14068 vanuit Hannover Hbf naar Bad Harzburg met de 218 447 als trekkracht komt het station van Goslar binnen en passeert daarbij het seinhuis, een armsein en een mini-armsein.



Bad Harzburg - 29-04-2014 by Deweyhh, on Flickr

Nadat we om 13:00 de binnenkomst van een 218 in Goslar hadden vastgelegd was de seinbrug bij Bad Harzburg het volgende fotomotief.

Enercon 264 013 staat ruim voor vertrek, problemen met de remmen van de wagens, klaar met een grindtrein naar vermoedelijk Emden. Op de achtergrond staat DB 218 447 met zijn stammentje Rotlingen.



Bad Harzburg 29-04-2014 by Deweyhh, on Flickr

De 648 251 vertrekt hier en vormt dan kort een fraaie line-up met de 218 396  + N-wagens en de 628 605 die even hiervoor als RB 14258 uit Braunschweig is binnen gelopen.



Goslar - 29-04-2014 by Deweyhh, on Flickr

DB 218 396 als RE 14072 van Bad Harzburg naar Hannover Hbf komt over het fraaie dubbelsporige traject tussen Oker en Goslar. Vlak voor het station heb je 3 bruggen waar vanaf je aardige plaatjes kunt maken.



24-8-2014 - Bad Harzburg by Deweyhh, on Flickr

Het bekendste motief van de Vorharz moet wel de seinbrug van Bad Harzburg zijn. Op deze plaat heb ik er voor gekozen om het fraaie seinhuis niet mee in beeld te nemen, maar een foto met het seinhuis erbij is al eens voorbij gekomen "https://flic.kr/p/naBBFe"

De Braunschweiger 218 452 is net met zijn RE14068 van Bad Harzburg naar Hannover Hbf vertrokken uit het eerst genoemde station en duwt zijn stammetje n-wagens onder de seinburg door in het fraaie zonnetje.



24-8-2014 - Baddeckenstedt by Deweyhh, on Flickr

Een fotopunt die ik in totaal drie keer heb geprobeerd en waar ik eigenlijk nooit helemaal tevreden weg ben gegaan. Of het weer was slecht of een stam stond andersom of zoals op de 24e dag van augustus toen het zonnetje al net te ver was doorgedraaid en de schaduwen al tot het spoor kwamen.

Overdoen kan echter niet meer en ik ben uiteindelijk dan ook best tevreden met deze plaat van de 218 473 die zijn RE14069 van Hannover naar Bad Harzburg sleept en het tweede seinhuis en ook de twee handbediende overweg van het dorp passeert. Zoals reeds al vaker aangegeven is het sinds 14 december van dit jaar gedaan met de inzet van de serie 218 en ook de dagen van klassieke beveiliging in het dorpje Baddeckenstedt lijken geteld..



24-8-2014 - Baddeckenstedt by Deweyhh, on Flickr

Baddeckenstedt is een plaats die nog regelmatig voorbij zal komen in mijn photostream. Het leeuwendeel van mijn DB Regio platen in de Harz heb ik gemaakt in dit dorpje. Rechts op deze foto kun je nog een restant zien van het ooit grote emplacement van Baddeckenstedt. Je kunt er tegenwoordig weinig meer van zien, maar ooit stond er tegenover het station een grote suikerfabriek met dito spoorvervoer. De suikerfabriek is verdwenen net als de goederenbundel, maar de twee seinhuizen bleven over.

DB Regio 218 451 is net met zijn stammetje n-wagens vertrokken uit het station van Baddeckenstedt en passeert als RE14070 naar Hannover het tweede en kleinere seinhuis van Baddeckenstedt.



1-11-2014 - Goslar by Deweyhh, on Flickr

Soms moet je het doen met een loc met sluitseinen, omdat juist op momenten dat je het niet wil een stam verkeerd om staat. Zo ook op de 1e dag van november. DB Regio 218 473 duwt zijn RE14068 uit het station van Goslar en is net het westelijke seinhuis van Goslar gepasseerd.

De tegentrein was vertraagd waardoor er gelukkig geen kruising mogelijk was en we beide treinen konden platen. De loc die RE14069 naar Bad Harzburg moest duwen was de 218 470 die ik ruim een maand later op 13 december, vermoedelijk, als laatste Braunschweiger 218 ooit zelf heb kunnen platen in Hannover.



1-11-2014 - Oker (Goslar) by Deweyhh, on Flickr

Naast de bekende seinbrug in Bad Harzburg en de mini-armseinen in Goslar heeft de Vorharz nog één bijzonder sein. Het bordessein van Oker.

Op 1 november van het vorige jaar passeert DB Regio 648 777 als RB 14216 van Bad Harzburg naar Göttingen de fotografen en het fraaie inrijsein vooraleer het treinstel het station van Oker zal binnenrijden.

Klik hier voor de foto van Alex op hetzelfde punt maar dan met een 628: "https://flic.kr/p/qaYkYM"



1-11-2014 - Wolfenbüttel by Deweyhh, on Flickr

Wolfenbüttel is vooral bekend door Jägermeister, dit was echter niet de reden die me op 1 november daarheen bracht. Een foto als deze is tegenwoordig al niet meer te maken.

Een van mijn doelen was om de baureihe 628 nog vast te leggen op de spoorlijn Goslar/Bad Harzburg - Braunschweig. Het ene uur rijdt een RB uit Braunschweig naar Goslar en het andere uur naar Bad Harzburg enzovoorts. In Wolfenbüttel echter takt ook het lijntje Helmstedt af. Deze lijn is sinds 8 december 2007 gesloten tussen Helmstedt en Schöppenstedt, waardoor alleen het gedeelte Wolfenbüttel - Schöppenstedt nog in dienst bleef. Eens in de twee uur pendelt er één 628 stel tussen Braunschweig en Schöppenstedt.

Op de foto zien we DB Regio 628 551 onderweg als RB12923 van Braunschweig Hbf naar Schöppenstedt. De trekdraden links lopen naar een "anrufschranke" even buiten Wolfenbüttel. De armseinen en wissels worden allemaal handmatig maar elektrisch bediend vanuit de twee seinhuizen. Rechts van de trein liggen nog enkel armseinen op de grond.



1-11-2014 - Bad Harzburg by Deweyhh, on Flickr

Na de dienstregelingswissel is het ook zo goed als afgelopen met de inzet van de baureihe 628 in Niedersachsen. Na "onze" Wadlopers begint het einde voor de Duitse voorloper ervan ook steeds dichterbij te komen.

Op de 1e dag van november was het gelukkig nog niet zo ver en staat DB 628 551 klaar om even later als RB14265 naar Braunschweig te vertrekken.



13-12-2014 - Bad Harzburg by Deweyhh, on Flickr

DB Regio 218 473 wordt door een klein tiental fotografen vastgelegd als de machine, op de laatste dag van zijn inzet, RE14067 van Hannover Hbf naar Bad Harzburg onder de beroemde seinbrug door sleept en zijn eindpunt bijna heeft bereikt.



13-12-2014 - Goslar by Deweyhh, on Flickr

Onder toeziend oog van vele spoorwegfanaten vertrekt 218 396, de oudste 218 (bouwjaar 1975) van het depot Braunschweig, met de laatste RE14069 uit Goslar naar Bad Harzburg.

Voor het raam hangt een stuk papier met de tekst:
"Das wars! Tschüss Harz! Ab morgen wird alles besser..."



Toen stond alles op rood.. Weer een dieselparadijs minder.

In totaal ben ik ruim 2 week in de Harz geweest en al het gesjouw en geloop met zware tassen, camera's en statieven zijn het meer dan waard geweest. Ik heb nog veel meer platen, maar die komen ooit nog wel online. Het leukste om zelf te zien vind ik het vergelijken van hoe ik begon met foto's maken en hoe ik het nu doe.

Groeten Dewey
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Hoi Dewey,

Bedankt voor deze hele leuke reeks foto's met verhaal!

Vincent
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Mooie reportage gemaakt, dit smaakt naar meer. :thumbup: :thumbup:
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
mooie foto's
ik ga in het voorjaar weer die richting op
dus helaas geen 218 meer in Bad Harzburg...
blijft wel een mooie streek de Harz.

groet Winno
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Hallo dewey,

Dank dat je dit zo mooi heb vastgelegd en hier met ons hebt willen delen.    :thumbup:

Groet,

Erik
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
heb de 218 in Bad Harzburg nog op de film gezet in 2013


groet Winno
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Hele mooie foto's, bedankt voor het plaatsen.

groet
Harald
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Prachtige foto's! Bedankt voor het plaatsen met het verhaal erbij!

Groet, Marc
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Fantastische foto-reportage :thumbup: Bedankt voor het maken en het plaatsen.
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Mooi hoor !
prachtige platen... :thumbup:
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Mooie reportage. Was een genot om te lezen en te kijken. :-)
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Heel fraaie foto's met zeer lezenswaardige teksten. Dank! :thumbup:
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Wow!
Zeer fraaie platen en inderdaad ook voorzien van goed leesbare en informatieve tekst!

Bedankt

:)
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Heel mooie reportage en fototechnisch vakwerk!

Frans
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Iedereen heel erg bedankt voor de leuke en enthousiaste reacties!

Dit is de eerste keer dat ik foto tripjes heb gemaakt met het doel om later zulke overzichten te kunnen maken. Bevalt me goed en geeft achteraf veel voldoening. De komende periode ga ik me nog meer richten op de Nebenbahnen en DB Regio verbindingen in Niedersachsen.

Groeten Dewey
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "Das wars! Tschüss Harz!" - afscheid DB Regio Harz
Prachtige foto's vooral de laatste. :thumbup: :thumbup: